اترش سرخ چین کازان را فتح کرد

هفدهمین و آخرین روز از مسابقات قهرمانی جهان فینا (کازان2015) با برگزاری هشت ماده فینال و معرفی چین به عنوان تیم قهرمان به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان ورزش‌های آبی (کازان ۲۰۱۵) پس از ۱۷روز جذابیت، هیجان و حماسه به پایان رسید. رقابت پایاپای آمریکا و چین در صدر جدول تا آخرین روز ادامه داشت، اما این چینی ها بودند که در پایان با کسب ۱۵ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۱۰ برنز و مجموع ۳۵ مدال به مقام نخست دست یافتند. دیشب (یک‌شنبه) و پس از برگزاری هشت ماده فینال باقی مانده رشته شنا، آمریکا در این رشته به مقام نخست رسید اما چینی ها به لطف ۱۰ طلا در شیرجه بالاتر از رقیب سنتی خود ایستادند و پس از نایب قهرمانی در دوره پیش (بارسلونا۲۰۱۳) اینبار در جایگاه نخست ایستادند.

در رقابت های دیشب هشت سری مدال توزیع شد. مدال هایی که طلایی رنگ‌های آن به آمریکا، چین، استرالیا، سوئد، مجارستان، ایتالیا، ژاپن و فرانسه رسید.

نخستین فینال آخرین روز کازان ۲۰۱۵ ماده ۵۰متر کرال پشت مردان بود. در این ماده “کمیل لاکورت” شناگر فرانسوی با ثبت زمان ۲۴ثانیه و ۲۳صدم ثانیه اول شد. پس لز او شناگران آمریکا و استرالیا دوم و سوم شدند.

در دومین فینال شناگران در ماده ۵۰متر قورباغه زنان به آب زدند. در این مسابقه “جنین جوهانسون” سوئدی اول شد. او این مسافت را در ۳۰ثانیه و ۵صدم ثانیه شنا کرد تا بالاتر از شناگران جامائیکا و روسیه قرار گیرد.

فینال سوم کمی غیر قابل پیش بینی بود. ماده ۴۰۰متر مختلط انفرادی با درخشش شناگر ژاپنی همراه شد. آمریکایی ها که امیدوار بودند با وجود داشتن دو شناگر در این فینال به نشان طلا دست یابند با قرار گرفتن در جایگاه سوم و چهارم به کار خود پایان دادند. در این مسابقه ” دائیا ستو” از ژاپن با ثبت زمان ۴دقیقه و هشت ثانیه و ۵۰صدم ثانیه به نشان طلا دست یافت.

شنای ۵۰متر آزاد هم با عملکرد خوب “برونت کمپل” به پایان رسید. “کمپل” که در ماده ۱۰۰متر آزاد به نشان نخست دست یافته بود در این ماده هم با زمان ۲۴ثانیه و ۱۲صدم ثانیه اول شد. در این رقابت خواهر این شناگر استرالیایی به مقام چهارم رسید. پیش از این و در ماده ۱۰۰متر آزاد این دو خواهر اول  و سوم شده و صحنه های جذابی در کازان ثبت کرده بودند.

پنجمین طلای عصر دیروز هم به ایتالیا رسید. ماده سنگین ۱۵۰۰متر آزاد با کنار کشیدن دور از انتظار “سان یانگ” چینی برگزار شد. ماده ای که تقریبا تمام دنیا منتظر شنیدن اسم “یانگ” به عنوان قهرمانش بودند با برتری “گرگوری پالترینری” به پایان رسید. “یانگ” رکورد دار جهان در این ماده است. اما او در اقدامی دور از انتظر از حضور داین فینال انصراف داد و   “پالترینری” با ثبت زمان ۱۴دقیقه و ۳۹ثانیه و ۶۷صدم ثانیه طلایی شد.

مدال طلای ۴۰۰متر مختلط زنان هم به بانوی آهنی رسید. “کاتینکا هوسزو” مجارستانی با ثبت رکورد ۴دقیقه و ۳۰ثانیه و ۳۹صدم ثانیه بیش از یک ثانیه از رقیب آمریکاییش زودتر دیوار استخر را لمس کرد تا امیدهای آمریکا برای کسب مقام نخست مجموع کمتر شود. در این ماده شناگری از کانادا سوم شد. این شناگر پر آوازه مجارستانی که به بانوی آهنی هم ملقب شده بر خلاف لقبش، پس از دریافت مدال طلا و هنگام پخش سرود ملی کشورش احساساتی شد و علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن تماشاچیان نشان داد این مدال تا چه حد برایش با ارزش بوده است.

دو فینال باقی مانده می توانست سرنوشت ساز شود. آمریکا تنها دو مدال طلا از چین کمتر داشت و مدال های نقره بیشتری بدست آورده بود. این بدان معنی بود که اگر شناگران آمریکایی دو فینال پیش رو را به نفع خود تمام می کردند در مجموع مدالی این مسابقات هم اول می شدند. نخستین فینال یکی از جذاب ترین سه دقیقه های کازان۲۰۱۵ شد. جایی که تیم آمریکا در ماده ۴ در ۱۰۰متر مختلط انفرادی ۱۵صدم ثانیه از تیم استرالیا سریع تر به کارش پایان داد و اول شد. آمریکایی ها در این مسابقه زمان ۳دقیقه و ۲۹ثانیه و ۹۳صدم ثانیه را ثبت کردند تا به نشان طلا برسند. در این ماده تیم های اول تا پنجم کمتر از یک ثانیه باهم اختلاف داشتند.

