نتایج کامل روز نخست ورزش‌های آبی المپیک ریو

روز نخست المپیک ریو با برگزاری شش دیدار واترپلو مردان و چهار فینال شنا برگزار شد تا نخستین مدال‌آوران جهان ورزش‌های آبی معرفی شوند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛  سی و یکمین دوره المپیک تابستانی از جمعه (۱۵ مرداد ۱۳۹۵) با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز شد.

ورزشهای آبی حاضر از دیروز (شنبه) مسابقاتشان آغاز شد. فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی (فینا) که فدراسیون شنای ایران زیر مجموعه آن قرار دارد در المپیک امسال پنج رشته دارد. این رشته ها شنا، شیرجه، واترپلو، شنای موزون و شنای آب‌های آزاد هستند.

در روز نخست این رقابت‌ها مسابقات واترپلو و شنا استارت خورد.

 

جنگ غول‌های واترپلو به تساوی انجامید

از صبح دیروز (۱۶:۳۰ به وقت تهران) مسابقات واترپلو در استخر مجموعه ورزشهای آبی ماریا لنک آغاز شد. نخستین دیدار بدون شک حساس ترین آن هم بود. دیدار جذاب و نفس گیر قدرت‌های بی بدیل واترپلو که در نهایت به تساوی انجامید. صربستان و مجارستان که در سال‌های اخیر جنگی تمام نشدنی برای موفقیت در این رشته دارند از پس هم بر نیامدند و ۱۳ بر ۱۳ مساوی از نخستین مسابقه بیرون آمدند تا مشخص شود اینبار هیچ تیمی از پیش برنده نیست.

در ادامه هم رقابت‌ها بسیار نزدیک، جذاب و نفس‌گیر پیگیری شد و تیم‌های پرقدرت کرواسی، ایتالیا، یونان، مونتنگرو و برزیل به سختی حریفان خود را شکست دادند تا راه سخت قهرمانی این دوره از رقابت‌ها مشخص شود.

امروز (یکشنبه) مسابقات واترپلو برگزار نمی‌شود و شش دیدار دیگر روز دوشنبه (۱۸ مرداد ۱۳۹۵) برگزار خواهد شد.

1905608-40107950-640-360

جابجایی سه رکورد جهان و ۵ رکورد المپیک حاصل کار شناگران در روز نخست

روز نخست مسابقات شنا با برگزاری چهار ماده فینال به پایان رسید. اما رکوردشکنی‌ها از همان مرحله مقدماتی آغاز شد. ابتدا آدام پیتی سریعترین قورباغه رو جهان در ماده ۱۰۰متر این رشته به زیبایی هرچه تمام تر رکورد جهان را بهبود بخشید. رکوردی که پیش از این به نام خودش ثبت شده بود. او با ثبت زمان ۵۷ ثانیه و ۵۵ صدم ثانیه رکورد خود و جهان را ۳۷صدم ثانیه کاهش داد.

دیگر رکوردشکنی مرحله مقدماتی مربوط به  ۴ در ۱۰۰ متر آزاد زنان بود. جایی که شناگران استرالیایی با ثبت زمان ۳دقیقه و ۳۲ ثانیه و ۳۹ صدم ثانیه رکورد المپیک را به نام خود ثبت کردند.

در رقابت های عصر و شب روز نخست هم رکوردشکنی ها ادامه داشت. ابتدا در مرحله نیمه نهایی ۱۰۰متر پروانه زنان، سارا شوستروم رکورددار جهان در این ماده با ثبت زمان ۵۵ثانیه و ۸۴ صدم ثانیه رکورد المپیک را شکست. او در مرحله فینال فرصت جابجایی رکورد جهانی خود را هم دارد.

پس از این ماده نوبت به فینال رسید.

نخستین ماده فینال شنا ۴۰۰متر مختلط انفرادی مردان بود. این ماده با درخشش ژاپنی‌ها همراه شد تا نخستین طلا و برنز ورزش‌های آبی ریو ۲۰۱۶ به این کشور برسد. در این ماده کاسوکه هاگینو  مدال‌آورترین ورزشکار بازیهای آسیایی اینچئون با زمان ۴دقیقه و ۶ثانیه و ۵صدم ثانیه بالاتر از کالیز چیس آمریکایی بر سکوی نخست ایستاد. ستو دیائو دیگر ورزشکار ژاپنی هم در این ماده سوم شد.

در ادامه و در ماده ۴۰۰متر آزاد مردان، مکنزی هورتون شناگر جوان و ۲۰ ساله استرالیایی با ثبت زمان ۳دقیقه و ۴۱ ثانیه و ۵۵ صدم ثانیه اجازه دفاع از عنوان قهرمانی را به سان یانگ اعجوبه چینی نداد. هورتون که از المپیک جوانان سال ۲۰۱۳ نامش بر سر زبان‌ها افتاد (طلوع ستاره استرالیا در آسمان شنا) با این عملکرد درخشان نوید روزهای خوبی را به شنای استرالیا داد.

سومین فینال بار دیگر محل درخشش شناگران زن و رکودشکنی های تازه بود. کاتینکا هوسو ۲۷ ساله ملقب به بانوی آهنین که در مرحله مقدماتی ۴۰۰متر مختلط انفرادی شانس شکستن رکورد جهان را داشت اینبار و در مسابقه فینال باورنکردنی ظاهر شد و با ثبت زمان ۴دقیقه و ۲۶ ثانیه و ۳۶ صدم ثانیه رکورد جهان و المپیک را به نام خود ثبت کرد. رکورد پیشین جهان در این ماده ۴.:۲۸.۴۳ و از سال ۲۰۱۲ در اختیار یی شیون چینی بود. او در مسابقات جهانی کازان ۲۰۱۵ رکورد ۲۰۰متر مختلط را هم به نام خودش ثبت کرده بود. این نخستین مدال بانوی آهنین در چهارمین حضور المپیکیش بود. پس از او میا دیرادو آمریکایی با پنج ثانیه اختلاف دوم شد.

آخرین فینال روز نخست مسابقات هم بی‌نظیر دنبال شد. شناگران استرالیایی که در مرحله مقدماتی ۴ در ۱۰۰ متر آزاد رکورد المپیک را شمسته بودند اینبار برای کسب نشان طلا رکورد جهان را هم به نام خود ثبت کردند. استرالیایی ها ۴۰۰متر را در ۳دقیقه و ۳۰ ثانیه و ۶۵ صدم ثانیه شنا کردند تا بار دیگر رکورد جهان را کاهش دهند. تیم چهارنفره استرالیا متشکل از کیت و برونت کمپل به همراه بریتنی المسلی و اما مککین در این تیم حاضر شدند. رکورد پیشین این ماده هم از سال ۲۰۱۴ در اختیار استرالیا بود. تنها تفاوت این تیم با تیم سال ۲۰۱۴ حضور بریتنی المسلی به جای ملانی شلانگر بود.

0DnqwyJf

با این حساب پرونده روز نخست ورزش‌های آبی در المپیک با تقسیم مدالهای طلا بین استرالیا و مجارستان تمام شد.

در ادامه مسابقات شنا، امروز (یکشنبه) فینال ماده های ۱۰۰متر پروانه زنان، ۱۰۰متر قورباغه مردان، ۴۰۰متر آزاد زنان و ۴ در ۱۰۰متر آزاد مردان برگزار می‌شود. همچنین برگزاری فینال شیرجه هماهنگ دو نفره مردان از سکوی سه متر آغازگر مسابقات این رشته خواهد بود.

 

نتایج کامل روز نخست ورزش‌های آبی المپیک ریو:

شنا:

۴۰۰متر متلط انفرادی مردان:

  1. کوسوکه هاگینو از ژاپن- ۴:۰۶.۰۵
  2. چیس کالیز  از آمریکا- ۴:۰۶.۷۵
  3. دائیا ستو از ژاپن- ۴:۰۹.۷۱

 

۴۰۰متر آزاد مردان:

  1. مکنزی هورتون از استرالیا- ۳:۴۱.۵۵
  2. سان یانگ از چین- ۳:۴۱.۶۸
  3. گابریل دتی از ایتالیا- ۳:۴۳.۴۹

 

۴۰۰متر متلط انفرادی زنان:

  1. کاتینکا هوسو از مجارستان- ۴:۲۶.۳۶ (رکورد جهان و المپیک)
  2. مدلین دیرادو از آمریکا- ۴:۳۱.۱۵
  3. گارسیا بلمونته از اسپانیا- ۴:۳۲.۳۹

 

۴ در ۱۰۰متر آزاد زنان:

  1. استرالیا- ۳:۳۰.۶۵
  2. آمریکا- ۳:۳۱.۸۹
  3. کانادا- ۳:۳۲.۸۹

 

 

واترپلو:

  • صربستان ۱۳ – مجارستان ۱۳
  • آمریکا ۵ – کراوسی ۷
  • ایتالیا ۹ – اسپانیا ۸
  • ژاپن ۷ – یونان ۸
  • فرانسه ۴ – مونتنگرو ۷
  • استرالیا ۷ – برزیل ۸

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب