واترپلو نیازمند نگاهی ویژه است

شرایط کنونی واترپلو ایران نشان می دهد که به نظر این رشته ورزشی نیازمند نگاهی ویژه است تا به سر منزل مقصود برسد.

ایمان مهدوی/

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ خبرگزاری صداوسیما نوشت: تیم ملی واترپلوی زیر ۱۷ سال کشورمان به تازگی توانست برنز مسابقات قهرمانی آسیا را به خود اختصاص دهد اما باید دید که چرا چنین نتایجی در سایر رده‌های سنی این رشته بدست نمی‌آید.

وحید رضایی سرمربی تیم ملی واترپلوی جوانان کشورمان می گوید: شاید تصور این موضوع غیرقابل درک باشد که در انتخاب اولیه واترپلوئیست‌ها برای رده سنی بزرگسالان حدود ۴۵ بازیکن حضور داشتند و این موضوع جای تاسف دارد که چرا تعداد واترپلوئیست‌ها در ایران آنقدر اندک است.

رضایی گفت: تیم ملی واترپلوی زیر ۱۷ سال کشورمان تنها با برگزاری اردوی ۲ ماهه زیر نظر شب‌انگیز و خاکبان وارد مسابقات قهرمانی آسیا شد و با مدت زمان کمی که برای تمرینات در اختیار داشتند و مسابقات تدارکاتی مناسبی هم نداشتند با این حال به عنوان سومی این رقابت‌ها دست پیدا کردند که نتیجه بدست آمده نشاندهنده ظرفیت بالای این رشته ورزشی در ایران است.  او افزود: اگر تیم ملی واترپلوی زیر ۱۷ سال کشورمان نتوانسته عنوانی بهتر از سومی را در این مسابقات از آن خود کند به این علت است که سایر کشورها مانند ژاپن، قزاقستان و چین مشغول فعالیت در این رشته ورزشی هستند و فاصله خود را با ایران زیاد کرده‌اند.

سرمربی تیم ملی واترپلوی جوانان ایران گفت: تیم ملی واترپلوی زیر ۱۷ سال کشورمان در دوره قبل این رقابت‌ها به عنوان نایب قهرمانی نائل آمد و امسال توانست به مقام سوم برسد و اگر بخواهیم با همین روند به فعالیت خود ادامه دهیم بطور حتم در دوره بعدی این رقابت‌ها دیگر حتی نمی‌توانیم در میان سه تیم برتر مسابقات آسیایی قرار گیریم.

او گفت: تیم ملی واترپلوی زیر ۱۷ سال کشورمان باید برای حضور در رقابت‌های جهانی سال آتی که به میزبانی مونته‌نگرو برگزار می‌شود خود را آماده کند و اگر از همین حالا تمرینات آماده‌سازی این تیم برپا نشود در رقابت‌های جهانی عایدی نخواهیم داشت. او افزود: واترپلوئیست‌های زیر ۱۷ کشورمان وقتی که به رده‌های جوانان و بزرگسالان می‌رسند انگیزه خود را برای فعالیت در این رشته ورزشی از دست می دهند و علت آن کم توجهی مسئولان به واترپلوئیست‌هاست.

رضایی افزود: هیچ کاری برای واترپلوئیست‌ها انجام نمی‌دهیم که بخواهیم توقعی از آنان داشته باشیم، بازیکنان ما حتی از مسابقات تدارکاتی در سطح بین المللی محروم هستند که البته برپایی اینگونه مسابقات به سود تیم‌های ملی واترپلوی ایران است و بواسطه برپایی این رقابت‌هاست که ترس بازیکنان ما از رویارویی با حریفان قدر از بین می‌رود و از سویی دیگر این تیم‌های اروپایی هستند که در طول فعالیت خود در این رشته ورزشی ۵۰۰ تا ۶۰۰ مسابقه تدارکاتی برگزار می‌کنند و بازیکنان سطح اول ما در همین مدت تنها ۱۶ تا ۲۰ بازی تدارکاتی را تجربه می‌کنند.

او گفت: به اعتقاد من متولیان ورزش کشور اگر نمی‌خواهند به واترپلو اهمیت دهند این رشته ورزشی را تعطیل کنند، اما اگر می خواهند این رشته همچنان فعال باشد باید به هشدارها و زنگ خطرهایی که واترپلوی ما را تهدید می‌کند توجه داشته باشند.

سرمربی تیم ملی واترپلوی جوانان افزود: برای اینکه در آسیا و جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم باید یک فرآیند ۵ ساله را صرف واترپلو کنیم به انضمام اینکه بودجه مناسبی را هم برای رشد و ارتقای سطح کیفی این رشته ورزشی درنظر گیریم و این همان کاری است که ژاپن برای المپیکی شدن واترپلوی خود انجام داد و فاصله بسیار زیادی را هم با سایر کشورهای آسیایی ایجاد کرد. او گفت: با حرف زدن نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و باید برای کسب عنوان های مهم آسیایی و جهانی دست بکار شویم و اقدام کنیم. رضایی افزود: باید کاری کنیم تا تیم ملی واترپلوی زیر ۱۷ سال و زیر ۱۹ سال ایران در لیگ برتر واترپلو شرکت کنند تا به پختگی لازم برای حضور در عرصه‌های گوناگون برسند.

او پیشنهاداتی را برای کسب جایگاه بهتر واترپلوی ایران در آسیا و جهان برشمرد و گفت: ملی‌پوشان ایران در هر رده سنی که هستند باید بصورت مداوم تمرین داشته باشند و هر سه ماه یکبار یک دیدار تدارکاتی خوب داشته باشند، زیرا تا بازیکنان ما تن به شکست ندهند نمی‌توانند به پیروزی‌های بزرگ در سطوح مختلف دست پیدا کنند. رضایی افزود: چندی پیش طرحی به نام سبا در مدارس مطرح شد که گویا متاسفانه این طرح هم بدست فراموشی سپرده شد اما به اعتقاد من این طرح می‌توانست به شناسایی ظرفیت‌های موجود در واترپلو، شنا و شیرجه ایران کمک شایانی کند.
از حرف‌های وحید رضایی سرمربی تیم ملی واترپلوی جوانان کشورمان چنین برمی‌آید که اگر اکنون به این رشته ورزشی توجه نشود شاید فاصله واترپلوی ایران با سایر کشورهای آسیایی آنقدر زیاد شود که سال‌های سال زمان و هزینه ببرد تا ما بخواهیم فاصله ایجاد شده را کم کنیم. در همین خصوص حمیدرضا مقدم ملی‌پوش واترپلوی زیر ۱۷ سال ایران می گوید: در مسابقات قهرمانی آسیا ۸ تیم حضور داشتند که تیم‌های ملی ژاپن، قزاقستان و چین در زمره حریفان اصلی ما قرار داشتند که تیم ملی ایران در این رقابت‌ها از قزاقستان شکست خورد و به پیروزی برابر چین دست پیدا کرد، این درحالیست که فاصله ژاپن با سایر کشورهای آسیایی بقدری زیاد شده است که چند سالی زمان می‌برد تا ما بخواهیم به آنها برسیم.

او گفت: تیم ملی واترپلوی زیر ۱۷ سال کشورمان برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا فقط ۲ ماه تمرین کرد که این تمرینات در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر پیگیری می‌شد و این بازه زمانی برای شرکت در چنین تورنمنت‌هایی بسیار کم است و نمی‌توان انتظار داشت که ماحصل آن کسب عنوان قهرمانی اینگونه رقابت‌ها باشد. او افزود: اگر ما بیشتر وقت می‌گذاشتیم و بیشتر هزینه می‌کردیم به تبع آن بهتر هم نتیجه می‌گرفتیم و می‌توانستیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم و عنوان سومی مسابقات قهرمانی آسیا برای ایران درحالی رقم خورد که ما حتی یک بازی تدارکاتی خوب نداشتیم.

ملی‌پوش واترپلوی زیر ۱۷ سال ایران گفت: واترپلوئیست‌هایی که در رده‌های سنی زیر ۱۷ سال حضور دارند از انگیزه زیادی برای فعالیت در این رشته ورزشی برخوردار هستند زیرا نگاه ما به کسب مدال آسیایی است اما هنگامیکه من و امثال من می‌بینند که نشان برنز آسیا را کسب کرده‌اند و بر روی سکوی سوم این مسابقات ایستاده‌اند و به آنها اهمیتی داده نمی‌شود بطور حتم انگیزه‌های لازم برای ادامه فعالیت در این رشته از بین می‌رود. او گفت: هرکس دیگری هم که بجای ما در این ورزش بود، وقتی می‌دید که با این همه تلاش و ممارست، پشتوانه خاصی ندارد و کسی هم از او حمایت نمی‌کند مسلما از ادامه فعالیت در این رشته کناره‌گیری می‌کرد.

مقدم گفت: به اعتقاد من متولیان ورزش کشور با اختصاص بودجه مناسب و توجه لازم به ورزشکاران این رشته می‌توانند کاری کنند که این رشته ورزشی به جایگاه اصلی خود در آسیا و جهان برسد. او افزود: هم اکنون حواس ملی‌پوشان واترپلوی ایران به همه چیز هست به غیر از واترپلو، زیرا ما باید با این شرایطی که در واترپلوی ایران حاکم است به فکر تحصیل در دانشگاه و پیدا کردن شغل مناسب باشیم تا بتوانیم امرار معاش کنیم و از قافله زندگی عقب نمانیم.

ملی‌پوش واترپلوی زیر ۱۷ سال ایران گفت: به عقیده من ما اگر می‌خواهیم که واترپلوی ما در همه عرصه‌ها خوش بدرخشد باید کاری را انجام دهیم که فدراسیون والیبال برای جهانی شدن خود انجام داد و دستیابی به این هدف هیچگاه محقق نخواهد شد مگر اینکه کار ریشه‌ای صورت گیرد.
علی‌اکبر شیریجیان کارشناس واترپلوی کشورمان هم به بررسی علل کم فروغی واترپلو ایران در آسیا و جهان اشاره می کند و می گوید: پیوستگی تمرینات تیم‌های ملی در هر رشته ورزشی ضامن موفقیت آن رشته در عرصه‌های مختلف است که متاسفانه واترپلوی ایران از این مهم بی‌بهره است و همه می‌دانند که برای رسیدن به موفقیت در هرکاری پله پله ترقی کرد و به رشد و پختگی رسید.

او گفت: یکی دیگر از علل ناکامی تیم‌های ملی واترپلوی کشورمان از کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های مختلف این است که واترپلوئیست‌های ما مسابقه تدارکاتی در سطح بین المللی ندارند و با انجام دیدارهای دوستانه داخلی وارد تورنمنت‌های آسیایی و جهانی می‌شوند و هرگاه که صحبت از دیدار تدارکاتی می‌شود مسئولان از کمبود بودجه سخن می‌گویند.

او افزود: بی‌توجهی مسئولان و متولیان ورزش به این رشته موجب می‌شود تا ورزشکاران فعال در این رشته ورزشی پس از چندی فعالیت در واترپلو، این ورزش را کنار بگذارند و دنبال شغلی مناسب بروند تا آینده آنان تضمین شود زیرا یک بازیکن درجه یک واترپلو در ایران تنها سالی ۳۰ میلیون تومان درآمد دارد و این درحالیست که یک واترپلوئیست باید آنقدر خوب باشد که بتواند چنین مبلغی را از باشگاه خود دریافت نماید.

کارشناس واترپلوی کشورمان افزود: آنچه که به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی واترپلوئیست‌های ما محسوب می‌شود وضع بیمه بازیکنان است زیرا اغلب بازیکنان واترپلوی کشورمان بیمه نیستند و ترجیح می‌دهند درپی شغلی باشند که بیمه شوند. او گفت: کم توجهی رسانه‌ها به این رشته ورزشی موجب شده است تا بخش خصوصی هم به سمت واترپلو گرایش پیدا نکند و در نتیجه این رشته ورزشی کمی در کشور مهجور بماند و در نتیجه نوجوانان و جوانان کمتری هم پا به این رشته می‌گذارند و اغلب جذب رشته‌هایی مانند فوتبال و والیبال می‌شوند.

شیریجیان افزود: واترپلوئیست‌های زیر ۱۷ سال ایران باتوجه به انگیزه‌ای که برای شرکت در سفرهای خارجی و کسب مدال آسیایی دارند به مقام و عنوان آسیایی می‌رسند اما همین که سن آنها کمی افزایش می‌یابد و با بی‌توجهی مسئولان و درآمد کم مواجه می‌شوند رفته رفته این رشته ورزشی را طرد می‌کنند و به درس و تحصیل در دانشگاه و یا فعالیت در مشاغل آزاد می‌پردازند.
هم اکنون واترپلوی ایران در جایگاه هفدهم رتبه‌بندی جهان قرار دارد و امیدواریم متولیان ورزش کشور نه تنها به واترپلو بلکه به همه رشته‌های ورزشی توجه کنند و با نگاهی ویژه و سیستمی کاری‌ کنند تا ورزشکاران کشورمان در هر عرصه‌ای و در هر آوردگاهی بتوانند پرچم خوش رنگ ایران را به اهتزاز درآورند و بر روی سکوی نخست مسابقات، رقابت‌ها و تورنمنت‌ها قرار گیرند.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

امینی: مدیریت ورز‌ش‌های آبی آسیا در دست ایرانیان است که باید به آن افتخار کنیم/بدون اغراق رضوانی جایگاه مهمی را بدست آورد

نایب‌رئیس اسبق کمیته واترپلو جهان گفت: اکنون مدیریت شنا، شیرجه و واترپلو آسیا در دست ایرانیان است که باید به این مهم افتخار کنیم و جایگاه رضوانی بدون اغراق پس از کمیته بین‌المللی المپیک، مهم‌ترین جایگاه ممکن است که می‌توان به دست آورد.