دوپینگ تهدیدی جدی برای سلامتی شناگران

علیرغم گزارش های فراوان مبنی بر عوارض و خطرات توأم با مصرف داروها و مکمل های ورزشی غیرمجاز، متاسفانه هنوز استروئیدهای آندروژنیک آنابولیک و سایر مواد که در فهرست ارائه شده کمیته بین المللی مبارزه با دوپینگ به نحوه گسترده ای در ورزش مصرف می شوند.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ این داروها بیشترین موارد تست مثبت دوپینگ در نمونه های ورزشکاران را شامل می شود. استروئیدهای آنابولیک آنالوگهای مصنوعی هورمون تستسترون هستند که با ایجاد تغییرات شیمیایی در ساختمان آن ساخته شده اند، تا اثرات آنابولیکی آنها به حداکثر و اثرات آندروژنیک آنها به حداقل رسانده شوند.

اثرات منفی اینگونه مکمل ها در ورزشکاران شنا:
بدون تردید استروئیدهای آنابولیک از جمله پرمصرف ترین داروهایی هستند، که توسط بسیاری از ورزشکاران بالاخص ورزشکاران رشته های قدرتی- سرعتی مورد استفاده قرار می گیرد. براساس مطالعات صورت پذیرفته متاسفانه درکشورمان این نوع مکمل های خطرناک رواج پیدا کرده اند. استفاده از این داروها با توجه به اطلاعات ضد و نقیض زیاد پیرامون اثرات آنها در کارایی ورزشکاران و همچنین عوارض جانبی آنها وجود دارد. که اکثر ورزشکاران را دچار سردرگمی و ابهام کرده است. نتیجتاً می توان اذعان داشت که تنها شواهد محمدودی برای حمایت اثربخشی از این داروها در کارایی ورزشکاران وجود دارد. محققین یافته اند که پس از قطع مصرف داروها اثرات مثبت بتدریج تا رسیدن به حد طبیعی کاهش می یابد.
عوارض جانبی این مکمل هل برای شناگران:
الف) عوارض در سیستم قلبی و عروقی:
١- افزایش فشارخون
٢- احتباس مایع
٣- افزایش خطر ایست قلبی
۴- افزایش کلسترول
۵- افزایش ldl
۶- کاهش hdl
٧- هایپرترونی میوکارد
٨- مرگ ناگهانی
٩- افزایش هماتوکریس
ب) عوارض کبدی:
١- افزایش آنزیم های کبدی
٢- یرقان
٣- کلستاز
۴- پلیوز کبدی
ج) عوارض جنسی مردان ورزشکار:
١- شمارش و مرفولوژی ناهنجار اسپرم
٢- آتروفی بیضه ها
٣- کاهش تولید تستسترون
۴- ژینکوماستی
۵- ناتوانی جنسی
۶- نعوظ دردناک
٧- هایپرتروفی پروستات
٨- کارسینوم پروستات
٩- عقیمی
د) عوارض جنسی زنان ورزشکار:
١- اختلالات قاعدگی
٢- آتروفی رحم
٣- آتروفی پستان
۴- بزرگی کلیتوریس
۵- طاسی با الگوی مردانه
ه) عوارض اثرات روانی و خلق و خوی ورزشکاران:
١- پرخاشگری
٢- افسردگی
٣- سرخوشی مرضی
۴- رفتارهای ضد اجتماعی
۵- افکار خودکشی
۶- وابستگی یا اعتیاد
س) عوارض و اثرات در سیستم اسکلتی:
١- بسته شدن صفحات رشد کودک- نوجوان- جوان
٢- افزایش خطر آسیب تاندونها
٣- آکنه
و هزاران عوارض سوء دیگر باعث شده که همواره متخصصین و مربیان همواره عدم استفاده از این داروها و داروهای مشابه دیگر را به ورزشکاران گوشزد نمایند. وظیفه پدران و مادران و همه مربیان است تا جهت حفظ سلامت فرزندان و شناگران نزیر هشدارها را جدی بگیرند و کسب عناوین قهرمانی را فدای سلامتی فرزندان و شناگران خود نکنند.
همه ساله شاهد مرگ ناگهانی ورزشکاران در رشته های مختلف هستید که متاسفانه آمار وحشتناک بیانگر استفاده این دسته از ورزشکاران از مکمل های غیرمجاز می باشد.
فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در همین راستا از همه عزیزان درخواست می نماید، تا جهت مبارزه و جلوگیری از این پدیده شوم و ناپسند و غیراخلاقی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

نگارنده: محسن سمیع زاده

image_printپرینت مطلب