بختیاری: خصوصی سازی استخرها بلای جان شنای همدان

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان گفت: روزگاری همدان قطب شنا و شیرجه کشور بود و شناگران همدانی در اردوهای تیم ملی حضور داشته و رکوردهای ملی به نام آنها ثبت می شد اما مدتی است که دیگر از آن نام و آوازه خبری نیست چراکه خصوصی سازی استخرها بلای جان شنای همدان شده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری مهر، شنا یک ورزش کامل است که قدمت این ورزش به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و به تمدن های بسیار قدیم باز می گردد و ورزشی است که در تمامی سنین هم برای تفریح و هم برای مسابقه انجام می شود.در بینش اسلامی بدن هدیه ای است الهی که بر اساس حسن و کرامت آفریده شده و ظرفیت شگفت انگیزی در آن به کار برده شده و مطالعه و تاملی در آن موجب افزایش معرفت انسان نسبت به خداوند متعال می شود واخبار، احادیث و روایات بسیاری در کتب معتبر اسلامی آمده که توجه و عنایت خاص اسلام را به سلامت جسم مسلمانان نشان می دهد.

از دیدگاه پزشکی شنا فواید زیادی برای بدن انسان دارد که باعث تقویت ماهیچه های بدن، تقویت دستگاه قلب عروقی و کمک به دستگاه تنفسی است و علاوه بر فواید جسمی باعث کاهش استرس و فشارهای عصبی نیز می شود و روح انسان را به آرامش می رساند.

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان گفت: استخر، پول سازترین محل درآمد برای نهادها و سازمان ها است اما خصوصی سازی استخرها بلای جان شنای همدان شده است.

محمد صادق بختیاری افزود: یک خانواده اگر فرزند خود را برای آموزش شنا ببرد باید برای ۱۶ جلسه مبلغ ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند که این بی انصافی تمام است که بخواهیم برای آموزش ورزشی که توصیه پیامبر است، ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پول بگیرند.

وی با بیان اینکه کمتر خانواده ای توان پرداخت این مبالغ را دارد، گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی خانواده ها فرصتی برای هزینه کردن برای این ورزش باقی نمی ماند و شاید پدری تنها بتواند فرزند خود را ماهی یک یا دو مرتبه به استخر ببرد.

همدان زمانی قطب شنا و شیرجه کشور بود

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان با اشاره به افول ورزش شنا در همدان بیان کرد: همدان زمانی قطب شنا و شیرجه کشور بود و هنوز نیز تعدادی از رکوردهای ملی دست شناگران همدانی است.

بختیاری عنوان کرد: شناگران همدانی زمانی در مسابقات مرزی و برون مرزی کشور حرف های زیادی برای گفتن داشتند اما در حال حاضر با یک عقب ماندگی در این ورزش در استان همدان رو به رو هستیم.

خصوصی سازی استخرها بلای جان شنای همدان است

وی با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت ها گفت: وقتی استخری در اختیار هیئت شنا نباشد مشخص است که ورزشکار ارتقا پیدا نمی کند و نمی تواند در سطح ملی رقابت کند.

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان یادآور شد: شاید در سایر ورزش ها بتوان محل سالن را تغییر داد و یا در هر مکانی تمرین کرد اما این ورزش تنها به آب و استخر نیاز دارد و تنها ورزشی است که به صورت افقی و در آب انجام می شود.

بختیاری با اشاره به خصوصی شدن استخرها بیان کرد: بخش خصوصی متاسفانه دامنگیر ورزش شنای کشور شده و بحث درآمدزایی و اقتصادی که در این ورزش وجود دارد باعث شده تا صاحبان استخرها حاضر نشوند استخر خود را در اختیار هیئت قرار دهند.

وی افزود: متاسفانه اکثر استخرهای همدان خصوصی هستند و حاضر نیستند که هیچ گونه کمکی به بحث ورزش شنا استان داشته باشند و وقتی ما می گوییم استخر خود را دو و نیم ساعت در اختیار ورزشکاران هیئت شنا قرار دهید می گویند ما در این دو و نیم ساعت بیش از یک میلیون تومان درآمد کسب می کنیم.

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان با اشاره پیشرفت ورزش قایقرانی گفت: اگر می بینید رشته قایقرانی مطرح شده و می شود و یک وزشکار از همدان در مسابقات آسیایی اینچون مدال نقره کسب می کند به این علت است که نمی توانند از سدها و آب های آزاد بهره برداری کنند.

بختیاری عنوان کرد: اگر می توانستند از سدها بهره برداری و بلیط فروشی کنند و درآمدی بدست آورند این کار را می کردند اما خوشبختانه نمی توانند از این سدها بهره برداری اقتصادی انجام دهند و به همین علت ورزش قایقرانی پیشرفت کرده است.

وی افزود: ای کاش به مانند سایر رشته های ورزشی که خانه و مجموعه اختصاصی دارند حداقل یک مجموعه آبی اختصاصی نیز برای شنا وجود داشت.

همدان با سایر استان ها فاصله فاحشی دارد

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان با اشاره به تمرین شناگران همدانی گفت: تنها استخر الوند همدان هفته ای ۳ جلسه در اختیار هیئت شنا است که متاسفانه کافی نیست و ما باید حداقل هفته ای ۶ جلسه تمرین کنیم.

بختیاری اضافه کرد: رقیب های ما در کشور مانند استان های تهران، مشهد، شیراز و اصفهان هفته ای ۷۰ کیلومتر شنا می کنند اما ما تنها هفته ای ۱۸ کیلومتر شنا می کنیم.

وی با بیان اینکه با این تفاسیر حرفی در سطح ملی برای گفتن نخواهیم داشت، بیان کرد: با هفته ۱۸ کیلومتر شنا تنها شناگران خود را می توانیم در سطح آمادگی نگه داریم و در عرصه قهرمانی کاری نمی توانیم انجام دهیم.

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان یادآور شد: ما بیش از ۵۰ کیلومتر در هفته و بیش ۲۰۰۰ کیلومتر در سال از این استان ها عقب هستیم.

وزارت ورزش فکری به حال خصوصی سازی استخرها کند

بختیاری با اشاره به سیاست های وزارت ورزش بیان کرد: این سیاست ها اگر بدین شکل ادامه پیدا کند و وزارت ورزش فکری به حال خصوصی سازی استخرها نکند هیچ اتفاقی برای ورزش ایران نخواهد افتاد.

وی افزود: در بازی های آسیایی شناگران ایرانی نفر ۲۰ ام شدند که باید مسئولین فکری به حال و روز این ورزش کنند.

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان با بیان اینکه با شعار و دادن گزارش کاری اتفاقی برای این رشته نخواهد افتاد، گفت: ورزش شنا ورزش بسیار سنگینی است  و مانند سایر رشته ها نیست که ورزشکار با ۴ تا ۵ سال کار قهرمان شود بلکه یک شناگر باید حداقل ۱۰ سال برای رسیدن به قهرمانی تلاش کند.

بختیاری با اشاره به پیشرفت سایر کشورها در این ورزش بیان کرد: در پوسان کره جنوبی برای هر محله یک مجموعه ورزشی همراه با استخر وجود دارد که کودکان ۶ تا ۷ سال با کشیدن کارتی که به طور رایگان در اختیار آنها قرار گرفته به این مجموعه می روند و شنا می کنند و در پایان هفته به کسی که بیشترین وقت خود را در این استخرها گذارنده هدیه می دهند به همین علت است که شناگران کره جنوبی چندین مدال طلا در مسابقات آسیایی کسب کرده اند.

وی افزود: نبود همین زیرساخت ها برای ورزش شنا استان باعث شده تا شناگران ما جذب تهران و سایر استان ها شوند که این موضوع برای شنا همدان غم انگیز است.

رئیس هیئت شنا و شیرجه استان همدان با درخواست از مسئولین گفت: مسئولین ورزش استان و مقامات ارشد همدان فکری به حال و روز ورزش شنای همدان کنند تا دوباره به جایگاه قبلی که هیئت شنا و شیرجه همدان در کشور داشت بازگردیم.

بختیاری اضافه کرد: اگر در دهه ۸۰ موفق شدیم ورزش شنا را در کشور مطرح کنیم به علت استخرهایی بود که در اختیار هیئت قرار داشت وگرنه پیشرفتی در ورزش شنا کشور اتفاق نیفتاده و بنده همان بختیاری هستم که توانستم شناگران همدانی را ملی پوش کنم.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب