شهیدی‌پور: دانشگاه آزاد همیشه مدعی قهرمانی است

سرمربی تیم واترپلو دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همواره مدعی قهرمانی بوده‌ایم و فصل گذشته مسابقات نیمه‌تمام ماند و نشد که از عنوان قهرمانی سال‌های گذشته خود دفاع کنیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو خبرگزاری آنا نوشت: تیم واترپلو دانشگاه آزاد اسلامی فصل گذشته عنوان نایب‌قهرمانی را در رقابت‌های لیگ برتر به دست آورد و با توجه به اینکه در گذشته به مقام قهرمانی دست یافته در فصل آینده نیز به دنبال تکرار قهرمانی است. گفتگویی با علیرضا شهیدی‌پور، سرمربی تیم واترپلو دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در کسوت سرمربی تیم دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنید. چه عناوینی در کسوت بازیکن و مربی کسب کرده‌اید؟

حدود ۶ سال است که به‌عنوان سرمربی در تیم دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنم و در این مدت پنج قهرمانی، دو دوره دومی و یک دوره سومی را توانستیم کسب کنیم. من سال‌ها بازیکن تیم ملی و حدود ۱۵ سال کاپیتان تیم ملی بودم. در این مدت  با تیم ملی توانستم عناوین آسیایی و جهانی کسب کنم، دو دوره در بازی‌های آسیایی، مسابقات کاپ فینال در استرالیا و کشورهایی که مسابقات برگزار می‌شد و توانستیم عناوین اول تا سومی را در این میادین کسب کنیم. لیسانس را در دانشگاه تهران در بحث تربیت‌بدنی و کارشناسی ارشد، مدیریتش را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز توانستم تکمیل کنم.

در خصوص مقام دومی که تیم واترپلو دانشگاه آزاد اسلامی در فصل گذشته کسب کرد توضیح دهید.

 البته ما پنج سال پیاپی عنوان قهرمانی داشتیم که تقریباً در این دو سال اخیر که تیم دانشگاه آزاد اسلامی یک پله پایین‌تر از مقام قهرمانی قرار گرفت، دلایل مختلفی داشت از جمله اینکه اعتبار این تیم به طور چشم‌گیری کاسته شد و سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کووید-۱۹ مسابقات نیمه‌تمام ماند و نشد که از عنوان قهرمانی سال‌های گذشته خود دفاع کنیم و با توجه به اینکه امتیاز تیم پرسپولیس بیشتر بود، دانشگاه و کمیته فنی واترپلو تصمیم بر این گرفتند که رنکینگ تیم‌ها را به این‌گونه اعلام کنند وگرنه تیم دانشگاه آزاد اسلامی همیشه مدعی بوده است. با توجه به اینکه از بازیکنان ملی‌پوش بهره برده، همیشه انتظار می‌رفت که این تیم برای عنوان قهرمانی در میدان حضور پیدا کند.

در خصوص ملی‌پوشان تیم واترپلوی دانشگاه آزاد اسلامی بگویید؟

شهر ساله ما از بازیکنان خوب ملی‌پوشی که در میادین بین‌المللی واقعاً خوش درخشیده‌اند، استفاده می‌کنیم که سال گذشته هم به همین منوال بود. چهار، پنج بازیکن مطرح تیم ملی را داشتیم. ارشیا الماسی، جواد عباسی، کیهانی، قوی‌دل و جوان‌ترهای‌مان هم که دست‌کمی از بزرگان تیم نداشتند، حامد کریمی، پوررنگ، این‌ها بچه‌هایی بودند که تقریباً بازیکنان خوب ما از جوان گرفته تا بزرگسال بودند.

با توجه به شرایط کرونا، تمرین‌های تیم قطع شده است؟

بله، معضلی که از سال گذشته داریم تقریباً هفت ماه است که کلیه استخرها بسته است. حالا درست است که بازیکنان تیم دانشگاه آزاد اسلامی و بازیکنان تیم ملی جداگانه بدنسازی، هوازی و تمرینات اینچنینی را انجام می‌دهند ولی متأسفانه با توجه به اینکه ورزش ما محیط دیگری به نام محیط آب نیاز دارد، الان از آن محروم هستیم و می‌شود گفت یک آسیب جدی چه در سطح ملی، چه در سطح باشگاهی متوجه ورزش‌های شنا، شیرجه و واترپلو شده است.

آنا: زمان آغاز فصل جدید اعلام نشده است؟

فصل جدید با رویکردی که آقای لشگری و باشگاه دانشگاه آزاد اسلامی داشتند، ما صحبت‌هایمان را با بازیکنان انجام دادیم ولی متأسفانه پیش روی خیلی مبهمی داریم چون تا زمانی که استخر باز نشود و بازیکنان تحت نظر مربی تمرین نکنند، هیچ پیش‌بینی برای آینده نیست ولی سیاست دانشگاه آزاد اسلامی بر این است که اگر شرایط کرونا اجازه دهد و ستاد کرونا موافقت کند با یکسری از پروتکل‌ها، این تیم همچون سال‌های گذشته تشکیل شود.

هیچ صحبتی در مورد آغاز مسابقات نشده؟ آیا اصلاً امسال برگزار خواهد شد؟

حالا با توجه به اینکه فدراسیون از باشگاه‌ها خواسته که اعلام آمادگی کنند، ولی با توجه به اینکه استخرها بسته است، هنوز هیچ جواب قطعی و مشخصی در خصوص برگزاری مسابقات لیگ مطرح نشده است.

خیلی از ورزش‌های سالنی مثل کشتی و والیبال و حتی لیگ برتر کشور دارد برگزار می‌شود، در رشته واترپلو هم آیا اگر تست دهند، نمی‌توانند به درون آب بروند؟

ک مشکل بزرگی که ورزش‌های آبی دارد، حفظ و نگهداری محیط ورزشی است. هزینه نگهداری‌اش روزی چندین میلیون است. این موضوع قطعاً برای فدراسیون و باشگاه‌ها صرف نمی‌کند که روزی چندین میلیون هزینه کنند، چون تمرینات شنا، شیرجه و واترپلو یک جوری است که مدام باید هر روز انجام دهند. از لحاظ صرفه اقتصادی نمی‌صرفد که استخر را با آن ابعاد به کار بگیرند.

اگر استارت مسابقات خورده شود، هدف‌گذاری‌تان برای فصل آتی مسابقات چیست؟

قطعاً ان‌شاءالله قهرمانی است. با توجه به اینکه یک نگاه‌های ویژه‌ای به این ورزش شده و تأمین بودجه شده است، هدف‌گذاری ما قهرمانی و ورود به باشگاه‌های آسیاست. البته همه این‌ها منوط به شرایط بیماری کرونا است.

تمهیدات و تسهیلاتی که دانشگاه آزاد اسلامی برای ورزشکاران و جذب نخبگان ورزشی فراهم کرده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سابقه دانشگاه آزاد اسلامی منحصر به زمان حاضر نمی‌شود، سالیان سال است که این دانشگاه با یک رزومه درخشان از ورزشکاران ملی خود حمایت کرده و امسال هم همچون سنوات گذشته حمایت خیلی خوب و تمام شرایطی که یک تیم نیاز دارد را در اختیارش قرار می‌دهند. البته امیدواریم به این شکل باشد چون عملاً هنوز درگیر نشده‌ایم. سال‌های گذشته حتی از نظر فیزیوتراپ، روان‌شناس، از لحاظ اسکان و تغذیه واقعاً مطلوب بوده و امیدواریم با این تغییر مدیریتی هم که ایجاد شده باز نسبت به گذشته همان روند یا حتی بهتر انجام شود.

اگر بگوییم باشگاه دانشگاه آزاد اسلامی وجه تمایزی با سایر باشگاه‌ها دارد، آن چیست؟

خوش عهدی! خوش عهدی بالاخره یک نشانه بارز دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به باشگاه‌های دیگر است. یعنی نسبت به پرداخت حق‌الزحمه بازیکنان، ایاب و ذهاب و آن رسیدگی که یک ورزشکار می‌تواند از یک باشگاه انتظار داشته باشد، می‌توانیم بگوییم دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً یک سر و گردن از همه باشگاه‌هایی که در سطح خودش است، بالاتر است و واقعاً هم بازیکنان در این باشگاه با عشق و عرق کار خودشان را انجام می‌دهند.

در خصوص اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارد تلاش می‌کند عیار علمی ورزشکاران را بالا ببرد، نظرتان چیست؟

سیاستی که در گذشته هم بود ولی الان بیشتر به آن بها داده می‌شود، جذب ورزشکاران ملی در بحث تخصصی تربیت‌بدنی که بیایند تحصیل کنند و از امتیاز تحصیلات تکمیلی استفاده کنند که قطعاً زمانی که عمل با علم توأمان می‌شود، بازدهی خیلی بهتری می‌دهد و به نظر من این برای دانشگاه آزاد اسلامی یک فرصت است که بتواند ورزشکارانش را هم از بُعد علمی و هم از لحاظ ورزشی به بالاترین سطح برساند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی چقدر به رشته واترپلو رغبت نشان می‌دهند؟

این ورزش یک مقدار ورزشی تخصصی است. یعنی یک ورزشی است که شما باید ورزش پایه شنا را در خیلی در حد حرفه‌ای فرا گرفته باشید، بعد به واترپلو بیایید. در سطح کشور ما زیاد نداریم اشخاصی که این دو فن را با هم بلد باشند. دانشجوها به این رشته علاقه‌مند هستند ولی نمی‌توانیم از تمام پتانسیل استفاده کنیم به واسطه تخصصی بودنش.

توقع، برآورد و انتظار شما از تیم رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

ما اگر بخواهیم رسانه را به دو مقوله درونی و بیرونی تفکیک کنیم، بیرونی که صدا و سیما است و یک انتظارات دیگر است ولی رسانه دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نقش خیلی مهمی را ایفا کند، از لحاظ مقاماتی که تیم‌ها و به خصوص تیم واترپلو به دست می‌آورد، این رسانه‌ای شود، چه به صورت مکتوب و چه به صورت فضای مجازی. این تبلیغات و مطرح کردن آن دانشجو در آن دانشگاه خاص که در این تیم حضور داشته می‌تواند برای آن دانشجو یک انگیزه مضاعفی باشد تا بتواند عملکرد و انگیزه بهتری در سال‌های آتی داشته باشد.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.