رویایی که تحقق یافت؛ اثبات حقانیت شنا

رویای المپیکی شدن شنای ایران پس از ۱۴ سال محقق شد و حالا باید به این رشته نگاه ویژه‌تری شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به نقل از ایرنا؛ در زمانی که هیچ کسی فکر نمی‌کرد سهمیه شنا در آخرین رقابت‌های انتخابی‌های المپیک بدست آید، «مهرشاد افقری» نماینده شنا ایران و عضو پایگاه قهرمانی شنا استان اصفهان در مسابقات بلغارستان سهمیه ورودی B المپیک ۲۰۲۰ شنا را با رکورد ۵۳٫۴۶ در ماده ۱۰۰ متر پروانه کسب کرد و نشان داد این رشته استعدادهای نهفته بسیاری در خود دارد.

از سال ۲۰۰۸ و المپیک پکن که محمد علیرضایی توانست رکورد ورودی را بزند، ۱۴ سال می گذرد و حالا با تاریخ‌سازی افقری پنجره جدیدی رو به شنای ایران باز شده است.

تغییر ساختار تیم ملی شنا با حذف سرمربی

نکته جالب این کسب سهمیه، کار کردن شناگران با مربیان خود و بدون حضور سرمربی واحد برای تیم ملی بود. فدراسیون شنا در اقدامی مثبت «محسن سمیع‌زاده» را به عنوان مدیر تیم‌های ملی برگزید تا شناگران با مربیانی که با آنها راحت‌تر هستند، کار کنند. ثمره این کار، کسب سهمیه ورودی المپیک توسط افقری با هدایت گامر دیلانچیان مربی و شناگر سابق کشورمان و زدن رکورد ملی ماده ۲۰۰ متر پروانه توسط متین بالسینی با هدایت کاوه بیک‌ اوغلی بود.

هماهنگی برای تمرین شناگران با حمایت از مربیان بومی 

این اقدام پیش از این با انتقادات فراوانی روبرو بود اما کسانی که در ورزش کار کرده‌اند، می دانند که رشته‌های انفرادی و رکوردی نیاز به مربیان شخصی نیز دارند چرا که هر ورزشکار با یک سبک از مربیگری می‌تواند به موفقیت برسد. فدراسیون شنای ایران با توجه به محدودیت‌های بسیار زیادی که امسال وجود داشت، به مربیان بومی خود اعتماد کرد و حالا نتیجه بدست آمده، راضی‌کننده است.

ایجاد آکادمی های ملی استانی توسط فدراسیون شنا

یکی دیگر از اقدامات مثبت فدراسیون شنا ایجاد امکان برای آکادمی های ملی استانی برای شرکت در مسابقات بین المللی بود که با این کار شناگران هر استان امکان حضور در رقابت‌های مختلف را پیدا کردند و انگیزه این نفرات برای ثبت رکوردهای بهتر، بسیار بیشتر شد.

رویایی که تحقق یافت؛ اثبات حقانیت شنا

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت تامین بخشی از هزینه‌های اعزام 

برخی افراد بی‌اطلاع با انتقاد به فدراسیون شنا بر این عقیده بودند که هزینه‌های اعزام شناگران کشورمان نباید توسط بخش‌ خصوصی تامین شود. اتفاقا این اقدام بسیار حرفه‌ای بوده و استفاده از این ظرفیت می‌تواند یکی از حسن‌های فدراسیون‌های ورزشی باشد. البته این کار در بسیاری از رشته‌های دیگر مانند بسکتبال مرسوم بوده و یکی از اقدامات خوب و مثبت به شمار می‌رود.

نزدیک بودن ۷ شناگر به مرز ورودی المپیک

با توجه یه همه‌گیری کرونا و تعطیلی استخرها، عملا شاگران ایرانی نتوانستند مانند سال‌های گذشته تمرین کرده و خود را برای مسابقات آماده کنند. اما با همین شرایط سخت، هفت شانگر ایرانی به مرز ورودی المپیک رسیدند و اگر کمی شرایط بهتر بود، می‌توانستند سهمیه‌های بیشتری نیاز کسب کنند. بدون شک فشار بر روی شناگران ایران بسیار زیاد بود چرا که آنها فرصت زیادی برای زدن رکورد ورودی نداشتند.  

در آخر باید با کسب این سهمیه از سوی شنا به فکر این باشیم که استعدادهای بیشتری را در این رشته کشف کنیم. بدون شک ایران از نظر مستعد بودن در رشته‌های مختلف ورزشی در جایگاه خوبی قرار دارد اما کشف این استعدادها همیشه ضعف ورزش ایران بوده است. امیدواریم فدراسیون شنای ایران در سال‌های آینده بتواند راه‌کارهای جدی‌تری برای کشف و پرورش استعدادها داشته باشد تا بتوانیم در المپیک بعدی سهمیه‌های بیشتری کسب کنیم.

 

 

 

 

 

 

رویایی که تحقق یافت؛ اثبات حقانیت شنا

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب