اربعین حسینی بر سوگواران گرامی تسلیت باد/بازخوانی اهمیت اربعین حسینی

فدراسیون شنا اربعین سید و سالار شهیدان را به عموم مردم ایران و تمامی رهروان آنحضرت تسلیت عرض می نماید.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا،اربعین در لغت به معنای چهل، چهار دهه و در اصطلاح، سپری شدن چهل روز از مرگ کسی و بر پای داشتن مراسمی برای بزرگداشت اوست؛ این واژه در اصطلاح شیعه، به طـور خـاص بـر روز بـیـسـتـم مـاه صـفـر یـعـنـی چـهـل روز پـس از واقـعـه عـاشـورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش اطلاق می گردد.
ایام اربعین یادآور شور عاشورایی حسین و حسینیان، اربعین پیام گزارخون است و راوی داستان راستی و احیاگر درس های عاشورا، امروز ˈجابرˈ و ˈعطیهˈ را بر تربت سالار شهیدان می بینیم و اسیران آزاده را، درگذر از کوی عاشقان و اهل بیت را، در مرور بر مقتل شهیدان در منای کربلا و جای خالی ˈرقیهˈ، گل پرپر بوستان رسالت را و کاروانی راکه بار غم دارد و بر کوی عشاق کربلا می گذرد و بار می افکند.
کربلا نبرد کفر و دین بود و درگیری داد با بیداد، حق با باطل… و انقلاب اسلامی نیز که حلقه ای از آن سلسله درگیری هاست، از پیام خون و اربعین قیام، درسها گرفته و به کار بسته است.
واقعه عاشورا در سال ۶١ هجری و شهادت امام حسین (ع) و یارانش از یکسو، به اسارت رفتن حضرت زینب (س) وفرزندان و خانواده و یاران آن امام رشید تا همیشه تاریخ برقلب عالم سنگینی و حزن ابدی دارد، اما حزن بدون تفکر وعبرت از بزرگترین واقعه بشری، ظرفیت اندیشه و تفکر را در جهان برای همیشه خالی خواهد ساخت.
به مناسبت اربعین سالار شهیدان دیدگاه های ˈحجت الاسلام جمال الدین دین پرورˈ رییس بنیاد نهج البلاغه، ˈحجت الاسلام عباس رضوانی نسبˈ مدیرکل امور طلاب حوزه علمیه قم و ˈحجت الاسلام حسین جوشقانیانˈ استاد عالی حوزه علمیه قم و عضو هیات امنای موسسه سیره روایت شهدا را در میزگردی مجازی برای استفاده ییشتر شما عزیزان گرداورده ایم که مشروح آن به شرح زیر است:

**اربعین حسینی نهضت عاشورا را زنده نگه داشت
ˈحجت الاسلام جمال الدین دین پرورˈ در مورد اهمیت اربعین در دین اسلامی می گوید: علم اعداد یکی از علومی است که تخصص ویژه ای را می طلبد.
آنچکه از روایات استفاده می شود نشان می دهد که عدد و رقم اربعین خاستگاه و جایگاهی است که مداومت در این ایام آثاری را به همراه دارد که انسان می تواند در این مدت از لحاظ روحی و اخلاقی به مراحلی نائل آید.
رییس بنیاد نهج البلاغه می افزاید: اتفاقاتی که در ادامه نهضت عاشورا بوده و توانسته نهضت امام حسین (ع) را زنده نگه دارد؛ اربعین حسینی است.

** قیام امام حسین (ع) در راستای تعلیمات همه انبیای الهی بود
جمال الدین دین پروربا بیان اینکه مراسم اربعین فقط مخصوص امام حسین (ع) است و در سوگواری دیگر ائمه نیست، خاطرنشان کرد: نهضت امام حسین (ع) و جهاد و شهادت ایشان و فرزندانشان دارای ویژگی های خاصی است که برای احیای اسلام انجام شد.
اربعین نهضت امام حسین (ع) نشان داد که خون های به زمین ریخته شده در راه اسلام بی ثمر نبوده و سبب حرکت و موجی در جهان اسلام شد که حتی خاندان بنی امیه را منقرض کرد.
ˈحجت الاسلام دین پرورˈ یادآور شد: معتقدم نهضت امام حسین (ع) در واقع نتیجه و گسترش همه تعلیمات انبیا و کسانی بود که در راه خدا گام برمی داشتند.

** نهضت امام حسین (ع) نقش مهمی در انقلاب اسلامی ایران داشت
وی در خاتمه اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران نیز محصول عاشورا و اربعین است یعنی همانگونه که نهضت امام خمینی (ره) در تاسوعا و عاشورا بود بعد آن نیز همین روند ادامه یافت به گونه ای که رزمندگان کشور نیز طی هشت سال جنگ تحمیلی به عشق حسین کربلا به مناطق جنگی اعزام می شدند.

*اربعین حسینی متمایز از تمام حوادث است
ˈحجت الاسلام عباس رضوانی نسبˈ نیز به می گوید: اصل بحث جریان کربلا و عاشورا متفاوت از تمامی حوادث دیگر است و بر همین اساس نیز مراسم اربعین فقط مخصوص شهدای کربلا است.
اباعبدالله الحسین (ع) به سبب آنکه دچار بلای عظیم عالم شد و نیز به دلیلی اینکه ابتلای این غم و اندوه در کل جهان تاریخ ماندگار شد؛ با دیگر ائمه اطهار(ع) تمایز دارد.

** عاشورا یک نمایشگاه بزرگی است
ˈحجت الاسلام رضوانی نسبˈ در ادامه با بیان اینکه عاشورا یک نمایشگاه بزرگی است و زوایای مختلفی دارد، می افزاید: همه حماسه، درس ها و عبرت های عاشورا نکاتی است که هر روز می توان در زوایای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی آن بهره برد.
معتقدم جریان عاشورا منحصر به سال ۶١ هجری قمری نیست و شاید بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) این جریان آغاز شده است.
آنچکه من فکر می کنم باید در شرایط کنونی توجه ویژه ای بدان درعبرت های نهضت عاشورا شود؛ مباحث اخلاقی، امر به معروف و نهی از منکر، استکبار ستیزی و اطلاعت از ولی فقیه است.
مدیرکل امور طلاب حوزه علمیه قم ادامه می دهد: باید هم اکنون به نسل های جوان شمر امروز که آمریکا و رژیم صهیونیستی است را معرفی کنیم و وظیفه افراد را در مقابل آنان و نیز نایب امام زمان (عج) گوشزد کنیم.

** عاشورا معارف قرآن را احیا و زنده کرد
ˈحجت الاسلام حسین جوشقانیانˈ در مورد اهمیت اربعین در دین اسلامی می گوید: اربعین در روایات متون دینی اسلامی دارای جایگاه خاصی است.
استاد عالی حوزه علمیه قم می افزاید: حتی خود ائمه اطهار (ع) نیز بر مصایب امام حسین (ع) می گریند و حتی پیامبر اسلام نیز بر حسین بن علی (ع) اشک ریخت.
خداوند متعال اراده کرده که با معارف عاشورا، معارف قرآن را احیا و زنده کند و به همین دلیل اربعین امام حسین (ع) چهلم ویژه ای بشمار می آید.

**امام خمینی (ره) عزت و کرامت عاشورا را زنده کرد
این عضو هیات امنای موسسه سیره روایت شهدا در ادامه می گوید: معتقدم دیدگاه امام خمینی (ره) به مساله عاشورا و نهضت حسینی با همه متفاوت بود.
امام آمد آن روح حماسی، ظلم ستیزی، عزت و کرامت عاشورا را زنده کرد و با انقلاب اسلامی ایران تجلی بخشید و به عینیت گذاشت. ش گاهی اوقات در تاریخ عزاداری شیعه شاهد عجین شدن مباحثی همچون ظلم پذیری آن امام همام بوده ایم اما امام خمینی (ره) آمد و گفت که نه اینگونه نیست؛ عزاداری با عزت و روح حماسه در عاشورا باید متجلی شود. همچنین فدراسیون شنا بکبار دیگر در پایان اربعین سید و سالار شهیدان را به عموم مردم ایران و تمامی رهروان آنحضرت تسلیت عرض می نماید. منبع خبر:خبرگزاری جکهورای اسلامی ایران(ایرنا)

image_printپرینت مطلب