رضوانی: موفقیت در شنا اتفاقی بدست نمی آید

سرپرست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو پس از کسب کرسی های بین المللی گفت: موفقیت در رشته های ورزشی پایه اتفاقی بدست نمی آید و باید به رشته هایی نظیر شنا نگاه بلندمدت داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ محسن رضوانی سرپرست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو پس از بازگشت از مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی(فینا) اظهار کرد: شنا یکی از رشته های پرمدال در المپیک است. موفقیت در این رشته ورزشی اتفاقی بدست نمی آید. کشورهایی در شنا موفق هستند که در مجموع ورزش قدرتمندی نیز دارند. ما نیز در ایران باید نگاه بلندمدت به این رشته ورزشی داشته باشیم. نمی توان ظرف چند ماه تمرین از شناگران انتظار مدال آوری در مسابقات جهانی را داشت. اما در واترپلو خوشبختانه با توجه به پتانسیلی که داریم فکر میکنم می توان زودتر به مدال رسید.
وی درباره نتایج شناگران ایران در مسابقات جهانی بارسلونا گفت: به نظرم نسبت به مدت زمانی که شناگران در اردو بودند و برنامه های تدارکاتی که داشتند خیلی خوب کار کردند. من به شناگران ایران در بارسلونا صرفا از جهت تلاشی که در این مدت انجام داده بودند، پاداش دادم. به ویژه از عملکرد آرشام میرزایی شناگر١٧ ساله ایران که در این مسابقات رکورد شخصی خود را هم کاهش داد راضی بودم. واقعیت این است که انتظار از نتیجه گیری شنا به این شکل در کشور ما فایده ندارد. ژاپنی ها برای موفقیت خود برنامه ای از سال ١٩٩۰ تا ٢۰١۴ تنظیم کرده بودند که البته در المپیک ٢۰١٢ لندن بعداز امریکا بیشترین تعداد مدال را گرفتند.
ایران هم برای اینکه از ١۵۰ مدال در شنا که بخواهد سهمی از تعداد ٨۰ مدال مردان داشته باشد،نیاز به برنامه شش۶ ساله دارد.البته ما در واترپلوی آسیا راحت تر به مدال می رسیم.در شنا و شیرجه هم ممکن است به شرطی که بستر آن آماده شود.امیدوارم این اتفاق با آمدن سلطانی فر به وزارت ورزش بیافتد.
وی درباره معرفی سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش پیشنهادی از سوی دولت جدید گفت: سلطانی فر در دوران مدیریت هاشمی طبا که یک عصر طلایی برای ورزش کشور به شمار می رفت، قائم مقام سازمان تربیت بدنی بودند. و پیش از آن نیز در محافل ورزشی حضور پررنگی داشتند. زمانی که سلطانی فر استاندار زنجان بود، من در تیم واترپلوی این شهر بازی می کردم. به خوبی یاد دارم که ورزشکاران شهر را کاملا می شناخت و با ورزش آشنایی بسیار خوبی داشت. ورزش ایران نشان داد می تواند باعث تحرک در جامعه شود.والیبال با درخشش در لیگ جهانی آبروداری کرد.رفتن تیم ملی فوتبال به جام جهانی هم شادابی را به جامعه داد و خواسته اول من از وزیر جدید ورزش توجه به ورزش های افتخار آفرین و پرمدال است که البته خودش هم در صحبت هایش به آن اشاره کرده است.
سرپرست فدراسیون شنا، همچنین درباره سه کرسی کسب شده توسط نمایندگان ایران در فینا گفت: خسرو امینی کرسی بسیار مهمی را کسب کردند. به عنوان نایب رئیس کمیته فنی واترپلو فدراسیون جهانی مسئولیت بسیار بزرگی را عهده دار شد. تقریبا تمام تصمیم ها پیرامون برگزاری مسابقات واترپلو در سطح جهان از زیر نظر امینی می گذرد. کسب این کرسی معتبر واقعا افتخار بزرگی برای ما به شمار می رود. من نیز در کمیته مربیان فدراسیون جهانی عضو شدم. همانطور که می دانید این کمیته ١٢ عضو دارد. سرمربی تیم ملی چین، سرمربی تیم ملی امریکا و بسیاری از چهره های بسیار معروف و شناخته شده شنای جهان در این کمیته عضو هستند تا به بررسی کلیه قوانین فنی رشته های زیر مجموعه فدراسیون بپردازند.
رضوانی در ادامه گفت: واقعا کسب این کرسی ها در فدراسیون جهانی جای خوشحالی دارد و قطعا برای ورزش ایران امتیازهایی نیز به ارمغان خواهد آورد. کسب سهمیه میزبانی در مسابقات جام باشگاه های آسیا نخستین امتیازی بود که پس از کسب کرسی ها بدست آوردیم. من در حاشیه برگزاری مجمع فدراسیون جهانی به شرکت تجهیز پوشاک فدراسیون جهانی مذاکراتی را انجام دادم تا وسایل ورزشی و مسابقه ای ورزشکاران ایران را از آن جا تامین کنیم.
سرپرست فدراسیون شنا، از لزوم نظارت بر استخرهای کشور خبر داد و گفت: فدراسیون شنا به عنوان بزرگترین متولی این ورزش باید بر استخرها نظارت داشته باشد. به هر حال استانداردسازی محیط استخرها و همچنین بهره برداری اصولی از آن نیازمند دیدگاه نظارتی فدراسیون شناست. شنا علاوه بر اینکه یکی از مهمترین ورزش ها در حوزه قهرمانی به شمار می رود در حیطه همگانی و سلامت جامعه نیز نقش موثری ایفا می کند. امیدوارم که پیگیری های فدراسیون شنا به بار بنشیند و از نظر قانونی حق نظارت بر استخرها برای فدراسیون ایجاد شود.
ملی پوش سابق واترپلوی ایران درباره دلیل بروز برخی مشکلات در اعزام شناگران به مسابقات کشورهای اسلامی گفت: تا زمانی که دیدگاه مدال آوری نسبت به ورزش های پایه وجود داشته باشد کارها پیش نمی رود. باور کنید که برای اعزام ورزشکاران به مسابقات آسیایی نانجینگ چین هم مشکل داشتیم که با مساعدت شخص دبیرکل کمیته ملی المپیک موضوع حل شد. ما در دوره قبل مسابقات کشورهای اسلامی یک مدال نقره گرفته بودیم. در این دوره هم شانس موفقیت داشتیم اما من نمی توانم از قبل قول مدال آوری بدهم. باید دیدگاه ها نسبت به ورزش های پایه تغییر کند. شنیدم که برای اعزام چند ورزشکار دومیدانی به مسابقات نوجوانان نانجینگ هم مشکل پیش آمده است. به نظرم ضربه اعزام نشدن ورزشکاران پایه را به مسابقات سه الی چهار ساله دیگر می خوریم. به هر حال تا جایی که در حوزه مسئولیت من است تلاش میکنم تا ورزشکاران را به مسابقات مختلف اعزام کنیم تا بتوانند در مسیر پیشرفت حرکت کنند.
سرپرست فدراسیون شنا در پاسخ به پرسشی درباره دلیل بازگشت دوباره “پائولو مالارا” نیز خاطرنشان کرد: در زمان سرپرستی جعفری به دلیل مشکلات مالی با سرمربی وقت تیم ملی واترپلو قطع همکاری کردیم. زیرا در آن زمان نیاز بود تا به اوضاع فدراسیون قدری سر و سامان دهیم. قرارداد قبلی مالارا نجومی بود و اصلا در آن شرایط با بدهی های قبلی فدراسیون پرداخت آن دستمزد سنگین امکان نداشت. به همین دلیل با وی قطع همکاری کردیم. اما مدتی پیش بار دیگر با او وارد مذاکره شدیم و با قراردادی بسیار مناسب همکاری ها را از سر گرفتیم. مالارا تا مسابقات آسیایی سنگاپور قرارداد دارد. در صورت موفقیت در این مسابقات با او تمدید خواهیم کرد. به هر حال سرمربی ایتالیایی تیم ملی از نظر فنی توانایی های زیادی دارد با آشنایی قبلی که از تیم ایران داشته امیدواریم موفق شود.
رضوانی درپایان درباره کادرفنی تیم ملی شنا نیز گفت: ما مربیان ایرانی خوبی داریم که توانایی مطرح شدن را دارند. به هر حال برای آمدن مربی خارجی شنا باید پله،پله کار کنیم تا پایه کار آماده شود. حتی اگر بودجه اش را داشتیم وقتی وویت آلمانی آمد با دستمزد شش هزاریورویی می ماند. چرا که او می خواست طبق برنامه اش شش سال کار کند. اما ما مشکل بودجه داشتیم.حالا هم فکر می کنم ۴ -۵ سال زمان لازم داریم تا بستر برای حضور مربی خارجی شنا فراهم شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

۲۵ بازیکن برای دور دوم تمرینات تیم ملی واترپلو به منظور آمادگی رقابتهای انتخابی جهانی دعوت شدند/ حضور جوانان در کنار بزرگسالان 

سرمربی تیم ملی واترپلو، ۲۵ بازیکن را برای دور دوم تمرینات آمادگی این تیم به منظور حضور در مسابقات انتخابی قهرمانی جهانی ( تورنمنت آستارا خان) دعوت کرد.