نگاهی به موفقیت‌های واترپلو در آسیا/ “قهرمانانی که دیده نمی شوند”

تیم ملی واترپلوی ایران برای نخستین بار به مدال طلای مسابقات قهرمانی کاپ آسیا دست یافت و سهمیه مسابقات جهانی را بدست آورد. موفقیتی که به سختی برای کارشناسان ورزشی قابل پیش بینی بود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم ملی واترپلوی ایران برای نخستین بار با هدایت پائولو مالارا سرمربی ایتالیایی خود قهرمان مسابقات کاپ آسیا شد. ملی پوشان ایران با کسب این مدال طلا سهمیه مسابقات جهانی قزاقستان را هم بدست آوردند تا به عنوان نماینده قاره آسیا به نبرد بهترین های جهان بروند. تیم ملی واترپلوی ایران که با کمترین امکانات و بدون هرگونه حاشیه پنج ماه تمرین مستمر را در استخر قهرمانی ٩دی پشت سر گذاشت، با قهرمانی در کاپ آسیا به موفقیتی دست یافت که برای کمتر کسی قابل پیش بینی بود.
موفقیت در واترپلو اتفاقی نیست
در دنیای ورزش قهرمانی کسب مدال های آسیایی و جهانی شیرین است. شاید در نگاه اول تفاوتی در موفقیت رشته های مختلف ورزشی دیده نشود اما از نظر کارشناسان موفقیت در ورزشی چون واترپلو اتفاقی و یا وابسته به یک استعداد خاص نیست و نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار است.
برای انجام ورزش واترپلو ورزشکار باید در بعضی کارها مهارت داشته باشد. اولین فاکتور لازم برای شروع این ورزش، مهارت در شنا است. در این ورزش، بازیکنان باید بتوانند طول ۳۰ متری استخر را بارها و بارها شنا کنند. نوع شنا کردن بازیکنان واترپلو با شنای کلاسیک متفاوت است. در این روش بازیکنان از یک استیل آزاد استفاده می‌کنند به طوری که هنگام شنا کردن همیشه سر آنها از آب بیرون خواهد بود تا بتوانند بر بازی مسلط باشند. مهارت دومی که بازیکنان باید به دست آورند، شیوه کنترل توپ با یک دست است. همچنین این ورزشکاران باید بتوانند توپ را با هر دو دست خود کنترل کنند. مهارت دیگری که ورزشکاران این رشته باید داشته باشند، نوعی پا دوچرخه‌است که در آن حرکات پا به صورت دایره وار انجام می‌شود. در این حرکت که ورزشکاران از آن برای نگه داشتن خود روی سطح آب استفاده می‌کنند، انرژی بسیار کم مصرف می‌شود. ورزشکاران ورزش واترپلو باید از تمرکز و سرعت عمل بالایی برخوردار باشند تا بتوانند بر تیم حریف غلبه کنند.
با همه کم لطفی ها موفقیت دور از دست نیست
تیم ملی واترپلو برای موفقیت در مسابقات کاپ آسیا از اوایل سال تمرینات خود را شروع کرد. همزمان با تیم بزرگسالان، جوانان هم کار خود را زیر نظر وحید رضایی آغاز کردند. حدود ۴۰ ورزشکار در دو تیم جوانان و بزرگسالان در دو نوبت صبح و عصر اردوی تیم ملی را شکل دادند. درست در روزهایی که تغییر و تحولات پی در پی مدیریتی دورنمای خوبی را برای فدراسیون ترسیم نمی کرد، ورزشکاران واترپلوی ایران بدون هیچ چشم داشتی و تنها با انگیزه افتخار آفرینی برای تیم ملی کار خود را دنبال می کردند. اوضاع ورزش کشور آنقدر شلوغ بود و تکلیف ورزش در گیر و دار تغییر دولت و تعیین سرپرست جدید وزارت خانه مبهم جلوه می کرد که هیچ کس به یاد ندارد، مدیری، مسئولی و یا حتی چهره نامداری سری به اردوهای تیم ملی واترپلو زده باشد. با این حال قهرمانان ایران با کمترین امکانات و بالاترین انگیزه به مصاف تیم های گردن کلفت و ریشه دار آسیا رفتند و با مرغوب‌ترین مدال به کشور باز گشتند.

وقتی فدراسیون در دوراهی دل به دریا می زند
محدودیت بودجه مالی در سال های اخیر و تخصیص درصدی از اعتبارات مصوب فدراسیون ها موضوعی نیست که کسی بتواند روی آن سرپوش بگذارد. همانند بسیاری از ارگان‌ها، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو هم در شش ماه نخست سال ١٣٩٢ با مشکلات مالی روبرو بود. محدودیت هایی که حتی برگزاری مسابقه های تدارکاتی را هم برای تیم های ملی جوانان و بزرگسالان ناممکن ساخته بود. در سیستمی که یک بازیکن فوتبال پنجاه میلیارد ریال هزینه بر می دارد، مسئولان فدراسیون به سختی و با تاخیر حقوق مصوب ماهی ۵۰۰ هزار تومان واترپلوئیست ها را می دادند. با همه این گرفتاری ها کار دنبال می شد تا یک دو راهی بزرگ برای فدراسیون پیش آمد. با توجه به هزینه قابل توجه اعزام هر دو تیم جوانان و بزرگسال به ترتیب به مسابقات قهرمانی آسیا و کاپ آسیا و محدودیت بودجه فدراسیون، مسئولان باید تنها یکی از این دو تیم را به مسابقات برون مرزی اعزام می کردند. محسن رضوانی سرپرست جدید فدراسیون که خود نیز از قهرمانان سابق این رشته ورزشی به شمار می رود، بعد از رایزنی های بسیار تصمیم گرفت به هر قیمتی ورزشکاران را به سنگاپور اعزام کند. او حتی برای تامین مخارج اردوها پول قرض کرد. اما سرانجام در دوران وزارت صالحی امیری و تخصیص بودجه اعزام ورزشکاران به مسابقات مختلف، هزینه سفر هر دو تیم درست یکی دو هفته قبل از اعزام تامین شد.

قهرمانانی که واترپلو را رو سفید کردند
تیم ملی واترپلوی جوانان ایران با نمایش خیره کننده و پیروزی برابر تیم های قدرتمندی چون قزاقستان و چین و تنها تحمل یک شکست مقابل ژاپن، به مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا دست یافت و سهمیه مسابقات جهانی ترکیه را بدست آورد. شاگردان وحید رضایی به زغم همه کارشناسان واترپلوی آسیا فراتر از انتظار کار کردند. سرمربی امریکایی تیم ملی چین پس از تماشای بازی جوانان، در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرد که نسل جوان واترپلوئیست های ایران حتی می توانند در المپیک موفق شوند.
همچنین تیم ملی واترپلوی بزرگسال ایران هم با اقتدار تمام بازی های خود را با برد پشت سرگذاشت و قهرمان کاپ آسیا شد. بدین ترتیب این تیم هم تنها سهمیه قاره آسیا را در مسابقات جهانی قزاقستان بدست آورد. تیم های ملی واترپلوی ایران در حالی در آسیا به مدال رسیدند که هیچ بازی تدارکاتی برون مرزی را تجربه نکرده بودند و تنها با هم مسابقه می‌دادند!

واترپلو طلسم‌شکن رشته‌های آبی می‌شود؟
سال‌هاست که در ورزش حسرت مدال‌ رشته‌هایی مانند شنا و دوومیدانی را می‌خوریم و حتی کار حضورمان در رقابت‌های مهم جهانی و المپیک به وایلدکارت هم کشیده شده است. آیا موفقیت در واترپلو به عنوان یکی از رشته‌های آبی، به این معنا نیست که ایران در زمینه استعداد مشکلی ندارد و می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به موفقیت در این رشته پرمدال و مهم نیز امید بست؟

پائولو مالارا، برگ برنده واترپلوی ایران
همانطور که در فوتبال کارلوس کی‌روش و در والیبال خولیو ولاسکو اسم و رسمی دارند، در واترپلو هم پائولو مالارا چهره شناخته شده‌ای به شمار می رود. مالارا که قهرمانی اروپا در رده سنی جوانان و نایب قهرمانی بزرگسال را در کارنامه دارد و پیش از این هدایت تیم های مطرحی چون ایتالیا را برعهده داشته است، بعد از یکسال دوری از واترپلوی ایران همکاری خود را با فدراسیون ایران از سر گرفت. مربی محبوب واترپلوئیست هاحدود چهار ماه شبانه روزی با ورزشکاران کار کرد. با کمک رضا اجاق دستیار و سایر اعضای کادر فنی چون سیروس طاهریان موفق شد، واترپلوی ایران را به یکی از اهدافش یعنی قهرمانی در کاپ آسیا برساند. او که مدیر فنی تیم جوانان هم بود با تاکید بر همدلی بین ورزشکاران موفق شد همه ورزشکاران ایرانی را از نظر روحی و جسمانی به بالاترین سطح آمادگی برساند. سر آخر هم در آخرین روز همکاری با فدراسیون ایران کاپ قهرمانی آسیا را بالای سر برد. قرارداد مالارا با این سرمربی نامدار، تا پایان مسابقات کاپ آسیا بود. محسن رضوانی برای توافق مجدد با وی راهی سنگاپور محل برگزاری مسابقات شد. حال باید دید مسئولان فدراسیون همچنان با مالارا ادامه می‌دهند و یا گزینه دیگری جایگزین این سرمربی ایتالیایی می شود.

قهرمانانی که افتخار آفریدند اما دیده نشدند
تیم‌های ملی واترپلوی جوانان و بزرگسالان در آسیا به مدال رسیدند. اما موفقیت آن ها در بین مسئولان بلند پایه ورزشی ایران بازتاب چندانی نداشت و هیچ پیام تبریکی از سوی داعیه داران ورزش صادر نشد. همچنین لابه لای اخبار زرد فوتبال و غوغاسالاری های رسانه های ورزشی کمترین فضا به این قهرمانی ها اختصاص یافت. واترپلوئیست‌های ایران افتخار آفریدند و پرچم ایران را در آسیا با اهتزار در آوردند اما دیده نشدند تا همچنان علامت تعجب دلسوزان ورزش پررنگ‌تر شود.

آینده روشن واترپلو در هاله ای از ابهام
قهرمانان واترپلوی ایران انصافا گل کاشتند. بدون بازی های تدارکاتی و با کمترین امکانات مدال طلای کاپ آسیا و نقره قهرمانی جوانان آسیا را بدست آوردند. حالا باید از این بازیکنان مستعد حمایت شود تا در مسابقات جهانی و همچنین بازی های آسیایی کره جنوبی باز هم برای کشور افتخار بیاورند. فدراسیون شنا باید از همین امروز برای موفقیت تیم های ملی ایران برنامه ریزی کند. پیش از هر چیز باید بالاخره مسئولان ورزش ایران تعارف را کنار بگذارند و با کنار گذاشتن اختلاف های شخصی تکلیف انتخابات فدراسیون های مختلف از جمله شنا را مشخص کنند. متاسفانه در طول دو سال گذشته فدراسیون شنا، حضور چهار سرپرست را تجربه کرده است. تغییر و تحولات پی در پی و بی‌ثباتی مهلک‌ترین سمی است که می تواند بار دیگر آینده ورزش های شنا، شیرجه و واترپلو را به مخاطره بیاندازد.

نگاهی به عملکرد تیم ملی واترپلوی ایران در کاپ آسیا
تیم ملی ایران با پنج پیروزی متوالی تنها تیم بدون شکست این دوره از رقابت ها بود و توانست علاوه بر کسب عنوان قهرمانی سهمیه ی شرکت در رقابت های جهانی قزاقستان در سال ٢۰١۴ را نیز به دست بیاورد.
ایران تنها نماینده ی قاره ی آسیا در کنار قزاقستان میزبان برای حضور در جام جهانی واترپلو ٢۰١۴ خواهد بود.
رقابت های جهانی از تاریخ ١۶ الی ٢۴ آگوست در آلماتی قزاقستان برگزار می شود.
هدایت تیم ملی واترپلو ایران را پائلو مالارا (سرمربی) رضا اجاق (مربی) و سیروس طاهریان (سرپرست) بر عهده داشتند.
ترکیب اعزامی مسابقات سجاد عبدی، امیرحسین خانی، سهیل خادم پیر، علی پیروز خواه، علی صالح، محمد سعید میرمهدی، رامتین اوسطی، حامد ملک خانبانان، مهدی دایی تقی، عطا برخورداری، علی رضا سلطانی، محمدحسین محمدی و امیر دهداری بوده است.
*نتایج کسب شده ی تیم ملی ایران در سومین دوره ی رقابت های قهرمانی واترپلو کاپ آسیا – سنگاپور:
ایران ١۰ – چین ۶

ایران ٢۵ – فیلیپین ۴

ایران ٣۰ – سریلانکا ١

ایران ١٨ – کویت ٣

ایران ١۰- سنگاپور ۶

*نتایج روز پایانی رقابت ها قهرمانی واترپلو کاپ آسیا- سنگاپور:

فیلیپین ١١ – سریلانکا ١١

چین ۶– کویت ٩

سنگاپور ۶ – ایران ١۰

*رتبه بندی نهایی سومین دوره رقابت های قهرمانی واترپلو کاپ آسیا – سنگاپور:

١. ایران ١۰امتیاز

٢. سنگاپور ٨امتیاز

٣. کویت ۶امتیاز

۴. چین ۴امتیاز

۵. فیلیپین ١امتیاز

۶. سریلانکا ١امتیاز

***نگاهی به عملکرد تیم ملی واترپلوی جوانان ایران در قهرمانی آسیا
تیم ملی ایران، مدافع عنوان قهرمانی در رقابت‌های جوانان آسیا بود و با نمایشی قدرتمند تمامی حریفان خود را از جمله قزاقستان و چین قدرتمند را از پیش رو برداشت. تیم ملی جوانان ایران در اولین بازی خود با اقتدار فیلیپین را شکست داد. در این بازی که با قضاوت سالنیچنکو (قزاقستان) و ژانگ (چین) برگزار شد.
*کادر فنی و ترکیب تیم ملی ایران در سومین دوره رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا – سنگاپور:
کادر فنی: وحید رضایی (سرمربی)، رضا مخیلفی (مربی) و سیروس طاهریان (سرپرست)
بازیکنان: مهرداد غلام‌نژاد، حمید رضامقدم، حامد کریمی، محمدمهدی حیدری، سید حمیدرضا تقوی، سهیل رستمیان، مسعود احمدی، امین قویدل، سید سجاد ساویز، امیرحسین کیهانی، امیرحسین رهبر، عرفان شکری و محمدجواد عباسی

*نتایج کسب شده تیم ملی ایران در رقابت‌های قهرمانی جوانان:

ایران ۴٧ – فیلیپین یک

ایران ۵ – قزاقستان ۴

ایران ١۶ – سنگاپور ۶

ایران ١٩ – سریلانکا ١١

دور یک چهارم:

ایران ١٧ – اندونزی١١

مرحله نیمه نهایی:

ایران ٧ – چین ۶

فینال:

ایران٣ – ژاپن ١٢

*رتبه بندی نهایی رقابت های قهرمانی واترپلو جوانان آسیا:

١- ژاپن

٢- ایران

٣- قزاقستان

۴- چین

۵- کویت

۶- اندونزی

٧- سنگاپور

٨- سریلانکا

٩- هند

١۰- فیلیپین

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب