خصوصی سازی نفس شنای ایران را بریده است

نشست خبرنگار نشریه قدس با اعضای فدراسیون شنا پیرامون چند و چون و شرایط این رشته پر مدال و آنچه در شنای کشور میگذرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از هاشم رسائی فر خبرنگار نشریه قدس : بی شک شنا از جمله رشته های ورزشی در دنیاست که پیشرفت ورزش هر کشور را بر اساس پیشرفت این رشته در آن مملکت می‌سنجند. تعداد مدال هایی که شناگران در رقابت های معتبر جهانی و المپیک یا در محدوده کوچکتری همچون بازیهای آسیایی کسب می کنند قطعا رنکینگ نهایی کشورهای شرکت کننده در این رویدادهای مهم ورزشی را رقم می زند و تأثیر گذاری بسزایی در جایگاه جهانی کشورهای صاحب ورزش دنیا دارد.شمار زیادی از مدال که در مواد مختلف مسابقات شنای تورنمت هایی همچون المپیک و بازی های آسیایی بین مدعیان این رشته توزیع می شود خیلی از کشورها را وسوسه می کند تا با سرمایه گذاری در این رشته با کشف استعدادهایی که وجود دارد راه را برای صید مدال های بیشتر از چنین میادین معتبری هموار نمایند. اقدامی که به نظر می رسد در ورزش کشورمان هنوز مغفول باقی مانده است و برای تحقق آن چندان اقدامی صورت نگرفته است. سؤال اینجاست که در شرایطی که همه از پتانسیل بالای افتخار آفرینی و مدال آوری شنا مطلع اند چرا هنوز که هنوز است برای رسیدن به این هدف حرکتی که در خور تأثیر و تأیید باشد انجام نشده است و حتی از آنچه که داشته ایم نیز به نوعی فاصله گرفته ایم.
در نشستی با اعضای فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو به آنچه که پیرامون شنای کشور اتفاق می افتد پرداختیم تا از چند و چون و شرایط این رشته پر مدال از زبان آنها آگاه شویم.

برای مشاهده خبر در قالب فایل پی دی اف کلیک کنید.

بخش خصوصی در شنا

محسن سمیع زاده ، دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بزرگترین معضل شنای کشور را ماده ۸۸ و بحث خصوصی سازی ورزش و اماکن ورزشی می‌داند او در این زمینه می گوید:همزمان با بخش ورزش بحث واگذاری اماکن وزرات علوم ، آموزش و پرورش و بخش درمان کشور در مجلس مطرح شد که با وجود اقدام و دفاع خوبی که این وزراتخانه ها برای بحث خصوصی سازی و واگذاری اماکنشان در مجلس داشتند معاونت پارلمانی وزارت ورزش در دولت قبلی نتوانست از موضوع واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی دفاع کند و این شد که الان در بدترین شرایط و بدون هیچ برنامه درست و اصولی اماکن ورزشی که می توانند پرورش دهنده ورزشکاران مستعد کشورمان باشند بعضا به افرادی واگذار شده اند که هیچ سررشته ای از ورزش ندارند. این اتفاق البته در شنا به مراتب بدتر از سایر رشته ها افتاد.
استخرها مکان درآمدزایی شد برای افرادی که بعضا ۱۰ تا ۱۲ استخر را در اجاره خود و اقوامشان دارند!

ماده ۸۸ سرطان ورزش

دبیر فدارسیون در ادامه افزود: در تمامی کشور مدیرکل ورزشی را نمی‌توانی پیدا کنی که با مشکل واگذاری استخر مواجه نباشد متأسفانه جایی که باید باعث سلامت جامعه شود را با هر سطح در آمدی در اختیار افرادی قرار داده ایم که هدفی جز درآمد زایی ندارند!

ما در اکثر نقاط کشور استعدادهای نابی داریم که اگر امکانات در اختیار آنها قرار داده شود آینده شنای کشورمان تضمین خواهد شد. وقتی امکانات نیست یا همانی هم که هست به بخش خصوصی واگذار شده چطور در استانی مانند سیستان و بلوچستان انتظاری از شنا داشته باشیم؟ به نظر من بایستی اماکن ورزشی در اختیار وزارت ورزش باشد نه شرکت توسعه تا اختیار برنامه ریزی آن هم با وزارت باشد و بر مبنی نیاز هر رشته تصمیم گیری شود.

به اعتقاد من ماده ۸۸ سرطان ورزش و سلامت جامعه است. برای این هم دلایل زیادی دارم یکی از آنها این است که بنا به گفته مسؤولان مرتبط زمان دسترسی به مواد مخدر یک جوان در کشور ما زیر ۱۰ دقیقه است و به راحتی می شود آن را تهیه کرد اما آیا در بحث ورزش هم همین گونه است؟ باید بگویم خیر با محدودیت هایی که بعد از واگذاری ها به وجود آمده است به هیچ عنوان این گونه نیست و یک جوان باید وقت و هزینه زیادی را صرف این قضیه بکند تا بتواند از امکاناتی استفاده کند که به راحتی در اختیار برخی از افراد سود جو قرار می گیرد!

شنای ژاپن و شنای ایران

سمیع زاده با اشاره به شرایط شنا در کشور ژاپن اظهار داشت: همه ما قبول داریم که ژاپنی ها به لحاظ فیزیک و شرایط قد و قامت کوچکتر از ایرانی ها هستند اما همین ها در دو بخش آقایان و خانم ها شناگرانی دارند که حرف اول را در دنیا می زنند. ما مطالعه ای در این مورد داشتیم که چرا این اتفاق برای آنها افتاده است دیدیم که در ژاپن ۵ هزار باشگاه شنا وجود دارد که همگی آنها محلی برای پرورش استعدادهای موجودشان هستند. این آمار در ایران صفر باشگاه شنا است! در ژاپن ۵۰ هزار شناگر پسر نخبه وجود دارد و ۷۰ هزار شناگر دختر. در کشور ما در رده های سنی ۲۳۰ شناگر پسر است. از همین آمار درس بزرگی می گیریم کمیت که بالا برود انتخاب راحت تر می شود و دست مربیان برای شناسایی استعدادها بازتر می شود از همینجا است که می شود کیفیت را بالا برد و به فتح سکوها فکر کرد. کشتی ما چرا مدال می‌گیرد؟ چون از نظر کمیت تعداد ورزشکارانی که در کشور ما تمایل به ورزش کشتی دارند خیلی زیاد است . کشتی هم در دسترس همه جوان ها است اما در رشته شنا این طور نیست.ما شناگران حرفه ای داریم که در شیفت بلت فروشی استخر ها مجبور به تمرین هستند این در حالی است که معمولا ما در هر شهری بعد از انقلاب حداقل یک استخر داریم اما این ماده سرطان زای ۸۸ باعث شده تا از همین حداقل ها هم نشود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

دبیر فدراسیون در پاسخ به این مورد که گفته می شود فدراسیون شنا در معضلات و مشکلات عدم نتیجه گیری غرق شده است گفت:آنها که مدعی این گونه موارد برای شنا هستند باید بدانند که ما با دست خالی و کمترین امکانات با بهترین های دنیا مصاف می دهیم و من این مورد را قبول ندارم که شنا در مشکلات عدم نتیجه گیری غرق شده است. ما هم اکنون در رقابت های قهرمانی جهان با شناگران ۲۰۷ کشور و در هر ماده ۲ شناگر شرکت می کنیم که بین ۵۰ تا ۶۰ شناگر اول قرار می گیریم و بعضی مواقع تا ۳۰ و ۴۰ نفر اول هم پیش رفته ایم ضمن اینکه قهرمانی آسیا در سنین پایه را به دست آورده ایم. سؤال من این است که فوتبال ما که این همه هزینه صرف آن می شود چندم دنیاست؟

تجارت با سلامت مردم

سمیع زاده با انتقاد از شرایط اختصاص بودجه برای شنا از طرف کمیته ملی المپیک اظهار داشت:کمیته ملی المپیک به عنوان نهاد حمایتی مستقیم از ورزش هیچ برنامه ای برای کمک به شنا ندارد و متأسفانه بر اساس مدال آوری تخصیص بودجه می دهد. به اعتقاد من مدال آوری سم ورزش ماست.مدال بیار تا دیده شوی این یعنی دوپینگ بی اخلاقی!
وی در ادامه از رکوردهای ثبت شده توسط شنا گران ایرانی در مواد استقامتی به عنوان یک نقطه تاریک یاد کرد و افزود: مواد استقامتی در شنا صبر و تمرین زیادی می طلبد با این وجود اگر استخر و بودجه در اختیار ما قرار بگیرد ظرف ۶ سال اگر مدال آسیایی نگرفتیم دارمان بزنند. ما باید یاد بگیرم که با سلامت مردم نمی شود تجارت کرد که استخرهای دولتی را به بخش خصوصی برای در آمد زایی واگذار کنیم این برزگترین مشکل ماست. تا الان ۱۳ بار استعفا دادم و از اینکه دبیرکل فدراسیون هستم خجالت می کشم که نمی‌توانم برای بچه های مردم کاری بکنم.
پول فوتبال و مقام آسیایی شنا

