محسن سمیع‌زاده: انتظار کسب مدال انفرادی از شناگران نداشتیم/ با حداقل‌ها در باکو نتایج درخشانی کسب کردند

دبیر فدراسیون شنا گفت: کسب نتایج درخشان شناگران در مسابقات بازی های کشورهای اسلامی نشان دهنده این است که شنای ایران با همه سختی ها و محدودیت هایی که دارد به بلوغ فکری رسیده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ تیم ملی شنا ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به سه مدال برنز و تیم ملی واترپلوی مردان هم به مدال نقره رسید. همچنین تیم ملی شیرجه ایران با ترکیب مجتبی ولی پور و شهنام نظر پور در این رقابت ها حضور داشتند که ولی پور در فینال سه متر انفرادی موفق به کسب مدال طلا شد.

محسن سمیع زاده دبیرکل فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره نتایج نمایندگان رشته‌های آبی در بازی های کشورهای اسلامی گفت: «‌شناگران اولین کاروان ایران بودند که به آذربایجان اعزام شدند و خوشبختانه با همه مشکلات و سختی‌هایی که رشته‌های آبی در ایران دارند توانستند بهترین نتیجه را رقم بزنند.»

وی ادامه داد: «در این دوره از رقابت ها تیم شنای ایران با جمال چاوشی‌فر، آریا نسیمی شاد، مهدی انصاری و سینا غلامپور با ثبت زمان سه دقیقه و ۲۷ ثانیه و ۳۴ صدم ثانیه در ماده چهار در صد متر مختلط بر سکوی سوم ایستاد و مدال برنز این رقابت‌ها را به گردن آویختند. همچنین مهدی انصاری در ماده ۵۰ متر پروانه نیز سوم شد و مدال برنز این ماده را از آن خود کرد. شناگران ما با حریفانی رقابت کردند که از همه نظر قدرتمندتر از آنها بودند و تنها با اختلاف چند صدم ثانیه به مدال برنز رسیدند. خدا را شکر خواسته ما از تیم ملی شنای ایران محقق شد و از همه مهمتر این بود که از بین این پنج شناگر که به باکو اعزام شده‌اند سه نفر این ورزشکاران در سن ۱۸ سالگی هستند و تیم ایران یکی از جوانترین تیم های شرکت کننده در این دوره از مسابقات بود. ما خودمان هم پیش‌بینی کسب مدال انفرادی از تیم ملی شنا را نداشتیم اما خوشبختانه ملی پوشان ما در فینال همه ماده ها حضور داشتند و نتیجه قابل قبولی هم کسب کردند. آنها نشان دادند شنای ایران به بلوغ فکری رسیده است و به طور حتم در مسابقاتی که در آینده پیش رو داریم بهتر از این عمل خواهیم کرد.»

سمیع‌زاده در ادامه عنوان کرد: «متاسفانه رشته های پایه همیشه با مشکلات زیادی روبه رو هستند که البته به نظرم شنا مظلوم ترین آنهاست چرا که اماکنی که متعلق به ورزش ملی است به بخش خصوصی واگذار شده و ملی پوشان ما در تهران فقط در دو استخر می توانند تمرین کنند که این ظلم به این رشته‌ است. از طرفی در همین بحث اعزام به بازی های کشورهای اسلامی به خصوص در رشته های پایه باید بیشتر دست فدراسیون ها باز گذاشته شود تا شاهد موفقیت های بیشتر رشته های پایه در میادین رسمی و بین المللی باشیم اما متاسفانه در این رقابت ها هم با محدودیت روبه رو بودیم.»

دبیرکل فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو همچنین در مورد تیم ملی واترپلو و کسب عنوان نایب قهرمانی در این مسابقات اظهار کرد: «‌تیم واترپلو تیم جوان و خوش آتیه‌ای است و ما از قبل پیش‌بینی آن را کرده بودیم که بر روی سکوی قهرمانی برود که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد اما نایب قهرمانی نصیب آنها شد. در بازی آخر مقابل ترکیه مدال طلا را از دست دادند. اگر تیم با ترکیه مساوی نمی کرد به طور حتم ما به مدال طلای این رقابت‌ها رسیده بودیم. اما با این حال این مسابقات نشان داد کشوری مانند ترکیه در این سال‌های اخیر رشد قابل قبولی داشته و هزینه هایی که در ورزش قهرمانی کرده است بسیار بالا بوده به طوری که در حد و اندازه تیم های اروپایی در میادین حاضر می شود بنابراین ما اگر به دنبال رشد و موفقیت هستیم باید مانند آنها هزینه کنیم.به عنوان مثال تیم فنرباغچه تنها مختص به یک رشته ورزشی نیست و در تمامی رشته های ورزشی این تیم سرمایه گذاری کرده‌است.»

سمیع زاده در ادامه عنوان کرد: «متاسفانه ما با معضلی به نام اصل ۸۸ روبه رو هستیم؛ در مجلس قبل این اصل تصویب شد که اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذار شود و درست از همان موقع بود که رشته های شنا، شیرجه و واترپلو با معضل جدی روبه رو شدند به طوری که ملی پوشان ما فقط در تهران می توانند در استخر ۹ دی و ورزشگاه آزادی تمرین کنند و این برای ملی پوشی که باید خودش را برای رقابت های بین المللی آماده کند واقعا تاسف بار است البته ما در حال رایزنی هستیم تا این مشکلات را برطرف کنیم اما این موضوع باید با ورود نمایندگان مجلس حل شود.»

وی ادامه داد:«به هر روی در اختیار دادن تمام اماکن ورزشی به بخش خصوصی نمی تواند نیاز ورزشکار را تامین کند. هم اکنون استخر ورزشگاه آزادی که یکی از منحصرترین استخرهای دنیا است قرار است به بخش خصوصی واگذار شود و ما مدام در حال رایزنی با شرکت توسعه اماکن ورزشی هستیم مبنی بر اینکه استخر آزادی از اموال دولت است و نباید اموال دولتی را به افراد حقیقی اجاره بدهند. به هر روی واگذاری استادیوم آزادی به بخش خصوصی امری خلاف قانون است این موضوع مانند این است که استادیوم آزادی را به بخش خصوصی واگذار کنند که البته چون فوتبال در آنجا برگزار می شود این اتفاق محال است بیافتد اما در مورد رشته های دیگری به راحتی اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذار می شود.»

دبیر فدراسیون شنا همچنین به خریداری تخته برای شیرجه روها اشاره کرد و گفت: «از سال گذشته به دنبال خرید تخته برای شیرجه روها بودیم اما هزینه هر تخته رقم بسیار بالایی دارد ولی با این حال وزیر ورزش و جوانان و همچنین داورزنی به شدت پیگیر این موضوع هستند و ما را در این خصوص حمایت کرده‌اند با رایزنی هایی که انجام داده ایم به احتمال زیاد برای مهرماه این تخته ها را خریداری خواهیم کرد.»

سمیع زاده در پایان به تشکیل تیم ملی بانوان شنا هم اشاره کرد و گفت: «موضوع تشکیل تیم برای بانوان به سال گذشته بر می گردد اما با توجه به اینکه انتخابات پیش رو بود این روند کمی به تعویق افتاد اما هفته پیش انتخابی تیم بانوان برگزار شد و کمیته فنی در حال بررسی رکورد شناگران و انتخاب آنهاست. از طرفی ۴ کشور برای حضور در مسابقات بانوان در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند ما هم به شدت پیگیر این موضوع هستیم تا تیم ملی بانوان را احیا کنیم. به احتمال زیاد در ماه رمضان اردویی در کیش و مشهد برای بانوان شناگر خواهیم داشت و در بهترین زمان ممکن هم مسابقات آنها را برگزار خواهیم کرد. تیم ملی بانوان بسیار مظلوم واقع شده‌ است و همه ما در تلاش هستیم که این تیم در چارچوب های مقرارت خاص خودمان احیا شود.»

image_printپرینت مطلب