پتانسیل شنای ایران بالاتر از تنها یک رکوردزنی است / باید همه به تحول شنا کمک کنند

مدیر اجرایی، عضو کمیته فنی و مربی تیم ملی شنا معتقد است باید وضعیت کلی این رشته ورزشی تغییر یابد و تنها یک رکوردزنی کارشناسان حقیقی این رشته ورزشی را خوشحال نمی‌کند.

وی معتقد است: نباید افتخارات بدست آمده را بیش از حد بزرگنمایی کرد. ما باید واقعیت ها را به مردم بگوئیم و نباید از بیان حقایق به افکار عمومی نگران باشیم. گفتگوی مشروح خبرگزاری ایسنا با ملی پوش اسبق شنای ایران را می خوانید:

* با توجه به تحریم از سوی کنفدراسیون شنای آسیا چگونه ملی‌پوشان ایران در مسابقه‌های شنای مسافت کوتاه ترکیه شرکت کردند؟
اگر چه از سوی کنفدراسیون شنای آسیا تعلیق هستیم اما فدراسیون جهانی هنوز ما را تعلیق نکرده و موفق شدیم در مسابقه‌های ترکیه نماینده داشته باشیم. با حمایت‌هایی که دکتر سجادی و مجموعه وزارت ورزش انجام دادند ما توانستیم با حداقل نفرات به این مسابقه‌ها برویم و از وجود یکی از مربیان شهرستانی هم بهره‌مند شویم. با توجه به اینکه حقیقتا طراحی تمرین‌های خود را برای این مسابقه انجام نداده بودیم و واقعا تدارکات لازم را برای شرکت در رقابت‌های ترکیه ندیده بودیم، ولی افشین عسگری موفق شد رکورد ملی ۵۰ متر پروانه را بشکند. این رکورد حدود ١۶ صدم ثانیه کاهش پیدا کرد که قبلا در اختیار حمید رضا مبرز بود و پس از شش سال شکسته شد. جمال چاووشی هم می‌توانست رکوردزنی کند اما با توجه به صحبت‌هایی که با مشتاق به صورت تلفنی داشتم عنوان کرد که چاووشی در برگشت از سرعت لازم برخوردار نبوده است. چون مزیت در مسابقه‌های مسافت کوتاه در برگشت است. شناگرانی موفق خواهند بود که از برگشت‌ها به بهترین شکل استفاده کنند. خدا را شکر مقام ۴٧ جهان بین ١٢٧ شناگر رنکینگ بدی به نظر نمی‌رسد. با توجه به اینکه تمرین ما بر این اساس نبود.

*چرا فقط دو شناگر به مسابقه‌های ترکیه اعزام شدند؟
ما برای حضور تیم ملی در مسابقه‌های دبی یک رکورد ورودی قرار داده بودیم. متاسفانه در مرحله اول و دوم مسابقات انتخابی هیچ شناگری موفق به ثبت رکورد ورودی نشد. در نهایت هم بحث تعلیق مطرح شد. اما برای مسابقه‌های ترکیه با توجه به مکاتباتی که با وزارت ورزش داشتیم موفق شدیم برای اینکه هم هزینه‌ها را کاهش دهیم و هم موافقت شورا را برای حضور دو شناگر بگیریم، کمیته فنی را تشکیل دادیم. بنده، فرشاد کرمی و مجید مشتاق در حقیقت فرصتی نداشتیم که مسابقه‌های انتخابی بگذاریم پس بر اساس اینکه کدام دو شناگر در مرحله اول لیگ بالاترین “فیناپوینت” را کسب کرده بودند، عسگری و چاووشی را انتخاب کردیم.

* بعد از جدایی یورگ وویت بحث‌های زیادی درباره سرمربیگری تیم ملی شنا مطرح شد اما چرا در نهایت مجید مشتاق به همراه تیم اعزام شد؟
ابتدا این وظیفه به من محول شد. از آنجایی که بیداریان، آشتیانی و مالدار قصری و اکثر ملی‌پوشان در تهران تمرین داشتند صلاح دانستم که در تهران باشم و این بازیکنان را تحت نظر داشته باشم. تصمیم گرفتیم یک مربی شهرستانی اعزام شود. کشتکار مشکل شخصی داشت. با دو سه نفر از مربیان دیگر هم صحبت کردیم شرایط اعزام در این برهه از زمان را نداشتند. اعتقاد داشتیم که باید سایر مربیان با این تیم اعزام شوند. در نهایت هم مجید مشتاق اعزام شد.

* در حال حاضر که تیم ملی شنا سرمربی ندارد، چند مربی با این تیم کار می‌کنند؟
با توجه به اینکه تغییر ساختار را داریم، می‌خواهیم مربی پرورش دهیم. پرورش دادن مربیان باعث می‌شود که ورزشکاران بیشتری پرورش یابند. اسم مربی تیم ملی را روی کسی نمی‌گذاریم. از ابتدا تلاش کردیم که کشتکار را در شیراز داشته باشیم. خائفی را در اصفهان و مشتاق را هم در مشهد داشته باشیم و مربیان متعددی را در استان‌های مختلف حمایت کنیم. در حقیقت خواستیم انتخاب‌ها بر اساس یک خرد جمعی صورت بگیرد و البته هدف‌گذاری یکسانی هم داشته باشیم.

* گفته بودید لیگ شنا آذرماه استارت می‌خورد، سرانجام این مسابقه‌ها چه زمانی برگزار می‌شود؟
لیگ شنا پنجشنبه و جمعه یعنی ٣۰ آذر و اول دی ماه آغاز می‌شود. تا این لحظه چند تیم اعلام آمادگی کرده‌اند. ممکن است یکی، دو تیم دیگر نیز به این لیگ اضافه شوند. تا این لحظه نفت امیدیه، نفت تهران، مقاومت، شناگران پیشتاز البرز، یک تیم از آموزش و پرورش، هیات شنای گیلان و زنجان اعلام آمادگی کردند. ممکن است که شیراز هم اضافه شود. اگر بیاید در مجموع لیگ را با هشت تیم آغاز می‌کنیم.
مسابقه‌های لیگ با توجه به مشکلات سخت‌افزاری به صورت متمرکز برگزار می‌شود. در حال حاضر تنها استخری که “تاچ‌پد” استاندارد دارد مجموعه ورزشی آزادی تهران است. در نظر داریم مسابقه‌ها را در چهار مرحله در تهران برگزار کنیم. برای نخستین بار هم نحوه محاسبه امتیاز تیمی هم به صورت فینایونیت است یعنی هر شناگری نسبت به کسب معیارهای جهانی امتیاز می‌گیرد.

*و سخن پایانی؟
امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و شنا را متحول کنیم. درست است که این رکوردزنی‌ها مردم را خوشحال می‌کند اما خیلی کم است. فکر نمی‌کنم کارشناسان حقیقی شنا، شیرجه و واترپلو خیلی خوشحال شوند. پتانسیل شنای ایران بالاتر از این است. باید تلاش کنیم که به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

image_printپرینت مطلب

تیم ملی واترپلو عازم بلگراد شد/ ارد‌و و بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های ملی صربستان و هلند

تیم ملی واترپلوی ایران با ترکیبی از جوانان و بزرگسالان  که در مسیر آماده‌سازی برای حضور در مسابقات قهرمانیآسیا و انتخابی جهانی قرار دارد، عازم بلگراد صربستان شد. به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش‌های آبی؛ تیم ملی واترپلوی ایران در اردوی ده روزه در بلگراد، با تیم‌های ملیزیر ۲۱ سال صربستان و هلند اردوی مشترک و بازیهای تدارکاتی برگزار خواهد کرد. بنا به گفته‌ی مهدی ‌‌پنام‌تاش سرمربی تیم ملی واترپلو، این تیم پس از برگزاری اردوی پنج هفته‌ای با حضور ۲۷ تیم،اکنون با ۱۸ بازیکن عزم صربستان شده است.  تیم ملی واترپلوی ایران، بهمن ماه سال جاری در چین، مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهانی را پیش رو خواهدداشت. برای مسابقات جهانی علاوه بر سنگاپور میزبان مسابقات، دو  تیم برتر جواز حضور در رقابتهای قهرمانی جهان رابدست می‌آورتذ. تیم ملی واترپلو پس از بازگشت اردوی صربستان بعد از استراحت چند روزه مجددا برای آمادگی در راستای حضور دررقابتهای قهرمانی آسیا تمرینات خود را دنبال خواهد کرد. چند بازی تدارکاتی دیگر تا قبل از شروع مسابقات قهرمانی آسیا، در برنامه‌های این تیم قرار دارد. اسامی بازیکنان و کادر فنی و سرپرستی تیم ملی واترپلو به شرح زیر است:  ۱.مهدی یزدانخواه ۲.حامدکریمی ۳.پیمان اسدی ۴.امین قویدل ۵.مهدی برزگری ۶.علیرضا مهری ۷.امیر عطا خزایی ۸.خشایار ضیاالدین ۹.امید اقایی کریم ۱۰.فربد صبوری ۱۱.امیر رضا جلیل پور ۱۲.اشکان ایرانپور ۱۳.علی شعبانیان ۱۴.مهرصاد ادهم ۱۵.آرمان شمس ۱۶.عرفان صدرنیا ۱۷.امیرحسین امیریان ۱۸.مهراب گلستانی سرمربی مهدی پنام تاش مربی امیر هوشنگ همراهی سرپرست سیروس طاهریان مدیر فنی  دیان میلاکوویچ