سرپرست تیم تونس: شاید تیم واترپلو بانوان ما هم به ایران بیاید

میزبانی رقابت‌های ورزشی فرصتی بسیار مناسب برای نمایش توانمندی‌های ایرانی است که در بیشتر موارد میهمانان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

الهام محمدی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، خبرگزاری شفقنا نوشت:

شریفا عسکری سرپرست تیم ملی واترپلو تونس به عنوان تنها بانویی که در رقابت‌های توسعه جهانی واترپلو(فینا ترافی) مسئولیت یکی از تیم‌ها را برعهده داشت با وجود این‌که می‌دانست اجازه حضور در مسابقات را ندارد، به ایران آمد و از این سفر خود بسیار ابراز خوشنودی کرد.

شریفا که فرهنگ کهن  را خصیصه و ویژگی مهم ایران می‌داند این‌گونه به سوالات پاسخ می‌دهد:

 

چرا با وجود این‌که می‌دانستید براساس قوانین ایران اجازه حضور در مسابقات را ندارید به این کشور سفر کردید؟

چون من مدیر و مسئول تیم ملی واترپلو تونس هستم و همیشه با این تیم بوده‌ام مسئولیتم ایجاب می‌کرد که بیایم، خیلی خوشحالم که به ایران آمدم و از این کشور که از تیم ملی ما دعوت کرد تشکر می‌کنم. درست است مسابقات را از نزدیک تماشا نکردم ولی توانستم با داوران، مدیران و مربیان تیم‌های دیگر صحبت کنم این موضوع به پیشرفت واترپلو ما و افرایش دانش من کمک خواهد کرد.

 

از این‌که نمی‌توانستید مسابقات را از نزدیک تماشا کنید ناراحت نبودید؟

من به قوانین ایران احترام می‌گذارم و این برای من مهم است، هرجایی قانون‌های خودش را دارد، من ایران را دوست دارم و به قوانین این کشور احترام می‌گذارم.

 

پیش از این مسابقات چقدر از واترپلو ایران چقدر شناخت داشتید؟

در مسابقات سال ۲۰۰۹ توسعه جهانی واترپلو هم تیم تونس با تیم ایران هم گروه بود. بیشتر بازیکنان ایران در آن زمان بودند بنابراین یک شناخت کلی داشتم ضمن این‌که بیشتر بازیکنان تونسی با بازیکنان ایرانی دوستی دارند و از آن طریق توانستم اطلاعاتی بگیرم. درکل بازیکنان ایران سطح خوبی دارند و خوب بازی می‌کنند.

 

مسابقات را از نزدیک تماشا نکردید ولی با آمار و ارقام سطح مسابقات را چطور دیدید؟

من از سال ۲۰۱۲ در فدراسیون تونس مشغول به کار شدم دوره قبل این مسابقات را دیده بودم این دوره سطح بالایی داشت، مثلا تیم مالت نتایج خوبی گرفت یا این‌که بیشتر تیم‌ها بازیکنان جوان خود را آورده بودند که این بحث آینده‌گری است. مسابقات رشد داشته، تیم اتریش که بیشتر بازیکنانش در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند قبلا در این رقابت‌ها نبوده ولی این دوره حضور یافت که این امتیاز مثبتی بود و به افزایش سطح مسابقات کمک زیادی کرد.

 

چطور سرپرست تیم واترپلو مردان تونس شدید؟

دردوران جوانی شناگر بودم ۳ برادر دارم که هرسه آن‌ها نیز در تیم ملی واترپلو بودند و چون در کنار آن‌ها بودم آشنایی داشتم. دختر و پسرم نیز از کودکی واترپلو بازی می‌کردند و آنقدر من را در واترپلو دیده‌اند که مادر همه بازیکنان به حساب می‌آیم، این شانسی بوده که نصیب من شده است.

 

می‌دانید بانوان ایران اجازه حضور در مسابقات ورزشی مردان را ندارند؟

بله می دانم و امیدوارم یک روز این فرصت برایشان فراهم شود، ورزش بانوان شما هم فعال است مثلا تیم واترپلو بانوان دارید.

 

درتونس تیم واترپلو بانوان هم دارید؟

بله به تازگی تیم را راه انداخته‌ایم، درکل در تونس واترپلو را ورزشی مردانه می‌دانند من وقتی وارد فدراسیون شدم سعی کردم این فضا را تغییر دهم تا خانم ها بتوانند بازی کنند. ۱۰ تیم که هم بازیکن مرد و هم زن دارند را تشکیل داده‌ایم این تیم‌ها در تابستان با هم رقابت خواهند کرد. آرام آرام در حال تغییر ذهنیت هستم که واترپلو رشته‌ای مردانه نباشد.

 

برای دیدار دوستانه تیم واترپلو بانوان تونس با ایران برنامه‌ای دارید؟

اتفاقا با نمایندگان فدراسیون ایران صحبت کردم قرار شد تیم بانوان تونس به ایران بیاید تا دیداری تدارکاتی با تیم ملی شما داشته باشد.

 

اولین بار است به ایران سفر کرده‌اید، این کشور را چطور دیدید؟

تاریخ ایران را خوانده‌ام و می‌دانم قدمتی طولانی دارد، ایران بانوان بسیار زیبایی دارد و قدمت شهرنشینی‌اش زیاد است و خوشحالم که به این کشور آمدم. قبلا از این‌که بیایم فکر می‌کردم شرایط برای بانوان خیلی سخت است ولی وقتی آمدم و از نزدیک دیدم متوجه شدم این‌طور نیست آن‌ها خیلی به‌روز و راحت هستند. شب بیشتر از آقایان خانم‌ها در خیابان بودند.

 

از کدام یک از مکان‌های دیدنی تهران بازدید کردید؟

از کاخ گلستان دیدن کردم، میدان امام خمینی هم رفتم و عکس‌های زیبایی از آن‌جا گرفتم. در برخورد اول با هم وطنان شما وقتی سلام علیک می‌کردم آن‌ها فکر می‌کردند ایرانی هستم وقتی صحبتم ادامه پیدا می‌کرد متوجه می‌شدند خارجی‌ام و به من کمک می‌کردند حتی وقتی داشتم خرید می‌کردم یکی از خانم‌ها به فروشنده گفت این خانم از خودمان است به او تخفیف بده. بازار تهران هم رفتم و برای دخترم هم خرید کردم. ما هم در تونس مکان مشابه بازار تهران داریم. بازار تجریش هم همین طور بود.

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب