عزم ملی ورزشی برای ستاندن حق واترپلو

تیم ملی واترپلو ایران نیازمند حمایت متولیان ورزش کشور است تا طلسم صعود به المپیک را با شکست قزاقستان بشکند.

حمیدرضا نقیبی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری آنا، فدراسیون شنا این روزها نیاز وافری به حمایت متولیان ورزش ایران دارد تا بتواند حقی که مسئولان ورزش قزاقستان و چین با همکاری یکدیگر قصد ستاندن آن را از واترپلو ایران دارند، بازستاند.

تلاش‌های فراوان و شبانه‌روزی محسن رضوانی رئیس فدراسیون در سایه مربیگری الکساندر چیریچ سرمربی تیم ملی واترپلو به همراه کوشش فراتر از انتظار بازیکنان تیم ملی و تمامی عوامل فدراسیون و حتی رسانه‌ها در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا به نتیجه رسید و واترپلو ایران پس از ۴۴ سال موفق به کسب مدال برنز در المپیک آسیایی شد.

پس از درخشش واترپلوئیست‌های ایرانی در جاکارتا، هدف بعدی شکستن طلسم صعود به المپیک بود. هدفی والا که رضوانی و دیگر مدیران فدراسیون را بر آن داشت تا برای حفظ چیرو نهایت تلاششان را انجام دهند و نهایتاً سرمربی که مدال آسیایی را پس از ۴۴ سال با تلاش شاگردانش به دست آورده بود، پذیرفت در ایران بماند و به‌رغم تمامی مشکلات مالی مسئولیتی بزرگ‌تر را قبول کرد تا با بازیکنان تیمش به سمت شکستن طلسم صعود المپیک حرکت کنند.

ویروس کرونا بهانه‌ای برای حذف ایران

تیم ملی واترپلو ایران دوران آماده‌سازی برای رقابت‌های انتخابی المپیک را آغاز کرد و این اتفاق در حالی رقم خورد که با توجه به میزبانی ژاپن در المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرعه رقابت برای کسب تک سهمیه قاره آسیا به نام ۴ تیم ایران، قزاقستان، چین و کره جنوبی درآمد. قرار بود از ۲۰ تا ۲۶ بهمن ۹۸ مسابقات انتخابی المپیک در قزاقستان برگزار شود که شیوع ویروس کرونا در چین باعث شد تا مسابقات به تعویق بیفتد و به تاریخ ۵ اسفند موکول شود که این تاریخ به تأیید نهایی نرسید.

دلیل تعویق رقابت‌ها این بود که قزاق‌ها معتقد بودند ورزشکاران چینی ناقل ویروس کرونا هستند اما تمامی واترپلوئیست‌های چینی ۳ ماه قبل از انتشار ویروس کرونا در اردوهای خارجی حاضر بودند و به کشورشان بازنگشته بودند. قزاقستان متوسل به لابی شد و به فدراسیون جهانی شنا پیشنهاد داد تا تیم‌های قهرمان مردان و زنان واترپلو بازی‌های آسیایی سهمیه المپیک دریافت کنند و فدراسیون جهانی با قبول این موضوع، پیشنهاد داد تا قزاقستان و چین که قهرمانی واترپلو مردان و زنان را در بازی‌های آسیایی کرده بودند نماینده قاره کهن در توکیو باشند.

قزاقستان بلافاصله با این موضوع موافقت کرد و چین هم که تیم زنانش مسافر المپیک شده بود با این پیشنهاد موافقت کرد و کره جنوبی که کمترین شانس را در میان ۴ تیم مردان برای صعود به المپیک دارد درباره این موضوع سکوت کرده است. فدراسیون ایران سریعاً مخالفتش با این موضوع را مطرح کرد و پیشنهاد داد دیدارهای رفت و برگشت بین ایران و قزاقستان برگزار شود و یا اینکه در کشور ثالث تک‌بازی برگزار شود.

متولیان ورزش ایران به کمک واترپلو بروند

تلاش‌های فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو برای احقاق حق ملی‌پوشان واترپلو آغاز شده و رایزنی‌های زیادی صورت گرفته تا قزاقستان نتواند بدون دردسر مسافر توکیو شود اما در این میان باید متولیان اصلی ورزش کشور به حمایت از فدراسیون برخیزند. کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان باید از ارتباطات خود استفاده کنند و اجازه ندهند تا محسن رضوانی و دیگر مدیران فدراسیون تنها بمانند.

پیش از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا قرار بود تیم ملی واترپلو همانند دو دوره قبلی اعزام نشود اما با مکاتبات و رایزنی‌هایی که از سوی رضوانی و مدیران فدراسیون انجام شد سفر به اندونزی صورت گرفت و منجر به شکستن طلسم ۴۴ ساله کسب مدال آسیایی شد. الکساندر چیریچ موفق شده تا شاکله اصلی تیمش را حفظ کند و بازیکنان او تجربه بیشتری دارند. آن‌ها اردوهای طولانی مدت و طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشتند و در شرایط خوبی قرار دارند. برابر قزاقستان از پیش بازنده نیستند و باید از شانسی که دارند استفاده کنند تا ناممکن را با شکست قزاقستان ممکن کنند.

 

وقت بسیج همگانی ورزش ایران برای ستاندن حق واترپلو فرا رسیده است و شاگردان چیریچ که زحمت زیادی کشیدند تا به شرایط مسابقه برسند سراسر انگیزه هستند تا به مصاف قزاقستان بروند و این حریف قدرتمند را که از صربستان هم بازیکنانی را تبعه کشورش کرده، مغلوب عزم و صلابت ایرانی کند. رایزنی‌های مسئولان ورزش شروع شود تا حقی از واترپلو تضییع نشود و چیریچ و بازیکنانش نشان دهند صعود به المپیک حق مسلم واترپلو ایران است.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب