پنام‌تاش: واترپلو ایران یکی از قطب‌های آسیا به شمار می‌آید

مربی تیم ملی واترپلو ایران اظهار داشت: حریف سختی برای تیم های آسیایی هستیم و قطعا یکی از قطب‌های واترپلو آسیا به حساب می‌آییم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مهدی پنام‌تاش در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در خصوص واترپلوی ایران در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: سالی خوب ولی با فراز و نشیب زیاد داشتیم، نوروز ۱۴۰۲ را با نقره آسیا شروع کردیم که برای اولین بار به این جایگاه دست یافته بودیم و اتفاق شگفت‌انگیزی برای واترپلو بود. با کسب نایب قهرمانی آسیا، جواز حضور در رقابت‌های آلمان را نیز به ما دادند که به خودی خود، حضور در رقابت‌های سطح بالای اروپا برای ما یک موفقیت به حساب می‌آمد و روحیه بسیار زیادی را به تیم ملی داد.

وی ادامه داد: پس از بازگشت از آلمان، باید برای حضور در بازی‌های آسیایی حاضر می‌شدیم و اردوی تیم ملی را آغاز کردیم. این دوره از بازی‌های آسیایی چند نکته داشت که یکی کادر ایرانی و دیگری بازیکنان جدید تیم ملی بودند. با شرایط سخت‌تری نسبت به دوره‌های گذشته رو به رو بودیم اما جایگاه و نتیجه تیم ملی را حفظ کردیم و با نمایش بسیار زیبایی که مقابل ژاپن و قزاقستان داشتیم، خیلی‌ها را شگفت‌زده کردیم.

مربی‌ تیم ملی واترپلو افزود: پس از بازی‌های آسیایی لیگ واترپلو شروع شد اما این‌ بار تفاوت‌هایی داشت که لیگ را نسبت به دوره‌های قبل خاص‌ کرده بود. برگزاری لیگ به صورت رفت و برگشت پس از سال‌ها باعث شد که لیگ پویاتری داشته باشیم و بازیکنان مدام درگیر رقابت بودند و به شهرهای مختلف می‌رفتند، البته هزینه‌ها برای تیم‌ها نیز بالا رفت که شاید بشود گفت از مشکلات لیگ امسال بود.

پنام‌تاش با اشاره به روند مربیگری خودش در لیگ عنوان کرد: درست است که تیم ما در لیگ سوم شد اما واقعیت این است که من بیشتر به دنبال بازیکن‌سازی در واترپلو هستم. به همین منظور بود که تیم زیر ۲۰ سال ما توانست اول بشود؛ ۸ بازیکن زیر ۱۸ سال در آن تیم داشتم که همه به تیم ملی جوانان رفتند و در قهرمانی آسیا موفق به کسب نقره شدند.

مربی با سابقه واترپلو ایران در مورد نکات مثبت و منفی این رشته در سال گذشته، گفت: خیلی ناراحت شدم که در تمام سال فقط ۲ بازی لیگ واترپلو را از تلویزیون نشان دادند. وقتی صدا و سیما می‌تواند همه رقابت‌های بازی‌های آسیایی را پخش کند یعنی مشکلی برای پخش این رشته از رسانه ملی وجود ندارد. با این حال همچنان این رشته بسیار جذاب که از نظر دینی هم خیلی به آن سفارش شده است را حمایت نمی‌کنند. مگر به جز این است که واترپلو یک رشته جذاب، تیمی و پرهیجان است که نه تنها روی سلامتی جسمی تاثیر بالایی دارد بلکه عجین با شنا است که بسیار مورد سفارش اسلام است.

وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل واترپلو بحث اسپانسر است که بتوانیم لیگ خوبی را بسازیم و به دنبال آن تیم ملی قدرتمندی داشته باشم. ورود اسپانسرها و بخش خصوصی به لیگ، نیازمند حمایت رسانه ملی است که اگر بازی‌های ما را پوشش دهند، شاید وضعیت ما خیلی بهتر شود. پخش مسابقات، انگیزه‌ها را افزایش می‌دهد، خانواده واترپلو را بزرگ می‌کند و استعدادهای بیشتری دیده می‌شوند.

پنام‌تاش درباره وضعیت تیم ملی در سال آینده خاطرنشان کرد: در انتهای سال اردویی برای تیم ملی بزرگسالان برگزار کردیم و ۳۱ نفر دعوت شدند. ۲ نفر از بازیکنان دعوت شده خارج از کشور مشغول بازی در تیم‌های باشگاهی بودند و ۲۹ نفر دیگر را در لیگ ایران زیر نظر داشتیم. بعد از چند بازی آخر میلاکوویچ، مدیرفنی تیم ملی نیز حضور داشت و ۱۶ جلسه تمرین گذاشتیم و برخی تست‌های آمادگی جسمانی گرفتیم و برای بعد از عید تیم ملی بسته شد. برنامه‌ این است که بازی‌های تدارکاتی بگذاریم تا در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۴ آسیا حضور یابیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که در ۱۴۰۲ به آن رسیدیم، خودباوری تیم ملی بود که متوجه شدند می‌توانند با قطب‌های واترپلو آسیا و جهان نیز رقابت کنند. یک روزی نمی‌توانستیم مقابل قراقستان بایستیم ولی حالا حریف سختی برای آن هستیم و یکی از قطب‌های واترپلو آسیا به حساب می‌آییم. اگر این بچه‌ها که با کم‌ترین امکانات توانستند این‌چنین نتیجه بگیرند را به درستی حمایت کنند، قطعا نتایج و جایگاه‌های بهتری کسب خواهند کرد.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب