تغییر قوانین مسابقات واترپلو، فرصت یا تهدید

  تیم ملی واترپلوی جوانان کشورمان در حالی بامداد دهم شهریور عازم مسابقات واترپلوی جهان می‌شود که قوانین مسابقات جهانی واترپلو، دستخوش تغییرات شده است.

 

ایمان مهدوی/
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما نوشت:  تیم ملی واترپلوی جوانان ایران در این دوره از مسابقات، با تیم‌های آر‍ژانتین، مکزیک، صربستان و استرالیا هم‌گروه است و در مجموع ۲۰ تیم برتر از پنج قاره جهان در این مسابقات از سیزدهم تا بیست و یکم شهریور در آلماتی قزاقستان به مصاف هم می روند.
این تغییرات به گونه‌ای است که تعداد واترپلوئیست‌های هر تیم در این مسابقات از ۱۳ به ۱۱ نفر تقلیل پیدا کرده است از این رو تیم‌ها ۶ به ۶ با ترکیب یک دروازه‌بان و ۵ واترپلوئیست به مصاف رقبا می روند، این در حالیست که در گذشته یک دروازه‌بان در درون دروازه حاضر بود و ۶ واترپلوئیست با حریف مسابقه می‌دادند، ضمن اینکه طول میدان مسابقه از ۳۰ به ۲۵ متر کاهش پیدا کرده است و اندازه توپ واترپلو نیز مقداری کوچک‌تر شده است و تمام این تغییرات بدین علت رخ داده است که تعداد گلهای مسابقات واترپلو افزایش یابد.
وحید رضایی سرمربی تیم ملی جوانان واترپلوی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به فرصت‌هایی که تغییرات قوانین برای تیم‌های واترپلو در مسابقات قهرمانی جهان ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت: تغییرات قوانین را در این مسابقات یک فرصت برای همه تیم‌های شرکت کننده عنوان کرد زیرا به اعتقاد وی با کاهش یک بازیکن در آب، سایر واترپلوئیست‌ها از چهار درصد فضای بیشتر برای مانور بهتر می‌توانند بهره‌مند شوند و هر تیمی که از نفرات خوش تکنیک تر در این رقابتها استفاده کند برنده بازی خواهد بود.
علی اکبر شیریجیان هم در گفتگو با خبرنگار ما تغییر قوانین را از بعد دیگری ارزیابی کرد و افزود: تغییرات قوانین، کار ایران را سخت کرده است زیرا ما با تیم‌های صاحب نام دیدار تدارکاتی نداشتیم و فقط با تیم دانشگاه آزاد مسابقه دادیم تا در این رقابت‌ها شرکت کنیم به همین دلیل کمی با این تغییرات نا آشنا هستیم.
تیم ملی واترپلوی جوانان ایران از بیست و هفتم خرداد امسال تمرینات خود را به منظور آمادگی برای حضور در رقابت‌های واترپلوی جوانان جهان در حالی آغاز کرد که نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی به دلیل مسائلی مثل کنکور دانشگاه‌ها، در چند مرحله خود را به کادر فنی تیم ملی معرفی کردند و بالاخره از میان اعضاء دعوت شده،۱۱واترپلوئیست دریکم شهریور برای شرکت در مسابقات جهانی از سوی کادر فنی مشخص شدند.
ترکیب نهایی تیم ملی واترپلو جوانان برای حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان به این ترتیب است:
امیرحسین کیهانی ،مسعود احمدی، سهیل رستمیان، امین قویدل، شایان قاسمی و مهدی یزدان خواه (تهران)،محمدمهدی حیدری و ارشیا الماسی (کرمانشاه)،پیمان اسدی (گچساران)،حامد کریمی و حمیدرضا مقدم (زنجان)، که هدایت این تیم بر عهده وحید رضایی است و علی اکبر شیریجیان وی را برای حضور در مسابقات واترپلوی جوانان جهان که به میزبانی آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود، همراهی خواهد کرد.
نکته قابل توجه در این مسابقات حضور چیریچ صربستانی به همراه کادر فنی تیم ملی جوانان واترپلوی ایران در مسابقات جهانی قزاقستان است.
الکساندرچیریچ صرب،که به تازگی وارد تهران شده است و هدایت تیم ملی بزرگسالان واترپلوی کشورمان را بر عهده‌ دارد، طبق توافق با مسئولان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران، به عنوان مشاور در کنار تیم‌های ملی واترپلوی رده‌های سنی پایه نیز فعالیت می‌کند.
از سوی دیگر سیروس طاهریان که هدایت تیم ملی واترپلوی بزرگسالان کشورمان را در مسابقات فیناترافی برعهده داشته است این بار در کسوت مدیر فنی تیم های ملی بر وضعیت ملی پوشان نظارت می کند.
هم اکنون ملی‌پوشان واترپلوی جوان ایران برای آمادگی در مسابقات جهانی قزاقستان تمرینات خود را در دو نوبت صبح و بعدازظهر پیگیری می‌کنند، بطوریکه واترپلوئیست‌های کشورمان روزی ۷ تا ۸ ساعت از زمان خود را در آب می‌گذرانند.
علی اکبرشیریجیان مربی تیم واترپلوی جوانان کشورمان در ادامه به خبرنگار ما گفت: واترپلوئیست‌های جوان ایران در چند مرحله اردو گزینش شدند و درنهایت ۱۱ نفر به احتمال فراوان ساعت ۶ صبح دهم شهریور عازم آلماتی می شوند.
وی افزود: این مسابقات از سیزدهم شهریور آغاز می‌شود اما خوشبختانه ایران در روز نخست این مسابقات استراحت دارد و قرار است که چهاردهم شهریور در برابر واترپلوئیست‌های کشورآرژانتین در نخستین دیدار خود صف‌آرایی کند.
وی ادامه داد: امکانات فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران هم مانند سایر فدراسیون‌های ورزشی کشورمان کم است اما قصد داریم تا با همین بضاعت کم،دست پر از این مسابقات خارج شویم.
شیریجیان گفت: من و وحید رضایی هر دو امیدوار هستیم تا بتوانیم مقابل آرژانتین به پیروزی برسیم و با مکزیک هم نتیجه قابل قبولی را بدست آوریم اما باید با این واقعیت که صربستان قهرمان جهان است و استرالیا هم در ورزش‌های آبی میان قدرتهای جهان سری در سرها دارد کنار بیاییم.
وی افزود: تیم ملی واترپلوی ایران برای حضور در چنین مسابقاتی باید در طول سال حداقل روزانه ۴ ساعت تمرین کند و اینکه ما بخواهیم با روزی ۷ تا ۸ ساعت تمرین طی ۴ یا ۵ ماه،تیم ملی واترپلوی جوانان را به مسابقات جهانی اعزام کنیم کمی غیر حرفه‌ای است و علت آن هم مشکلات واترپلوئیست‌های ایران در ارتباط با تحصیل و یا خدمت مقدس سربازی است که رفع این مهم هم به اعضای کادر فنی تیم ملی ارتباطی ندارد و هماهنگی میان وزارت علوم، فدراسیون و سازمان وظیفه عمومی را می‌طلبد.
وی در خصوص جایگاه واترپلوی ایران در آسیا و جهان گفت: واترپلوی ایران در رده‌های سنی زیر ۱۷ سال و زیر ۲۰ سال همواره صاحب عنوان بوده و اغلب اوقات در مسابقات آسیایی بر روی سکو ایستاده است، ضمن اینکه ایران در مسابقات آسیایی عنوان قهرمانی را هم در کارنامه دارد.
مربی تیم ملی واترپلوی جوانان ایران افزود: با همین امکانات کمی که داریم در آسیا رتبه چهارمی واترپلوی ایران محرز شده است اما برای قرارگرفتن میان قدرت‌های واترپلوی جهان نیازمند زمان و امکانات بسیار خوب هستیم.
در دور قبلی مسابقات واترپلوی جوانان جهان که به میزبانی کشور ترکیه برگزار شد تیم ملی واترپلوی ایران تنها با یک پیروزی به کار خود پایان داد.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

امینی: مدیریت ورز‌ش‌های آبی آسیا در دست ایرانیان است که باید به آن افتخار کنیم/بدون اغراق رضوانی جایگاه مهمی را بدست آورد

نایب‌رئیس اسبق کمیته واترپلو جهان گفت: اکنون مدیریت شنا، شیرجه و واترپلو آسیا در دست ایرانیان است که باید به این مهم افتخار کنیم و جایگاه رضوانی بدون اغراق پس از کمیته بین‌المللی المپیک، مهم‌ترین جایگاه ممکن است که می‌توان به دست آورد.