بازیهای آسیایی اینچئون 2014

برای یک ثانیه رکورد یک سال دست و پا می‌زنم

تمام تمرين‌هايش محدود شده به شنا در استخر آزادي. در قياس با رقبايش حداقل امكانات را دارد اما اينها دليلي نيست تا نااميد باشد و دست از تلاش بردارد.

 

آمنه سلیمانی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، روزنامه ایران ورزشی نوشت:

تمام تمرین‌هایش محدود شده به شنا در استخر آزادی. در قیاس با رقبایش حداقل امکانات را دارد اما اینها دلیلی نیست تا ناامید باشد و دست از تلاش بردارد. با همین امکانات محدود خود را به رقابت‌های جهانی کازان رسانید. رقابت‌هایی که پس از المپیک بزرگترین میدان رقابت برای ورزش‌های آبی است. رقابت‌هایی که بزرگانی در استخرهای آنجا حضور دارند که شاید روزی دیدنشان برای جمال چاوشی آرزو بود اما او حالا قرار است در یک خط مسابقه کنار آنها قرار بگیرد و به رقابت بپردازند. چاوشی در شرایطی جواز رقابت در قهرمانی جهان را به دست آورده است که ابتدا درمجارستان به آب زد و با ثبت رکورد ۲۶ ثانیه و ۳۶ صدم ثانیه مسافر کازان شد. چاوشی برای رقابت در استخرهای کازان تنها سه هفته فرصت دارد. سه هفته‌ای که باز هم تمرین‌هایش محدود می‌شود به تمرین در استخرهای آزادی. «در دقیقه ۹۰ جواز ورود به رقابت‌های کازان را به دست آوردم وعملا فرصتی ندارم که در اردوها و یا رقابت‌های دیگر خودم را محک بزنم. البته درصورت وجود زمان هم این اتفاق رخ نمی‌داد چرا که همیشه با کمبود پول و در نهایت عدم تدارکات مناسب روبه‌رو هستم.»

با جمال چاوشی ملی‌پوش تیم شنای کشورمان که به تازگی از رقابت‌های مجارستان برگشته در خصوص رقابت‌های پیش‌رو در کازان و دغدغه‌هایش گفت‌وگو می‌کنیم.

 

به سختی جواز حضور در رقابت‌های جهانی کازان را به دست آوردی؟

– این مسابقات در قالب رقابت‌های قهرمانی کشور مجارستان برگزار شد. همچنین از طرف فینا مسابقه انتخابی جهانی نیز در این کشور برگزار شد که کشورهای صاحبنامی در آن حضور داشتند و سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود و رکوردهای خیلی خوبی به ثبت رسید. خدا را شکر در نهایت من هم توانستم با ثبت رکورد جواز حضور در قهرمانی جهان را به دست بیاورم. در آخرین دقایق مجوز گرفتم اما مهم این است که به دستش آوردم.

 

پس از پایان مسابقه ات به طور جداگانه رکورد زدی؟

– بله در رقابت با رقبایم نتوانستم رکورد ورودی را بزنم. اما پس از آن با توجه به اینکه فاصله زیادی با رکورد ورودی نداشتم مربی تیم ملی درخواست رکوردگیری اختصاصی را از من داشت. من هم شانسم را دوباره امتحان کردم و با ثبت رکورد ۲۶ ثانیه و ۳۶ صدم ثانیه مجوز ورود به رقابت‌های کازان را به دست آوردم.

 

این نشان می‌دهد که مربی تیم به شاگردش اعتماد داشته است.

– با توجه به شرایط روحی ‌و آمادگی خوبی که داشتم مربی‌ام این تصمیم را گرفت. در طول چند ماه گذشته هم رکوردهایم سیر صعودی داشته و مربی‌ام یقین داشت که می‌توانم رکورد را بزنم و در نهایت ۵ صدم ثانیه بهتر از رکورد مورد نظر فدراسیون جهانی رکورد زدم.

 

رکوردهایت در چند ماه گذشته بهبود داشته.

– بله ابتدا من رکورد ۲۶ ثانیه و ۶۳ صدم ثانیه را داشتم که در رقابت‌های دبی به ۲۶ و ۴۴ صدم ثانیه رساندم و حالا این رکورد را به ثبت رساندم.

 

این به معنای این است که اگر در رقابت‌های بیشتر حضور پیدا کنی رکوردهای بهتری هم می‌زنی؟

– به‌طور حتم با حضور در رقابت‌های بیشتر رکوردهایم هم بهتر می‌شود. من در ۱۸ ماه گذشته تنها ۴ مسابقه را تجربه کرده‌ام و با همین تعداد مسابقه هم توانستم رکوردهایم را بهبود ببخشم. در واقع ما شناگران در حداقل امکانات تمرین می‌کنیم. حالا درنظر بگیرید شناگری مثل «مایکل فلپس» با آن کارنامه پر بار و درخشان و کیفیت بالایی که دارد در سال ۱۰ تا ۱۵ مسابقه بین‌المللی را تجربه می‌کند و از بهترین امکانات نیز برخوردار است. با این شیوه تمرین بازهم می‌رویم و رکورد می‌زنیم.

 

تنها مشکل شناگران ما امکانات است؟

– باور کنید به لحاظ استعداد و توانایی چیزی از دیگر شناگران کم نداریم. بچه‌های ما به لحاظ فیزیک بدنی یک سر و گردن از چشم بادامی‌ها بالاتر هستند اما آنها بهترین امکانات را دارند. در کمپ‌های مختلف بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند و در سال مسابقه‌های زیادی را تجربه می‌کنند. به نظرم اصلا نباید خودمان را با آنها مقایسه کنیم چون قابل قیاس نیستیم. ما همواره به دلیل کمبود منابع مالی برنامه هایمان لغو می‌شود. البته این به منزله کم کاری فدراسیون نیست. آنها هر آنچه از دست‌شان بر بیاید دریغ نمی‌کنند. مشکل این جاست که ابتدا مدال می‌خواهند سپس حمایت می‌کنند. اما واقعا با دست خالی مگر می‌شود به مدال رسید؟ به همین دلیل استعداد‌های ما در همین حد باقی می‌مانند.

 

با این اوصاف عازم کازان می‌شوی تا با بزرگان دنیا رقابت کنی؟

– رقابت‌های قهرمانی جهان میدان بسیار بزرگی است. شناگرانی در آنجا حضور دارند که روزی دیدنشان برایم آرزو بود اما حالا می‌خواهم با آنها مسابقه بدهم. حضور در این مسابقات هم شور و شعف خاصی برایم دارد هم استرس. به غیر از من دو شناگر دیگر کشورمان هم با وایلد کارت در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند که در مجموع تیم سه نفره‌ای را تشکیل می‌دهیم. به نظرم تجربه بسیار ارزشمندی خواهد بود.

 

ترسی از رقابت درکنار بزرگان نداری؟

– ما هر چه بیشتر در میدان‌های رقابتی حضور پیدا کنیم ترسمان می‌ریزد اما خب تعداد مسابقه‌هایی که شرکت می‌کنیم کم است اما این بار به جای ترس بهتر است بگویم هیجان دارم.

 

برنامه خاصی برای آماده‌سازی در این مسابقات داری؟

– در دقیقه ۹۰ جواز کازان را به دست آوردم و سه هفته تا شروع رقابت‌های جهانی فرصت باقی است. در واقع فرصتی برای تدارکات و آماده‌سازی ندارم. تمرین هایمان محدود می‌شود به شنا در استخر‌های آزادی. البته فرصت هم داشتیم شاید اتفاق خاصی نمی‌افتاد با توجه به شرایطی که داریم.

 

به کسب سهمیه المپیک هم فکر می‌کنی؟

– بله حتما اما با توجه به اینکه در المپیک ماده تخصصی‌ام یعنی ۵۰ متر وجود ندارد باید تمرکز خودم را روی ماده ۱۰۰ متر بگذارم.

 

رکوردت دراین ماده چطور است؟

– در این ماده رکوردی که به ثبت رسانده‌ام ۵۷ ثانیه است اما برای ورود به المپیک باید ۵۶ ثانیه را به ثبت برسانم.

 

فقط یک ثانیه تا المپیک فاصله داری.

– یک ثانیه است اما برای رسیدن به این رکورد باید یک سال در آب دست و پا بزنم و مدام مسابقه بدهم تا بتوانم رکورد ورودی را به دست بیاورم. امیدوارم که این رکورد را به ثبت برسانم.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

اسکندریون: اردوی ترکیه زیر نظر جان اونسوی با کیفیت بالا در حال برگزاری است/ با نظر اونسوی دو شناگر به ارزروم اعزام شدند

رئیس کمیته فنی شنا در خصوص اردوی ترکیه ملی پوشان شنا ایران گفت: این اردو در شهر کوهستانی ارزروم ترکیه زیر نظر جان اونسوی مدیر فنی تیم‌ ملی شنا با کیفیت بالا درحال برگزاری است.