دکتر حمیدخداداد، رئیس کمیته آموزش فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در مورد وضعیت این رشته می گوید:برای پیشرفت شنا شرایطی لازم است که با خیلی از ورزش های دیگر متفاوت است. در شنا مثل فوتبال و والیبال خلاقیت ورزشکار چندان نقشی در موفقیت ندارد و چند پارامتر از جمله پیکر سنجی فیزیک، قابلیت های فیزیولوژیکی و مربی دانا اهمیت زیادی برای رسیدن به هدف برای یک شناگر اهمیت دارد .تا این شرایط در یک شناگر جمع نشود این ورزشکار موفق نخواهد بود. هرچند که برنامه ریزی و مسایل مالی و حمایتی از شناگر نیز جایگاه خودش را دارد. متأسفانه در کشور ما این موارد چندان توجهی به انها در شنا نمی شود خصوصا در موارد حمایتی و مالی.
ما در بین کشورهای آسیایی به لحاظ فیزیکی شناگران و ورزشکاران خیلی خوبی داریم و به لحاظ جسمانی قوی هستیم اگر برنامه درستی داشته باشیم صددرصد موفق می شویم.همین الان پولی که خرج ۳ ، ۴ بازیکن فوتبال می‌شود اگر ۸ سال به فدراسیون شنا زمان داده شود بدون شک شنای ما در آسیا مقام خواهد آورد.
حکایت لیگ ما و شنای آمریکا

رئیس کمیته آموزش فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در خصوص اینکه برای بهبود شرایط شنا چه باید کرد اظهار داشت: اولین کار این است که باید به سمت این برویم که باشگاه داشته باشیم. در شرایط فعلی و با باشگاه هایی که فقط تیمداری می کنند نه باشگاهداری توجه چندانی به بحث شنای جوانان نمی‌شود. باید فدراسیون شنا با مطالعه بر روی موارد موفق در شنای دنیا برنامه ای مدون و تعریف شده ایجاد کند و بر اساس نقشه و راهکار به جلو حرکت کنیم در آینده حرفی برای گفتن خواهیم داشت.
برای رسیدن به این هدف فدراسیون شنا باید کمیته جوانان قوی داشته باشد تا جوانان بیشتری جذب شنا شوند. در مرحله اول چاره ای نداریم جز اینکه به صورت گلخانه ای عمل کنیم تا با نتایجی که به دست می آوریم مردم جذب شنا شوند که اینکار تا حدود زیادی انجام شده است.
وی در ادامه افزود:برای شکوفایی رشته هایی مثل شنا باید وزارت ورزش وجوانان ، مجلس و دولت باید همه توجه خاصی به این رشته داشته باشند اگر این گونه شود و رشته هایی مثل شنا توسعه پیدا کنند می توانیم بگوییم ورزش در جامعه ما گسترش یافته است نه اینکه فدراسیون شنا از ابتدای هر ماه فکرش این باشد که با کمبود بودجه ای که دارد حقوق کارمندانش را چگونه پرداخت کند!
دکتر خداداد درمورد برگزاری مسابقات لیگ شنا و تأثیری که بر شنای کشور دارد گفت: من به هیچ وجه با لیگ شنا موافق نیستم چون شنا رشته خاصی است وشناگر باید برای طول سالش برنامه داشته باشد لیگ اجازه برنامه ریزی خوب به شناگران ما نمی دهد.افق دید ما برای شنا باید برای بازیهای آسیایی و المپیک باشد. مگر آمریکا لیگ شنا دارد که ما دنبال لیگ باشیم؟ باید توجه کنیم به گروه جوانان تا آینده شنا را بسازیم.
تهران بدون استخر ۵۰ متر!

محمد حسن ابراهیمی، رئیس هیأت شنا، شیرجه و واترپلو استان تهران از شرایط واگذاری استخرها به بخش خصوصی و نبود نظارت درست و اصولی بر آن گفت: به جرأت می توانم بگویم هیأت استان در تهران با توجه به واگذاری استخرها به بخش خصوصی حتی یک استخر ۵۰ متری در اختیار ندارد و با بحران رو به روست. تا زمانی هم که بخش سخت افزاری ما با مشکل مواجه باشد عملا در استعدادیابی و پشتوانه سازی به مشکل خواهیم خورد.
وی در ادامه اظهار داشت: مربیان شنا که باید در بحش استعدادیابی بازوی هیأت باشند به جای اینکه به دنبال کشف و معرفی استعدادها باشند بیشتر تمایل دارند تا در موضوع آموزش فعالیت کنند چون این بحث برایشان درآمد زایی دارد. وقتی بودجه و امکانات لازم وجود ندارد طرح خوبی مثل صباح که چند سال پیش توسط آموزش و پرورش راه اندازی شد با مشکل مواجه می شود و سرانجامی پیدا نمی کند.
رئیس هیأت شنا، شیرجه و واترپلو استان تهران گفت: ما در استان تهران با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری طرحی را برای دانش آموزان دوم تا چهارم ابتدایی دنبال می کنیم با عنوان طرح سما که در این طرح به آموزش و استعدادیابی دانش آموزان علاقه مند به شنا اهتمام خاصی شده است که امیدواریم با اجرایی شدنش در آینده نزدیک شاهد شکوفایی شنای استان باشیم.

 

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خصوصی دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.