خسرو امینی: مسئله اسپانسر و اقامت تیم‌ها حل شده است

خسرو امینی، نایب رئیس کمیته فنی واترپلو در فدراسیون جهانی شنا، این روزها و در آستانه مسابقات توسعه جهانی واترپلو درگیر آماده سازی شرایط ایده آل برگزاری این مسابقات است.

پرتو جغتایی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، روزنامه کلید نوشت:

خسرو امینی که به دلیل کرسی بین‌المللی خود در فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو در واقع ناظر اصلی تمامی مسابقات واترپلو در سطح جهان است، چند روز آینده باید نظارت این مسابقات را در کشور خودش برعهده بگیرد.  امینی سال‌هاست که در فدراسیون جهانی حضور دارد و در ادوار گذشته با سمت‌های مختلف در خدمت این رشته بوده است.

مرد کهنه‌کار واترپلو ایران در دوران جوانی‌اش بهترین بازیکن واترپلو ایران بوده است و مدال طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه افتخارات خود دارد. او امروز با عنوان فرد خبره هیات رئیسه فدراسیون شنا ایران در کنار همه مسوولان این فدراسیون درتلاش است تا در میزبانی شایسته فیناترافی نقش تاثیرگذاری ایفا کند.

با خسرو امینی به بهانه مسابقات جهانی فیناترافی گفتگویی ترتیب دادیم که در زیر می‌خوانید:

** درباره مسابقات توسعه جهانی واترپلو یا همان فیناترافی و اهمیت آن بگویید؟

 رقابت‌های فیناترافی یا مسابقات توسعه جهانی واترپلو یکی از مهم‌ترین و معتبرترین مسابقات واترپلویی است در سطح جهان برگزار می‌شود. این مسابقات هر دو سال یک بار بین کشورهایی که رشته واترپلو در آن‌ها در حال طی کردن مسیر توسعه و پیشرفت است برگزار می‌شود. ۱۲ تیم از تمامی قاره‌های دنیا در این مسابقات حاضر می‌شوند. میزبان این رقابت‌ها در واقع فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو خواهد بود و کشوری که به عنوان میزبان پذیرای تیم‌های شرکت کننده خواهد بود، بحث اقامت و تغذیه تیم‌ها و عوامل برگزاری این مسابقات را بر عهده خواهد داشت.

**چه شد که میزبانی این دوره از مسابقات به ایران رسید؟

برای میزبانی پنجمین دوره این مسابقات به طور کلی چهار کشور کاندید شده بودند. در این بین اصلی ترین رقیب ایران برای گرفتن این میزبانی کشور اندونزی بود. این کشور اعلام کرده بود که  همه تیم‌ها در هتل‌های ۵ ستاره اسکان پیدا کنند و امکانات به طور تمام و کمال در اختیار تیم‌ها قرار بگیرد. با این حال به اعتقاد من فدراسیون جهانی شنا در راستای تشویق رشته واترپلو در ایران و تسریع بخشیدن به حرکت رو به جلو و پیشرفت پله به پله این رشته در ایران میزبانی مسابقات را به کشور ما داد تا فرصت خوبی در اختیار ما قرار داده باشد. این فرصت خوبی و لطفی است که شامل حال ما شده است و باید به بهترین نحو استفاده شود.

**برگزاری این مسابقات در تهران چه مزایا و معایبی خواهد داشت؟

این مسابقات اولین تورنمنت معتبری است که فدراسیون جهانی فینا تحت عنوان خودش به ایران می‌دهد. فدراسیون‌ جهانی این دسته از مسابقات را برای خود می‌داند و هر سال آن را به کشورهای مختلف می‌دهد که این بار قرعه به نام ایران افتاد. این میزبانی برای هر کشور در حال توسعه‌ای با اهمیت است. امیدوارم تمام مسوولان ورزش قدم بردارند و به فدراسیون شنا در راه این میزبانی کمک کنند. به اعتقاد من برگزاری این مسابقات در ایران سبب خواهد شد واترپلو در ایران زنده شود و اسم و رسم بیشتری پیدا کند. این موضوع شاید حتی به جذاب‌تر شدن این رشته در بین جوانان هم کمک کند. همچنین دیده شدن ایران به عنوان یک کشور توانمند نیز از سویی دیگر اهمیت دارد. در شرایطی که از لحاظ سیاسی و اقتصادی فشار زیادی بر کشور ما وارد است این مسابقات می‌تواند جایگاه ایران را به نحو احسن نشان دهد. اهمیت این مسابقات در جایی مشخص تر خواهد شد که خیلی از کشورهای در حال توسعه تمایل دارند که در آن شرکت کنند.

**هماهنگی‌هایی مانند صدور ویزا، حمل و نقل یا اسکان تیم‌ها انجام شده است؟

فدراسیون در حال پیگیری مسایل ویزای بازیکنان حاضر در این مسابقات است و رفع و رجوع کامل این موضوع به روزهای پایانی خود نزدیک شده است.  هماهنگی هتل محل اقامت تیم‌ها هم انجام شد و مقرر شده است که تیم‌ها در هتل استقلال تهران اقامت داشته باشند. درباره حمل و نقل و مسائل اینچنینی هم مشکل خاصی وجود ندارد.خوشبختانه برگزاری مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در تهران تجربه خوبی برای فدراسیون ایران در نحوه میزبانی بود.  تجربه برگزاری آن مسابقات قطعا در برگزاری رقابت‌های فیناترافی به کادر اجرایی کمک خواهد کرد.

**قضیه پخش زنده مسابقات به کجا رسید؟

برای برگزاری مسابقات از نظر فنی مشکل نداریم اما از نظر مالی دچار مشکلاتی هستیم که امیدواریم با گرفتن اسپانسر و پخش تلویزیونی مسایل اینچنینی هر چه زودتر برطرف شود. در حال حاضر رایزنی‌های اولیه را در راستای پخش زنده مسابقات انجام داده‌ایم و منتظر نتیجه نهایی آن هستیم. بدون شک در صورتی که مشکل پخش زنده مسابقات حل شود اسپانسرها هم برای سرمایه‌گذاری در این مسابقات بیشتر راغب خواهند شد. فینا توافق‌نامه‌ای را با کمیته ملی المپیک امضا کرده و بر پخش زنده مسابقات به صورت اچ دی تاکید کرده است. امیدوارم این اتفاق هم رخ دهد و همه چی با کیفیت بالا انجام شود.

**اسپانسر اصلی برای این مسابقات جذب شده است یا هنوز برای این میزبانی با مشکل مالی مواجه هستید؟

خوشبختانه تا اینجا خبرهای خوبی درباره جذب اسپانسر شنیده شده است. محسن رضوانی، ریاست فدراسیون در روزهای اخیر تلاش زیادی کرده است تا با جذب اسپانسر به بهتر برگزار شدن این مسابقات کمک کند.  در همین راستا توافقات نهایی با یک اسپانسر صورت گرفته است که چند روز مانده به آغاز مسابقات از آن رونمایی خواهد شد.

** به نظر شما در مجموع چه بودجه‌ای لازم است تا این مسابقات در سطح عالی برگزار شود؟

فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در کل به بودجه‌ای حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای میزبانی این رقابت‌ها نیاز دارد. اگر نگاهی مقایسه‌ای به این مبلغ داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که این مبلغ با قرداردا دریافتی یک بازیکن معمولی فوتبال برابری می‌کند. امیدوارم با کمک مسئولین و حامیان مالی این بودجه تامین شود تا ایران به بهترین شکل رقابت ها را برگزار کند. ورزش‌های در حال پیشرفت مانند واترپلو نیاز دارد که حمایت مالی خوبی از آن‌ها صورت گیرد.

**پیش بینی شما از نتیجه تیم ملی ایران در این مسابقات چیست؟

در پنجمین دوره  مسابقات فیناترافی تیم‌های درجه دو دنیا حاضر هستند. در این بین غیر از مراکش و تونس که از آفریقا می‌آیند، سایر تیم‌ها شانس مساوی برای موفقیت در این رقابت جهانی را دارند. شرایط جدول بازی‌های هم چندان ساده نیست است. تیم ایران کار سختی دارد و نمی‌توان پیش بینی دقیقی از نتیجه ملی‌پوشان گرفت. چراکه  اگر ایران در دور مقدماتی اول نشود احتمال حضورش در فینال بسیار کم خواهد شد. بازیکنان بسیار با انگیزه و بانشاط تمرین می‌کنند و عزم خود را برای رفتن روی سکوی نخست جزم کرده‌اند با این حال باید بسیار دقت کنند و بدون اشتباه ظاهر شوند.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب