حضرتی: کرونا ضربه جبران ناپذیری به شنا زد

مربی تیم ملی شنا می‌گوید که شیوع کرونا خسارت‌های جبران ناپذیری به رشته‌های آبی وارد کرده است که جبران آن سال‌ها طول خواهد کشید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری ایسنا، از اسفند ۹۸ با شیوع کرونا در ایران تمامی استخرها تعطیل شدند و با گذشت بیش از ۷ ماه تنها استخرهای روباز مجوز فعالیت گرفته‌اند. در این ماه‌ها بسیاری از افراد شاغل در این رشته بیکار شده‌اند و منتظر بازگشایی مجدد استخرها هستند. در این میان مربی تیم ملی شنا می‌گوید که با تعطیلی استخرها خسارات جبران ناپذیری به این رشته وارد شده که جبران آن ممکن است سال‌ها طول بکشد.

خشایار حضرتی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص شرایط ملی‌پوشان در شرایط تمرینی در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: تمرینات در یک سطح متوسط ادامه دارد. در حال حاضر وضعیت مسابقات مشخص نیست و نمی‌توان شدت تمرینات را افزایش داد. نمی‌توان گفت آمادگی بدنی ورزشکاران ۱۰۰ درصد یا کمتر است. بدن شناگر را تا زمانی که مسابقه ای پیش رو نباشد نمی توان به ۱۰۰ درصد آمادگی رساند.

مربی تیم ملی شنا در ادامه گفت: ۸ ماه است که شناگران هیچ مسابقه ای ندادند و این موضوع شرایط بدنی آن‌ها را بیشتر سردرگم می‌کند. شنا جزو آن دسته از ورزش‌ها است که باید تمرین کرد و بعد وارد فصل مسابقه شد. اگر ورزشکار مدت زیادی مسابقه ندهد نحوه مسابقه دادن و اجرای برنامه‌ها پاک می‌شود. حتی اگر ورزشکار آن موارد را در حین تمرین انجام دهد ولی در شرایط مسابقه که استرس، فشار و حضور رقبا را حس نکند خیلی فایده ندارد. بنابراین تا زمانی که وارد مسابقات نشویم نمی‌توان دقیق وضعیت ورزشکاران را بررسی کرد اما از نظر تمرین شرایط نسبتا خوبی دارند تمرینات سخت را خوب اجرا می‌کنند و از این لحاظ مشکلی ندارند.

وی در خصوص آغاز مسابقات بین المللی و مشکلات شنای ایران برای حضور در این مسابقات گفت: ما چند مشکل داریم. از یک طرف وضعیت دلار که برای هر سفر و مسابقه قاعدتا هزینه‌های زیادی را روی دست فدراسیون خواهد گذاشت. از طرف دیگر مشکلات مربوط به ویزا را داریم،  مشخص نیست که به ما ویزا بدهند، دعوت‌نامه‌های ما را قبول کنند یا به سبب شرایط کرونا مسابقات را با تعداد محدود ورزشکار برگزار کنند. باید تا پایان سال میلادی صبر کنیم ببینیم وضعیت واکسن کرونا در دنیا چه خواهد شد. تعدادی کشورها در حال حاضر مسافر نمی پذیرند و کشورهایی هم که مجوز تردد دارند برای مقیم‌های آن کشور و یا آنهایی است که اقامت دارند. بلاخره هنوز مسیرهای پروازی ما محدود است. باید تا سال جدید میلادی که وضعیت واکسن مشخص شود صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد. متاسفانه گاه هر آن چیزی را که پیش بینی کرده‌ایم غلط از آب در می آید، مثلا قرار بود از اول مهر استخرها بازگشایی شود ولی با شیوع کرونا همچنان استخرها بسته هستند.

ایشان در ادامه گفت: زمان زیادی (۸ ماه) است که استخرهای شنا بسته است در این شرایط خیلی از ورزشکاران از این رشته دور شدند و این ضرر بزرگی به رشته‌ها آبی زده است که جبران آن چند سالی طول خواهد کشید. ممکن است نسلی از ورزشکاران به خاطر این دوری کم کم از این رشته جدا شوند و راه و مسیر دیگری در زندگی انتخاب کنند. قاطعا می توان با یک سری تمهیدات این شرایط را بهبود بخشید. فکر می کنم جزو معدود کسب و کارهایی هستیم که کامل بسته است.

حضرتی در پایان گفت: در مطبوعات می‌خوانم که خیلی از قهوه خانه‌ها، آرایشگاه‌ها و رستورانه باید بسته باشند اما هنگام تردد در شهر می‌بینیم که تعدادی باز هستند و تنها استخرها بسته هستند. بقیه قشرها کار خود را انجام می‌دهند فکر می‌کنم تاوان رعایت نکردن نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را بیشتر از همه رشته شنا و تالارهای پذیرایی باید پرداخت کنند. بیشتر مردم آن‌چنان که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و کسب و کارهای هم که مجوز ندارند پنهانی فعالیت دارند. ما در کل این ۸ماه تعطیل بودیم و هیچ دخالتی هم در افزایش تعداد بیماران کرونایی نداشته ایم اما همچنان باید بسته باشیم.

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خصوصی دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.