عربدوست: واترپلو دغدغه مالی دارد

سرمربی تیم واترپلوی شهبازی زنجان گفت: خانواده واترپلو دغدغه مالی دارد اما مطمئن هستیم که این ورزش شرایط رو به رشدی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ پایان دور مقدماتی لیگ واترپلو نزدیک است. مسابقاتی که بنا به تصمیم کمیته فنی امسال در دو گروه و به صورت دوره ای برگزار شد.

خبرنگار ایسنا برای بررسی شرایط مسابقات واترپلو و ارزیابی جدول این رقابت ها به گفت و گو با اکبر عربدوست سرمربی تیم شهبازی زنجان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی نشست. شرح این گفت و گو را می خوانید:

*سطح کیفی مسابقات لیگ برتر واترپلو را در مقایسه با سال های قبل چگونه ارزیابی می کنید؟

فدراسیون شنا ، شیرجه و واترپلو بخاطر اینکه چهار سال با سرپرست اداره می شد لطمه زیادی خورد. بعد از اینکه محسن رضوانی سکان دار فدراسیون شد، از آن جایی که نخبه واترپلوست شرایط را بهتر کرد. کمیته فنی تشخیص داد که مسابقات به صورت گروهی برگزار شود. بازیکنان کاملا آماده هستند. تعداد زیاد بازی هایی که انجام شد موجب شد تا بازیکنان کاملا آماده باشند.

*آیا برگزاری مسابقات در دو گروه تجربه خوبی بود؟

برگزاری مسابقات به تعداد تیم هایی که شرکت می کنند بستگی دارد. به اعتقاد من برگزاری مسابقه در دو گروه بد نشد. تعداد بازی ها در این جدول بیشتر شد. بیشتر ملی پوشان فرصت پیدا کردند تا در قالب بازی های لیگ توانایی های خود را افزایش دهند. بازیکنان ملی پوش جوانان هم در قالب محک جدی قرار گرفتند. به اعتقاد من این شرایط به تیم ملی کمک می کند. انتظار داریم تا شرایط بهتر شود. اگر در سال های آینده باشگاه های صاحب نام بیشتری در واترپلو سرمایه گذاری کنند، می توان امیدوار بود که این ورزش پیشرفت کند. واترپلو می تواند به جایگاهی که والیبال و بسکتبال در آسیا و جهان دارند دست یابد.

*نظر شما درباره زمانبندی مسابقات چیست؟

اکثر بازیکنان ما دانشجو هستند. حالا در فصل امتحانات برگزاری بازی ها لطمه می زند. زمانی باید بازی های لیگ را برگزار کنیم که بازیکنان درگیر امتحانات هستند. باید شرایط طوری مدیریت می شد که به فصل امتحانات برخورد نمی کردیم. به هر حال تابع تصمیم فدراسیون هستیم. این موضوع کاملا جدی است.

*لیگ برتر واترپلو تا چه حد می تواند به تیم ملی کمک کند؟

تا زمانی که باشگاه های قدرتمندی در واترپلو نداشته باشیم نمی توانیم به تیم ملی قدرتمند فکر کنیم. باشگاه ها باید برای تیم ملی بازیکن سازی کنند. متاسفانه در کشور ما روال شده است که هیات های استانی تیم داری کنند. واترپلو امروز افراد عاشق و دیوانه را می خواهد که وقت و هزینه بگذارند تا این رشته ورزشی احیا شود. واترپلو تبلیغات چندانی ندارد. پخش تلویزیونی ندارد و اسپانسر ها نمی آیند در این ورزش سرمایه گذاری کنند. استعداد زیادی داریم. همانطور که والیبال خوب نتیجه می گیرد باور داریم که واترپلو هم می تواند خوب کار کند. ما از زنجان با چهارصدهزار نفر جمعیت بازیکنان خیلی خوبی را در کشور پرورش دادیم. اگر از این جریان حمایت شود در شهرهای اصفهان و تهران و کردستان و کرمانشاه استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد. فقط باید کمک کرد و منابع مالی مناسبی را اختصاص داد.

*پیشنهاد شما برای توسعه این ورزش چیست؟

تا زمانی که صدا و سیما وارد کار نشود، مسابقات پخش نشود و اسپانسرها کار را در دست نگیرند کاری نمی توان کرد. متاسفانه در ایران این موضوع جدی گرفته نمی شود. اقبال عمومی فاصله خیلی زیادی با شنا دارد. نمی دانم چرا رسانه ملی خودش را در این موضوع وارد نمی کند. تنها رشته ای که محیط ورزش آن (استخر) از پنج صبح تا ۱۲ شب کار می کند، ورزش شنا است. این آمار متعلق به شهرستان هاست. در تهران شاید شبانه روزی استخرها کار می کنند. شنا تنها رشته ای است که این همه جاذبه دارد. اما رسانه ها فرهنگ سازی مناسبی در بعد قهرمانی ندارند. شنای ایران می تواند پیشرفت کند. خانواده ها از حضور فرزندان خود در شنا استقبال می کنند. اما بعد از مدتی که می بینند تبلیغات موثری روی این ورزش نیست به تدریج کنار می روند. نوجوانان شناگر دوست دارند که در معرض دید باشند. همه این موارد جزو ارکان شکل گیری این ورزش است.

*نقاط ضعف و قوت مدیریت واترپلو و سازمان لیگ چیست؟

رضوانی بیست سال عضو تیم ملی واترپلو بوده و تمام افتخارات این ورزش را بدست آورده است و به زیر و بم این ورزش آشناست. احمد یاقوتی و خسرو امینی هم از باسابقه های این ورزش و افراد کارکشته ای در واترپلو هستند. همه به رضوانی کمک می کنند. هادی بیک هم سازمان لیگ را سال ها مدیریت کرده است. با توجه به حضور این افراد مطمئن هستیم که واترپلو شرایط رو به رشدی خواهد داشت. البته خانواده واترپلو دغدغه مالی دارد. تا بازی های آسیایی فاصله زیادی نداریم. شرایط مالی اصلا مناسب نیست. باید برای تیم های ملی واترپلو اردوهای بلندمدت بگذاریم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.