نشانه گیری چیریچ برای آینده

"باید به این موضوع افتخار کنیم  که در رشته واترپلو موفق شده ایم بازیکنانی را راهی لیگ های  خارجی بکنیم." شاهبیت صحبت های الکساندر چیریچ در رسانه ها را می توان در این جمله دید.

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ اعتماد شخصیتی، فردی و فنی بین اعضا یک تیم ورزشی و سرمربی آن، از شاخصه هایی بسیار تعیین کننده ای است که می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی را بر روند موفقیت‌های یک تیم ورزشی در سطوح مختلف باشگاهی و از جمله ملی، گذاشته و زمینه‌های لازم و مناسب را برای افتخار آفرینی آن تیم فراهم کند. همچنین میتوان حدس زد که عدم وجود این شاخصه بسیار مهم در فعالیت یک تیم ورزشی علیرغم اینکه اعضا یک تیم از یک سو و سرمربی تیم از سوی دیگر از شایستگی و قابلیت‌های لازم برخوردار باشند، میتواند چه صدمات جبران ناپذیری را به روند موفقیت‌های یک تیم ورزشی وارد کند.

خوشبختانه این روزها در شرایطی بسر میبریم که شاخصه مهم و تعیین کننده  اعتماد همه جانبه بین دو ضلع موفقیت یک تیم ورزشی، به بهترین شکل بین الکساندر چیریچ سرمربی صربستانی تیم ملی واترپلو ایران و بازیکنان این تیم وجود داشته و این امر قطعا نوید روزهای خوبی را در ورزش واترپلو می‌دهد.

الکساندر چیریچ علیرغم جوانی،از کارنامه بسیار خوب و  تجربیات موفقی در  زمینه فعالیت به عنوان یک بازیکن در صحنه ورزش واترپلو جهانی برخوردار بوده و  حال میخواهد در دنیای مربیگری نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد، از سوی دیگر اعضا تیم ملی واترپلو را نیز نفراتی تشکیل میدهند که پس از کسب مقام سومی قاره پهناور آسیا در رقایتهای بازیهای آسیایی جاکارتا اندونزی بشدت با انگیزه بوده و مصمم هستند که افتخارات تازه ای را برای ورزش واترپلو کشور به ارمغان بیاورند.

اما برای بهره برداری از این اعتماد، همکاری و تلاش دو جانبه و برنامه‌ریزی برای تداوم موفقیت‌های کنونی ورزش واترپلو، عوامل دیگری نیز قطعا لازم بوده و دخالت مستقیم دارند که در ادامه به آنها میپردازیم.

سر مربی کنونی تیم ملی واترپلوی ایران چندی پیش در یک گفتگوی مطبوعاتی، پیرامون وضعیت کنونی و آتی ورزش واترپلو کشور به نکاتی بسیار کلیدی و تعیین کننده اشاره کرد که توجه به هر کدام از این نکات میتواند راهکارهای فنی و ارزشمندی را برای موفقیت‌های آتی این رشته ارائه و نشان دهد.

وی در بخشی از این گفتگو، بر ایجاد یک پل ارتباطی محکم، فنی و تعیین کننده بین تربیت نیروهای نوجوان و پایه برای ورود به دنیای حرفه ای ورزش واترپلو از یک سو و آماده سازی هوشمندانه و فنی تیم ملی قدرتمند را از سوی دیگر به عنوان یک اصل حیاتی و سرنوشت ساز در زمینه موفقیتهای آتی ورزش واترپلو تاکید کرده  و میگوید: مهم ترین برنامه ویژه برای رسیدن به  تداوم موفقیت های کنونی در ورزش واترپلو، توجه به رده های سنی پایه است، البته در این رابطه کارهای مهمی انجام شده  ولی کامل و کافی نبوده و ما باید روی رده سنی نونهالان و نوجوانان خیلی بیشتر و در سطحی  بسیار وسیعتر کار کنیم.

وی  در ادامه افزود: این درست و منطقی نیست که خانواده‌ها فقط و فقط در تابستان فرزندان خود را به استخرها بفرستند و انتظار داشته باشند که فرزندان آنها تا سطوح قهرمانی  در رشته های آبی پیش بروند،چون به این شکل بحث استعداد یابی در سنین پایه با مشکل بسیار اساسی روبرو شده  و قطعا برای یک مربی تیم ملی امکانپذیر نخواهد بود که جوانان را در سنین بین ۱۷ تا ۲۰ سال برای فعالیتهای جدی در ورزش واترپلو تحویل گرفته، آنها را  تربیت کرده و به سطوح بالایی از لحاظ امادگی های جسمانی و فنی و در سطحی ملی برساند.

الکساندر چیریچ سپس در بخش دیگری از گفتگوی مطبوعاتی خود در رابطه با وضعیت کنونی تیم ملی واترپلوی ایران میگوید:قطعا یاید به این موضوع افتخار کنیم  که در رشته ای مانند واترپلو که ورزش بسیار سخت و سنگینی است موفق شده ایم بازیکنانی را راهی لیگ های واترپلو ی خارجی بکنیم، بازیکنانی مانند مهدی، حامد، شایان و ارشیا حود را در بازیهای آسیایی جاکارتای اندونزی نشان داده و راهی لیگ های خارجی شدند که طبیعتا تجربیات اتی انها از حضور و بازی در این رقابتهای حرفه ای میتواند به کمک تیم ملی امده و شرایط بسیار کیفی تری  را براعضا تیم ولی واترپلو حاکم نماید ،این امر اصلا کار ساده ای نبوده و فدراسیون و اهالی ورزش باید به این امر افتخار کنند.

با بررسی  دو بخش فوق از سخنان سر مربی تیم ملی واترپلوی ایران  در رابطه با  استعداد یابی در سنین پایه و تربیت انها ، قابلتهای بالای واترپلویست های ایرانی در زمینه  حضور دررقابتهای بسیار کیفی و فشرده لیگهای واترپلوی  کشورهای اروپایی  و همچنین موفقیت  اخیرانان در  بازیهای اسیایی جاکارتا میتوان به این نتیجه رسید که حفظ جایگاه کنونی تیم ملی واترپلوی کشورمان  در سطح اسیا  و رسیدن به سکوهای برتراول و دوم در ا ینگونه رقابت ها، قطعا دور از دسترس ملی پوشان کشور نخواهد بود به شرط انکه برنامه ای اصولی و همه جانبه  جهت  استعداد یابی در رده ای سنی پایه در ورزش  واترپلو با همکاری همه نهادها و ارگانهای ورزشی ، تدوین شده و این استعدادها زمانی درا ختیار سرمربی تیم ملی قرار گیرند   که وی  فرصت داشته  باشد و بتواند از این  نیروها در جهت رساندن به امادگی های ارمانی ، فنی و حرفه ای بهره برداری کرده و در تشکیل یک تیم ملی قدرتمند در اسیا بکوشد .

همچنین   یادمان نرود که امکانات در اختیار مسئولان فدر سیون شنا  نیز باید به آنها این قابلیت را بدهد که در راستای تحقق برنامه های سرمربی تیم ملی واترپلو کوشیده و وی را  حمایت کنند .

 

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.