جلسه هماهنگی معاونت فرهنگی وزارت ورزش با رئیس فدراسیون شنا

جلسه هماهنگی فعالیت­های فدراسیون شنا شیرجه و واترپلو در حوزه فرهنگی، آموزش و پژوهش با حضور مشاور عالی وزیر و معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان و مدیران ستادی حوزه مربوطه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، دکتر احمدی هدف از تشکیل این جلسات را بررسی راه های تعامل موثر و حمایت از فعالیت های فدراسیون ها عنوان کرد و افزود :مباحث مرتبط با معاونت فرهنگی موضوعات بنیادی است که می توانند موجبات توسعه و ارتقاء رشته های ورزشی را فراهم آورد.
 وی با اشاره به این که وزارت ورزش و جوانان در زمره دستگاه های فرهنگی کشور است اظهار کرد: فدراسیون ها باید به تکالیف و مسئولیت خود در ایجاد فضای سالم فرهنگی در جامعه تحت پوشش خود اشراف داشته باشند.
مشاور عالی وزیر همچنین به برخورد دقیق تر و حساس تر با موضوعات فرهنگی اشاره کرد و گفت: نظامنامه فرهنگی در دست تدوین است که در آن کمیته فرهنگی با ترکیبی مشخص و شرح وظایف معین ویژه فدراسیون ها ، ادارات کل و هیات های ورزشی استان ها دیده شده است.
معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش پیش بینی تشکیل کمیسیون جامع فرهنگی برای ورزش کشور را از دیگر برنامه های در دست اقدام اعلام کرد و افزود: در مقوله فرهنگی علاوه بر ترویج اخلاق محوری ، تعمیق ارزش ها و باورها ی اسلامی – ایرانی باید به دنبال ارتقاء فرهنگ ورزش کردن عامه مردم باشیم.
وی یکی از مطالبات این معاونت را مشارکت فعال فدراسیون ها در توسعه رشته ورزشی خود با رویکرد سلامت محوری و استفاده از آموزش برای افزایش آگاهی های عمومی و شناخت جامعه نسبت به رشته های ورزشی عنوان کرد.
دکتر احمدی افزود: هر فدراسیون باید کمیته فرهنگی مستقل داشته باشد تا مستقیماً زیر نظر رییس فدراسیون فعالیت کند . در واقع مسئولیت حسن اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی متوجه رییس فدراسیون خواهد بود.
مشاور عالی وزیر بر داشتن فعالیت های آموزشی منظم و برنامه محور در فدراسیون ها تاکید کرد و گفت: اقدامات خوبی در دفتر برنامه ریزی آموزش صورت گرفته است که با تعامل و مشارکت فدراسیون ها در حال اجرا است . بدیهی است توجه به آموزش اثربخش زمینه ساز رشد و ارتقاء کمی و کیفی رشته ها را به دنبال دارد.
در حوزه مطالعات نیز فعالیت های پژوهشی را پشتوانه مطالعاتی برای توسعه ورزش دانست و آمادگی معاونت را برای حمایت از پژوهش های کاربردی و مسئله محور اعلام کرد.
دکتر احمدی از روسای فدراسیون های شنا و بدمینتون درخواست کرد: تعامل موثر با مراکز علمی – پژوهشی برقرار کنندتا ازظرفیت علمی آن ها بهره گیرند.
ملایی مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش در این دو نشست به تدوین برنامه راهبردی معاونت آموزش اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات اساسی این دفتر استانداردسازی و استقرار ایزو ۱۰۰۱۵ است تا بر اساس آن نیازهای واقعی آموزش فدراسیون ها را احصاء نماییم.
افشین ملایی حمایت از ارتقاء دانش مربیان در سطح حرفه ای را از دیگر اولویت های کاری دفتر خود اعلام کرد و افزود: اگر فدراسیون بخواهد برای انتقال دانش روز دنیا از مدرسان تراز اول جهان بهره گیرد این قابلیت وجود دارد و دفتر برنامه ریزی آموزش با نگاه مثبت جناب آقای دکتر احمدی از این اقدام حمایت خواهد کرد.
وی همچنین از تشکیل شورای مشورتی متشکل از نمایندگان فدراسیون ها و ادارات کل استان ها خبر داد و افزود: در این شورا مشکلات آموزش رصد و برای ساماندهی و تعدیل آنها راهکارهای مناسب بررسی خواهد شد. ما تلاش می کنیم با مشارکت فدراسیون ها مسائل موجود در  برنامه های آموزشی را به حداقل برسانیم.
حسن زاده رییس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی با اعلام ظرفیت حوزه آمادگی خود را برای همکاری در اجرای طرح های مطالعاتی و پژوهش های کاربردی اعلام کرد.
رییس فدراسیون شنا ضمن تشکر از تشکیل جلسه گزارش اجمالی از عملکرد شنا، شیرجه و واترپلو ارائه کرد و مشکلات این فدراسیون را در کمبود فضا برای پرورش و آموزش شناگران عنوان کرد .
 وی یکی از معضلات را واگذاری استخرهای قهرمانی در قالب ماده ۸۸ عنوان کرد و خواستار تجدید نظر در این زمینه شد.
رضوانی همچنین با توجه به عضویت مشاور عالی وزیر در کمیسیون ماده ۸۸ خواستار تفویض تایید صلاحیت فنی استخرها به فدراسیون شنا و هیأت های شنا استانها شد.
وی از علاقه فدراسیون برای تدوین برنامه استراتژیک خبر داد و آمادگی خود را برای تدوین برنامه راهبردی با مشارکت وزارت اعلام کرد.
رییس فدراسیون شنا خواستار بازنگری در نحوه اجرای دوره های تئوری مربیگری در سطح استان ها شد و افزود: با توجه به اینکه سرفصل های مشخص از سوی فینا ” فدراسیون جهانی شنا” تعیین شده ، فدراسیون خود مدرس دروس تئوری تربیت کرده است که برخی از ادارات کل استانها از همکاری در این زمینه خودداری می نمایند.
انتهای پیام
image_printپرینت مطلب