آخرین فینال برای امریکا و چین بسیار مهم بود. تا پیش از این مسابقه آمریکا ۱۳ ئ چین ۱۴ مدال طلا داشت. چینی ها در مرحله مقدماتی بهترین زمان را ثبت کرده بودندو با آمادگی کامل برای کسب پانزدهمین مدال طلا در ماده ۴ در ۱۰۰متر مختلط تیمی زنان به آب زدند. در این رقابت حساس آمریکایی ها نتوانستد درخششی داشته باشند و پس از چین، سوئد و استرالیا به مقام چهارمی بسنده کردند. تیم چهارنفره چین در این ماده زمان ۳دقیقه و ۵۴ثانیه و ۴۱صدم ثانیه را ثبت کرد و کشورش را در مجموع مدالی به مقام نخست رساند. تیم سوئد هم با ۳دقیقه و ۵۴ثانیه و ۸۳صدم ثانیه علاوه بر کسب نشان نقره توانست رکورد اروپا را هم بشکند.

با برگزاری این هشت فینال پرونده شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان فینا (کازان۲۰۱۵) پس از ۱۷ روز بسته شد. در پایان این مسابقات چین با ۱۵طلا به مقام نخست رسید. ایالات متحده آمریکا هم با ۱۳ طلا نایب قهرمان شد. روسیه پس از ارائه یک میزبانی بدون نقص با ۹مدال طلا در رده سوم ایستاد. در رشته شنا هم “کیت لدکی” از آمریکا و “سان یانگ” از چین به عنوان بهترین شناگران زن و مرد معرفی شدند.

شانزدهمین دوره مسابقات جهانی فینا با حضور ۱۸۹ کشور از ۲ تا ۱۸ مرداد به میزبانی کشور روسیه در کازان برگزار شد. جمال چاوشی فر و آریا نسیمی شاد دو نماینده شنای ایران در این مسابقات بودند که در ماده های کرال پشت و قورباغه به آب های کازان زدند.

آمریکا با مجموع 23 مدال (8ط - 10ن - 5ب) به مقام نخست مسابقات شنای کازان دست یافت
آمریکا با مجموع ۲۳ مدال (۸ط – ۱۰ن و ۵ب) به مقام نخست مسابقات شنای کازان دست یافت

 

رکوردهای ثبت شده در فینال مسابقات شنا:

روز هشتم- یک‌شنبه (۱۷ مرداد۱۳۹۴)

۵۰متر کرال پشت مردان:

  1. “کمیل لاکورت” از فرانسه- ۲۴.۲۳
  2. ”مت گرورس” از آمریکا- ۲۴.۶۱
  3. “بن تریفرس” از استرالیا- ۲۴.۶۹

 

۵۰متر قورباغه زنان:

  1. “جنین جوهانسون” از سوئد- ۳۰.۰۵
  2. ”آلیا آتکینسون” از جامائیکا- ۳۰.۱۱
  3. “یولیا افیمووا” از روسیه- ۳۰.۱۳

 

۴۰۰متر مختلط انفرادی مردان:

  1. “دائیا ستو” از ژاپن- ۴:۰۸.۵۰
  2. “دیوید ورازتو” از مجارستان- ۴:۰۹.۹۰
  3. “چیس کالیز” از آمریکا- ۴:۱۰.۰۵

 

۵۰متر آزاد زنان:

  1. “برونت کمپل” از استرالیا- ۲۴.۱۲
  2. “رانومی کورومویدجو” از هلند- ۲۴.۲۲
  3. “سارا سوستروم” از سوئد-  ۲۴.۳۱

 

۱۵۰۰متر آزاد مردان:

  1. “گرگوری پالترینری” از ایتالیا- ۱۴:۳۹.۶۷
  2. “جگر کانر” از آمریکا- ۱۴:۴۱.۲۰
  3. “رایان کوران” از کانادا- ۱۴:۵۱.۰۸

۴۰۰متر مختلط انفرادی زنان:

  1. “کاتینکا هوسزو” از مجارستان- ۴:۳۰.۳۹
  2. “مایا دیرادو” از آمریکا-  ۴:۳۱.۷۱
  3.  “امیلی اورهولت” از کانادا-  ۴:۳۲.۵۲

 

۴ در ۱۰۰متر مختلط تیمی مردان:

  1. آمریکا- ۳:۲۹.۹۳
  2. استرالیا- ۳:۳۰.۰۸
  3. فرانسه-  ۳:۳۰.۵۰

 

۴ در ۱۰۰متر مختلط تیمی زنان:

  1. چین- ۳:۵۴.۴۱
  2. سوئد – ۳:۵۵.۲۴
  3. استرالیا-   ۳:۵۵.۵۶

 

جدول رده بندی نهایی:

  1. چین با ۱۵ طلا، ۱۰ نقره و ۱۰ برنز
  2. آمریکا با ۱۳ طلا،  ۱۴ نقره و شش  برنز
  3. روسیه با ۹ طلا، چهار نقره و چهار  برنز
  4. استرالیا با هفت طلا، سه نقره و هشت برنز
  5. انگلستان با هفت طلا، یک نقره و شش برنز

 

انتهای پیام

 

 

image_printپرینت مطلب