سریعترین شناگر دنیا: می خواهم بهترین باشم

سیلو سزار ورزشکار بلند قامت ٢۶ساله ی برزیلی از سال ٢۰۰٩ تا کنون عنوان سریعترین شناگر دنیا را در کارنامه ی خود دارد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ “سیلو سزار” ورزشکار جوان برزیلی با قد ١٩۵سانتی متر و وزن ٩۰ کیلوگرم در سال ٢۰۰٩ و در سن ٢٢ سالگی در ماده های ۵۰ و ١۰۰متر کرال سینه رکوردهایی را به جای گذاشت که تا کنون کسی موفق به جابجایی آن ها نشده است.

پدر او برای نخستین بار در یک سفر خانوادگی از او خواست تا شنا کردن در دریا را بیاموزد و پس از بازگشت از این سفر او به باشگاه “باربنس” ملحق شد و علاقه ی واقعی خود را کشف کرد. کسب اولین مقام در سن هشت سالگی مشوقی برای ادامه دادن این رشته ی ورزشی بود. مادر این ورزشکار که با داشتن تخصص در رشته ی تربیت بدنی وی را به “آلبرتو سیلوا” مربی قهرمانان المپیک نظیز “گوستاوو بورگز” سپرد تا سیلوی کوچک بتواند پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند.

“سیلو سزار” که طرفدارانش او را یا لقب “سزا” می شناسند شناگرانی نظیر ” گوستاوو بورگز”، “فرناندو شرر” و “الکساندر پوپوف” را به عنوان الگوهای ورزشی خود معرفی می کند. او همچنین علاقه ی زیادی به “راجر فدرر” تنیسور پرآوازه ی اهل کشور سوییس دارد. او که در اوغات فراغت به بازی های کامپیوتری و گردش با دوستان مشغول است، پیش از هر بازی طبق عادت به موزیک متن سریال مدعی (the contender) گوش می دهد و با زدن ضربه به بازوان، ساق ها و سینه ی خود سعی در بیدارسازی عضلاتش دارد.

نقطه ی تاریک پرونده ی ورزشی “سزار” به سال ٢۰١١ بر می گردد که نتیجه ی آزمایش “فوروزماید مدر” او، که عامل پوششی ممنوعی به حساب می آید مثبت اعلام شد. او ادعا کرد که مکمل های معمول خود را مصرف کرده است و این مواد به احتمال قوی آلوده بودند و به همین دلیل اخطاری را از طرف فدراسیون شنای برزیل دریافت کرد. فدراسیون شنای جهانی (فینا) درخواست تجدید نظر به دادگاه داوری ورزشی (cas) فرستاد به این امید که محرومیت سه ماه ای برای این ورزشکار اعمال شود. با این حال cas تصمیم فدراسیون شنای برزیل را تایید کرد. با این توضیح که شرکت دارو سازی به اشتباه مکمل کافئین خود را آلوده کرده بود. پس از این رای سزار توانست در مسابقات جهانی ٢۰١١ شانگهای به آب بزند و این در حالی بود که بسیاری از ورزشکاران از این تصمیم ناخشنود بودند.

“جیسون دانفورد” پس از پیروزی سزار در ۵۰متر پروانه شانگهای نارضایتی خود را نشان داد و عنوان کرد “من از شکست خوردن در مقابل حریفان بیمی ندارم، اما از سیستم تصمصم گیری ناراحتم که چگونه دو ماه پس از مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش او با ما به رقابت می پردازد.”

ورزشکار سال برزیل در ٢۰۰٨ و ٢۰۰٩ پس از قهرمانی در رشته ی ۵۰متر پروانه در مسابقات جهانی٢۰١٣ بارسلونا به عنوان اولین ورزشکار مرد غیر امریکایی، اروپایی یا استرالیایی مطرح شد که توانسته است حداقل ۵مدال طلای جهانی را از آن خود کند.

“سزا” در مصاحبه ای در سال٢۰١۰ که در رسانه های مجازی انعکاس یافت در رابطه با فلسفه ی ورزشی خود چنین عنوان کرد: “می خواهم تبدیل به بهترین شناگری شوم که می توانم، می خواهم پای بر فراز محدودیت ها بگذارم، اعتماد به نفس داشته باشم و در بهترین شرایط بدنی بمانم.”

 

*عناوین سزار در رقابت های المپیک:

  • مقام اول در ۵۰متر آزاد (٢۰۰٨ چین) ٢١.٣۰
  • مقام سوم در ١۰۰متر آزاد (٢۰۰٨ چین) ۴٧.۶٧
  •  مقام سوم در ۵۰متر آزاد (٢۰١٢ لندن) ٢١.۵٩

عناوین سزار در رقابت های جهانی:

  • مقام اول در ۵۰متر آزاد (٢۰١٣ بارسلونا) ٢١.٣٢
  • مقام اول در ۵۰متر پروانه (٢۰١٣ بارسلونا) ٢٣.۰١
  • مقام اول در ۵۰متر آزاد (٢۰۰٩ رم) ٢١.۰٨
  • مقام اول در ١۰۰متر آزاد (٢۰۰٩ رم) ۴۶.٩١

عناوین متعدد دیگر در رقابت های کاپ جهانی، استخرهای مسافت کوتاه و بازی های امریکای جنوبی.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.