رضوانی: وزارت ورزش نگاه ویژه به ورزش‌های پایه داشته باشد/سمیع‌ زاده: دو سال خون دل خوردیم اما وارد حاشیه نشدیم

در کنار غلامرضا جعفری، سرپرست جدید فدراسیون شنا چهره‌هایی نام آشنا چون محسن رضوانی، محسن سمیع زاده، امید حدیقی، نادر غفوری، و… زمام امور فدراسیون را در دست گرفتند تا بار دیگر شاهد حضور بسیاری از قهرمانان و پیشکسوتان شنا، شیرجه و واترپلو در راس هرم اجرایی فدراسیون باشیم.
تیم مدیریتی جدید بر خلاف مدیر قبلی سعی کرد تا حد ممکن هیچ قولی برای موفقیت زود هنگام در حوزه ورزش قهرمانی ندهد، با این حال تصمیمات زیادی گرفت و برنامه‌های جامعی را برای زیر مجموعه‌های گوناگون تدوین کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با برگزاری میزگردی با حضور محسن رضوانی سرپرست امور دبیری و محسن سمیع‌زاده مدیر اجرایی فدراسیون شنا به بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها و عملکرد فدراسیون در چند ماه اخیر پرداخت.

* رضوانی: شنا به برنامه ریزی مستمر نیاز دارد
من نمی‌خواهم در مورد مدیریت گذشته صحبت کنم. به هر حال اتفاقاتی افتاده که همه در جریان آن هستند. ورزش شنا نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد و یک ورزشکار برای موفقیت باید حداقل ٣ تا ۴ سال تمرین مستمر داشته باشد. تیم واترپلوی ایران مقام نخست را در مسابقات رده‌های سنی آسیا در اندونزی کسب کرد. البته مشابه این اتفاق در سال قبل و دو سال قبل و چهار سال گذشته هم تکرار شده بود. در هر صورت بازیکنان جوان ما نشان ‌دادند که ایران از نظر پتانسیل در واترپلو هیچ مشکلی ندارد. البته باید یادآور شوم که در این رقابت‌ها تیم‌های قدرتمند چین، ژاپن و کره حضور نداشتند.

بعد از اینکه تیم جدید، مدیریت فدراسیون را در دست گرفت ترتیبی دادیم تا “ودیم اسکراتف” به عنوان سرمربی و “دانیال خاکبان” به عنوان مربی به کارشان ادامه دهند. همچنین مجید غلامی نیز به کادر فنی اضافه شد. تلاش کردیم که از آن‌ها حمایت کنیم و یک اردوی ٢ روزه نیز در اصفهان برای تیم ملی تدارک دیدیم و بعد از دو بازی تدارکاتی تیم را عازم اندونزی کردیم. همه این‌ موارد دست به دست هم دادند که تیم ملی ایران در رقابت‌های رده‌های سنی اندونزی بار دیگر موفق شود.

* رضوانی: خوش شانسی در قرعه کشی باعث موفقیت واترپلو شد
در دور مقدماتی رقابت‌های جام جهانی سه نماینده از آسیا در یک گروه قرار گرفته بودند. بازیکنان ایران با مشکلاتی که برای گرفتن ویزا داشتند سرانجام در این رقابت‌ها حاضر شدند و در اولین بازی با قزاقستان مساوی کردند. سه تیم اول از هر گروه در دور مقدماتی صعود کردند و ایران با خوش‌شانسی در قرعه‌کشی در دور مقدماتی به جمع دوازده ‌تیم برتر صعود کرد. به نظر من تیم‌های سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم به مراتب بهتر از ایران بودند و این اتفاق شاید تا ١۰ سال دیگر هم رخ ندهد.

* رضوانی: تنها اتفاق مثبت پیروزی مقابل فرانسه بود
اما اتفاق خوب پیروزی ایران مقابل تیم فرانسه بود. فرانسه تیم درجه دو اروپاست، اما واترپلوی خوبی دارد. ما تازه سر کار آمده بودیم که طی تماس تلفنی با سرپرست تیم اعلام کردم که اگر فرانسه را شکست دهید، پاداش می دهم. البته می‌دانم این کار حرفه‌ای نبود، اما به هر حال آنجا منتظر بودند تا چیزی از زبان ما بشنوند خوشبختانه ایران مقابل فرانسه با یک گل اختلاف پیروز شد اما در بازی بعد به امریکا باخت و در رده دهم جهان جای گرفت. ایران در این رقابت‌ها با تیم‌های آسیایی همگروه شده بود. البته نمی‌خواهم به حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های قرعه کشی و… اشاره کنم، اما قرعه‌ مناسب باعث شد ایران بتواند به عنوان یکی از سه تیم گروه به مرحله‌ بعد صعود کند. پیروزی مقابل فرانسه تنها اتفاق مثبت بود.

* سمیع زاده: به توصیه‌ی وزیر ورزش وارد حاشیه‌های گذشته نمی‌شویم
من نمی خواهم به توصیه وزیر ورزش و جوانان وارد حاشیه شوم و از گذشته انتقاد کنم. ما در دوسال گذشته خیلی خون دل خوردیم اما اصلا وارد حاشیه نشدیم و پس از قبول مسئولیت کوچکترین نقدی را از مدیریت قبلی نداشتیم و با یک کار کارشناسی و خرد جمعی کار خود را شروع کردیم. همانطور که رضوانی اشاره کرد، پتانسیل ورزش در ایران بالاست. ما زمانی قهرمان واترپلو آسیا بودیم، اما اینکه چرا در سال‌های بعد این مقام را حفظ نکردیم شاید به این دلیل بود که مدیران دغدغه ورزش قهرمانی را نداشتند. من سئوال می کنم که چرا در رقابت‌های رده‌های سنی که تیم واترپلوی ایران اول شد، در شنا هفتم شدیم؟ یعنی در رشته‌ای که در سال‌های گذشته هفت یا هشت مدال می گرفتیم دیگر حرفی برای گفتن نداشتیم.

* سمیع زاده: یک روز برنامه ریزی منطقی نداشتیم
ورزش شنا ورزشی است که نیاز به برنامه ریزی چند ساله دارد و موفقیت در آن یک ‌شبه به دست نمی‌آید. آیا واقعا در سالهای گذشته یک روز برنامه‌ریزی منطقی برای شنا شده است؟ باید دید که در کشور چند مربی فعال در شنا داریم و چند مربی واترپلو فعال در سال‌های قبل تربیت شده است. من امروز افتخار می‌کنم که در کنار جعفری و رضوانی انجام وظیفه می‌کنم و تمام توانمان را روی تدوین و اجرای یک برنامه اصولی در فدراسیون به کار بسته‌ایم.

*سمیع زاده: از المپیک مدال می‌خواهیم نه فقط سهمیه
من نمی‌دانم که چرا در گذشته کارهای زیادی انجام نشده است، ولی مدیریت جدید این بت را شکست و ما یک برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب را از دو ماه قبل برای شنا شیرجه و واترپلو تدوین کردیم. دیگر ورود به المپیک برای ما ملاک نیست و تصمیم گرفتیم برای کسب مدال در المپیک تلاش کنیم. در یک کنفرانس در سال ٢۰۰٧ مربی تیم ملی شنای استرالیا گفت که اگر تا به امروز کسی برای المپیک ٢۰١٢ برنامه ریزی نکرده، دیگر برنامه‌ریزی نکند. ما به این اعتقاد رسیدیم و امروز شعاری برای کسب ورودی المپیک نداریم، اما تلاش می کنیم و شعار ما موفقیت در المپیک بعدی است. ما باور داریم که می‌توانیم در شنا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. مگر لیلا وزیری از کجاست که از تیم ملی آمریکا در آب می پرد و مدال می گیرد. ایرانی‌ها ورزشکاران توانمندی هستند به شرطی که مدیران قدری ریسک و شجاعت داشته باشند تا بلند مدت فکر کنند.

* رضوانی: برای ١۰ سال بعد برنامه ریزی کنیم
اگر تاریخ المپیک و مسابقات معتبر را مرور کنیم، متوجه می‌شویم کشورهایی در شنا موفق می‌شوند که در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی سرآمد هستند. ما به فرهنگ مان افتخار می‌کنیم. فرهنگ غربی‌ها ممکن است نسبت به ما ضعیف باشد، اما تکنولوژی و صنعت آنها قوی‌تر از ماست. شناگری که در المپیک مدال می گیرد، امکان ندارد بدون برنامه‌ریزی ٣ یا ۴ ساله موفق شده باشد. تا زمانی که دنبال این باشیم که تا شش ماه دیگر چه می‌شود به جایی نمی‌رسیم. همیشه برنامه ٢ ساله تدوین می‌شد. دکتر عباسی گفته بیایید برنامه‌ریزی کنیم تا به موفقیت‌های پی در پی دست یابیم. باید برنامه بلند مدت تدوین کرد. باید به عنوان یک موضوع ملی نگاه ویژه‌ای به ورزش شنا داشت. تا نگاه کوتاه مدت باشد به جایی نمی‌رسیم و به نظر من باید از حالا برای ١۰ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

* رضوانی: با تیتر ” ضعیف‌ترین تیم سیاره” آبرویمان در واترپلو رفت
“نون کواکویچ”، مربی قبلی واترپلوی ایران که مسئول برنامه ریزی برای تیم‌های پایه در کشور کرواسی بود، برایم تعریف کرد که در کشور کرواسی بعد از استقلال، یک برنامه‌ریزی برای موفقیت در سال ٢۰۰٢ تدوین شد. این نشان می‌دهد که نمی‌توان در کوتاه مدت انتظار زیادی از قهرمانان شنا و واترپلو داشت و حتی تیم‌های بزرگ هم برای موقیت برنامه‌های بلند مدت تدوین می‌کنند. وقتی نماینده آفریقا در جام جهانی واترپلو شرکت نکرد و فدراسیون جهانی اعلام کرد که تیم دوم مسابقات کاپ آسیا می‌تواند در جام جهانی شرکت کند. بدین ترتیب تیم ایران به این رقابت‌ها اعزام شد و در آنجا ١۴۴ گل خوردیم. سایت فدراسیون جهانی هم از تیم ایران را با عنوان “ضعیف‌ترین تیم سیاره” یاد کرد. این مطلبی بود که منتشر شد و همه آن را دیدند و آّبرویمان رفت. شرکت در این مسابقات جز تحقیر چیزی برای تیم ایران به همراه نداشت.

* رضوانی: تنها نتیجه‌ جام جهانی نرفتن واترپلو به گوانگجو بود
حتی با تیم چین هم که بازی کردیم با اختلاف ١۵ گل شکست خوردیم. ما قبلا مقابل چین با این نتیجه نمی‌باختیم. نتایج ضعیف ما موجب شد تا به تیم اجازه رفتن به بازی‌های آسیایی داده نشود. من تنها ورزشکار ایران هستم که ۵ دوره در بازی‌های آسیایی شرکت کردم و خوب می‌دانم که این مسابقات چقدر برای یک ورزشکار مهم است، اما ضعف مدیریت قبلی این شانس را از تیم ملی گرفت و برای نخستین بار بود که تیم واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی شرکت نکرد. جام جهانی برای ما هیچ چیز نداشت. بازیکنان خودشان هم تمایلی نداشتند برود. ورزشکاران ما جوان هستند و پس از باخت سرخورده می‌شوند. وقتی به ایران بازگشتیم هیچکدام انگیزه نداشتند، دوباره تمرین کنند. با این وجود به دلیل نزدیک بودن بازی‌های آسیایی تمرین کردند، اما زمانی که متوجه شدند که تیم به بازی‌های آسیایی گوانگجو اعزام نمی‌شود، مایوس شدند. این نتیجه حضور تیم ما در جام جهانی بود.

*رضوانی: باید آن‌قدر ببازیم تا قوی شویم
به هر حال بازی‌های آسیایی نرفتیم و شرکت نکردن در این مسابقات کار اشتباهی بود. اگر ضعیف هستیم با قدرت می‌گوییم ضعیف هستیم، اما می‌خواهیم قوی شویم. من قول می دهم اگر یک برنامه‌ریزی خوب صورت بگیرد تیم ایران می‌تواند به عنوان نماینده آسیا در المپیک موفق شود.

من همیشه می‌گفتم که باید در رقابت‌های بزرگ شرکت کنیم و آنقدر ببازیم تا سرانجام پیروز شویم. ولی نرفتن ما به قهرمانی آسیا به دلیل ترس نبود بلکه ما در یک مقطع زمانی نه بودجه و نه تیم داشتیم. همانطور که می‌دانید سال دیگر مسابقات قهرمانی آسیا در دوبی برگزار می‌شود و ما امیدوار هستیم تا سال آینده بتوانیم عرض اندام کنیم.

* رضوانی: مالارا جزو ده مربی برتر واترپلو نبود
مالارا جزو مربیان خوب دنیا است ولی جزو ١۰ مربی برتر جهان نیست البته شاید در بین ٢۰ مربی خوب دنیا جای بگیرد. از نظر من هر مدیر برای استخدام و جذب یک نیرو باید سه عامل مهم را در نظر بگیرد: کار فنی و عملکرد حاشیه ای و فرهنگی و همچنین مسایل مالی برای جذب هر نیرو اهمیت ویژه‌ای دارد. درباره عملکرد فنی مالارا باید عنوان کنم که از هرکس پرسیدم تقریبا تاییدش می‌کردند. او وظیفه‌اش را انجام می‌داد اما قیمتش اینقدر بالا نبود. من به عنوان مسلمان وظیفه دارم تا از منابع مالی کشورم حمایت کنم.

* رضوانی: پس از برکناری “مالارا” گفتند “ولاسکو” رفت!
رومن پولیچیک سرمربی جدید ایران که تا سه هفته آینده به تهران می‌آید هیچ چیزی کمتر از مالارا ندارد. او یکی از تاپ‌های واترپلوی جهان بوده و سابقه هدایت تیم اسلواکی را نیز داشته و تا چند سال هم مربی بازیکن بوده است و مهمترین حسن او این است که تجربه کار در ایران را هم دارد و با ۴۶ سال سن در تیم گچساران بازی کرده است. در دنیای واترپلو شناختی که روی او وجود دارد از مالارا بیشتر است. او در مسابقات جهانی مربیگری کرده و سه سال هم مربی اسلواکی بوده است. البته مالارا هم هشت ماه سرمربی ایتالیا بود اما در دو سال اخیر هدایت هیچ تیمی را بر عهده نداشت. بعد می‌گویند که من ولاسکو را در واترپلو کنار گذاشته‌ام، اما نمی‌گویند که والیبال کجا و واترپلوی ایران کجاست. با همه این مشکلات تا زمانی که مالارا در ایران بود حق و حقوقش پرداخت شد. ما یک مربی آوردیم که چیزی کمتر از مالارا ندارد. برنامه میان مدت ما موفقیت در مسابقات دوبی است و هدف نهایی ما کسب سهمیه برای المپیک ریودوژانیرو است که امیدوارم محقق شود.

* سمیع زاده: در تاریخ واترپلو به عربستان نباخته بودیم
تا جایی که من می‌دانم فقط یک میلیون و دویست هزار تومان در ماه بابت سونا و جکوزی مالارا هزینه می‌شد. با همه این موارد من سوال می‌پرسم که اگر کی‌روش در اولین گام به تیم مالدیو ببازد چه باید بگوییم؟ ما اصلا در تاریخ واترپلو به عربستان نباخته بودیم اما واترپلوی ایران با هدایت مالارا مقابل عربستان شکست خورد.

* سمیع زاده: شناگر نباید برای حضور در تیم ملی شرط بگذارد
فدراسیون شنا به عنوان بالاترین مرجع تخصصی شنا باید در کشور نقش پدرانه‌ای را ایفا کند، ما برای علیرضایی احترام قائل هستیم ولی نمی‌توانیم برای پوشیدن پیراهن تیم ملی که مثل پیراهن رزمنده‌های دوران جنگ است، شرطی را بپذیریم. این وظیفه ماست که برای تیم ملی کشورمان مبارزه کنیم. ما در فدراسیون با بازیکن سالاری مخالف هستیم. اگر علیرضایی ناراضی است محمد بیداریان و دیگر ملی‌پوشان چه بگوید. ما برای او احترام قائل هستیم. من دیده‌ام که بازیکنی برای باشگاه ورزشی شرط بگذارد، ولی ندیدم برای مثال علی کریمی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی فوتبال شرط بگذارد.

* رضوانی: از شنیدن حرف‌های بیداریان بغضم گرفت
ما ادعا می‌کنیم که ورزشی هستیم و مشکلات ورزشکاران را درک می‌کنیم. به همین دلیل برای ملی‌پوشان حقوق و ایاب ذهاب در نظر گرفتیم. برای بازیکنان مهم است که دیده شوند. قرارداد یک بازیکن واترپلو حدود ١۵ میلیون تومان است. ما وقتی به بیداریان مثلا یک تومان می‌دهیم نباید به علیرضایی ٢ هزار تومان بدهیم و ناعادلانه رفتار کنیم. بعد هم ادب حکم می کند که ورزشکار اول جلو بیایید و اعلام آمادگی کند و بعد انتظار تامین مالی داشته باشد. زندگی خیلی‌ها مثل من سر ورزش رفته و چیزی از ورزش به ما نرسیده است. من صحبت‌های محمد بیداریان را شنیدم و بغضم گرفت. این ملی‌پوش ایران گفته که در دو سال گذشته هیچ حقوقی نگرفته است زیرا سال گذشته سرباز بوده و در تیم ماهان بازی کرده و امسال هم در یکی از تیم‌های ارتشی وظیفه دارد که شنا کند. شناگری که مثل او شاید در ایران ٢ نفر هم نداریم، با این مشکلات روبروست. حتی اگر انتقاد هم کند از نظر من ایرادی ندارد. ما باید همه ورزشکاران از جمله بیداریان را مد نظر قرار دهیم و فقط نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا علیرضایی حاضر شود به تیم ملی بیاید.

* رضوانی: یان تورپ چهار سال است ساعت ١۰ شب را ندیده!
دکترعباسی وزیر محترم ورزش می‌گوید که بروید دنبال موفقیت‌های متداول و فقط به تک مدال‌ها بسنده نکنید. رشته‌ای مثل شنا که ١٢۰ مدال دارد برای موفقیت در المپیک برنامه‌ریزی می‌خواهد. باید برنامه‌ریزی شود و فدراسیون را تحت فشار قرار دهیم و کاری کنیم که اگر من نوعی هم نبودم کار پیش برود. یان تروپ، شناگر استرالیایی گفته بود: “من چهار سال است که ساعت ١۰ شب به بعد را ندیدم” ببینید چه انگیزه‌ای ایجاد شده که ورزشکار برای موفقیت تمرکز داشته باشد. حالا او را با محمد بیداریان مقایسه کنید که چه به او داده‌ایم که انتظار قهرمانی داریم. اول باید لوازم و امکانات را فراهم کنیم بعد کار کنیم.

* سمیع زاده: درهای تیم ملی به روی همه باز است
محمد علیرضایی شناگر سرعتی ماست و در ماده ۵۰ متر سرعتی شناگر خوبی است. اما ماده ۵۰ متر در المپیک برگزار نمی شود و علیرضایی باید ١۰۰ متر را شنا کند. از طرفی امسال شرایط ورودی المپیک متفاوت است. امسال رکوردهای انتخاب شونده موثر است و اگر ورزشکاران رکوردهای مورد نظر را کسب کنند تازه انتخاب می شوند. ما با شناختی که از علیرضایی داریم و روند علمی که پیش بینی می‌کنیم متوجه شدیم که اگر علیرضایی از مهرماه با تیم ملی تمرین می‌کرد می توانست رکورد انتخابی را کسب کند، اما حالا دیگر خیلی برای تمرین دیر شده است و حتی ممکن است وی بار دیگر به حریفی از رژیم اشغالگر قدس برخورد کند و از مسابقه باز بماند.

از طرفی اگر مثلا وزارت ورزش برای کسب سهمیه المپیک حقوق ٧ میلیونی در نظر گرفته ما نمی‌توانیم حقوق ١۰ میلیونی پرداخت کنیم. به هر حال من همین جا از طریق رسانه ایسنا عنوان می‌کنم که درب تیم ملی به روی همه از جمله علیرضایی باز است و او می‌تواند با تیم ملی تمرین کند و هر پاداشی که قرار باشد به علیرضایی بدهند از کانال تیم ملی قابل پرداخت است. ما هر امکاناتی که لازم باشد در اختیار ملی‌پوشان قرار می‌دهیم. ما دیروز کمیته‌ای تشکیل دادیم جهت پرداخت حق‌ الزحمه به ورزشکاران شیرجه، شنا و واترپلو تا بتوانیم تا حدودی نیازهای ورزشکاران را تامین کنیم.

*سمیع زاده: تمرین تیم ملی شنا برای نخستین بار غیر متمرکز شد
فدراسیون شنا در سه رشته شنا، شیرجه و واترپلو دچار فرسایش شده و نیاز به یک مدیریت استراتژیک دارد تا اگر من نوعی هم نبودم این طراحی و برنامه ریزی کار را جلو ببرد. ما پس از بررسی‌های زیاد که درباره چگونگی مدیریت شنا انجام دادیم تصمیم گرفتیم تا برای اولین‌بار تمرینات تیم ملی را به صورت غیرمتمرکز برگزار کنیم. ابتدا شناگران تیم ملی در استان های فارس، اصفهان، خراسان و تهران انتخاب شدند. حضرتی به عنوان سرمربی تیم ملی به کارش ادامه می‌دهد و چهار کمک مربی در کنار وی کار می‌کنند. دو کمک مربی مستقیما زیر نظر سرمربی و دو نفر دیگر از کسانی هستند که بهترین نتایج را در سال های گذشته گرفتند، انتخاب می‌شوند. این برای اولین بار در تاریخ شنا است که این اتفاق می‌افتد و ما تصمیم داریم که یک کار ویژه صورت بگیرد.

* رضوانی: ولی پور شانس گرفتن سهمیه‌ شیرجه المپیک را دارد
دیدگاه در مورد شیرجه اصلا بازیکن سالاری نیست. مجتبی ولی پور بازیکن بسیار محجوبی است و با توجه به مشورت با کمیته شیرجه و اینکه تنها کسی است که شانس گرفتن سهمیه را دارد به چین اعزام شده است. در عین حال می خواستیم چند نفر دیگر از استعدادهای شیرجه را به این اردو اعزام کنیم که متاسفانه این موضوع محقق نشد. ولی تصمیم گرفتیم تا چند نفر از مربیان را به این اردو اعزام کنیم. شانس ولی پور بسیار بالاست و نظر کمیته مشورتی در مورد او مثبت است. او سکو پر است و از سه متر شانس گرفتن سهمیه المپیک را دارد.

* رضوانی: شنا دچار فرسایش نیروی انسانی شده است
همانطور که قبلا گفتم فدراسیون شنا دچار فرسایش در نیروی انسانی شده است. ما در بحث نیروی انسانی در شیرجه سه گروه دو نفره را به آکادمی ملی شیرجه چین اعزام می کنیم تا با شیوه‌های تمرینی مدرن آشنا شوند. در بخش شیرجه این مهمترین برنامه پیش روی ماست. امید حدیقی در حال حاضر در چین حضور دارد و خانلری و خیبری نژاد در قالب گروه دوم اعزام می‌شوند و همچنین شکول و میرابیان هم در گروه آخر به چین سفر می‌کنند.

* سمیع زاده: آزادی تنها استخر استاندارد ایران است
رشته‌های ورزشی تحت پوشش فدراسیون شنا نیاز به امکانات سخت افزاری دارد. در کشور ایران با این وسعت تنها استخر استاندارد شیرجه مجموعه آزادی تهران است. ما مشکلات سخت‌افزاری داریم ولی این موضوع نباید موجب شود که مربیان ما از خلاقیت فارغ شوند و انتظار داریم از همین امکانات محدود بیشترین بهره برداری صورت بگیرد.

* رضوانی: امکانات سخت افزاری بدون دایو شیرجه معنا ندارد
می‌توان از امکانات مجازی هم بهره برد اما تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری در کنار دایو شیرجه معنا پیدا می کند ممکن است یک ورزشکار روی اتاق ابر بتواند ٢ ساعت تمرین کند، اما در نهایت باید روی دایو برود. البته جمع و جور کردن همین امکانات اتاق ابر هم زمان می‌برد. با این حال ما مصمم هستیم با همین امکانات جلو برویم. امیدوارم زودتر استخر شیرودی در اختیار فدراسیون قرار گیرد و بتوانیم از امکانات این مجموعه نیز بهره برداری کنیم.

* سمیع زاده: اساتید برجسته شنا گرد هم آمده‌اند
اصول مربیگری برای نخستین‌بار در کشور، با سرفصل‌های علمی تدوین شده است و کمیته‌های فنی فدراسیون همچنان روی این موضوع کار می‌کنند. در بخش شنا پیش از این مریبان خیلی زیادی کارت‌های درجه سه دریافت کرده‌اند. با این حال بسیاری از مریبان ما توانمندی جهت تمرینات حرفه‌ای برای قهرمانی را ندارند. ما درخواست میزبانی سه کلاس بین ‌المللی را از فدراسیون جهانی کردیم که در بخش شنا تا قبل از عید این دوره بین المللی در تهران برگزار می‌شود. برای اینکه سلیقه‌ ای در دعوت به کلاس‌ها دخیل نباشد، طبق آزمونی که برگزار می‌شود هر کس نمره بگیرد واجد شرایط می‌شود و می‌تواند وارد دوره بین‌المللی فینا گردد. همچنین برگزاری کلینیک بیومکانیک شنا را در دستور کار خواهیم داشت. از سوی دیگر نشست‌های دوره‌ای را با حضور اساتید برجسته ورزش مثل دکتر کردی، خانم عرب عاملی، دکتر نائینی و فریدون تندنویس و سایر اساتید برجسته برگزار می‌کنیم که به ما در مباحث علمی کمک کنند. این کار ها در سه بخش شنا، شیرجه و واترپلو برگزار می شود.

* رضوانی: با طرح صبا شاهد جهش بزرگی در شنا خواهیم بود
من خودم به بخش آموزش انتقاد دارم. ما در کشور مربی شنا داریم اما متاسفانه خیلی‌ها نمی‌توانند یک برنامه تمرینی شش ماهه تدوین کنند. ما دنبال این هستیم که سطح کیفیت شنا را در کل کشور بالا ببریم. به نظر من طرح آموزشی صبا می‌تواند کمک بسیار زیادی برای دستیابی به این هدف کند. طرح صبا به این منظور نیست که همه دانش‌آموزان شنا یاد بگیرند، بلکه هدف این است که نوجوان ایرانی بیاموزد که چگونه روی آب قرار بگیرد. اگر این اتفاق مبارک بیافتد مطمئن باشید شاهد جهش بزرگی در شنا خواهیم بود. من با جعفری سرپرست فدراسیون به مناطق محروم رفتم و نذر کردیم که به کودکان این مناطق شنا یاد دهیم. طرح صبا ویژگی‌های زیادی دارد از جمله اینکه مربی را مجبور می‌کند که اولا اصول آموزشی شنا را بلد باشد و بتواند این اصول را به شاگردانش بیاموزد. نمی‌خواهم طرح صبا روی شعار جلو برود. خوشبختانه رایزنی‌های خوبی با کیومرث هاشمی معاونت ورزش آموزش و پرورش انجام شده است. هاشمی از جنس ورزش است و به ابعاد این طرح آشناست. ولی بگذارید که این طرح عملی شود، انشاالله اتفاقات خیلی خوبی در ورزش کشور می‌افتد.

*سمیع زاده:رقابت‌های بانوان پس از دو سال تعطیلی برگزار می‌شود
متاسفانه در بخش بانوان در طول دو سال گذشته هیچ مسابقه‌ای در سطح قهرمانی کشور برگزار نشده بود. با این وجود عزم ما جزم است تا بعد دو سال در اواخر بهمن ماه سال جاری رقابت‌های قهرمانی کشور را در رده سنی ١١-١٢ و ١٣-١۴ برگزار کنیم. همچنین نایب رئیس بانوان انتخاب شده و در هفته جاری معرفی می‌شود.

در حوزه جذب باشگاه‌های خصوصی و اسپانسر برای تیم‌ها، ما تابع قانون عرضه و تقاضا هستیم. باید دید چه چیز در لیگ شنا به اسپانسرها می‌دهید تا برای باشگاه‌ها جاذبه داشته باشد. فدراسیون شنا به دنبال این است که هیات‌ها به تدریج تیمداری نکنند. متاسفاته با توجه به جو بی‌اعتمادی موجود نسبت به فدراسیون شنا که ناشی از عملکرد بد گذشته است قدری کار سخت پیش می‌رود. اما امیدواریم بعد از یک پروسه دو ساله به سمتی برویم تا باشگاه‌های خصوصی جلب لیگ شوند.

* رضوانی: نمی‌خواهیم هیات‌ها تیم داری کنند
فدراسیون متوالی هیات‌های استانی است. تبعات مالی هیات‌ها به فدراسیون برمی گردد. امیدوارم از سال‌های آینده باشگاه‌ها دیگر وابسته به هیات‌ها نباشند. از سوی دیگر هم با باشگاه‌های خصوصی مذاکره کردیم. اما این موضوع یک مدیریت کلان می‌خواهد. همه فدراسیون‌ها دنبال این هستند که ما ١٢ یا ٢۰ تیم داشته باشیم اما ما در فدراسیون شنا تصمیم گرفتیم که تنها تیم‌هایی در لیگ برتر شرکت کنند که استخر استاندارد داشته باشند.

* رضوانی: باشگاه‌ها ملزم به هزینه کردن در شنا شوند
وزارت ورزش باید نگاه ویژه به ورزش های پایه داشته باشد. یکی از راه‌ها این است که باشگاه‌هایی که در فوتبال هزینه می‌کنند ملزم شوند تا در ورزش پایه نیز تیم داشته باشند. شنا و دو و میدانی و ژیمناستیک را باید با نگاه ویژه‌ای دید. باید وقتی باشگاهی پنج میلیارد تومان هزینه فوتبال می‌کند ملزم شود تا پنج درصد هزینه‌هایش را هم به یکی از ورز‌ش‌های پایه اختصاص دهد.

* رضوانی:‌ نباید با ٧۰ میلیون جمعیت در المپیک یک طلا بگیریم؟
باید کارگروهی تشکیل شود تا رشته‌هایی چون تیرانداری، دوومیدانی و شنا که بالای ١۰۰ مدال در المپیک دارند مورد توجه بیشتری قرار گیرند. باید یک برنامه کلان در ورزش تدوین کرد. وزارت آموزش پروش و وزارت علوم و وزارت ورزش با همکاری هم روی رشته‌های پایه سرمایه‌گذاری کنند. نباید به یک مدال طلا با هفتاد میلیون جمعیت اکتفا کنیم. باید روزی بیاید که یک ورزشکار و شناگر ایران ۴ مدال طلا در المپیک بگیرد و من باور دارم که این اتفاق می افتد.

* رضوانی: از کاندیداتوری جعفری برای ریاست فدراسیون حمایت می‌کنم

من کارگر بچه‌های شنا هستم. اینکه مدیر یک خانواده از دورن آن مجموعه باشد خیلی خوب است. اما دلیل نمی‌شود که یک مدیر نتواند در مجموعه غیر از محیط حرفه‌ای خود فعالیت کند. جعفری مدیر توانمندی از جنس وزارت ورزش است و رزومه کارش بسیار درخشان است. ما هم سرباز وزارت ورزش هستیم و همراه جعفری یاعلی گفتیم و اگر وزارتخانه تصمیم بگیرد که جعفری در انتخابات فدراسیون شنا ثبت نام کند ما هم از وی حمایت می کنیم.

* سمیع زاده: تعرفه‌های آموزش و داوری شنا را کاهش دادیم
لازم می‌دانم با توجه به اینکه در سال جهاد اقتصادی هستیم چند کار مهمی که در دستور داشتیم را به صورت تیتر وار عنوان کنم. اول اینکه تعرفه آموزش شنا را ۵۰ در صد کاهش دادیم و برای اینکه تمام اقشار جامعه بتوانند از استخرهای زیر مجموعه فدراسیون شنا بهره ببرند، مبلغ آموزش شنا را به یک سوم کاهش دادیم. برای نخستین بار هزینه شرکت در کلاس‌های داوری را نیز کاهش دادیم. امیدوارم که همه اقشار جامعه دست به دست هم دهند تا شرایط اقتصادی را مطلوب کنند و مردم جامعه ما بتوانند از امکانات شنا استفاده کنند.

* رضوانی: نگاه وزارت ورزش به شنا درست و منطقی است
خوشحالم که صحبت‌های کارشناسی در این نشست مطرح شد، امیدوارم که همه با هم بدون اینکه بخواهیم تعارف کنیم یک رویکرد و برنامه درست را برای ورزش کشور تدوین کنیم. من از تمام رسانه ها و مطبوعات تقاضای کمک دارم که بحث پهلوانی را در تحلیل‌های خود مورد نظر قرار دهند. خوشبختانه دیدگاه مدیریت در وزارت ورزش بسیار دیدگاه منطقی و درستی است. امیدوارم توجه ویژه‌ای به شنا صورت بگیرد. علاوه بر مسائل اعتقادی در مورد اهمیت ورزش شنا، مساله قهرمانی در شنا با توجه به تعداد مدال‌هایی که در المپیک وجود دارد بسیار مهم است. باید تاکید کنم که درب فدراسیون به روی همه باز است اگر انتقادی هست ما آن را با روی باز می‌پذیریم.

image_printپرینت مطلب