سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق(ع) تسلیت باد

سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد.

به گزارش روابط عمومى فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ (ع) رییس‌ مذهب‌ جعفری‌ (شیعه‌) در روز ۱۷ ربیع‌‌الاول‌ سال‌ ۸۳ هجری‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ امام‌ محمد باقر (ع‌) و مادرش‌ “ام‌ فروه‌” دختر قاسم‌ بن‌ محمد بن‌ ابی‌ بکر است. کنیه‌ آن‌ حضرت‌ “ابو عبدالله‌” و لقبش‌ “صادق‌” است‌. امام جعفر صادق (ع) در سن ۳۱ سالگی پس از مرگ پدرش به امامت رسید. امامت ایشان همزمان با سال‌های پایانی حکومت بنی امیه و سال‌های آغازین حکومت بنی عباس بود و به علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، وی فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد.

حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان، در روز ۲۵ شوال به دست خلیفه ی عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق(ع) به شیخ الائمه نیز معروف است زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار(ع) طولانی تر است. حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبی(ع) دفن کردند.
آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سی و چهار سال از امامت حضرتش می گذشت.

شخصیت امام صادق(ع) به اندازه‌ای جامع و برجسته است که افزون بر شیعیان، عالمان و عارفان اهل تسنن نیز توجهی ویژه به آن حضرت داشته و برتری علمی و شخصیتی ایشان را ستوده و از آن حکایت‌ها نقل کرده‌اند.

در میان امامان معصوم (ع) برای هیچ‌کدام همانند امام صادق (ع) فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتوانند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند و با تشریح فرهنگ غنی و پرمایه اسلام، بر گسترش این دین آسمانی بیفزایند ولی برای امام صادق (ع) این فرصت، در گیر و دار کشمکش‌ها و رو در رویی بنی‌امیه و بنی‌عباس و جنگ قدرت به دست آمد. آن بزرگمرد علم و عمل از این فرصت استفاده کامل کرد و اسلام و فقه آن را از دیدگاه ائمه اهل بیت (ع) معرفی کرد و با تربیت شاگردان بسیار و برجسته، حیات تازه‌ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشات گرفته بود به جهانیان عرضه کرد.

امام صادق (ع) به عنوان رییس مذهب جعفری حوزه علمیه اسلامی در سطح عمیق و وسیع تشکیل داده بود و علوم اسلامی را تدریس می‌کرد. در این حوزه، چهار هزار نفر به فراگیری علوم آل محمد (ص) می‌پرداختند و حضرت در این زمان، اسلام اصیل را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی‌امیه و بنی‌عباس آشکار می‌ساخت.

شهادت جانسوز رئیس مذهب تشیع، ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام صادق بر عموم مسلمانان جهان تعزیت و تسلیت باد.

انتهاى پیام

image_printپرینت مطلب