تغییر قوانین واترپلو و تأثیر آن بر تیم ملی

مدتی است براساس اعلام کنفدراسیون جهانی واترپلو، مسابقات با قوانین جدید در رده‌های سنی جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود و گویا سیاستی پشت پرده این قوانین است.

ایمان مهدوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، خبرگزاری صداوسیما نوشت:

تیم ملی جوانان کشورمان در مسابقات واترپلو جوانان جهان-آلماتی، نخستین بار مسابقات را با قوانین جدید تجربه کرد.
از همان ابتدای کار برگزاری مسابقات واترپلوی رده‌های سنی با قوانین جدید، مخالفانی پیدا کرد و برخی مربیان تیم‌های ملی نتوانستند خود را با قوانین جدید وفق دهند و اذعان داشتند که تقلیل بازیکنان واترپلو در مسابقات از ۱۳ به ۱۱ نفر و کوچک شدن استخر و توپ مسابقات، مخاطراتی را برای واترپلوئیست‌ها به همراه دارد.
در این خصوص خسرو امینی، رئیس کمیته فنی واترپلوی آسیا و همچنین نایب رئیس کمیته فنی واترپلوی فینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: قوانین جدید که برای مسابقات واترپلوی رده‌های سنی جوانان و نوجوانان وضع شده، آزمایشی بوده است و هنوز به تصویب کنفدراسیون جهانی واترپلو نرسیده با اینکه قوانین آزمایشی برای واترپلوی بزرگسالان اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: قوانین آزمایشی اگر در کنگره فینا که قرار است در سال ۲۰۱۷ برگزار شود به تصویب برسد آنگاه برای تیم ملی بزرگسالان هم اجرایی می شود.
امینی گفت: قوانین آزمایشی واترپلو مخالفانی به همراه داشته و دلیل مخالفت این است که اگر قوانین به همین صورت باشد مربیان تیم‌های واترپلو مجبورند از ۶ بازیکن به جای ۷ بازیکن در مسابقات استفاده کنند با اینکه این تغییرات بر روی تاکتیک‌های مد نظر مربیان نیز تاثیرگذار است و ممکن است زندگی حرفه‌ای مربیان نیز به خطر بیفتد.
وی افزود: ممکن است که قوانین جدید رای نیاورد و به تصویب هم نرسد به انضمام اینکه تا پایان مسابقات المپیک ریو هم مسابقات واترپلو با قوانین قبلی برگزار شود.
امینی گفت: طبق قوانین قبلی هر تیم از ۱۳ بازیکن برای حضور در رقابت‌ها استفاده می‌کند و مسابقات نیز در استخرهای بزرگ با توپ‌های بزرگ انجام می‌شود.
وی افزود: بیشترین ایرادی که مخالفان قوانین جدید مطرح کردند این است که با کوچک شدن توپ‌ها، بازیکنان بزرگسال به خوبی می‌توانند توپ را مهار کنند و در اختیار گیرند با اینکه کار آنها را برای شوت‌های قوی‌تر راحت می‌کند این در حالی است که ما با دستگاه سرعت سنج نیز سرعت شوت بازیکنان بزرگسال را که از فاصله ۵ متری پنالتی می‌زنند اندازه‌گیری کردیم و برآورد شد که سرعت یک توپ در این موقعیت ۸۰کیلومتر است.
نایب رئیس کمیته فنی واترپلوی فینا گفت: کنفدراسیون واترپلوی جهان سعی دارد تعداد واترپلوئیست‌های تیم‌ها را از ۱۳ به ۱۱ تن کاهش دهد، به این ترتیب از ۱۲ تیم مردان و ۸ تیم زنان، دو بازیکن کسر می‌شود و در نهایت ۴۰ ورزشکار از ۱۰ هزار و ۸۰۰ ورزشکاری که در المپیک حضور می‌یابند کاسته می شود و به کمیته بین المللی المپیک اعلام می‌کند که من توانستم تعداد ۴۰ ورزشکار را از جمعیت کل ورزشکاران المپیکی کم کنم و در ازای آن از IOC تقاضا کند که ۴ تیم به زنان اضافه شود تا تعداد تیم زنان نیز در المپیک با مردان در عدد ۱۲ برابر شود.
وی افزود: به اعتقاد من با این سیاستی که کنفدراسیون جهانی واترپلو در پیش گرفته است با وجود مخالفانی که قوانین جدید دارد باز هم موفق به تصویب این قانون می شود.
امینی گفت: در سال ۲۰۰۰ هنگامی که المپیک سیدنی برگزار شد، مسئولان استرالیا اعلام کردند که همه هزینه‌های ورزشکاران حاضر در مسابقات را پرداخت می‌کنند و در نتیجه کشورهای افریقایی با ۳۰ یا ۴۰ ورزشکار در این مسابقات حاضر می‌شدند و از آن پس هم IOC اعلام کرد که ورزشکاران باید در مسابقات رکوردی شرکت کنند تا بتوانند مجوز ورود به بازی‌های المپیک را دریافت کنند و سیاست آنها این بود که تعداد ورزشکاران در مسابقات المپیک از ۱۰ هزار و ۸۰۰ ورزشکار بیشتر نشود با اینکه تعداد تیم‌های حاضر در این بازی‌ها نیز از ۱۲ تیم بیشتر نیست و تنها فوتبال است که در این مسابقات با ۱۶ تیم حاضر می‌شود.
اینطور که از شواهد و قراین برمی‌آید به نظر می‌رسد که کنفدراسیون جهانی واترپلو به شدت پیگیر تصویب و اجرایی کردن قوانین جدید در واترپلوست اما باید دید که نفرات کادر فنی تیم ملی واترپلوی ایران چه تمهیداتی را برای انعطاف پذیری خود با قوانین جدید اندیشیده‌اند.
علی اکبر شیریجیان نیز با بیان اینکه به تازگی به عنوان آنالیزور به کادر فنی تیم ملی واترپلوی بزرگسالان اضافه شده است گفت: باتوجه به اهدافی که چیریچ سرمربی تیم ملی دنبال می‌کند به ادای وظایف خود می‌پردازم.
وی افزود: سعیم بر این است تا بتوان با بررسی شرایط اعضای تیم ملی نقاط ضعف و قوت تیم ملی کشورمان را ارزیابی کنم و با آنالیز فیلم مسابقات بتوانم درخصوص تاکتیک تیم‌های حریف اطلاعاتی را در اختیار سرمربی تیم ملی قرار دهم.
شیریجیان اضافه کرد: در ابتدا با دعوت از ۴۰ واترپلوئیست از سراسر ایران تمرینات تیم ملی بزرگسالان را از ۶ مهر آغاز کردیم و در نهایت ۲۳ بازیکن را به اردوهای تیم ملی فراخواندیم.
آنالیزور تیم ملی واترپلوی بزرگسالان ادامه داد: بازیکنان تیم ملی در ۲ نوبت صبح و بعداز ظهر تمرینات خود را دنبال می‌کنند و اگر هم قرار باشد که قوانین واترپلو تغییر کند ما به سرعت خود را با این قوانین وفق می دهیم و با آنالیز صحیح رقبا شرایطی را ایجاد می کنیم که از سایر رقبا عقب نمانیم.
به نظر می‌رسد که مربی تیم ملی واترپلوی بزرگسالان کشورمان چندان دل خوشی از قوانین جدید واترپلو ندارد و در همین مورد با وی به گفتگو پرداختیم.
وحید رضایی هم در این باره گفت: به عنوان سرمربی تیم ملی واترپلوی جوانان در رقابت‌های جهانی جوانان جهان-آلماتی شاهد این موضوع بودم که تغییرات قوانین باعث شد تا درگیری‌های زیادی در حین مسابقه بین واترپلوئیست‌ها به وجود آید و علت درگیری‌ها این است که تعداد بازیکنان در آب کاهش می‌یابد و بازیکنان باید سعی کنند تا با استفاده از تکنیک‌های انفرادی خود به مانور در آب بپردازند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر باید با قوانین قبلی مسابقات خود را دنبال کنیم افزود: قرار بود اردوی تدارکاتی ما در مالت برگزار شود که با لغو این اردو قصد داریم به صربستان برویم و با یک تیم باشگاهی این کشور و تیم ملی گرجستان که در صربستان به سر می برد بازی‌های دوستانه‌ای انجام دهیم.
رضایی گفت: پس از این اردو، تیم ملی برای مسابقات انتخابی المپیک درآذر عازم پوژان چین می‌شود.
وی با بیان اینکه در طول هفته، بازیکنان ملی‌پوش را در اختیار داریم و تمرینات را به خوبی دنبال می‌کنیم ادامه داد: تلاش کردیم تیم ملی واترپلوی بزرگسالان کشورمان ترکیبی از باتجربه‌ها و بازیکنان مستعد جوان باشد.

مربی تیم ملی واترپلوی کشورمان گفت: دو هفته، پیش از اعزام به پوژان ترکیب نهایی تیم ملی را اعلام می کنیم.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

۲۵ بازیکن برای دور دوم تمرینات تیم ملی واترپلو به منظور آمادگی رقابتهای انتخابی جهانی دعوت شدند/ حضور جوانان در کنار بزرگسالان 

سرمربی تیم ملی واترپلو، ۲۵ بازیکن را برای دور دوم تمرینات آمادگی این تیم به منظور حضور در مسابقات انتخابی قهرمانی جهانی ( تورنمنت آستارا خان) دعوت کرد.