رئیس هیأت شنا خراسان رضوی

برای مستأجران استخرها، پول اهمیت دارد نه قهرمانی!

کارشناس شنا کشورمان گفت: با توجه به امکانات موجود، نتایج کسب شده از سوی شناگران ایران در اینچئون بسیار خوب و قابل قبول است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مجید مشتاق در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هر اندازه که امکانات و ابزار فنی برای یک رشته در اختیار ملی‌پوشان قرار بگیرد به همان نسبت آن رشته ورزش رشد و پیشرفت می‌کند. تیم ایران با ترکیبی جوان برای حضور موفق در این مسابقات زحمات زیادی را کشیدند و توانستند ملی‌پوشان در حد امکانات و تدارکات نتایج قابل قبولی را به دست آورند.

کارشناس شنا کشورمان تصریح کرد: به هیچ عنوان تدارکات تیم ایران با دیگر تیم‌ها قابل مقایسه نیست، در این تیم اعزامی ۲ الی ۳ شناگر بسیار خوب و آینده‌دار هستند اگر برای این ملی‌پوشان از همین الان برای مسابقات آسیایی بعدی برنامه‌ریزی شود به طور حتم نتایج قابل قبولی به دست خواهد آمد. فدراسیون باید با حمایت مسئولان کلان ورزشی نسبت به شناسایی نخبگان و تشکیل اردوهای برون مرزی اقدام کند و در طول مدت چهار سال فرصتی که تا شروع بازی‌های آسیایی وقت باقی است با برنامه‌ریزی مدون و هدفمند کار آماده‌سازی ملی‌پوشان را دنبال کند.

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان خراسان رضوی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین کمبود شناگران ملی‌پوش ایران فقط مسابقه است. یک ملی‌پوش در این رشته برای حضور قدرتمند در مسابقات آسیایی باید حداقل در هفت تا هشت مسابقه تدارکاتی سطح بالا شرکت کند تا رکوردهای خود را بهبود ببخشد.

مشتاق افزود: مسئولان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از یک سال و نیم گذشته این شناگران را در طول برگزاری رقابت‌های قهرمانی و لیگ شناسایی و انتخاب کردند و آن‌ها را در اختیار گرفتند البته فقط شش ماه پایانی تا شروع مسابقات آسیایی ملی پوشان به طور مستمر و منظم تمرینات خود را دنبال می‌کردند با توجه به این مسأله جا به جایی چهار رکورد ملی در این پیکارها نتیجه‌ای منطقی و قابل قبول است. اگر در طول فاصله زمانی تا شروع بازی‌های آسیایی دوره بعد روند تمرینات ملی‌پوشان همانند ۶ ماه اخیر باشد به طور حتم ایران هم جزو مدال آوران خواهد بود.

وی تصریح کرد: مسئولان باید با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب این نسل طلایی شنا را به خوبی هدایت کنند. اگر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به خوبی برای فدراسیون تامین اعتبار کنند به طور حتم شنای ایران در آسیا شکوفا خواهد شد.

*شنا می‌تواند به تنهایی رنکینگ ورزش ایران در آسیا را تغییر دهد

مشتاق یادآور شد: اتفاقی که برای “مهدی انصاری” در شنا پروانه افتاد در ورزش جزو اتفاقات نادر است حرکت و عکس‌العمل این شناگر نشان دهنده غیرت و عرقش به ایران است. این ملی پوش خوش تمرین هنوز فرصت زیادی دارد تا بتواند با تمرینات خوب و سطح بالا برای شنای ایران، افتخارآفرینی کند. علاوه بر وی آریا نسیمی‌شاد با ۱۴ سال و ۱۰ ماه سن از دیگر نوابغ شنای ایران است.

کارشناس شنا کشورمان اظهار داشت: اگر نگاهی به مدال‌آوری و جایگاه تیم‌ها در این دوره از مسابقات آسیایی بیاندازیم می‌بینیم که کشورهای چین، ژاپن و کره تاکنون درصدد جدول رده‌بندی ایستاده‌اند اکثر مدال‌های این کشورها از رشته‌های شنا، ژیمناستیک، دو و میدانی و رزمی به دست آورده است. من منکر قدرت ایران در رشته‌هایی مثل بسکتبال و یا والیبال نمی‌شوم ولی آن‌ها در صورت
قهرمانی فقط یک مدال به جمع مدال‌های کاروان ورزشی کشورمان اضافه می‌شود ولی در شنا چون تعداد ماده ها زیاد است یک شناگر می‌تواند چندین مدال برای کشورش بدست آورد.

*جنگ با غول‌های جهان امکانات می‌خواهد
مشتاق گفت: در حال حاضر بودجه و اعتبار برای رشته شنا بسیار کم است، کادر فنی تیم ملی حق‌الزحمه زیادی نمی گیرند و شنا گران از گرفتن پاداش محروم هستند، من می دانم که برخی از آن‌ها با هزینه شخصی خود در اردوها تردد می کنند با این وضعیت نمی توان به جنگ با غول‌های قدرتمند و مطرح جهان رفت.

وی خاطر نشان کرد: در مسابقات رشته شنا از هر کشور ۲ شناگر شرکت می‌کند و مسابقه‌ می‌دهد، در مسابقات سطح قاره‌ای وضعیت به گونه‌ای است که هر ۲ ورزشکار به فینال راه پیدا می‌کنند، اگر از میان آنها حتی یک شناگر حق مسابقه۰ داشت، به جرات می‌توانم بگویم که شناگران کشورمان جزو ۵ الی ۶ نفر برتر راه یافته‌ به فینال می‌شدند ولی متاسفانه این طور نیست و شرایط به گونه‌ای است که آسیایی‌ها در جهان صاحب سکو و مقام هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت: هر شناگری که به فینال بازی‌های آسیایی را پیدا می‌کند در فینال مسابقات سطح a و b جهان نیز حضور دارد.

*نه پول داریم و نه امکانات!

کارشناس شناور در ادامه یادآور شد: طبق یک اصل علمی نمودار ورزشی باید به سمت جلو پیش برود، ما و فدراسیون می‌خواهیم این کار را انجام دهیم ولی نه پول داریم و نه امکانات مناسب در حال حاضر تمام استخرها در دست بخش خصوصی است، معاون بخش خصوصی اعتقادی به قهرمانی ندارد چون برای آن ها هدف از اجازه استخرها فقط درآمد زایی است.
با وجود تمام این مشکلات در حال حاضر شاهد هستیم که باز هم برنامه‌های فدراسیون به صورت راهبردی دنبال می‌شود.

*تاوان گرانی‌ها را شناگران می‌دهند

مشتاق اظهار داشت: در حال حاضر تمام سختی‌های این ورزش فقط به خاطر گرانی ابزار و وسایل این رشته است البته چون سخت افزار این رشته برای خیلی‌ها درآمد زاست ما باید تاوان آن را پس بدهیم.
معتقدم مشکلات باید به صورت پایه ای و اساسی بر طرف شود.
باید هیئت های استانی که بازوهای فدراسیون هستند فعالیت خود را گسترده کرده و در سطح کلان کار را دنبال کنند.

*دولت باید به ورزش بیش از درمان بها دهد

مشتاق گفت: در حال حاضر مسئولان و اعضای دولت برنامه های راهبردی بسیار خوب و حرفه‌ای را د ر دستور کار قرار داده و اجرا می‌کنند ولی بخش اعظم این برنامه‌ها در درمان است در صورتی که باید ورزش را در الویت قرار دهند چون ورزش حکم پیشگیری را دارد، تمامی مباحث و اهداف فرهنگی، سلامت، اقتصادی و … در ورزش نهفته است.

کارشناس شنا اظهار داشت: در استان‌ها پتانسیل و استعداد‌های زیادی هستند که اگر برای آن‌ها برنامه‌ریزی صحیحی شود به طور حتم ما شناگران آسیا را دور خواهیم زد، امیدوارم دولتمردان و سیاسیون واقعا دلسوز بوده و کار کنند تا به اهداف آسیایی و جهانی برسیم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب