سمیع‌زاده: ساختار جدید شنای ایران همانند آمریکا خواهد بود/ یک گزینه بزرگ برای تیم ملی شنا مدنظر ما است

مدیر فنی تیم‌های ملی شنا گفت: ساختار جدیدی برای شنای ایران ترسیم کرده ام که این ساختار جدید یک الگوی کوچک از شنای آمریکا خواهد بود.

مجتبی ذکی زاده/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به نقل از خبرگزاری فارس، ۶ مهر ماه بود که محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با صدور ابلاغی بر اساس پیشنهاد کمیته فنی شنا، محسن سمیع‌زاده را به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا منصوب کرد. او که سابقه دبیری فدراسیون را هم دارد این روزها تمام فکر و ذکرش موفقیت تیم‌ ملی است و با دستی پر سمت جدیدش را پذیرفته است.

محسن سمیع‌زاده  درمورد برنامه‌هایش برای آینده تیم‌ ملی شنا توضحاتی ارائه کرد که متن مصاحبه وی را در ادامه می‌خوانید:

* گفته بودید می‌خواهید از فدراسیون دور باشید؛ چه شد که سمت مدیر فنی تیم ملی شنا را قبول کردید؟

دوستان به من لطف داشتند و اصرار کردند که من به کار برگردم. بعد از بیماری همسرم تصمیم گرفتم از فضای فدراسیون دور باشم، چون در آن مدت برخی‌ها بسیار به من تهمت زدند. بهتر است بگویم که وضعیت فرهنگی موجود در آن زمان موجب شد تا تصمیم بگیرم از فدراسیون دور باشم. تهمت‌ها در شرایطی به من زده می‌شد که در مدت ۶ سال دبیری‌ام حتی یک بار هم پشت میز ننشستم و به اندازه انگشتان دست هم سفر نرفتم. در آن زمان بسیار اذیت شدم، دور شدم و دوست نداشتم برگردم. پس از موفقیت‌های واترپلو و شنا در بازی‌های آسیایی جلسه‌ای در فدراسیون برگزار شد و از من دعوت کردند که در آن جلسه حضور داشته باشم. در همان جلسه از من خواسته شد تا با رویکردی جدید مدیر تیم ملی شنا شوم.

 

* منظورتان از رویکرد جدید چیست؟

پس از آن جلسه صحبت‌هایی را با رضوانی و فتاحیان و سایر مسئولان فدراسیون انجام دادم و اجازه گرفتم که ساختار جدیدی برای شنای ایران ترسیم کنم. این ساختار جدید یک الگوی کوچک از شنای آمریکا خواهد بود و طی آن هر مربی که بتواند شناگری به تیم ملی تحویل دهد به مدت یک سال عضوی از کادر فنی تیم ملی خواهد بود. ضمن اینکه برای هر مسابقه حدنصابی تعیین می‌کنیم تا افراد برای عضویت در تیم ملی شرایط مدنظرمان را دارا باشند. در گذشته مسائل روحی و روانی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و بسیاری از استعدادهای شنای ایران به ناچار از تحصیل بازمی‌ماندند که همین امر موجب می‌شد در سن پایین شنا را ترک کنند. در ساختار جدید بجای اردوهای متمرکز از کمپ‌ها استفاده خواهد شد که در همین راستا کمپ اول را در آکادمی ملی المپیک برگزار کردیم. در این کمپ هدف‌مان آموزش، روانشناسی و آمادگی ذهنی بود. همچنین شاید جالب باشد بدانید کلاس آنالیز هم داشتیم که برای اولین بار در شنای ایران اجرا شد. در ادامه هم سه جلسه تمرین داشتیم و به نظر خیلی از حضار شرایط متفاوتی نسبت به گذشته داشت. در آمریکا هم اینگونه است و برای تیم ملی کمپ برگزار می‌کنند.

* چرا این موضوع را پیش تر و زمانی که دبیر فدراسیون بودید، اجرا نکردید؟

من همین طرح را با اندکی تغییرات ۷ سال ارائه کردم، اما آن زمان کمیته فنی شنا موافق اجرای آن نبود، اما حالا شرایط تغییر کرده و خوشحالم که این بستر برای اجرای طرح ایجاد شده است.

* رویدادهای پیش‌روی شنای ایران چیست؟

ما دو سهمیه برای مسابقات مسافت کوتاه چین داریم که قرار است غلامپور و امراللهی در آن حضور پیدا کنند. همچنین مسابقات قهرمانی جهان مسافت بلند هم مرداد ماه سال آینده به میزبانی کره‌جنوبی برگزار خواهد شد. هدف ما حضور و موفقیت در این رقابت‌ها است و باید به فکر کسب سهمیه المپیک هم باشیم. متاسفانه در شنا چون ما مدال کسب نمی‌کنیم، خیلی‌ها فکر می‌کنند که پیشرفتی هم نداریم و ضعیف هستیم، اما واقعیت این نیست. باید بدانید که ۱۲۰ مدال توزیع شده در تورنمنت‌های بزرگ را تنها ۵ کشور تصاحب می‌کنند و این یعنی کار بسیار سخت است.

 

* مدتی است که صحبت از حضور یک سرمربی خارجی برای تیم ملی شنا مطرح می‌شود؛ چه زمانی این موضوع محقق خواهد شد؟

واقعیت این است ابتدا باید زیرساخت‌های خوبی داشته باشیم و سپس از دانش مربی خارجی استفاده کنیم. در این راستا مکاتباتی صورت گرفته که بسیار هم جدی است. فدراسیون گزینه‌ای را مد نظر دارد که خیلی بزرگ است و به احتمال فراوان از حضورش به عنوان مشاور فنی استفاده خواهد شد. ضمن اینکه شرایط ارزی کشور هم کار را بسیار سخت کرده که اگر کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به فدراسیون کمک نکنند احتمال دارد این امر هم محقق نشود، چون مربیان بزرگ، قراردادهای بزرگ هم می‌خواهند. با این حال من خودم فعلاً با چند مربی خوب خارجی در ارتباط هستم و سعی می‌کنم از دانش آنها استفاده کنم. در شرایط کنونی تنها مشکل ما مربوط به مسائل مالی است که البته نمی‌توان زیاد روی آن پافشاری کرد. مربیان بزرگ با زیرساختی که شنای کشور ما دارد بعید است به عنوان سرمربی به ایران بیایند، مگر اینکه بازنشسته باشند! پس بهتر است ما به فکر استخدام مشاور خارجی خوب باشیم.

* مهدی انصاری و آریا نسیمی‌شاد و … چهره‌هایی بودند که از آنها به عنوان پدیده‌های شنای ایران نام برده می‌شد، اما حالا این ستاره‌ها بسیار کمرنگ شده‌اند؛ دلیل این اتفاق چیست؟

متاسفانه به دلیل عدم اجرای ساختار مناسب از سن پایین و همچنین عدم وجود امنیت شغلی و تحصیلی خیلی‌ها شنا را ترک کردند. خوشبختانه در حال حاضر آریا نسیمی شاد در رشته پزشکی دانشگاه مشهد مشغول تحصیل شده و قرار است به زودی تمرینات شنا را هم از سر بگیرد. ضمن اینکه ما یک تیم کامل هم در آمریکا داریم که شناگران در سن پایین برای تحصیل به آمریکا رفتند. ما باید تدابیری اتخاذ کنیم که همه را دور هم جمع کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم، اما در این بین نمی‌توان با حقایق زندگی مبارزه کرد.

* تکلیف لیگ شنا چه شد؟

به دلیل شرایط اقتصادی پیشنهاد داده شد تا لیگ امسال در ۳ مرحله انجام شود. لیگ از اواخر آذر ماه استارت خواهد خورد. امیدوارم مشکل شناگران ما که کمبود مسابقه است رفع شود. سعی می‌کنیم در این مدت حداقل ماهی یک بار مسابقات تایم‌تریل داشته باشیم تا شناگران در شرایط مسابقه باشند.

 

* شما بیش حدود ۶ سال دبیر فدراسیون بودید، نظرتان درخصوص عملکرد فرید فتاحیان، دبیر جدید فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو چیست؟

فرید از دوستان من است. من از سال ۲۰۰۰ با او دوست هستم و می‌دانم که فتاحیان در اجرای کارهای اداری بسیار ماهر است و ارتباطات خوبی هم دارد. به هر حال همه ما جز خانواده‌ شنا هستیم. امیدوارم مشکلات مالی و فرهنگی حل شود و همه باید در این مسیر کمک کنند. آقایان بدانند در صفحات مجازی نمی‌توان به شنا کمک کرد. من آمادگی دارم همه را جمع کنم و به ساختار جدید اضافه کنم. در حال حاضر کادر فنی شنا بسیار وسیع است و حدود ۱۵ نفر در حال کمک هستند.

انتهای پیام/س

image_printپرینت مطلب