مجید مشتاق: حضور نسیمی‌شاد در بین ۵۰ شناگر برتر المپیک اتفاق بزرگی است

مربی پایه آریا نسیمی شاد، نماینده 16 ساله شنای ایران در المپیک ریو بر این باور است که باید سطح انتظارات خود را از شنا با شرایط موجود در این ورزش بسنجیم و حضور در بین 50 شناگر برتر المپیک اتفاق بزرگی است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مجید مشتاق عشق در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که  تا  المپیک ریو زمان زیادی باقی نمانده است، تصریح کرد: تمام رسانه‌ها و بخش‌های مرتبط در مدت باقی‌ مانده تا ریو، آریا را حمایت کنند. به یاد دارم در سال ۲۰۰۰ حمیدرضا مبرز  که از شاگردان من بود با سن کم در  المپیک سیدنی شرکت کرد و وزیر ورزش استرالیا مهری را در پاستورت او زد که این اجازه را به او می داد در استرالیا حضور داشته باشد. مبرز در سیدنی چهل و سوم شد و روزنامه‌نگاران ما نیز تیتر زدند، خوب شد، شناگر ما غرق نشد!

مربی نسیمی شاد در ادامه با تاکید بر این که باید انتظارات خود را با شرایط موجود بسنجیم، افزود:  زمانی که با وایلد کارت در المپیک حضور پیدا کردیم،  یعنی این که از رده ۴۰ بالاتر هستیم و خواهش من این است که رسانه‌ها از آریا با توجه به سن کمی که دارد حمایت کنند. او اگر بتواند رکورد خود را بزند، نتیجه‌ رضایت بخشی به دست خواهد آورد.

مشتاق می‌گوید سه نسل شنای کشور و استان خراسان در دستان او است و حدود ۲۸ سال است که با سمت‌های مختلف در شنا فعالیت دارد. او رئیس هیات استان خراسان رضوی است و همچنین در کادرفنی و کمیته‌ فنی نیز حضور دارد و تجربیات خود را این گونه تشریح می‌کند : از سال ۲۰۰۰ که مبرز با ۱۹ سال سن در  المپیک سیدنی حضور داشته است تا به امروز سه نسل شنای ایران، از لحاظ فنی و علم تمرین پیشرفت داشته و به روزتر شده‌اند.  نسیمی شاد به رکوردهای ورودی B بسیار نزدیک بود و با وایلد کارت توانست در  المپیک ریو حضور داشته باشد. با توجه به امکانات و ساختار موجود در تیم ‌ملی، جایگاه شنا ایران در همین حد است و نتوانسیم سهمیه ورودی را به دست آوریم. به دلیل مشکلات مالی در فدراسیون و هیات ها نمی توانیم کارآتر عمل کنیم، حمایت‌ها باید بسیار وسیع‌تر از این باشد.

او نقش حمایت ها را بسیار تاثیرگذار و مهم دانست و ادامه‌ داد:  نسیمی شاد توسط حمایت باشگاه موج‌های آبی مشهد در مسابقات دبی شرکت کرد و رکوردهای خوبی زد. قرار بر این بود که ملی‌پوشان در اردوی ارتفاع شرکت کنند و سه ماه نیز در اردوی خارج از کشور حضور پیدا کنند و تا رقابت‌های کسب سهمیه در سه مسابقه شرکت کنند ، ولی به دلیل مسائل مالی این امر مهیا نشد چه بسا که اگر مهیا می‌شد چند تن از ملی‌پوشان می‌توانستند رکوردهای ورودی B را به دست آورند. نیاز به حمایت‌های مالی و برنامه‌ریزی بلند مدت احساس می‌شود. تیم‌هایی که در مجارستان حضور داشتند تا آخرین مرحله حداقل ۱۰ مسابقه قبل از مجارستان شرکت کرده بودند.

مربی نسیمی شاد با بیان این که در حال‌ حاضر فدراسیون، وزارت ورزش  و جوانان و کمیته ملی المپیک به این نتیجه‌ رسیده‌اند که نسیمی شاد با سن کم توانایی حضور در چنین مسابقات بزرگی را دارد، خاطر نشان کرد: آریا بعد از رقابت‌های  المپیک حدود چهار ماه دیگر باید در مسابقات قهرمانی آسیا  در چین شرکت کند و در سال آینده در مسابقات جهانی جوانان حضور داشته باشد. همچنین دو سال دیگر بازی‌های آسیایی را  پیش‌رو دارد. حضور موفقیت آمیز نسیمی شاد در این رویدادها نیازمند تدارکات خوب فدراسیون شنا است که این نیز مستلزم در اختیار قرار دادن اعتبارات از سوی وزارت ورزش  و جوانان و کمیته ملی المپیک به فدراسیون و مربیان تیم ‌ملی است.

وی مدعی است که هر چقدر به رشته‌های پایه رسیدگی شود، تعداد مدال‌های به دست آمده در رقابت‌های مختلف افزایش می یابد و به مایکل فلپس آمریکایی اشاره می‌کند که توانسته اند به تنهایی حدود هفت مدال طلا در  المپیک به دست آورد و یک تنه آمریکا را از ۱۵۰ کشور جهان پیش بیاندازد و بر این باور است که باید روی رشته‌های شنا و دوومیدانی که از رشته‌های پر مدال است سرمایه‌گذاری شود و این رویه در کشور فرهنگ سازی شود.

رییس هیات استان خراسان رضوی هدف از حضور شاگرد خود در رقابت‌های  المپیک ریو را این گونه، توضیح داد: هر چهار ملی‌پوش حال حاضر علاقمند بودند نسیمی شاد در  المپیک حضور داشته باشد، چرا  که با توجه به سن کم آریا او برای رسیدن به اهداف آینده آماده‌تر می‌شود. با آریا صحبت کرده‌ام  و هدف‌ها را برای بلند مدت مشخص کرده‌ایم و به او گفته ام در ریو با وایلد کارت حضور داری و من به عنوان مربی از تو انتظار دارم در چهار سال آینده با رکورد ورودی A سهمیه  المپیک را به دست آوری.

وی از مردم درخواستی داشت و اضافه‌ کرد: آریا بهترین امتیازی که در  المپیک به دست بیاورد، در بین ۴۰ – ۵۰  شناگر حاضر در المپیک قرار می‌گیرد. مردم تصور نکنند که آریا به فینال راه پیدا کند و یا مدال کسب کند. چرا که ما شرایط موجود و رکوردهای حال حاضر دنیا را می دانیم. نسیمی شاد در بین ۵۰ شناگر  قرار می‌گیرد و این اتفاق بسیار بزرگی برای او است و مطمئن هستم که این مسابقات تاثیری بر روی آریا خواهد گذاشت که در رقابت‌های جوانان آسیا سال آینده در بین ۱۰ نفر قرار بگیرد و سپس در بازی‌های آسیایی بتواند در بین ۱۶ تا ۱۰ نفر آسیا و حتی بین هشت نفر قرار بگیرد. این برنامه‌ریزی ها را می‌توان برای چهار سال آینده یک شناگر حرفه‌ای داشته باشیم، ولی تمام این‌ها به یک ساختار مناسب نیازمند است.

مشتاق عشق به آسیب شناسی صورت گرفته در فدراسیون شنا اشاره و خاطر نشان کرد: در فدراسیون آسیب شناسی داشته‌ایم که چرا به بسیاری از اهدافمان در مجارستان دست نیافتیم و من نیز حضور داشتم. در تیم ‌ملی باید ساختار تیم ‌ملی وجود داشته باشد یعنی یک چارت و این چارت باید برای تمام رده‌های سنی، نوجوانان ، جوانان، بزرگسالان و سرمربیان و مربیان تیم ‌ملی  وجود داشته باشد ، ولی برای این کار هزینه موجود نیست. حداقل باید یک کادرفنی مربیگری ۱۵ – ۱۲ نفره داشته باشیم، اما تمام بارتیم ملی به گردن کشتکار و حضرتی و یکی، دو کمک مربی است، چرا که پول  کافی در اختیار ما نیست.

وی به مربیان خوب موجود در استان‌ها اشاره کرد و ادامه‌ داد:  مشهد از پایگاه‌های تیم ‌ملی است و به غیر از نسیمی شاد حدود پنج نفر از ملی‌پوشان در حال تمرین هستند، فدراسیون نمی‌تواند پول در اختیار مربیان خود در استان‌ها و پایگاه‌های قهرمانی قرار دهد، مشکل این است که باید به مربیان و ورزشکاران رسیدگی شود.

مربی نسیمی شاد در ادامه به حمایت‌های صورت گرفته از آریا اشاره کرد و افزود: نخست تاثیرات حمایت‌های هیات شنا و اداره کل ورزش استان و دوم وجود باشگاه موج های آبی نقش بسزایی در موفقیت آریا داشته است. باشگاه سرزمین موج های آبی که علیزاده، مدیرعامل آن است سه سال است که هزینه حضور نسیمی شاد در مسابقات دبی را پرداخت می‌کند. همچنین بخشی از هزینه البسه، مکمل‌ها و رفت و آمد، آریا را نیز پرداخت می‌کنند. آریا صبح و بعد از ظهر تمرین دارد، علاوه بر این ماساژور و مکمل‌های بسیار خوب برای او تهیه می‌کنیم، گاهی اوقات ماشین در اختیار اوست تا هم به مدرسه برسد هم به تمرینات، تغذیه او نیز حمایت می‌شود. همانند سایر کشورها، خوشبختانه باشگاه موج‌های آبی از او حمایت می‌کند و تمام ا ین عوامل باعث شده است تا شناگری همچون آریا را در اختیار داشته باشیم.

او یکی دیگر از مشکلات موجود را تعداد کم مسابقات برون مرزی عنوان کرد و گفت: تیم ‌ملی در سال حداقل باید در ۱۲ مسابقه برون مرزی با تعداد نفرات بالا شرکت کند ، ولی به دلیل این که پول نداریم محقق نمی‌شود. حدود سه سال پیش که سرمربی تیم جوانان بودم در رقابت‌های جهانی دو ورزشکار را با خود به ترکیه بردم در حالی که سایر تیم‌ها بدون استثنا با ۳۶ شناگر حضور داشتند و تیم ‌ملی ایران به دلیل شرایط مالی دو شناگر در اختیار داشت و این در شرایطی است که ترکیه فاصله‌ای مسافتی زیادی با ایران ندارد. تیم ترکمنستان هفت شناگر با خود آورده بود. ترکمنستانی که اصلا شناگری در آن زمان نداشت و در حال‌ حاضر بسیار خوب شده است.

مشتاق عشق حمایت در این مدت باقی‌ مانده تا اعزام آریا به  المپیک را خوب ارزیابی و اضافه‌ کرد:  کمیته ملی المپیک  حمایت می‌کند و کارهای آریا انجام می‌شود. رضوانی نیز بیان‌ کرده است تمام البسه و امکانات ورزشی آریا با مارک‌های معتبر دنیا خریداری خواهد شد.

وی در ادامه آریا را یک مستعدِ قهرمانی دانست و خاطر نشان کرد: شناگران  المپیکی میانگین سنی بین ۲۸ تا ۳۲ سال را دارند و مدال آوران  المپیک بین ۲۸ و ۲۹ سال هستند. آریا با ۱۶ سال مستعدِ قهرمانی است. باید برنامه‌های مدون ، اردوهای مختلف و مسابقات مختلف برای او در نظر گرفته شود. همچنین به یک مشاور خارجی نیاز است تا مشاور فنی به آریا دهد ، چرا که مربیِ مانند مشتاق تعداد شناگران کمتری با رکوردهای پایین در اختیار دارد ، ولی مربیانی هستند که شناگران با رکورد ۵۹ ثانیه در اختیار دارند و از ما جلوتر هستند و با مشاوره گرفتن از این مربیان با آزمایش و خطا روی آریا دچار اشتباه نمی شویم.

مربی نسیمی شاد درباره وجود روانشناس در تیم ‌ملی نیز گفت: مهری  به عنوان روانشناس تیم ‌ملی است، ولی روانشناسی که با تیم ‌ملی به مسابقات اعزام نمی‌شود فایده‌ای ندارد. در مسابقات مجارستان به دلیل نداشتن پول، مهری اعزام نشد. روانشناس باید در روز مسابقه در کنار شناگران باشد. یکی از مشکلات ملی‌پوشان در مجارستان که آسیب شناسی شد فشار زیاد روانی بر روی شناگران بوده است.

او شرایط مالی دولت را قابل درک دانست ولی امیدو را است دولت ورزش را حداقل مانند بهداشت بداند و پول‌هایی که در بهداشت خرج می‌شود برای ورزش نیز هزینه شود.

مشتاق عشق در ادامه این گفت‌وگو اضافه‌ کرد: باید هدفگذاری برای چهار سال‌ آینده بعد از ریو آغاز شود تا برای  المپیک آینده حداقل پنج – شش ورودی  المپیک به دست آوردیم. فدراسیون باید با  یک استراتژی بلند مدت بعد از ریو شناگران ۱۵ و ۱۶ ساله که پتانسیل‌ لازم را دارند شناسایی و رسیدگی کند تا یک سال قبل از  المپیک آینده  به رکوردهای ورودی نزدیک باشیم و ورودی را کسب کنیم نه این که تا آخرین مرحله کسب ورودی به مشکل بر بخوریم.

او در ادامه خاطر نشان کرد: سه هزار استخر در کشور داریم که کمتر از پنج تا از استخرها در اختیار هیات ها است. در تمام کشورها از استخرها  درآمدزایی می‌کنند  ولی این امکان برای آنها فراهم است که اگر تیم‌های قهرمان در اختیار داشته باشند از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. حمایت از تیم‌ها به صرفه‌تر از دادن مالیات است به همین دلیل از تیم‌ها حمایت می‌کنند.

مربی نسیمی شاد همچنین اظهار کرد: باید به سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های دولتی اعلام شود که نمی‌توانند تک رشته‌ فوتبال داشته باشند و باید از شنا هم حمایت کنند. بگویند تیم‌هایی مانند پرسپولیس، استقلال، راه‌آهن زمانی می‌توانند مجوز تیم ‌فوتبال داشته باشند که از سه رشته پایه  نیز حمایت کنند.

او همچنین به شهرداری ها اشاره کرد و ادامه‌ داد: در کشورهای پیشرفته شهرداری‌ها در رشته‌های پایه پیش‌رو هستند. در تمام شهرداری های کشور آلمان درهشت سال گذشته تصویب شد در هر شهر یک استادیوم ورزشی کامل ساخته شود و تیم فوتبال را در اختیار هیات‌ها و فدراسیون‌ها قرار دهند و در کنار آن شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک را نیز حمایت کنند و نتیجه‌ آن شد تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی برزیل را شکست داد و شاهد پیشرفت‌ها هستیم.

مشتاق عشق همچنین نقش آموزش و پرورش را هم مهم دانست و  تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز می‌تواند از نظر کمیتی تعداد شناگران را افزایش دهد. شاگرد من پاشا وحدتی در مسابقات ۲۰۰۴ اسپانیا توانست نخستین مدال طلای دانش‌آموزی جهانی را به دست آورد و تمام رکوردهای سرعت در اختیار او است، ولی در سن ۲۳ سالگی و در اوج قهرمانی شنا را کنار گذاشت. در صحبتی که با او داشتم بیان‌ کرد در تهران خانه اجاره کرده‌است و روزی دو جلسه تمرینی باید داشته باشد ولی حمایتی از من نمی‌شود و باید با ماشین صبح و بعد از ظهر در تمرینات حضور داشته باشد که به تیم ‌ملی راه پیدا کند، حداقل حقوق یک و نیم میلیونی برای حمایت نیاز دارد، اما خبری از حمایت نیست. اکثر شناگران این شرایط را دارند و در سن ۲۳ سالگی به دلیل مشکلات دانشگاه و نظام وظیفه و در حالی که تا ۳۴ سالگی می‌توانند فعالیت داشته باشند شنا را در اوج کنار می‌گذارند.

در پایان مربی نسیمی شاد با تشکر از کمیته ملی المپیک،  وزارت ورزش  و جوانان، کادرفنی و رئیس فدراسیون که با توجه به کم بودِ بودجه ۳۰ – ۴۰ روز ملی‌پوشان را در اردوی پایانی شرکت داد به دولت امید و تدبیر اشاره و خاطر نشان کرد: بیشتر از شرایط موجود باید به ورزشی رسیدگی شود و اگر نتیجه‌ می‌خواهند همانند سایر کشورها باید سرمایه‌گذاری کنند.  امیدوار هستم دولت تدبیر و امید و آقای روحانی با تمام مشکلاتی که دارند موفق و پیروز باشند و در بحث ورزش به وزارت ورزش  و جوانان  و کمیته ملی المپیک کمک  بیشتری کنند تا آنها نیز به فدراسیون‌ها و زیر مجموعه‌های خود اعتبارات بهتری برای تحقق برنامه‌ریزی ها دهند.

انتهای‌ پیام

image_printپرینت مطلب