غفوری: واترپلو با چیریچ به مسابقات انتخابی المپیک اعزام می‌شود

رئیس کمیته فنی واترپلو گفت: تیم ملی در نخستین محک جدی خود همراه با سرمربی جدید به مسابقات انتخابی المپیک اعزام خواهد شد.

مجتبی زکی زاده/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، خبرگزاری فارس نوشت:

الکساندر چیریچ، سرمربی صربستانی و جدید تیم ملی واترپلو از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۵ در تیم‌های مختلفی از کشورهای صاحب واترپلو بازی کرده است. او در سال ۱۹۹۲ با تیمی از شهر زادگاهش کارش را آغاز کرد و  علاوه بر حضور در بهترین تیم‌های صربستان در کشورهایی مانند ایتالیا، مونتنگرو، ترکیه و اسپانیا به طور حرفه‌ای ورزشش را ادامه داد.

وی حالا به ایران آمده است تا کارش را با تیم ملی واترپلو ادامه دهد و به نظر می‌رسد در اولین محک جدی همراه با ملی‌پوشان ایران به مسابقات انتخابی المپیک اعزام خواهد شد. با وجود اینکه برخی مخالفت‌ها با اعزام تیم ملی به انتخابی المپیک وجود دارد، اما تقریباً همه کارشناسان این ورزش معتقدند در صورت عدم اعزم واترپلو به این مسابقات، تمام رشته‌های فدراسیون در ۲ سال اخیر پنبه خواهد شد.

نارد غفوری، رئیس کمیته فنی واترپلو در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس درخصوص شرایط تیم ملی، چیریچ و مسابقات پیش‌رو صحبت‌هایی را مطرح کرد که در زیر می‌خوانید:

فارس: حضور چیریچ در واترپلوی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قرار است در این مدت کوتاه شرایط تیم ملی جوانان را هم زیرنظر بگیرد و به این تیم هم کمک کند، اما تمرکز اصلی وی روی تیم بزرگسالان خواهد بود. چیریچ قرار است همراه با ایران در مسابقات مختلفی حضور پیدا کند؛ که از جمله آنها انتخابی المپیک، لیگ جهانی و قهرمانی آسیا است.

فارس: آیا دستیاران چیریچ انتخاب شده‌اند؟

قرار است کمیته فنی در این خصوص جلسه‌ای را برگزار کند تا گزینه‌های پیشنهادی مورد بررسی قرار بگیرند. نظر شخصی خودم این است که مربیان تیم ملی جوانان به عنوان دستیاران وی انتخاب خواهند شد و گزینه‌های مناسبی هستند. بعد از اینکه قهرمانی جوانان جهان تمام شد، مربیان آن تیم (وحید رضایی، سرمربی و شیرجیان، مربی) به کمک چیریچ می‌آیند.

فارس: پس با این شرایط دستیاران سرمربی جدید تیم ملی قطعاً ایرانی خواهند بود؟

بله، قطعاً دستیاران وی از ایران انتخاب می‌شوند.

فارس: کمی درمورد شرایط قرارداد چیریچ صحبت کنید.

قرارداد فدراسیون با این مربی به مدت ۴ ماه است؛ کمیته فنی به این نتیجه رسید که چیریچ جوان است، اما کارنامه خوبی دارد. قرار شد ۴ ماه با هم همکاری کنیم تا وی بتواند امکانات ما و ما بتوانیم عملکرد این مربی را زیر نظر بگیریم و درصورت توافق قرارداد بلندمدت‌تری تا بازی‌های آسیایی ثبت کنیم.

فارس: در مدت این ۴ ماه چه تورنمنتی پیش‌رو است که فدراسیون بتواند عملکرد چیریچ را بررسی کند؟

در این مدت ما مسابقات انتخابی المپیک را پیش رو داریم. اگر به توافق برسیم اردیبهشت ماه سال آینده در لیگ جهانی هم حاضر می‌شویم. مسابقات انتخابی المپیک اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه به میزبانی چین برگزار خواهد شد. هنوز گروه‌بندی و تیم‌های حاضر معرفی نشده‌اند؛ تیم‌ها برای حضور در این مسابقات تا دو ماه دیگر فرصت دارند اعلام آمادگی کنند.

فارس: پس با این شرایط به نظر می‌رسد تیم ایران قطعاً حداقل برای سنجیدن شرایط چیریچ به این مسابقات اعزام خواهد شد.

بله؛ فکر می‌کنم چون چیریچ تازه آمده است و فدراسیون هم دوست دارد تا تیم ملی محک جدی بخورد ملی‌پوشان با هدایت این مربی صربستانی به مسابقات اعزام شوند.

فارس: به نظر می‌رسد باتوجه به پیروزی اخیر ژاپن بر روسیه و تساوی چین و برزیل در مسابقات جهانی، کار ایران بسیار سخت باشد.

ژاپن از مسابقات دو سال پیش در سنگاپور تیمش را برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده می‌کرد و فکر می‌کنم در رقابت‌های انتخابی المپیک هم حرف اول را بزنند. ژاپنی‌ها برنامه ۷ ساله برای تیم خود دارند و ما ۴ ماه آینده را می‌بینیم.

فارس: مبلغ قرارداد چیریچ چقدر است؟

من در جریان این موضوع نیستم و فدراسیون اگر صلاح باشد آن را اعلام خواهد کرد.

فارس: آیا در مدت ۴ ماه برنامه اردوی تدارکاتی خارج از ایران هم دارید یا خیر؟

فکر می‌کنم از اواسط شهریور اردوی تیم ملی تشکیل می‌شود. روز گذشته چیریچ دو تورنمنت را معرفی کرد که می‌توانیم در آنها حاضر شویم، اما باید شرایط مالی فدراسیون را هم مدنظر داشت. اوضاع مالی فدراسیون خیلی خراب است؛ تیم ملی واترپلوی جوانان باید به قزاقستان برود. تیم‌های شنا، شیرجه و واترپلو هم باید به مسابقات قهرمانی آسیا به تایلند اعزام شود. تمام این شرایط در حالی است که اوضاع مالی فدراسیون تعریفی ندارد.

فارس: پیشنهادهای چیریچ کدام حضور در کدام تورنمنت‌ها بود؟

یک سری مسابقات در گرجستان است که تیم‌های خوبی در آن حضور دارند. یک اردوی تدارکاتی هم پیشنهاد داد که در صربستان یا کرواسی برگزار شود. بدون شک می‌توانیم از روابط چیریچ هم استفاده کنیم و با هزینه کمتر به مسابقات و اردوهای تدارکاتی اعزام شویم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب