لزوم حمایت و بهره مندی از تجربه پیشکسوتان

فدراسیون شنا در جهت تقدیر و بزرگداشت از پیشکسوتان ارزنده ورزش های آبی در نظر دارد تا کمیته پیشکسوتان فدراسیون را توسعه کمی و کیفی داده و از این خبره های ارزشمند در جهت پویایی رشته های تحت پوشش بهره ببرد.

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ نگاهی کارشناسانه و آماری به رویدادهای مهم ورزشی مانند بازی های قاره ای و المپیک شاهدی بر این ادعا است که در چنین رقابت‌هایی که به عنوان محک و معیاری بسیار مهم، اصلی و جدی در جهت بررسی و ارزیابی رشد ورزش یک کشور تلقی می شوند، کسب مدال و افتخار توسط ورزشکاران برای هموطنانشان، روز بروز سخت تر شده  و می‌بایست انتظار داشت که در هر لحظه جایگاه قهرمانان در رده بندی‌های فردی رشته های ورزشی و همچنین رده بندی نهایی مدال اوری کشورها در بازیهای بین المللی و رسمی، از سوی مدعیان مورد تهدید واقع شود.

همچنین به سختی این امکان به وجود می‌آید که جایگاه کشورهای مختلف در این رده بندی‌های جهانی ارتقا یافته و شاهد موفقیت‎های بیشتر ورزشکاران یک کشور در بازی‌های رسمی منطقه ای و جهانی باشیم. از سوی دیگر قطعا چگونگی و میزان حمایت و توجه به ورزشکاران ملی‌پوش یک کشور از جنبه های مختلف، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با این صعودها در رنکینگ‌های بین المللی داشته و بیانگر این امر است که اگر ورزشکاران در زمینه‌های تعیین کننده، از امکاناتی و پشتیبانی گرفته تا روحی و روانی مورد حمایت قرار نگیرند نباید از آنان انتظار ارتقا این موفقیت ها و یا حتی تکرار افتخارات گذشته را داشت.

در این نوع نگاه و تحلیل، قطعا نمی‌توان از نقش حمایت های مالی و تدارکاتی در جهت موفقیت ملی پوشان و یا تیم های ملی چشم پوشی کرده و تاثیرات این عوامل را نادیده گرفت؛ اما آمادگی روحی و روانی و همچنین حمایت‌های معنوی نیزاگر وجود نداشته باشد، حمایت‌های صرف مالی چندان کارساز نبوده و تاثیر گذار نخواهند بود.

لازم است در اینجا تاکید کرد که مهم ترین، اصلی ترین و تاثیر گذار ترین شاخصه در جهت تلاش‌های مستمر، گسترده و به نوعی طاقت فرسای یک ورزشکار در ماه‌ها و هفته‌های طولانی تمرینات تا برگزاری مسابقات و کسب افتخار برای کشور، ایجاد انگیزه در میان ملی پوشان رشته های مختلف است و بدیهی است که اگر این انگیز وجود نداشته و ایجاد نگردد یک ورزشکار در لحظات سرنوشت ساز رقابتهای ورزشی و علیرغم حمایت‌های مالی مناسب، به اصطلاح کم اورده و تمام زحمات خود و حامیانش را بی نتیجه و پاداش خواهد گذاشت. این انگیزه سازی در بین ملی پوشان از جنبه ای مختلف صورت می پذیرد که بخش مالی و تدارکاتی آن به مسئولان ورزشی برمی گردد و آنها هستند که شرایط را باید به گونه‌ای فراهم کنند که یک ورزشکار ملی‌پوش بدون کوچکترین دغدغه و حاشیه‌ای فقط و فقط به تمرینات و کسب افتخار برای کشورش اندیشیده و در این مسیر پیش برود.

از زاویه دیگر همانگونه که گفته شد در این راه برای بدست آوردن آمادگی روحی و روانی جهت کسب مدال و افتخار شاخصه‌های دیگری نیز دخیل بوده و به اصطلاح این روند حمایتی را کامل می کنند که از جمله مهم ترین آنها داشتن الگوهایی مناسب و ارزنده برای ایجاد انگیزه در ورزشکاران جوان است.

الگوهایی که باید همراه با مربیان و در راستای فعالیت ورزشی آنها برای کسب افتخار در کنار ورزشکاران قرار بگیرند. الگوهایی که از جنبه های مختلف مانند اخلاق، منش و رفتارهای فرهنگی و ارزشی بارز و مطرح باشند، الگوهایی که انتقال تجربیات آنان به یک ورزشکار تازه کار ملی پوش بتواند تاثیرات بسیار مثبتی را در آینده ورزشی وی در کشورش بگذارد و اصولا در این نقطه کلیدی است که نقش تعیین کننده ارتباط فرهنگی، علمی و ورزشی یک ورزشکار ملی پوش جوان با پیشکسوتان همان رشته ورزشی به عنوان الگو هایی تعیین کننده، اصیل، عینی و مشخص شده و می‌توان تاثیرات این ارتباط دو سویه را در موفقیت های آتی یک ورزشکار جوان  بخوبی دید و مشاهده کرد.

پیشکسوتان به عنوان صاحبان اصلی ورزش کشور و کسانی که سالها عمر و زندگی خود را در این راه گذاشته اند تا افتخارات مهم و ارزنده‌ای را برای این مرز و بوم کسب کنند، بخوبی می‌توانند در بخش ایجاد انگیزه به کمک مربیان یک تیم ورزشی و یا یک ملی پوش آمده، شرایط روحی و روانی وی را ارتقا داده و  تقویت کنند.

بر همین اساس می توان به این نتیجه رسید که قطعا این امر وظیفه مسئولان فدراسیون‌های ورزشی است که با ایجاد و تاسیس کمیته پیشکسوتان در فدراسیون تابعه خود، میزبان رسمی و پر اشتیاق این ارتباط دو سویه مهم بین پیشکسوتان و ورزشکاران ملی پوش جوان شده و به صورت فنی و علمی بستر مناسب، درخور  و شایسته این فاکتور مهم موفقیت‌های آتی رشته های ورزشی ، را در رقابتهای مختلف اماده کنند. حرکت ارزنده تشکیل کمیته پیشکسوتان و توسعه آن، از سویی در این اسطوره های ورزشی که میراث ارزنده ورزش کشور هستند ایجاد دلگرمی و شادابی کرده و با حمایت همه جانبه از آنان حداقل می‌توان ذره بسیار اندکی از زحمات آنان را جبران کرد و از سوی دیگر همانگونه که گفته شد الگوسازی و بهره گیری از تجربیات ارزنده پیشکسوتان برای جوانان، آنها را به آینده ورزشی شان بیش از پیش امیدوار کرده و تلاشهای آنها را هویت می بخشد.

در این راستا مسئولان فدراسیون شنا کشورمان با تاکید بر موارد فوق و در جهت تقدیر و بزرگداشت بیشتر از پیشکسوتان ارزنده ورزشهای آبی در نظر دارد تا کمیته پیشکسوتان فدراسیون را توسعه کمی و کیفی داده، احیا کرده و از این خبره های ارزشمند رشته های  شنا شیرجه و واترپلو با  افتخار تمام دعوت نماید تا به خانه اصلی خود یعنی فدراسیون بیایند تا هم از آنها تقدیر شود و هم تجارب خود را در رشته تخصصی شان به ملی پوشان رشته های ورزشی انتقال داده و انگیزه آنان را ارتقا بخشند.

البته در حال حاضر این فدرا سیون با آگاهی کامل از ارزشمندی عزیزان پیشکسوت، موفق شده است از تجربیات تعدادی از آنان مانند تقی عسگری، احمد یاقوتی، محسن علی آبادی، خسرو امینی، منوچهر فصیحی،مرتضی شریعت، نورالدین طالبی، محمد علی سادات منصوری، حشمت اله اجاق، علی محب و سایر عزیزان در سمت ها و بخشهای مختلف اجرایی بهره ببرد. اما حرکت ساختارمند و حساب شده این فدراسیون در توسعه و گسترش کمیته پیشکسوتان، دعوت، تقدیر و حمایت از این عزیزان گامی بسیار مهم و تکمیل کننده خواهد بود که قطعا بزودی شاهد تاثیرات بارز این حرکت ارزنده در دلگرمی پیشکسوتان و ایجاد انگیزه و الگو سازی در ورزشکاران جوان در جهت کسب افتخارات بیشتر برای ورزش کشورمان خواهیم بود.

در پایان یاد و خاطره پیشکسوتان عزیزی مانند منصور گروسی، حیدرشونجانی و ایرج رئوف آذر که به تازگی از میان ما رفته و به دیار باقی شتافتند را گرامی داشته و از خداوند مهربان برای کلیه پیشکسوتان ورزشهای آبی و سایر رشته های ورزشی،  ارزوی سلامت، طول عمر با عزت، خوشختی و آرامش داریم.

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.