محمد هادی بیک: نتایج مثبت حاصل بهره مندی از نخبگان است

محمد هادی بیک میگوید سوابق درخشان  ورزشی در کنار ویژگی های خوب اخلاقی، دو شاخصه مهم هستند که در ریاست کنونی فدراسیون شنا  وجود داشته و وی را در انجام وظایف محوله اش یاری می رسانند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ در میان کمیته های مختلف فعال در یک فدراسیون ورزشی، شاید از کمیته پیشکسوتان نتوانیم به عنوان یک کمیته تخصصی و فنی یاد کنیم اما با نگاهی کارشناسانه و ریشه ای میتوان به این نتیجه رسید که اگر کمیته پیشکسوتان در یک فدراسیون ورزشی به صورت واقعی، فراگیر و با حضور کلیه صاحبنظران تشکیل شود قطعا مسئولان فدراسیون، عوامل فنی و حتی ورزشکاران میتوانند با استفاده و بهره گیری درست از تجارب و نقطه نظرات کارشناسانه آنها، موفقیت های بیشتر ورزشی را برای فدراسیون مربوطه به ارمغان بیاورند.

ازسوی دیگر این پیشکسوتان که بخش مهمی از دوران جوانی خود را فدای کسب افتخار برای کشور کرده اند می توانند الگوهای بسیار ارزنده ورزشی و اخلاقی برای ملی پوشان جوان باشند تا انها با بهره  گیری از ویژگی های این چه ره ای ارزشمند ورزشی، در مسیر درست، صحیح  و سالم قرار گرفته و به یک ورزشکار  با خصوصیات عالی انسانی تبدیل شوند.

محمد هادی بیک یکی از پیشکسوتان ورزشی، با اخلاق، محجوب ،محبوب و شناخته شده در عرصه رشته های ورزشی آبی بخصوص واترپلو محسوب می شود که سالهای متمادی است با فدراسیون شنای کشور همکاری مثبت، مفید و فنی همه جانبه ای داشته و دارد.

وی در حال حاضر مسئول سازمان لیگ و عضو کمیته فنی و داوران واترپلوی فدراسیون شنا بوده و در جهت توسعه همگانی و قهرمانی رشته ورزشی واترپلو فعالیتی پیگیرانه و همه جانبه ای دارد.

با این پیشکسوت ارزنده رشته ورزشی واترپلو به گفتگو نشستیم ، گپی دوستانه ، به این امید که زمینه آشنایی بیشتر نسل جوان واترپلو با این چهره با اخلاق رشته واترپلو را بیشتر فراهم کرده و زمینه استفاده از تجربیات این پیشکسوت را برای انان فراهم کنیم .

بیک

آشنایی شما با رشته های ورزشهای آبی از چه تاریخی و به چه شکلی شکل گرفت و آغاز شد :

از سال ۱۳۴۳ یعنی در سن سیزده سالگی این آشنایی شکل گرفت و من به عضویت تیمهای شنا و واترپلو شهر اهواز درامدم. در همان سالها در دو رشته فوق به تیم استان خوزستان راه یافته و مدالهای متعدد استانی و کشوری را در کنار سایر اعضای تیم برای استان خوزستان کسب کرده و به ارمغان آوردیم. که البته در همان سالها در تیم های والیبال و تنیس روی میز استان خوزستان نیز عضویت داشته و  فعالیت می کردم.

آیا در سالهای فعالیت  در رشته های شنا و واترپلو به عنوان یک ورزشکار، به تیم ملی هم راه پیدا کردید ؟

بله ، از سالهای ۱۳۴۷ تا ۱۳۶۰  یعنی به مدت سیزده سال به اردوهای متعدد و مختلف تیم های ملی شنا و واترپلو دعوت شده و آموزش های فنی لازم را زیر نظر مریبان مربوطه فرا گرفتم.

در دوران فعالیت شما چه به عنوان ورزشکار و یا مدیر اجرایی، مشوقان شما چه کسانی بودند ؟

مرحوم پدرم ، ایرج حیات داودی و عبدالامیر نعمت پور مربیان و مشوقان من در دوره فعالیتم به عنوان یک ورزشکار بودند و در امر داوری رشته ورزشی واترپلو  هم آموخته های خودم را مدیون خسرو امینی می‌دانم.

با نگاهی به پیشینه شما به نظر می آید  که در رشته ورزشی واترپلو فعالیت های بیشتری نسبت رشته شنا داشته اید که این فعالیت ها کماکان ادامه دارد. از آغاز فعالیت های اجرایی و فنی خود  در این رشته بگویید ؟

از سال ۱۳۴۸ به امر داوری رشته ورزشی واترپلو ورود کردم و دوره های مختلفی را زیر نظر اساتید فن اموخته و مدارک مربوطه را دریافت کردم که این امر زمینه‌ای شد که به سمت دبیری هیات شنای استان خوزستان انتخاب شده و در این سمت فعالیت کنم. اما مهم ترین و شاخص ترین فعالیت های اجرایی و فنی من در رشته واترپلواز سال ۱۳۶۲ آغاز شد. در ان سال به عنوان یکی از هفت عضو اصلی کمیته فنی واترپلوی فدراسیون شنای کشور انتخاب شدم و این افتخار را داشتم که در کنار صاحب نظرانی چون خسرو امینی، مرحومان (منصور گروسی، حیدر شنجانی، مرتضی شریعت)، حسین مجیدی و احمد یاقوتی فعالیت کنم.

ایا الان هم با فدراسیون شنا در رشته واترپلو همکاری دارید؟

از سال ۱۳۷۰  یعنی سی سال پیش، کلیه برنامه ریزی‌های لیگ و مسابقات قهرمانی کشوری رشته ورزشی واترپلو، به اینجانب سپرده شد که این مسئولیت را در حال حاضر هم  بر عهده داشته و در این زمینه با فدراسیون شنا همکاری دارم.

شرایط کنونی فدراسیون شنا و فعالیت های اخیر صورت گرفته در ان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

قرار گرفتن محسن رضوانی در صدر فدراسیون شنا و دستاوردهای وی از فعالیت در این سمت، می تواند تاکیدی بر این تفکر باشد که بایستی سکان هدایت یک فدراسیون ورزشی را به اصطلاح به اهل و  فردی از خانواده آن ورزش سپرد، به شخصی که در زمینه ورزش مورد نظر، دارای سابقه، دیدگاه و تخصص بوده و به اصطلاح درد آشنا باشد که طبیعتا سوابق فعالیت و حضور محسن رضوانی چه به عنوان ورزشکار و چه در سمت های اجرایی در فدراسیون شنا برکسی پوشیده نبوده و نمیتوان انها را کتمان کرد. سوابق درخشان ورزشی در کنار ویژگیهای خوب اخلاقی، دو شاخصه مهم هستند که در ریاست کنونی فدراسیون شنا  وجود داشته و وی را در انجام وظایف محوله اش یاری می رسانند که البته در کنار دو ویژگی فوق، می توان به این نکته هم اشاره داشت که وی با استفاده تخصصی از نخبگان و صاحب نظران رشته های ورزش های آبی در بخشهای مختلف فنی و اجرایی فدراسیون شنا، نیز حرکت ارزشمندی را انجام داده که نتایج مثبت آن قابل مشاهده است.

راجع به موفقیت های فدراسیون شنا  صحبت شد همانطور که قطعا اطلاع دارید تیم ملی واترپلو ی کشورمان پس از گذشت حدود چهل سال موفق شد در مکان سوم رقابت های واترپلو بازیهای اسیایی جاکارتا اندونزی قرار گرفته و افتخار بسیار مهمی را برای جامعه ورزش کشور به ارمغان بیاورد . این دستاورد ارزشمند  را چگونه ارزیابی می کنید ؟

به نظر من کسب مقام سومی رقابتهای واترپلو در بازیهای اسیایی جاکارتا  به دلیل فعالیت در یک برهه زمانی کوتاه مدت، اتفاق نیفتاده است و باید بر این نکته تاکید کرد که بدون انجام یک پروسه کاری فنی، حسابی و برنامه ریزی شده، رسیدن به این موفقیت امکان پذیر نبود. به نظر من در کسب این موفقیت عالی ورزشی، مجمو عه ای متشکل از مسئولان فدراسیون، مدیران اجرایی، مربیان خارجی و داخلی و اعضا تیم ملی واترپلو کشور سهیم بودند که با تلاشی همه جانبه و هماهنگ، زمینه خوشحالی و افتخار مردم ورزش دوست کشور را فراهم کردند که البته امیدوارم این موفقیت ها در رشته واترپلو و همچنین در رشته ای شیرجه و شنا نیز تداوم داشته و ملی پوشان این سه رشته ورزشی با شایستگی بر سکوها برتر قاره پهناور آسیا قرار بگیرند .

البته نبایستی از این مسئله هم غافل شویم که قبل از کسب سکوی سوم واترپلوی بازیهای آسیایی، واترپلوئیست های کشور به موفقیت های دیگری هم دست یافته بودند که کسب مدال در بازیهای ساحلی اندونزی و  یا بازیهای همبستگی کشور های اسلامی در باکو از این جمله است که در کنار این مجموعه، میتوان به رکورد شکنی ها و موفقیت های متعدد شناگران در رقابتهای مختلف داخلی و برون مرزی هم اشاره داشت.

فعالیت طولانی شما در طی سالهای متمادی در رشته های ورزش های آبی کشور قطعا خاطرات بسیاری را یرای شما در بر داشته است به عنوان بحش پایانی این گفتگو خوشحال خواهیم شد که به چند خاطره مهم از  دوران فعالیت ورزشی خود اشاره کنید :

بخش بسیار مهمی از فعالیت های ابتدایی من در زمینه ورزشی و اجرایی در استان خوزستان ، هم زمان با اغاز جنگ تحمیلی شکل گرفت، دوره ای که شرایط بسیار خاصی بر کشور و بخصوص استان خوزستان حاکم شده بود، دوره ای که خاطرات غمگین و شادی را برایم رقم زد  و خدا را شاکرم که در کنار فعالیت‌های ورزشی این افتخار را هم داشتم که در جبهه حضور یافته و دین خود را به مردم کشورم ادا نمایم.

خاطرات بسیاری هم در رابطه با همکاری در کنار اسطوره های بی بدیل ورزش واترپلو، انسانهای واقعی و ارزشمندی چون مرحوم گروسی، شنجانی، شریعت و ایرج رئوف آذر داشتم، که تمامی انها تا آخرین لحظه عمرم با من خواهند بود  و بالاخره اینکه یکی از خاطرات به یاد ماندنی من  در مسابقات واترپلو قهرمانی کشور در یزد اتفاق افتاد که  زمان صرف ناهار داوران و مسئولان اجرایی این رقابتها ،مصادف شد با حمله یازده سپتامبر به برجهای دووقلو در امریکا که تمامی آنها بیاد ماندنی و فراموش ناشدنی است .

 

 

 

انتهای پیام

 

 

 

image_printپرینت مطلب