درخشش شناگران جوان چشم‌انداز آینده روشن

تیم ملی شنای جوانان ایران با درخشش در مسابقات بین المللی دبی و کسب پنج سهمیه المپیک نانجینگ ثابت کردند که این ورزش می تواند چشم انداز بسیار مطلوبی در افق ورزش ایران داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ در طول سال های گذشته بسیاری معتقد بودند شرایط برای موفقیت جوانان ایران در رشته های پایه و رکوردی مثل شنا و دوومیدانی مناسب نیست. حتی برخی مدعی بودند اساسا ایرانی ها در ورزش هایی چون شنا استعداد زیادی ندارند و سرمایه گذاری در آن را کاری بیهوده می دانستند. شاید به همین دلیل بود که در طول چند سال گذشته شاهد انواع بی مهری ها به ورزش شنا بودیم. از فقدان ثبات مدیریت و رفت و آمد چهار سرپرست در طول دو سال تا عدم اختصاص بودجه مناسب و برابر دستمزد یک والیبالیست به فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو . چالش هایی که عملا اجازه برنامه ریزی مناسب و به کار گماردن افراد مجرب را برای مدیریت تیم های ملی نمی داد.
اما پس از ریاست محسن رضوانی فارغ از چگونگی مدیریت او، سرانجام پس از سال ها فدراسیون به ثبات نسبی رسید. برگزاری ۳۲ مسابقه در طول یکسال و تشکیل اردوهای منظم تیم های ملی شنا، شیرجه و واترپلو و همچنین نظارت و ارزیابی دقیق پتانسیل موجود ورزشکاران از جمله اقداماتی بود که پس از ثبات کار محقق شد.
سال ۱۳۹۳ برای ورزش شنا ایران شروع خوبی داشت. قهرمانی تیم نوجوانان ایران در جشنواره شنای رومی کشور ترکیه نخستین دستاورد خانواده شنا بود. دستاوردی که نشان می داد نوجوانان مستعدی در شنای ایران وجود دارند که در صورت حمایت از آن ها می توانیم به موفقیت در این رشته ورزشی امیدوار باشیم.
تیم ملی شنای جوانان ایران هم که در اردیبهشت ماه در مسابقات بین المللی دبی شرکت کرد، موفق شد تا برای نخستین بار پنج سهمیه المپیک جوانان نانجینگ را به ارمغان بیاورد. موفقیتی که برای بسیاری حتی مسئولان فدراسیون شنا هم قابل پیش بینی نبود.
تیم ملی شنای ایران با کسب سه نشان طلا، در ماده های ۱۰۰ و ۲۰۰ متر قورباغه نیز چند بار رکورد شکنی کرد و نیما عبداللهی، محسن مهمان نواز، آریا نسیمی شاد و شایان عظیمی توانستند پنج سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند.
شایان عظیمی نماینده ایران در ماده ۵٠ متر قورباغه در رده سنی ۱۶-۱۷ سال بود. عظیمی در فینال این مسابقات توانست سریع تر از ٣٠ ثانیه و ٨۵ صدم ثانیه شنا کند. او رکورد ٣٠ ثانیه و ٧٩ صدم ثانیه را ثبت کرد. با این حساب شناگر جوان کشورمان توانست جواز حضور در رقابت های المپیک جوانان نانجینگ را به دست آورد.
محسن مهمان نواز دیگر نماینده ایران در مسابقات صبح امروز بود. مهمان نواز در ماده ۵۰متر کرال پشت به آب زد و با ثبت زمان ۲۷ ثانیه و ۸۹ صدم ثانیه ضمن حضور در مرحله نهایی مسابقات سهمیه ورودی المپیک جوانان را نیز کسب کرد. زمان مورد نیاز برای ورودی المپیک نانجینگ ۲۸ ثانیه و ۱۴ صدم ثانیه بود.
آریا نسیمی شاد در فینال ماده ۱۰۰ متر قوباغه رده سنی ۱۴-۱۵ سال رکورد ۱:۰۶:۵۶ را ثبت کرد و مدال طلا گرفت. آریا نسیمی شاد با ثبت این زمان موفق شد تا رکورد ورودی المپیک جوانان (۱:۰۷:۰۶) را بزند. بدین ترتیب او جواز حضور در مسابقات المپیک جوانان را بدست آورد.
در آخرین روز رقابت های بین المللی دبی آریا نسیمی شاد در ماده ۲۰۰ متر قورباغه با به ثبت رساندن زمان ۲ دقیقه و ۲۵ ثانیه و ۵۶ صدم ثانیه موفق به کسب چهارمین سهمیه المپیک نانجینگ شد. او با ثیت این زمان به فینال این ماده که عصر امروز شنبه ششم اردیبهشت ماه برگزار می شود راه یافت. ورودی اعلام شده این ماده ۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه و ۲۲ صدم ثانیه بوده است.
نیما عبداللهی صبح امروز در ماده ۵۰ متر پروانه به آب زد و با ثبت رکورد ۲۵ ثانیه و ۸۵ صدم ثانیه به عنوان نفر سوم به فینال راه یافت. شناگر پروانه رو تیم ملی ایران با ثبت این زمان زودتر از ۲۶ ثانیه و ۳۲ صدم ثانیه مورد نیاز برای کسب سهمیه ورودی شنا کرد تا بتواند پنجمین سهمیه شنای ایران را در مسابقات المپیک نانجینگ کسب کند.
ویروس بداخلاقی و بی اعتمادی در خانواده شنا پس از رفت و آمدهای مدیریتی در چند سال گذشته به جان این خانواده ورزشی افتاد. آن هایی که در دوره های قبلی پست وسمتی داشتند، جانشین های خود را قبول ندارند و افرادی که جدیدا صاحب منصب شده اند هم همچنان رگبار انتقاد را به مدیران قبلی می بندند. آخرین مساله‌ای که در حاشیه مسابقات سهمیه المپیک نوجوانان رخ داد به مسابقات دبی باز می‌گشت. جایی که یک شناگر با زیر سوال بردن صلاحیت فنی مربیان تیم ملی به صورت مستقل در مسابقات شرکت کرد و سهمیه المپیک نانجینگ گرفت. رهام پیروانی که به ادعای فدراسیون شنا دوبار از حضور در اردوی تیم ملی سرباز زده بود به صورت مستقل در مسابقات شرکت کرد. جالب اینکه برخی از مدیران برکنارشده فدراسیون و منتقدان فدراسیون، موفقیت این یک ورزشکار مستقل را بزرگتر از دستاوردهای تیم ملی شنا جلوه دادند. نه تنها به پشت کردن یک ورزشکار به تیم ملی کشورش خرده نگرفتند، بلکه رفتار او را ستودند. فدراسیون شنا نیز در موضعی نه چندان مستحکم اعلام کرد که تصمیم گیری درباره سهمیه این شناگر را به جلسه کمیته انضباطی موکول می کند.
رئیس فدراسیون در این باره در اظهارنظری مختصر عنوان کرد: آریا نسیمی شاد، محسن مهمان نواز، نیما عبداللهی، شایان عظیمی و رهام پیروانی همه از سرمایه های این آب و خاک هستند. ای کاش رهام پیروانی هم مثل سایر شناگران ایران در مسیر قانونی تیم ملی حرکت می کرد. وظیفه ما حمایت و مدیریت برنامه همه شناگران مستعد و باانگیزه است.
شنای ایران به گواه نتایج درخشانی که در ماه های اخیر کسب کرده جهش قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است. شناگران ایران امروز برخلاف سال های گذشته به تنها به دریافت وایلدکارت برای شرکت در مسابقات امیدوار نیستند، بلکه انگیزه زیادی دارند که علاوه بر کسب سهمیه مسابقات بین المللی روی سکوی افتخارات جهانی نیز بیاستند. در این شرایط پرداختن به حاشیه ها و تلافی کردن اختلاف های قدیمی نه تنها به پیشرفت شنا کمک نمی کند، بلکه موجب شکسته شدن نهال نازک شنای ایران می شود.
از سوی دیگر وزارت ورزش و جوانان و همچنین کمیته ملی المپیک باید یکبار برای همیشه تکلیف خود را با ورزش های پایه به ویژه شنا روشن کند. پرداخت بودجه مناسب و حمایت های معنوی وزارت خانه می تواند در سکوت خبری رسانه ای انگیزه مضاعفی برای قهرمانان شنا فرآهم آورد. انگیزه ای که می تواند در المپیک ریودوژانیرو برگ جدیدی از تاریخ را در ورزش ایران رقم بزند.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

امینی: مدیریت ورز‌ش‌های آبی آسیا در دست ایرانیان است که باید به آن افتخار کنیم/بدون اغراق رضوانی جایگاه مهمی را بدست آورد

نایب‌رئیس اسبق کمیته واترپلو جهان گفت: اکنون مدیریت شنا، شیرجه و واترپلو آسیا در دست ایرانیان است که باید به این مهم افتخار کنیم و جایگاه رضوانی بدون اغراق پس از کمیته بین‌المللی المپیک، مهم‌ترین جایگاه ممکن است که می‌توان به دست آورد.