نتایج کامل روز پانزدهم ورزش های آبی المپیک ریو/ صربستان برای نخستین بار قهرمان واترپلوی المپیک شد

در روز پانزدهم و پایانی ورزش‌های آبی المپیک ریو، مدال طلای واترپلوی مردان به صربستان رسید و شیرجه روی چینی باز هم طلا گرفت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ سی و یکمین دوره المپیک تابستانی از جمعه (۱۵ مرداد ۱۳۹۵) با برگزاری مراسم افتتاحیه رسماً آغاز شد.

مسابقات ورزش‌های آبی حاضر در رقابت‌ها از شنبه (۱۶ مرداد ۱۳۹۵) آغاز شد. فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی (فینا) که فدراسیون شنای ایران زیر مجموعه آن قرار دارد در المپیک امسال پنج رشته داشت. این رشته ها شنا، شیرجه، واترپلو، شنای موزون و شنای آب‌های آزاد بودند.

با برگزاری مسابقات شب گذشته (شنبه) هر پنج رشته زیرمجموعه فینا به کار خود در بازی های المپیک تابستانی ریو ۲۰۱۶ پایان دادند.

 

 

در روز پانزدهم، فینال واترپلو و شیرجه از سکوی ۱۰متر انفرادی مردان  برگزار شد.

صربستان برای نخستین بار قهرمان واترپلوی المپیک شد

شب گذشته و بامداد امروز (یکشنبه) و پس از برگزاری مسابقات رده‌بندی و فینال پرونده رقابت‌های واترپلو ایمپیک ریو رسما بسته شد. این مسابقات که از فردای مراسم افتتاحیه (۱۵ مرداد ۱۳۹۵) آغاز شده بود فراز و نشیب زیادی داشت. پیش از شروع مسابقات، صربستان به لطف موفقیت‌های متعدد اروپایی و جهانی، مدعی اصلی قهرمانی بود. اما این تیم در آغاز راه خوب شروع نکرد و در گروه شش تیمه به عنوان چهارمی رسید. اما صرب‌ها در مرحله حذفی خوش درخشیدند و اسپانی و ایتالیا را مقتدرانه شکست دادند تا به فینال برسند. حریف این تیم در فینال کرواسی بود. کروات‌ها که مدافع عنوان قهرمانی المپیک هم بوند از همان روز ابتدایی پرقدرت ظاهر شدند. کروات‌ها در گروه دوم با عملکرد خوب خود بعد از اسپانیا دوم شدند. البته راه اول شدن آنها هم هموار بود اما بیم حذف شدن مقال صربستان در مرحله یک چهارم نهایی موجب شکست در بازی پایانی گروهی و کسب مقام دوم بود. تیم خوب کرواسی در ادامه راه هم موفق ظاهر شد و به راحتی برزیل و مونتنگرو را از پیش رو برداشت.

دیدار فینال المپیک ۲۰۱۶ از ساعت ۰۱:۲۰ بامداد امروز (یکشنبه) در استخر مجموعه ورزش های آبی ریو آغاز شد. این دیدار که به قضاوت “پیتر مولنار” و “جیورجیوس استاوریدیس” برگزار شد در وقت اول بسیار نزدیک پیگیری شد. اما صربستان وقت دوم را بهتر آغاز کرد تا در پایان نیمه اول ۶ بر ۳ از حریف صاحب نام خود پیش بیفتد. صرب‌ها وقت سوم را هم مدیریت کردند و اختلاف خود را به چهار گل رساندند. این نتیجه حاشیه امنیت خوبی برای قدرت اول این روزهای واترپلو جهان ایجاد کرد تا صربستان با همین اختلاف گل و با نتیجه ۱۱ بر ۷ فینال واترپلوی المپیک را به سود خود تمام کند.

این نخستین قهرمانی صربستان در تاریخ واترپلوی المپیک بود. پیش از این صرب‌ها در قالب یوگوسلاوی سابق و در سال ۱۹۸۸ برای آخرین بار این افتخار را کسب کرده بودند. با احتساب سه قهرمانی یوگوسلاوی و اختصاص آن به صربستان، این تیم به دومین کشور پرافتخار جهان واترپلو در المپیک تبدیل شد. یوگوسلاوی و پس از آن صربستان در مجموع چهار طلا، پنج نقره و سه برنز کسب کرده‌اند. در صدر این فهرست مجارستان با ۹طلا کماکان دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

در دیدار رده‌بندی این دوره از مسابقات هم ایتالیا با حساب ۱۲ بر ۱۰ مونتنگرو را از پیش رو برداشت تا نشان برنز ریو به نایب قهرمان المپیک لندن برسد. در دو بازی دیگر هم مجارستان و اسپانیا به ترتیب با غلبه بر یونان و برزیل جدول رده بندی نهایی واترپلو را در سی و یکمین دوره المپیک تابستانی کامل کردند.

 

رده بندی نهایی واترپلو مردان المپیک:

  1. صربستان- طلا
  2. کرواسی- نقره
  3. ایتالیا- برنز
  4. مونتنگرو
  5. مجارستان
  6. یونان
  7. اسپانیا
  8. برزیل

U4kcCpV6

 

طلای شیرجه سکوی ۱۰متر مردان هم به چینی‌ها رسید

 در آخرین ماده فینال شیرجه المپیک، ورزشکاران مرد این رشته از سکوی ۱۰ متر پریدند. چینی ها که مدتهاست در این رشته اجازه عرض اندام به هیچ کسی نمی‌دهند، آخرین طلا را هم از آن خود کردند. در این ماده همه کارشناسان منتظر درخشش نفر برتر رنکینگ جهانی فینا در سکوی ۱۰متر و نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲ “کیو بو” بودند. این ورزشکار چینی که به او لقب شیرجه روی قرن هم داده شده است (کیو بو بهترین شیرجه رو قرن + ویدئو)، با وجود پیشتازی در دور مقدماتی و نیمه‌نهایی، در مسابقه فینال عملکرد همیشگی‌اش را نداشت و در کمال ناباوری به مقام ششم رسید. اما هموطن او اجازه نداد طلای این ماده هم از دست چینی ها بیرون بیاید. “آیسن چن” در این رویداد با رکورد ۵۸۵.۳۰ دومین طلای خود را از المپیک ریو کسب کرد. او پیش از این در شیرجه از سکوی ۱۰متر دونفره هم طلایی شده بود. پس از او، “جرمن سانچز” مکزیکی با امتیاز ۵۳۲.۷۰ دوم شد. نشان برنز این ماده هم به قهرمان المپیک لندن یعنی “دیوید بودیا” رسید. او برای کسب نشان برنز  ۵۲۵.۲۵ امتیاز کسب کرد.

این طلا هفتمین طلای چین در هشتمین فینال شیرجه بود تا چینی‌ها همچنان در شیرجه جهان بهترین بمانند. تنها طلایی که از دست چین خارج شد به تخته سه متر دو نفره مردان مربوط می‌شود که نمایندگان بریتانیا و آمریکا در آن ماده طلا و نقره گرفتند و چین به نشان برنز بسنده کرد.

aisen chen

با برگزاری این دو ماده فینال، رقابت‌های ورزش‌های آبی المپیک ریو ۲۰۱۶ به طور رسمی تمام شد. در مجموع مدالی پنج رشته ورزش آبی فینا؛ آمریکا، چین و استرالیا به ترتیب اول تا سوم شدند.

 

نتایج کامل روز پانزدهم ورزش‌های آبی المپیک ریو: (شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵)

روز پایانی واترپلو (مردان):

  • برای رده‌های هفتم و هشتم: برزیل ۹ – اسپانیا ۸
  • برای رده‌های پنجم و ششم: مجارستان ۱۲ – یونان ۱۰
  • رده بندی: مونتنگرو ۱۰  – ایتالیا ۱۲
  • فینال: صربستان ۱۱ – کرواسی ۷

 

 

شیرجه از سکوی ۱۰متر انفرادی مردان:

  1. آیسن چن از چین- ۵۸۵.۳۰
  2. جرمن سانچز از مکزیک- ۵۳۲.۷۰
  3. دیوید بودیا از آمریکا- ۵۲۵.۲۵

 

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب