اسکندریون: کمیت شناگران ملی ما بالا رفته و رکودهای خوبی زده شده

رئیس کمیته فنی شنا ایران گفت: کمیت شناگران ملی ما بالا رفته و رکودهای خوبی زده شده، تا جایی که ۹۵ درصد رکوردهای شنا در مدت اخیر شکسته شده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ حمید اسکندریون روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در خصوص روند پیش روی شنای ایران اظهار داشت: بعد از برگزاری مرحله نخست لیگ، ورزشکاران را در اختیار خودشان گذاشتیم تا در فصل امتحانات درگیر درس باشند. پس از آن نیز ۲۱ دی‌ رکوردگیری داریم و شناگرانی را که در این مدت آماده شده باشند برای حضور در تیم ملی، فرا می‌خوانیم. مهرشاد افقری و سامیار عبدلی که لژیونر ما در کشور آلمان است را برای رقابت‌های جهانی قطر اعزام می‌کنیم. البته توقع بالایی برای رکوردشکنی از آنان نیست اما همین‌ که با بهترین شناگران جهان مسابقه می‌دهند خودش یک تمرین و کسب آمادگی بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: پس از مسابقات جهانی، ۱۴ شناگر به رقابت‌های قهرمانی رده‌های سنی آسیا، به کشور فیلیپین اعزام می‌شوند که اتفاقا این مسابقات هدف اصلی ما برای شناگران ایران است. مرحله دوم لیگ شنا، پنجم و ششم بهمن و مرحله سوم آن هم در اسفند برگزار می‌شود. الان و بین مسابقات نیز ورزشکاران در حال تمرین در شهرهای خودشان هستند. اگر همه چیز روی برنامه پیش برود، باید به سراغ رکوردگیری شناگران برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس برویم.

رئیس کمیته شنا ایران با اشاره به سختی ورود به المپیک عنوان کرد: سامیار عبدلی آمادگی خوبی برای کسب ورودی المپیک ۲۰۲۴ در ۵۰ متر کرال سینه دارد و به رکورهای مورد نظر نزدیک است، رکورد حریفان او خیلی پایین است و رسیدن به نتیجه دلخواه کار ساده‌ای نیست ولی اگر بتواند برخی تکنیک‌ها را به درستی پیاده کند، به نظر نتیجه خوبی خواهد گرفت.

وی افزود: در حال هماهنگی با کمیته ملی المپیک هستیم تا حقوق ثابتی را برای حمایت از چنین ورزشکاری که تمام تلاش خود را می‌کند، تعیین کنیم تا حمایت کوچکی از او شود. این حقوق هرچند پایین، در اصل کمک به خودمان است که شناگرانمان را با وجود تمام سختی‌ها حفظ کنیم.

اسکندریون درمورد وضعیت سنی شناگران گفت: سن و سال پایین در ورزشکاران ما نکته مثبتی است اما باید برای ماندگاری آن‌ها نیز تلاش کنیم. تا سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی جامعه آماری شنا بسیار بالاست ولی بعد از مدتی درگیری‌های درسی، شغلی و…. باعث می‌شود به جز عده‌ کمی، کم‌کم ورزش حرفه‌ای را کنار بگذارند. اگر بتوانیم شرایطی را به وجود آوریم که درآمد ورزشکاران مناسب باشد، بهتر می‌توانیم آن‌ها را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: کمیت شناگران ملی ما بالا رفته و رکودهای خوبی زده شده، تا جایی که ۹۵ درصد رکوردهای شنا در مدت اخیر شکسته است. به نظرم ۳ سال دیگر، برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ تیم قدرتمندی داشته باشیم.

رئیس کمیته شنا ایران درباره مربیگری شنا در کشورمان خاطرنشان کرد: مریبان داخلی ما واقعا توانمند هستند که با امکانات کم، رکوردهای خوبی را شکسته‌اند اما اگر بخواهیم در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشیم باید به سراغ مربیان خارجی برویم و کادرفنی هم به دنبال یک مربی یا مشاور خارجی است تا دانش روز دنیا که در کشورهای پیشرفته جریان دارد را به ایران بیاوریم. در حال مذاکره با ۲ مربی ترکیه‌ای و مجارستانی هستیم که فکر می‌کنیم در هفته‌های آینده بتوانیم حضورشان را در کادرهای فنی داشته باشیم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

امینی: مدیریت ورز‌ش‌های آبی آسیا در دست ایرانیان است که باید به آن افتخار کنیم/بدون اغراق رضوانی جایگاه مهمی را بدست آورد

نایب‌رئیس اسبق کمیته واترپلو جهان گفت: اکنون مدیریت شنا، شیرجه و واترپلو آسیا در دست ایرانیان است که باید به این مهم افتخار کنیم و جایگاه رضوانی بدون اغراق پس از کمیته بین‌المللی المپیک، مهم‌ترین جایگاه ممکن است که می‌توان به دست آورد.