۱۸ آبان سالروز درگذشت مرحوم حیدر شونجانی گرامی باد

یاد و خاطره حیدر شونجانی اسطوره نامدار و پیشکسوت ارزشمند ورزش‌های شنا و واترپلو کشور گرامی باد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ هیجدهم آبان ماه مصادف است با سالگرد پرواز آسمانی حیدر شونجانی پیشکسوت ارزشمند ورزش‌های شنا و واترپلو  ایران، این چهره سرشناس ورزش‌های آبی از دوران نوجوانی به عنوان یکی از استعدادهای ارزنده و آینده‌دار  در رشته‌های شنا و نجات غریق شناخته شد و در همان سنین جوانی موفق شد در رقابت‌های مختلف شنا، مدال های طلا متعددی را کسب کند و به عنوان یک پدیده  در ورزش شنا و واترپلو کشور خود را مطرح نماید.

موفقیت‌های حیدر شونجانی در رقابت‌های مختلف ورزشی موجب شد که  وی در سن نوزده سالگی به عضویت تیم ملی شنا ایران در آمده و به عنوان یکی از جوان ترین ورزشکاران عضو کاروان ورزشی ایران، به المپیک ۱۹۶۴ توکیو اعزام شود.

وی  اولین شناگر ایرانی بود که در رشته های پنجاه متر کرال سینه زیر ۳۰ ثانیه ، ۱۰۰ متر کرال سینه زیر ۱ دقیقه ، ۲۰۰ کرال سینه زیر ۲ دقیقه ، ۸۰۰ متر کرال سینه زیر ۱۰ دقیقه و ۱۵۰۰ متر کرال سینه زیر ۲۰ دقیقه شنا کرد و رکورد ۱۰۰ متر وی (۵۷ ثانیه) در طی بیست و شش سال شکسته نشده و دست نخورده باقی  ماند.

حیدر شونجانی با حضور در دو المپیک توکیو و مونترال(تنها شناگر ایرانی که در دو المپیک حضور داشته است)، چهار دوره بازی‌های آسیایی و کسب مدال طلای واترپلوی آسیا در سال ۱۹۷۴ تهران، حضور در جام جهانی شنا و رکورد دار مواد پنجاه، ۱۰۰، ۲۰۰ ، ۴۰۰ ، ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر شنای کشور و حضور در بیش از ۳۰ تورنمنت جهانی و همچنین فعالیت در کسوت مربیگری با  کسب مقام نایب قهرمانی رقابت های واترپلوی باشگاه‌های آسیا و قهرمانی های متعدد در لیگ سراسر کشور، به عنوان یکی از پر افتخارترین چهره های ورزش های آبی شناخته شده و محسوب می شود.

حیدر شنجانی  همچنین طی سالیان متمادی با کشف و شناسایی استعدادهای فراوان و تربیت آنان شاگردان زیادی را به تیم ملی شنا و واترپلوی کشور معرفی کرد ،  او در عرصه مدیریت نیز چند سال به عنوان مشاور ریاست فدراسیون شنا و ریاست هیات شنا استان گیلان منشا اثر خیر و خدمت به جامعه شنا بود … و سرانجام این پیشکسوت ارزشمند ورزش کشور در تاریخ هیجدهم سال ۱۳۹۹  به دیار باقی شتافته و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

فدراسیون شنا ضمن گرامیداشت سالگرد درگذشت شاه ماهی شنای ایران، برای کلیه پیشکسوتان و قهرمانان اسبق شنا، شیرجه و واترپلو کشور آرزوی سلامتی و بهروزی دارد.

یاد و خاطراتش  گرامی باد و ماندگار

WhatsApp Image 2021-11-08 at 10.55.33 AM

 

انتهای پیام

 

 

image_printپرینت مطلب

برگزاری مسابقات شنای بزرگسالان در چهارم مرداد

کمیته شنا پیشکسوتان در نظر دارد یک دوره مسابقات شنا بزرگسالان تحت عنوان (جام خلیج فارس) در رده سنی بالای ۲۵ سال روز پنجشنبه چهارم مرداد ۱۴۰۳ در استخر بین المللی ۹ دی مجموعه ورزشی شهید شیرودی برگزار کند.