منوچهر مهنی نسب: نظارت هیات ها زمینه ساز موفقیت است

رئیس هیئت شنای استان هرمزگان گفت: نظارت بر استخرها و ارتباط بیشتر با استخرداران زمینه ساز موفقیت هیئت شنا به عنوان بازوی اداره کل ورزش و جوانان استان ها است.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ منوچهر مهنی نسب درباره تایید صلاحیت مدیران استخرها توسط هیئت های شنا اظهار کرد: الان ۲۹ استخر در استان هرمزگان فعال هستند. در کل کشور مشکل نظارت هیئت شنا بر استخرها وجود دارد. اکثر استخرها به صورت خصوصی و دولتی اداره می شود. در استان هرمزگان به غیر از دو سه استخر بقیه زیر نظر ادارات و ارگان های دولتی هستند. طبق قانون، مسئول و متولی پروانه استخرها ادارات کل ورزش استان ها است و هیئت شنا کار صدور پروانه، نظارت بر استخرها و تایید نیروها و مربیان آموزشی را بر عهده دارد که در حال حاضر این مسئولیت به خاطر یک سری مشکلات کمرنگ شده است.
او ادامه داد: بهره برداری از این استخرها به این صورت است که در استان هرمزگان استخرها دولتی هستند، به صورت باشگاه ورزشی مربوط به ادارات و ارگان دولتی خود کار می کنند. بعضی شرکت ها که استخر در اختیار آن ها است، باشگاه هم دارند و در این زمینه فعالیت می کنند.
رئیس هیئت شنای استان هرمزگان درباره موانع قانونی جلوگیری از نظارت هیئت شنا بر استخرها گفت: این یک خلا است که وزارت ورزش و جوانان باید آن را حل کند تا صدور پروانه و نظارت بر استخرها به طور مستقیم از طریق هیئت شنا صورت بگیرد. در حال حاضر به طور مستقیم نمی توانیم بر این مسئله نظارت کنیم و کنترل مسائل را در اختیار بگیریم. هیئت شنا به عنوان بازوی اداره کل ورزش و جوانان استان ها است. موفقیت هیئت ها در گرو نظارت بر استخرها، ارتباط بیشتر با استخرداران و انجام یک سری فعالیت ها است.
منوچهر مهنی نسب درباره پیامدهای عدم نظارت هیدت شنا بر مدیران استخرها عنوان کرد: در صورت عدم نظارت، هیئت ها نمی توانند مسئولیت ها و وظایف مدنظرشان را به خوبی پیش ببرند چون در حال حاضر هیچ کدام از هیئت های شنا سیستم درآمدزایی ندارند. هیئت ها در کنار آن یک سری هزینه هایی هم دارند. وقتی مدیریت و مسئولیتی درست نباشد نمی توان بر عملکرد و صلاحیت مدیران استخرها نظارت کرد. ولی اگر این مسئولیت در اختیار هیئت ها باشد به خوبی می توان روی استخرها نظارت کرد، درآمد زایی داشت. با این کار از استخرداران هزینه گرفته می شود و دوباره برای پیشبرد خود استخرها به کار گرفته می شود.
او افزود: با تایید صلاحیت مدیران استخرها توسط هیئت شنا می توان خیلی از استانداردهای الزامی را برای استخرها در نظر گرفت که الان سهل انگاری می شود و رعایت نمی شود. مدیریت استخرها را مشخص کرد. می توان بر کیفیت و سطح آموزش و بهداشت استخرها را نظارت کرد. به مسائل رفاهی بیشتر توجه کرد.
مهنی نسب تاکید کرد: بعضی از امکاناتی که هیئت های زیر نظر اداره کل ورزش و جونان ندارند، خود ادراه کل ورزش و جوانان هم این امکانات را ندارد که بخواهد این تسهیلات و امکانات را به کار بگیرد.
وی درباره پیامدهای تایید صلاحیت مدیران استخرها اشاره کرد: هیئت شنا می تواند استخرها را رتبه بندی کند و برای استخرداران امتیاز در نظر بگیرد که این کار باعث پیشرفت و حرکت به سمت قهرمان پروری و استعدادیابی می شود و به رفع نواقص کمک کند. همچنین الان هر مدیری براساس سلیقه خودش کار می کند و هیئت ها نمی توانند کاری انجام دهند. کاری که در تخصص یک هیئت است باید تمام اختیارات آن را هم به هیئت داد تا برنامه ریزی کند و نتیجه مطلوب داشته باشد.
او درباره ارتباط بین استخرداران بخش خصوصی و هیئت های شنا گفت: ما با استخرداران بخش خصوصی ارتباط خوبی داریم. هیئت ها معمولا کارهای استخرداران بخش خصوصی را رصد می کنند. با وضع قانون می توان وظایف و مسئولیت ها را به نحوه احسن انجام داد. حتی ارتباطات و هماهنگی بخش خصوصی و هیات های شنا را تنگاتنگ کرد.
رئیس هیئت شنای استان هرمزگان تاکید کرد: اگر تایید صلاحیت مدیران استخرها بر عهده هیئت ها باشد، می تواند ضوابط و برنامه هایی را که فدراسیون در نظر می گیرد، در استان ها اجرا کرد و برنامه هایی را که در استان ها و شهرستان ها به صورت بومی و محلی برگزار می شود را با برنامه های فدراسیون تطبیق داد.
اداره کل ها حتی حاضرند به طور رایگان استخر در اختیار هیئت ها قرار دهند ولی هزینه نگه دارای استخرها خیلی بالاست. در اکثر کشورهای دنیا شهرداری ها برای ارائه خدمات به شهروندان هزینه های نگهداری استخرا را بر عهده می گیرد و مردم استفاده می کنند. بقیه تشکل ها مثلا هیئت شنا از آن ها سرویس می گیرد نه اینکه به آن ها سرویس دهند.
او در پایان گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که هیئت یک استخر مختص به خود را به طور مستقل در اختیار ندارد. استخرهایی که در اختیار ادارات و ارگان های دیگر است به طور مستقل در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان ها نیستند. انتظارمن این است که اداره کل استخرهایی را به طور مستقل در اختیار هیئت قرار دهد چون هیئت زیر نظر اداره کل کار می کند. یا اینکه با حمایت آن بتوانیم از طریق مناقصه یا اجاره استخری را در اختیار داشته باشیم تا خدمات را ارائه دهیم. اداره کل باید پاسخگو باشد چون متولی این امر است.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب