ملی‌پوشان واترپلو برای فیناترافی از لحاظ روحی هم آماده می‌شوند

آماده‌سازی روانی ورزشکاران در کنار آمادگی جسمانی مسأله‌ای مهم است که این روزها در جهان و در تمامی رشته‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

الهام محمدی:
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ خبرگزاری ایسکانیوز نوشت:

تیم ملی واترپلو کشورمان نیز که در چندسال اخیر پشرفت خوبی داشته و توانسته چند پله صعود را در رده‌بندی جهانی تجربه کند از قافله استفاده از روش‌های روز جهانی عقب نمانده و بنا دارد برای نخستین بار همزمان با پنجمین دوره رقابت‌های جهانی توسعه واترپلو از وجود یک روانشناس بهره ببرد.

دکتر خسرو حمزه که به گفته خودش قرار است از این هفته کار با تیم را آغاز کند دراین‌باره گفت: همکاری من با فدراسیون شنا جدید نیست من به عنوان مشاور ارشد رضوانی رئیس فدراسیون فعالیت می‌کردم، به دنبال تشکیل کمیسیون روانشناسی در فدراسیون قرار شد ازاین به بعد به عنوان مشاور در کنار تیم ملی واترپلو بزرگسالان باشم البته دوستان دیگری هم در کمیسیون حضور دارند که به تیم‌های شنا و شیرجه در همه رده‌ها کمک می‌کنند.

وی درخصوص برنامه خود برای واترپلوئیست‌ها بیان داشت: معمولا آماده‌سازی روانی شامل برخی مهارت‌های ذهنی است که ورزشکاران باید به آن مسلط باشند. تمرکز کردن، کنترل اضطراب و داشتن انگیزه از جمله مهارت‌هایی است که باید یاد بگیرند و تمرین کنند.

حمزه ادامه داد: ما پکیجی برای ملی‌پوشان درنظر گرفته‌ایم که شامل ۱۲ مهارت است در کنار این موارد مشاوره‌هایی هم در زمینه زندگی شخصی آن‌ها خواهیم داشت.

روانشناس تیم ملی واترپلو افزود: اینجور خدمات زمانی حدود ۶ ماه نیاز دارد اما چون برای فینا ترافی زمانی کمتر از یک ماه داریم برخی از مهارت‌های اصلی را آموزش خواهیم داد تا بازیکنان بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به این‌که روانشناسی حلقه گمشده ورزش است، بیان کرد: برای این کار هم در تمرین حضور پیدا خواهم کرد و هم جلسات آموزش را ۲ تا ۳ بار در هفته برگزار خواهم کرد، مشاوره‌های شخصی هم بستگی به شرایط بازیکنان دارد. یک مشاور فقط قرار نیست جلسات گروهی برگزار کند ما باید در تمرین و در مسابقات دوستانه حضور داشته باشیم و این باعث می‌شود بازیکنان به ما نزدیک‌تر شوند.

حمزه اظهار داشت: رضوانی به عنوان رئیس فدراسیون همواره دنبال مسائل علمی بوده و هست و از مدت‌ها قبل درخصوص این موضوع صحبت شده بود ولی از لحاظ مالی محدودیت‌هایی وجود داشت، خوشبختانه الان این اقدام صورت گرفته است. درست است برای مسابقات توسعه جهانی واترپلو زمان کم است ولی بازیکنان با اصولی آشنا می‌شوند. حضور روانشناس در کنار تیم به قدری کارآمد است که ۱۵ تا ۲۰ درصد روی توان آن‌ها اثر خواهد گذاشت.

روانشناس تیم ملی واترپلو با اشاره به این‌که تاکنون تجربه حضور در کنار تیم‌های ملی کشتی، تکواندو، فوتبال هفت نفره،  تیروکمان و مشاوره عمده ورزشکاران حاضر در المپیک گوانگجو را داشته است، گفت: این کار کدهای خاص دارد و اختراع من یا شخص دیگری نیست، مهارت‌ها باید با اصول خاصی آموزش داده شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که ما کمک می‌کنیم در کنار آماده‌سازی بدنی ورزشکاران کمتر از آنچه که از آن‌ها انتظار می‌رود ظاهر نشوند، کیفیت تیم مقابل را ما تعیین نمی‌کنیم و یک روانشناس فقط می‌تواند کمک کند که ورزشکاران عملکرد سینوسی نداشته باشند.

وی درخصوص تجربیات خود بیان داشت: در بازی‌های آسیایی رشته کایاک اولین مدال‌های آسیایی خود را به دست آورد، من ۱۷ ماه در کنار ملی‌پوشان قایقرانی به خصوص رشته کایاک بودم و بچه‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده و مهارت‌ها را به خوبی یاد گرفته بودند بنابراین بهترین نتیجه را کسب کردند.

حمزه درباره مدت حضورش در کنار ملی‌پوشان واترپلو گفت: طبق صبحتی که با رضوانی داشته‌ایم قرار است تا المپیک ریو ۲۰۱۶ در کنار تیم باشم، یک ماه برای فیناترافی کار می‌کنم و از آن به بعد هم آموزش بازیکنان تا المپیک ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

تیم ملی واترپلو عازم بلگراد شد/ ارد‌و و بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های ملی صربستان و هلند

تیم ملی واترپلوی ایران با ترکیبی از جوانان و بزرگسالان  که در مسیر آماده‌سازی برای حضور در مسابقات قهرمانیآسیا و انتخابی جهانی قرار دارد، عازم بلگراد صربستان شد. به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش‌های آبی؛ تیم ملی واترپلوی ایران در اردوی ده روزه در بلگراد، با تیم‌های ملیزیر ۲۱ سال صربستان و هلند اردوی مشترک و بازیهای تدارکاتی برگزار خواهد کرد. بنا به گفته‌ی مهدی ‌‌پنام‌تاش سرمربی تیم ملی واترپلو، این تیم پس از برگزاری اردوی پنج هفته‌ای با حضور ۲۷ تیم،اکنون با ۱۸ بازیکن عزم صربستان شده است.  تیم ملی واترپلوی ایران، بهمن ماه سال جاری در چین، مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهانی را پیش رو خواهدداشت. برای مسابقات جهانی علاوه بر سنگاپور میزبان مسابقات، دو  تیم برتر جواز حضور در رقابتهای قهرمانی جهان رابدست می‌آورتذ. تیم ملی واترپلو پس از بازگشت اردوی صربستان بعد از استراحت چند روزه مجددا برای آمادگی در راستای حضور دررقابتهای قهرمانی آسیا تمرینات خود را دنبال خواهد کرد. چند بازی تدارکاتی دیگر تا قبل از شروع مسابقات قهرمانی آسیا، در برنامه‌های این تیم قرار دارد. اسامی بازیکنان و کادر فنی و سرپرستی تیم ملی واترپلو به شرح زیر است:  ۱.مهدی یزدانخواه ۲.حامدکریمی ۳.پیمان اسدی ۴.امین قویدل ۵.مهدی برزگری ۶.علیرضا مهری ۷.امیر عطا خزایی ۸.خشایار ضیاالدین ۹.امید اقایی کریم ۱۰.فربد صبوری ۱۱.امیر رضا جلیل پور ۱۲.اشکان ایرانپور ۱۳.علی شعبانیان ۱۴.مهرصاد ادهم ۱۵.آرمان شمس ۱۶.عرفان صدرنیا ۱۷.امیرحسین امیریان ۱۸.مهراب گلستانی سرمربی مهدی پنام تاش مربی امیر هوشنگ همراهی سرپرست سیروس طاهریان مدیر فنی  دیان میلاکوویچ