چیریچ: امیدوارم به توصیه پیامبر اسلام برای آموزش شنا بیشتر توجه شود/ شایستگی کسب مدال خوشرنگ تر آسیا را داریم

الکساندر چیریچ سرمربی تیم ملی واترپلو در نشست خبری بیان داشت: بازیکنان تیم ایران آماده هستند و عمیقا احساس می‌کنم می‌توانیم در قهرمانی آسیا نتیجه خیلی خوبی بگیریم و شایستگی کسب مدال خوشرنگ تر آسیا را داریم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ الکساندر چیریچ در خصوص شرایط تیم ملی واترپلو و قرارداد خود به عنوان سرمربی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه توضیح داد: تیم ملی وضعیت خوبی دارد اما از نظر پیشرفت و آمادگی در حد ایده آل نیست البته اردوی خوبی در یونان را سپری کردیم که رضایت بخش بود و به اهداف مورد نظر دست یافتیم. طی مدتی که در یونان بودیم با تیم‌های سطح بالا بازی کردیم، امیدوارم در آینده با تیم های قوی تر بازی کنیم. ما بازی های قهرمانی آسیا در بانکوک را پیش رو داریم که با تمام توان در این  رقابت ها حاضر خواهیم شد و بعد از آن درباره ادامه قراردادم با فدراسیون گفت و گو خواهیم کرد.

سرمربی تیم ملی واترپلو درباره پیش‌بینی خود از رقابت‌های قهرمانی آسیا عنوان داشت: در دیدار رده بندی دوره قبل مسابقات قهرمانی آسیا با پنالتی باختیم البته همان دوره هم پیشرفت کرده بودیم ولی شانس یار نبود، ولی الان نسبت به آن زمان پیشرفت بیشتری کرده‌ایم و می توانیم پیش بینی دقیق تری داشته باشیم. در مورد تیم های دیگر هم باید بگویم همه کامل هستند و مسابقات در سطح درجه یک برگزار خواهد شد اما بچه‌های ما هم آماده هستند و عمیقا احساس می‌کنم می‌توانیم در این مسابقات نتیجه خیلی خوبی بگیریم و شایستگی کسب مدال خوشرنگ تر آسیا را هم داریم.

چیریچ در پاسخ به این که با چه ذهنیتی سرمربی‌گری تیم را انتخاب کرده بیان داشت: برای من که از کشور صربستان با یک تیم واترپلو پرقدرت می‌آمدم مهم بود که در چه سطحی می‌توانم این رشته را آموزش دهم.

سرمربی تیم ملی درباره ابهام های موجود درباره ادامه همکاری با تیم ایران گفت: چیزی برای پنهانکاری وجود ندارد. همانطور که می دانید قرارداد من تا پایان بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ بود یعنی تا اخر تابستان امسال است که با تعویق این مسابقات تاریخ قرار داد تغییر کرد. ارتباط صمیمانه بین من و رضوانی باعث تمدید قرارداد شد. این نقد به فدراسیون آسیا برای تعویق این مسابقات وارد است. رضوانی برای برگزاری مسابقات واترپلو قهرمانی آسیا خیلی فشار آورد و حتی خیلی تلاش کرد که ما میزبان باشیم. صادقانه بگویم ادامه قرارداد رسمی‌ام بستگی به شرایط فدراسیون و من دارد ولی اینکه به نقطه ای برسیم که نتوانیم ادامه دهیم امکان پذیر نیست. حتما می توانیم به یک نقطه مشترک برسیم. قطعا مسابقات قهرمانی آسیا پایان همکاری من با ایران نیست.

چیریچ درخصوص بازی های تدارکاتی توضیح داد: کم و بیش فاز اول تمرینات را سپری کردیم تقریبا یک ماه دیگر برای تدارکاتی به یونان می رویم و حدود ۲۰ روز آنجا خواهیم بود درمورد نفرات و بازیکنان باید بگویم الان نمی توانم قطعا صحبت کنیم نفرات اصلی تیم مشخص است ولی درباره انتخاب چند نفر تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وی درخصوص اینکه چه چیزی او را برای ادامه همکاری با واترپلو ایران ترغیت می‌کند، گفت: من به دست آوردهایی که برای آنها سختی کشیده ام حسود بوده و بسیار تعصب دارم و دوست ندارم به دست کسی دیگری بیفتد و چون از باخت می‌ترسم همیشه صددرصد توانم را می‌گذارم تا تیم را جلو ببرم و بخش عمده آینده همین است. ما خودمان می‌دانیم که چه سختی‌هایی تحمل کرده‌ایم تا بتوانیم به اینجا برسیم و با تیم‌های قوی بازی کنیم.

چیریچ در پاسخ به سوالی درباره امکانات ایران بیان داشت: در ایران امکانات سخت افزار خوبی داریم که خیلی از کشورها دوست دارند چنین چیزی داشته باشند البته برای رشد باید امکانات را افزایش دهیم. در کنار آن تلاش هم ضروری است. کشورهایی هستند که تکنولوژی بهتری هم دارند اما استعداد لازم را ندارند.

وی درباره شرایط بازیکنان و تغییر نفرات نسبت به بازی های آسیایی یادآور شد: محمدجواد عباسی به خاطر مسائل خانوادگی گفت نمی تواند ادامه دهد و صحبت کرد و قبول کردیم چون مجبور بود تیم را ترک کند، زندگی او را به این سمت کشاند. ارشیا الماسی و مهدی انصاری هم در اردوی تدارکاتی نخواهند بود چون لژیونر هستند. این دفعه اول نیست زندگی شخصی ورزشکاری را مجبور به ترک تیم می کند. قبل از بازی های آسیایی جاکارتا امیرحسین خانی را داشتیم که گفت نمی توانم باشم ما برای پست او روی آن بازیکن حساب کرده بودیم. حسین خالدی از گچساران را هم داشتیم که نتوانست شهرش را ترک کند و در اردوها باشد به خاطر همین ادامه نداد به همین دلیل گفتم ما باید از گل هایمان نگهداری کنیم که به راحتی از دست ندهیم، تولید و پرورش گل سخت است نگهداری آن سخت تر. اگر بیشتر و بهتر رسیدگی کنیم گلخانه بزرگتری خواهیم داشت.

سرمربی تیم ملی واترپلو درباره این که آیا امیدی برای راهیابی ایران به المپیک وجود دارد نیز عنوان کرد: حضور در المپیک رویای من بوده است و دنبالش هم هستم. شرگت در المپیک توکیو به دلیل عدم حضور در مرحله انتخابی این رقابت ها فراهم نشد و بدین شکل حق‌مان ضایع شد. الان به سطح خوبی رسیدیم و آن را حفظ کردیم، عمیقا باور دارم یکی از مدال‌های سه گانه قهرمانی آسیا را خواهیم گرفت و امیدوارم نتیجه بهتری از دوره قبل خواهیم داشت.

چیریچ در پاسخ به این سوال که اگر برای ادامه مسیر مربیگری خود پیشنهاد خوبی از رقیبان ایران داشته باشد، قبول می‌کند یا خیر؟ بیان داشت: زندگی آدم را به سمت و سوهای مختلف می‌کشاند، شاید بعضی اوقات برخلاف میل باطنی باشد و تصمیم خیلی سختی در این موقعیت ها خواهد بود اما در شرایط مساوی همیشه ایران را انتخاب می کنم. ۶ سال اینجا زندگی کرده‌ام و ایران بخشی از روح من شده است.

وی در پاسخ به این که عملکرد خود را در طی مدت حضورش چطور بررسی میکند؟ گفت: در این رابطه نتایج کسب شده می‌تواند عاملی تعیین کننده برای قضاوت فعالیتم در ایران باشد. خیلی تلاش کردم که تغییرات مفیدی ایجاد شود که اتفاق افتاده، الان تیم می تواند در برابر تیم های قوی حرفی برای گفتن داشته باشد. سر تمرین خیلی داد می زنم ولی برای یادگیری و رسیدن به این سطح لازم است و بازیکنان این را درک می کنند.

چیریچ درباره این که آیا ایران شرایط حضور در لیگ جهانی واترپلو را دارد اینطور پاسخ داد: این مسابقات انتخابی یا ورودی ندارد و به فدراسیون بستگی دارد و ما در این سطح هستیم که در این مسابقات باشیم. البته هزینه آن بالاست.

او پیرامون نقاط ضعف و قوت واترپلو ایران نیز گفت: زمانی که سکان واترپلو ایران را در دست گرفتم تجزیه تحلیل کردم که ببینیم واترپلو ایران در چه وضعیتی است و در چه جایگاهی قرار دارد. نسبت به وزرش های دیگر چقدر اهمیت دارد و کجای ورزش ایران است. دوم اینکه چقدر امکانات و تجهیزات داریم. چقدر کودک و نوجوان مستعد برای آینده سازی در این رشته داریم؟ چند تیم در لیگ داریم و لیگ داخلی چه کیفیتی دارد. سرمایه گذاری و هزینه کردن برای این ورزش برای ایران چقدر مهم است؟ بعد واترپلو ایران را با کشورهای دیگر مقایسه خواهیم کرد و متوجه می شویم و برای رقابت با کشورهای دیگر چگونه باید آماده شویم. با محسن رضوانی بارها حرف زدیم که کجای کار هستیم و چه می کنیم. سعی می کنیم واترپلو مردمی تر و شناخته شده تر باشد. خود رضوانی ورزشکار و بازیکن واترپلو بوده و الان هم پست مهمی در واترپلو دنیا دارد و با حضورش به واترپلو ایران کمک خواهد کرد. اما استراتژی گسترده این است که مسئولان رده اول ورزش از این رشته حمایت کنند. پیامبر اسلام گفته اند شنا، تیراندازی و سوارکاری باید همه یاد بگیرند. ایران کشوری است که بین دو دریا قرار دارد.  با این تعداد نیروی جوان، دانشجو و سرباز که در ایران هست، چه کاری برای توسعه و پیشرفت این ورزش ها انجام شده و چه جایگاهی در المپیک داریم؟

سرمربی صربستانی تیم ملی تاکید کرد: در کشور ما تاریخ به ما درس داده که همه باید شنا بلد باشند. بعد از جامعه آماری بزرگ پیدا کردن بازیکن برای واترپلو راحت تر می شود. حتما در واترپلو هم می توانیم حرف های زیادی در جهان بزنیم. ایرانیان روحیه جنگندگی دارند. مطمنا رضوانی در این باره کار کرده و تلاش می‌کند تا بیشتر به این ورزش توجه کنند.

وی ادامه داد: البته یک شبه نمی توان همه چیز را تغییر داد. اولین مرحله سازماندهی است. بودن یا نبودن من مهم نیست، استراتژی مهم است و بعد موفقیت. در حال حاضر دو لژیونر ایران در اردو نیستند اما برای مسابقات قهرمانی آسیا اضافه می شوند.

چیریچ درباره مسیر لژیونر شدن بازیکنان واترپلو طی سال های اخیر یادآور شد: برای لژونر شدن بازیکنان جدید ایرانی من دری را باز نمیکنم و باید خود آنها تلاش کنند و شرایط این کار را فراهم کنند. کسی که خودش نمی خواهد ما نمی توانیم او را جایی بفرستیم. لژیونرهای ما به آن سطح رسیده اند که در قهرمانی اروپا هم بازی کنند. طبق ارزیابی انجام شده شرایط و آمادگی خوبی دارند و برایشان خیلی راحت است که به طرح و فرم های تیم های مطرح جهان برسند.

سرمربی تیم ملی واترپلو ایران در پایان و پیرامون احتمال ادامه همکاری با ایران بعد از قهرمانی آسیا نیز گفت: به همه چیز اشاره کردم و مدت زیادی بود که همدیگر را ندیده بودیم. ما به کمک شما رسانه ها نیاز داریم و روی کمک شما حساب خواهیم کرد. مطمئن باشید که فقط کوه ها بهم نمی رسند و ما مطمئنا باز هم همدیگر را خواهیم دید.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.