همه چیز درباره مسابقات انتخابی المپیک واترپلو در آسیا

در شرایطی که همچنان بلاتکلیفی نهادهای بین المللی در برگزاری یا عدم برگزاری المپیک و همچنین مسابقات انتخابی ادامه دارد، امیدواریم که با همت والای ملی پوشان ، شاهد کسب افتخارات ارزنده و روزافزونی برای کشورمان در این رشته ورزشی باشیم.

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ این روزها یکی از مباحث مطرح ، بسیار مهم و  سرنوشت ساز در رابطه با ورزش واترپلو کشورمان،چکونگی انتخاب نماینده واترپلو قاره پهناور آسیا برای حضور در المپیک توکیو است. چالشی که در این دوران محدودیت فعالیت های ورزشی رشته های آبی به دلیل شیوع کرونا، اگر به سود ورزش واترپلوی کشورمان تمام شود، میتواند تبدیل به یک نقطه عطف شده، شوری تازه را در بین واترپلوئیست های تیم ملی ایجاد کرده و آنها را امیدوارانه به سمت انجام تمریناتی مستمر،گسترده و پیگیرانه سوق دهد.

در بهمن ماه سال گذشته که هنوز ویروس کرونا همه گیر نشده و در تمامی کشورهای جهان شیوع پیدا نکرده بود، قرار بود که مسابقات انتخابی نماینده واترپلو قاره آسیا  جهت حضور در المپیک، مانند دوره های قبل برگزار شود ولی متاسفانه در آن برهه زمانی که کرونا تمامی کشورهای آسیایی را درگیر کرد و خود به خود به دلایل بهداشتی و اعمال محدودیت تردد اتباع کشورهای مختلف، برگزاری این رقابتها منتفی شد.

حال قوانین مصوب در فدراسیون چهانی شنا بر این نکته تاکید دارد  که اگر بنا به هر دلیل مسابقات انتخابی رشته های ورزشی تحت پوشش این فدراسیون جهت حضور در بازی های المپیک لغو شود، این دو تیم برتر رشته های ورزشی در قاره ها خواهند بود که در یک دیدار شرکت کرده و برنده راهی المپیک خواهند شد و با این نگاه، دو تیم قزافقستان و ژاپن به عنوان تیم های اول و دوم مسایقات واترپلو قهرمانی آسیا این فرصت را یافتند که با هم به رقابت بپردازند اما با توجه به میزبانی ژاپن در المپیک ۲۰۲۰ و حضور مستقیم تیم ملی واترپلو این کشور در المپیک توکیو، خیلی زود از سوی برخی محافل خبری اعلام شد که تیم واترپلو قزاقستان به عنوان نماینده  اول و برترقاره آسیا به المپیک توکیو دعوت خواهد شد. بلافاصله اما این امر مورد اعتراض رسمی فدراسیون شنا و کمیته ملی المپیک ایران قرار گرفت.

مسئولان فدراسیون ایران با اشاره بر این مسئله که عدم حضور ژاپن در دیدار انتخابی نماینده قاره آسیا در بازی های المپیک، نباید موجب شود که تیم قزاقستان بدون برگزاری هیچ گونه مسابقه ای در المپیک حضور یابد، استدلال کردند که با کنار گذاشته شدن ژاپن به عنوان تیم دوم واترپلو قاره آسیا از گردونه انتخابی، حال این تیم واترپلوی ایران است که در رده سوم بازی های آسیا قرار داشته و باید خق حضور در تک مسابقه انتخابی را داشته باشد.

بدین ترتیب ایران پیشنهاد داد که هر دو تیم واترپلو ایران و قزاقستان با هم مسابقه دهند و برنده این رقابت به المپیک توکیو اعزام شود.

در این راستا و برای مجاب و قانع کردن فدراسیون جهانی شنا جهت برگزاری این دیدار انتخابی بین دو تیم واترپلوی ایران و قزاقستان به عنوان تیم های برتر و مدعی واترپلوی آسیا برای حضور در المپیک توکیو ،تلاش های بسیاری شکل گرفت که کماکان نیز ادامه دارد و بایستی در این رابطه به مسئولان ورزشی کشورمان خسته نباشید جانانه گفت چرا که به اصطلاح پس از یکسال از لغو مسابقات انتخابی همچنان کوتاه نیامده و با تمام وجود در راستای احقاق این امتیاز تلاش می کنند.

یکی از آخرین تلاش های محسن رضوانی به عنوان ریاست فدراسیون شنای کشورمان برای برگزاری رقابت انتخابی نماینده واترپلو قاره اسیا برای حضور در المپیک توکیو ،به دیدار وی با خلیل الجابر رئیس فدراسیون شنای کشور قطر برمیگردد که چندی پیش به همراه یک هیات بلند پایه به کشورمان سفر کرده بود. در این ملاقات محسن رضوانی با ارائه توضیحاتی شفاف و مستند، ازاین چهره  شناخته شده ورزش قطر خواست تا از نفوذ خود در کمیته بین المللی المپیک بهره برده و شرایط را برای برگزاری دیدار انتخابی واترپلو دو تیم ایران و قزاقستان برای حضور در المپیک توکیو فراهم کند.

ریاست فدراسیون شنای ایران به عنوان عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، همچنین از مسئولان رده اول وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک خواست تا رایزنی های لازم  را با فدراسیون جهانی شنا و کمیته بین المللی المپیک برای برگزاری این دیدار انتخابی المپیک  انجام دهند که این درخواست با موافقت آنها روبرو شده و قول مساعد دادند تا از تمامی ارتباطات ورزشی خود در دو نهاد بین المللی فوق بهره برده و در جهت اجرایی شدن درخواست  ریاست فدراسیون شنا تلاش کنند.

اما جدا از فعالیت های همه جانبه در رابطه با معرفی نماینده واترپلو اسیا در بازیهای المپیک توکیو، بایستی بر این نکته بسیار مهم و سرنوشت ساز تاکید کرد که فرض کنیم فدراسیون جهانی شنا و کمیته بین المللی المپیک همین امروز با درخواست فدراسیون شنای کشورمان موافقت کرده و مجوز برگزاری رقابت بین تیم های ملی واترپلوی کشورمان و قزاقستان برای حضور در المپیک توکیو صادر شود و حال این سوال مطرح میشود که وضعیت امادگی تیم ملی واترپلو کشورمان برای حضور در چنین رقابتی که تلاشهای زیادی برای برگزاری آن صورت گرفته ، چگونه است؟ در این ارتباط بایستی بر این نکته تاکید بسیار داشت که مهم ترین نقش در رابطه با شرایط سرنوشت ساز  کنونی برای واترپلو کشور و جلوگیری از سو تعبیرهای بعدی،بر عهده مربیان و اعضا تیم ملی واترپلو کشورمان است که با توجه به فعالیت های بسیار پیگیرانه مسئولان فدراسیون  شنا برای برگزاری دیدار احتمالی فوق ،به گونه ای تمرین و عمل کنند که در وهله اول رقابت جانانه و پایاپایی را با تیم مدعی قزاقستان داشته باشند و بتوانند پیروز شوند و یا حتی در صورت شکست در برابر این تیم باز بتوانند شایستگی های تیم ملی واترپلو کشورمان را به دست اندرکاران جهانی و آسیایی این رشته ورزشی ثابت کرده و از حمایت های بیشتر دست اندرکاران بین المللی این رشته ورزشی، در آینده برخوردار شوند.

از سوی دیگر می توان به این مسئله هم اندیشید که علیرغم تلاشهای همه جانبه ،دیدار انتخابی واترپلو بین تیم های ملی کشورمان و قزاقستان برگزار نشود و استدلال فدراسیون شنای ایران مورد تائید فدراسیون جهانی قرار نگبرد. در این صورت حداقل دستاورد دست اندرکاران ورزش واترپلو کشور در جهت انجام این دیدار انتخابی و  همچنین آماده سازی تیم ملی واترپلو کشورمان این خواهد بود که بعد از مدت ها تعطیلی فعالیت ورزشهای آبی به دلیل شیوع کرونا، تیم ملی واترپلو بعد از طی تمرینات مناسب به امادگی مطلوب رسیده و طبیغتا سرمربی و مربیان کاربلد این تیم میتوانند برنامه های اتی خود را در راستای کسب افتخار در سایر رقابت های منطقه ای، آسیایی و بین المللی از جمله بازی های ساحلی آسیا و بازی های آسیایی ۲۰۲۲ حرکت کنند.

از این رو انتظار می رود مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن درک شرایط ویژه و پیچیده تیم ملی واترپلو کشور بستر مناسبی را جهت بازگشایی کمپ تمرینی تیم ملی البته با رعایت تمام ضوابط و پروتکل های بهداشتی ایجاد کنند. همچنین با موافق جهت برگزاری لیگ داخلی زمینه حضور ملی پوشان در مسابقات را نیز فرآهم آورند.

در شرایطی که همچنان بلاتکلیفی نهادهای بین المللی در برگزاری یا عدم برگزاری المپیک و همچنین مسابقات انتخابی ادامه دارد، امیدواریم که با همت والای ملی پوشان ، شاهد کسب افتخارات ارزنده و روزافزونی برای کشورمان در این رشته ورزشی باشیم.

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب