از قهرمانی کلمبیای قدرتمند تا سومی ایران شایسته

در نخستین دوره مسابقات مسابقات توسعه جهانی واترپلو تیم کلمبیا در حالی قهرمان شد که واترپلوئیست‌های کشورمان در عین شایستگی به عنوان سومی بسنده کردند.

 

حامد عبدالملکی:

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ رقابت‌های توسعه جهانی واترپلو با هدف گسترش این رشته ورزشی در کشورهایی که واترپلوی آنها جز رشته‌های توسعه ‌یافته و محبوب کشورهای مذکور نیست هر دو سال یک بار با حضور ۱۲ تیم از قاره‌های مختلف دنیا برگزار می‌شود.

هر دو سال یک بار تیم‌های از قاره‌های آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و مرکزی و اروپا که نتوانسته‌اند در رویدادهای مهم فینا شرکت کنند، انتخاب و برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی می‌کنند.

تا به حال ۴ دوره از این مسابقات برگزار شده است که نخستین دوره آن در سال ۲۰۰۷ و به میزبانی کویت بود. این کشور دو بار دیگر و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ هم میزبانی مسابقات مذکور را بر عهده داشته است و عربستان هم در سال ۲۰۱۱ پذیرای ۱۱ تیم دیگر بود.

حدود یک ماه دیگر هم پنجمین دوره این مسابقات به میزبانی کشورمان برگزار خواهد شد. بر همین اساس در این گزارش به بررسی نتایج نخستین دوره مسابقات پرداختیم تا ببینیم که سال ۲۰۰۷ چه اتفاقاتی در کویت رخ داده است.

«ایران، کویت،‌ عربستان،کره‌جنوبی، شیلی، کلمبیا،‌ پورتوریکو،‌ اروگوئه،‌ الجزایر، تونس،مراکش و کنیا» در نخستین دوره مسابقات توسعه جهانی واترپلو حضور داشتند که گروه‌بندی این رقابت‌ها به شرح ذیل بود:

 

گروه یک: کویت، عربستان، کنیا، الجزایر، پورتوریکو و شیلی

گروه دوم: ایران، کره‌جنوبی، مراکش، تونس، اروگوئه و کلمبیا

 

روز اول: خط و نشانی که کلمبیا برای حریفان کشیدند

در روز اولِ نخستین دوره مسابقات توسعه جهانی واترپلو، کلمبیا ۲۹ بر ۶ تونس را شکست داد تا برای تیم‌های حاضر در این رویداد نوپا خط و نشانی جدی کشیده باشد. پورتوریکو هم با نتیجه ۱۹ بر ۲ از سد کنیا گذشت. در همین روز تیم ملی کشورمان ۱۵ بر ۴ کره‌جنوبی را پشت سر گذاشت.

 

روز دوم: ایران قدرتش را به رخ حریفان کشید

ملی‌پوشان کشورمان در روز دوم مسابقات خوش درخشیدند. آنها با نتیجه قاطع ۲۰ بر یک مراکشرا در هم کوبیدند. کلمبیا که در روز نخست نتیجه‌ای مطلوب کسب کرده بود در روز دوم هم کارش را تکرار کرد. آنها ۱۳ بر ۴ اروگوئه تیم موفق روز نخست را شکست دادند. پورتوریکو هم ۱۲ بر ۴ الجزایر را پشت سرگذاشت.

در این روز کویت خوب ظاهر شد و با نتیجه ۲۵ بر ۴ کنیا را پشت سر گذاشتند. در روز دوم که تقریبا مشخص شد که نمایندگان قاره آفریقا حرفی برای گفتن در این مسابقات نخواهند داشت.

 

روز سوم: عربستان پرگل‌‌ترین بازی نخستین دوره را به نام خود کرد

در روز سوم هم واترپلوئیست‌های کشورمان عالی ظاهر شدند و در یک بازی برتر۲۱ بر ۳ تونس را شکست دادند و سومین برد پیاپی خود را در این مسابقات جشن گرفت. کلمبیا ۲۱ بر یک مراکش نگونبخت را شکست داد و پورتوریکو هم با نتیجه ۱۳ بر ۷ از سد شیلی عبور کرد.

دراین روزعربستان هم نتیجه‌ای عجیب را به ثبت رساند. آنها ۴۵ بر ۳ کنیا را شکست دادندو پرگل‌ترین بازی نخستین دوره مسابقاتتوسعه جهانی واترپلو را به نام خودشان ثبت کردند.

 

روز چهارم: چهارمین برد متوالی ایران

تیم ملی کشورمان در یک بازی حساب‌شدهبا نتیجه ۱۱ بر ۴ اروگوئه را شکست داد و چهارمین برد متوالی خود را ثبت رساند. کلمبیا هم با نتیجه ۱۲ بر ۷ از سد کره‌جنوبی گذشت و پورتوریکو با نتیجه ۱۰ بر ۹ کویت را شکست داد.

 

روز پنجم: سدمحکمی به نام کلمبیا

حساس‌ترین روز مسابقات روز پنجم بود. در این روز ایران و کلمبیا در شرایطی که هر دو ۴ برد پیاپی داشتند به مصاف هم رفتند تا تکلیف تیم نخست این گروه مشخص شود. برنده این مسابقه به دیدار نهایی راه پیدا می‌کرد و بازنده هم باید به مصاف تیم دوم گروه نخست برای برگزاری دیدار رده‌بندی می‌رفت. ایران در این بازی به مصاف کلمبیایی رفت که بسیار قدرتمند بود. واترپلویسئت‌‌های کشورمان در یک رقابت نزدیک و حساس پیکار را با نتیجه ۸ بر ۶ به حریف واگذار کردند و شانس صدرنشینی و البته صعود به فینال را از دست دادند. کلمبیا با این برد فینالسیت شد.

پورتوریکو هم در یک دیدار نزدیک بازی را با نتیجه ۸ بر ۹ به عربستان واگذار کرداما آنها باز هم با وجود این شکست اول شدند و در رده نخست گروه خود قرار گرفتند و فینالیست شدند. کویت میزبان هم با قرار گرفتن در رده دوم حریف کشورمان در دیدار رده‌بدنی شد.

 

روز ششم: استراحت برای یک روز سخت

تیم‌ها در این روز استراحت کردند.

 

روز هفتم و پایانی: ایران سوم شد

در روز آخر تیم‌ها برای کسب رتبه اول تا دوازدهم به مصاف هم رفتند. تیم‌های اول هر گروه به مصاف هم رفتند. همین روند تا تیم‌های ششم هر دو گروه تکرار شد. یعنی تیم‌ دوم گروه اول با تیم دوم گروه دوم، تیم سوم گروه اول با تیم سوم گروه دوم و …

برای رده‌های یازدهم و دوازدهم دو تیم مراکش و کنیا به مصاف هم رفتند که در پایان این بازی مراکش با نتیجه ۳۶ بر ۲  کنیا را شکست داد و به عنوان یازدهمی رسید. کنیا هم با تعداد زیادی گل خورده و البته قاطعانه آخر شد.

برای کسب رتبه نهم الجزایر ۱۱ بر ۶ تونس را شکست داد و نهم شد. تونس هم بر جایگاه دهم تکیه زد.

کره‌جنوبی ۱۹ بر ۱۲ شیلی را برد و بر سکوی هفتمی تکیه کرد. شیلی هم به رتبه هشتم رسید.

عربستان و اروگوئه برای رتبه‌های پنجم و ششم به مصاف هم رفتند و این عربستان بود که با نتیجه ۱۰ بر ۸ حریف را شکست داد و پنجم شد. اروگوئه هم که جام را خوب شروع کرده بود ششم شد.

واترپلوئیست‌های شایسته کشورمان هم در دیدار رده‌بندی به مصاف کویت رفتند و میزبان این دوره از مسابقات را با نتیجه ۹ بر ۵ شکست دادند و در عین شایستگی به عنوان سومی بسنده کردند.

در دیدار نهایی هم مطابق پیش‌بینی‌ها کلمبیای قدرتمند ۱۶ بر ۴ پورتوریکو را شکست داد و قهرمان شد.

 

رده‌بندی پایانی نخستین دوره رقابت‌های توسعه جهانی واترپلو:

  1. کلمبیا
  2. پورتوریکو
  3. ایران
  4. کویت
  5. عربستان
  6. اروگوئه
  7. کره‌جنوبی
  8. شیلی
  9. الجزایر
  10. تونس
  11. مراکش
  12. کنیا

اسامی ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های سال ۲۰۰۷ :

علیرضا شهیدی‌پور، آرامه آقازاریان، محسن جلیلی، سجاد عبدوهنجانی، محمدمهدی تیرانی، علی پیروزخواه، سیدمهدی عماد، سهیل خادم پیر، امیرعباس علی آزاد، علی اکبر شیری جیان، یاشار سلطانی، میلاد محمدی و امیرحسین خانی

 

محسن رضوانی، رئیس کنونی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در سال ۲۰۰۷ مدیر تیم ملی واترپلو بود. وی در خصوص این مسابقات می‌گوید: واقعا تیم خوب، قدرتمند و یک‌دستی داشتیم. وقتی کره‌جنوبی را با قدرت شکست دادیم همگی از ایران به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی نام بردند.

مدیروقت تیم‌ملی واترپلو ادامه داد: در آن دوره کلمبیا واقعا تیم قدرتمندی و از تمامی تیم‌های حاضر یک سروگردن بالاتر بود. در آخرین بازی مرحله گروهی به مصاف این تیم رفتیم و بازی را با نتیجه ۸ بر ۶ به آنها واگذارد کردیم. بچه‌ها در آن بازی بسیار خوب ظاهر شدند به طوری که در پایان مسابقات تمامی کارشناسان حداقل حقِ ایران را نائب قهرمانی می‌دانستند.

رضوانی گفت: پس از باخت به کلمبیا در گروه خود دوم شدیم و به دیدار رده‌بدنی رفتیم و مقابل کویتی که از امتیاز میزبانی بهره می‌برد به برتری دست یافتیم و سوم شدیم.

وی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید اگر در گروه رو‌به‌رو بودیم به راحتی فینالسیت می‌شدیم و در دیدار نهایی هم کلمبیای قدرتمند را شکست می‌دادیم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب