مهدی پنام تاش: تیم ملی جای بهترین هاست/ بدون باشگاه حرفه ای توسعه واترپلو دشوار می شود

سرمربی تیم واترپلو شهید نوفلاح قهرمان لیگ برتر 1400 با اشاره برگزاری مسابقات لیگ گفت: امیدوارم در سال های آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از باشگاه های حرفه ای باشیم و لیگ برتر بتواند در معرفی بازیکنان جدید به تیم ملی کمک کند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مهدی پنام تاش سرمربی تیم واترپلو نوفلاح اظهار کرد: مسابقات لیگ ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل سطح بهتری داشت. انشالله با توجه به کمتر شدن محدودیت های ناشی از کرونا مسابقات به حالت قبل برگردد و بازیکنان بتوانند بازی های بیشتری داشته باشند. البته به نظرم باید تعداد تیم های لیگ برتر هم بیشتر شود و باور دارم در شان واترپلو نیست لیگ با پنج تیم برگزار شود و امیدوارم به مرور زمان با پشتوانه سازی مناسب شاهد حضور تعداد تیم های بیشتری در لیگ برتر باشیم.

وی افزود: متاسفانه تبلیغات در واترپلو ایران کم است. بیشتر مسئولان، شنا و رشته های آبی را به عنوان بخش تفریحی می بینند ولی این ورزش در بحث حرفه ای تبلیغات مناسب ندارد. تیم شهید نوفلاح همین امسال در لیگ ۱۱ بازی رسمی داشت ولی دو  بازی بیشتر پخش نشد. متاسفانه باشگاه های بزرگ دنبال پخش زنده نمی روند. ما نیاز به تیم ها و باشگاه هایی داریم که ساختار تبلیغاتی حرفه ای داشته باشند و تا این ورزش دیده شود. تیم خود ما از نظر مالی شرایط بسیار محدودی دارد. ما تا سال  ۱۳۹۳ در لیگ دسته یک بودیم و سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار در لیگ برتر شرکت کردیم. خداراشکر سال گذشته قهرمان شدیم ولی واقعا بدون حامی مالی کار سختی داشتیم. متاسفانه حتی باشگاهی مثل سایپا هم که در مقطعی از زمان برای حمایت از واترپلو آمد، بدون تسویه حساب با بازیکنان از لیگ رفت. من خودم با شرکت ها و اسپانسرهای مختلف صحبت کردم. همه می پرسند مگر چه اتفاقی برای آن ها قرار است بیفتد تا در واترپلو سرمایه گذاری کنند؟ معمولا می گویند پخش تلویزیونی زیادی ندارید و مالیات هم بخشودگی چشم گیری ندارد. رغبت نمی کنند که جلو بیایند.

سرمربی تیم نوفلاح با اشاره به پشتوانه های خوب در واترپلو گفت: خوشبختانه حدود ۱۹ تیم در لیگ زیر ۱۷ سال حضوردارند. این نشان می دهد که واترپلو ایران می تواند در آینده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد. ولی باید این سرمایه و منابع خوب انسانی در لیگ برتر حفظ شود. به نظرم واترپلو ایران در بحث باشگاهی نیازمند خون تازه است. افرادی باید مسئول حوزه تبلیغات و بازاریابی و حتی سازماندهی مسابقات شوند که با انرژی باشند و مسائل را پیگیری کنند. به بیان ساده دنبال کار را بگیرند تا تیم های بیشتری در لیگ شرکت کنند و سطح رقابت بین بازیکنان و مربیان و تیم ها بهتر شود.

وی درباره شرایط تیم ملی خاطرنشان کرد: در دور  قبلی بازی های آسیایی چهار سال پیش، یک نسل از بازیکنان دور هم جمع شدند و انصافا برنامه و تمرینات خوبی داشتند ونتیجه بسیار خوبی گرفتند. متاسفانه در چهارسال گذشته به خاطر کرونا تمام برنامه های تیم ملی برای شرکت در مسابقات تعطیل بود و تا جایی که می دانم به جز اردوی ترکیه، آن ها فقط در مسابقات لیگ داخلی توانستند شرکت کنند. با این شرایط باید دید کادرفنی تیم ملی چه تدبیری را برای آماده سازی بازیکنان به کار خواهد بست. به هر حال تیم ملی جای بهترین ها و آماده ترین بازیکنان در هر فصل است و به نظرم باتوجه به فرصت محدود باید از تمام ظرفیت چه در خصوص اعزام ها و مسابقات تدارکاتی و چه در زمینه دعوت از بازیکنان موثر بهره ببریم تا تیم ملی بتواند با بهترین شرایط در مسابقات شرکت کند. هر چقدر شرایط واترپلو ایران رقابتی تر شود در نهایت تیم ملی سود خواهد کرد.

مهدی پنام تاش در پایان اظهار کرد: امیدوارم سال ۱۴۰۱ برای واترپلو ایران بهترین سال باشد. ما منتظریم اتفاق های خوب در این ورزش بیفتد. اگر باشگاه ها قوی باشند و حرفه ای با بازیکنان قرارداد ببندند، فدراسیون مجبور نیست در تمام سال به ملی پوشان حقوق دهد. به جای اینکه تیم ملی تمام سال در اردو باشد، بازیکنان می توانند در قالب تیم باشگاهی تمرینات را دنبال کنند و همیشه دوماه قبل از مسابقه دست سرمربی تیم ملی برای انتخاب بهترین ها باز باشد. از سوی دیگر در شهرهای مختلف استعدادهای مختلف پیدا خواهند شد و در نهایت شرایط واترپلو بهتر می شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب