کرونا و دردسرهای ورزشکاران شنا، شیرجه و واترپلو

ویروس کرونا برای ملی‌پوشان ورزش‌های آبی دردسرهای متعددی ایجاد کرده است.

حمیدرضا نقیبی/

به گزارش روابط عمومی فدارسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری آنا، همه‌گیری ویروس کرونا به تمامی ورزش‌ها آسیب‌های فراوانی وارد کرده است. در این میان ورزش‌های آبی با ضررهای زیادی مواجه شدند به گونه‌ای که می‌توان آسیب‌های این ویروس را خانمان برانداز دانست. ریسک شنا در آب در ایام کرونا فشار زیادی به شناگران و ورزشکاران دیگر رشته‌های آبی وارد کرده تا جایی که برخی شناگران از عباراتی چون تمرین نکردن ما در آب ما را چاق کرده استفاده کرده‌اند.

البته تردیدی نیست که شناگری که یک هفته شنا نکند، فاصله‌اش با شرایط ایده‌آل در دیگر ورزش‌ها مانند فوتبال برابر با یک ماه تمرین نکردن است. در این میان فدراسیون شنا ترجیح داد تا بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کند و حاضر نشد جان ورزشکاران خود را به خطر بیندازد.

یکی از ورزش‌های آبی که از شیوع ویروس کرونا آسیب شدیدی دید، واترپلو بود. با توجه به این که این ورزش درگیرانه و فیزیکی است و ورزشکاران در حین بازی، نفس به نفس هستند، اجازه تمرینات گروهی به ورزشکاران آن داده نشد و تمرینات واترپلوئیست‌ها به صورت کاملاً کنترل شده و تحت پروتکل‌های بهداشتی دنبال شد. با توجه به اینکه تیم ملی واترپلوی ایران تلاش می‌کند تا سهمیه المپیک توکیو را کسب کند، زمان برگزاری مسابقات مشخص نیست ولی با رایزنی‌هایی که مسئولان فدراسیون انجام داده‌اند، بدون تردید اگر مسابقات انتخابی برگزار شود، قطعاً ایران در آن مسابقات حضور خواهد داشت.

یکی از تصمیمات درست فدراسیون انتخاب الکساندر چیریچ به عنوان سرمربی تیم ملی واترپلو بود. این مربی که تا سال ۲۰۲۲ با ایران قرارداد دارد، رابطه مناسبی با مدیران واترپلو داشته و می‌توان او را بدنه‌ای از فدراسیون دانست چرا که وی اصلاً مادی نیست و تمام همّ و غمّ او موفقیت تیم ملی است. او دوست دارد در کسوت سرمربی تیم ملی واترپلو بتواند صعود به المپیک را تجربه کند، اگرچه امکانات کافی در قیاس با رقبا در اختیارش قرار داده نشده ولی او این موضوع را درک کرده که فدراسیون هر چه در توان داشته برای موفقیت تیم ملی واترپلو انجام داده است.

نکته مهم در خصوص صعود تیم ملی واترپلو به بازی‌های المپیک توکیو این است که هنوز به صورت قطعی برگزاری المپیک به مرحله اجرایی نرسیده، اگرچه زمان شروع مسابقات و برنامه تمامی رقابت‌ها ارائه شده است. عدم قطعیت در برگزاری المپیک باعث شده تا تمرینات تیم ملی واترپلو در غیاب چیریچ دنبال شود اگرچه او به صورت وبینار تمرینات شاگردانش را دنبال می‌کند تا کیفیت هیچ‌کدام از واترپلوئیست‌ها افت نداشته باشد.

در خصوص واترپلو باید به این نکته هم اشاره کرد که تیم قهرمان رقابت‌های لیگ برتر پرسپولیس شد ولی تغییرات مدیریتی در این باشگاه باعث شد تا کلیه مطالبات اعضای تیم واترپلوی این باشگاه پرداخت نشود. مسئولان فدراسیون در حال رایزنی هستند تا بازیکنان تیم پرسپولیس به حق و حقوق خود برسند چرا که بسیاری از آن‌ها ملی‌پوش هستند و باید انگیزه لازم برای ادامه ورزش حرفه‌ای در آن‌ها وجود داشته باشد.

دیگر رشته ورزشی آبی که شانس حضور در المپیک را دارد، شیرجه است. چندین ملی‌پوش شیرجه ایران با تمرینات انفرادی تلاش می‌کنند تا خود را در آمادگی لازم نگه دارند تا در صورت برگزاری رقابت‌های المپیک در مسابقات انتخابی آن شرکت کنند. این موضوع در خصوص چندین ملی‌پوش رشته شنا نیز صدق می‌کند و شناگران تیم ملی در تلاش هستند تا بتوانند با کسب حداکثر آمادگی مسافر المپیک شوند.

نکته قابل توجه در خصوص برگزاری رقابت‌های انتخابی رشته‌های مختلف آبی این است که اگر واکسن ویروس کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰ کشف نشود، فرصت برگزاری مسابقات گزینشی المپیک وجود ندارد و تنها در صورت پیدا شدن واکسن این ویروس فرصت واکسینه کردن تمامی ورزشکاران وجود خواهد داشت و آن وقت برگزاری رقابت‌های المپیک اجرایی می‌شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب