شناگر ۹۰ ساله ای که همچنان می‌‎درخشد

توفیق یوسف زاده قهرمان دهه ۳۰ شنای کشور با گذشت بیش از ۶۰ سال از رکوردشکنی اش در ۲۰۰ متر قورباغه همچنان به عنوان اسطوره شنای کشور و استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ توفیق یوسف زاده پیشکسوت شنا در گفتگوی با پایگاه خبری تبریز پویا می گوید که متولد ۱۶ اسفند ۱۳۰۹ در شهر تبریز است و در ۱۶ سالگی در ماده های  ۲۰۰ متر قورباغه و ۴۰۰ متر آزاد استان مقام اول را کسب کرده است.

او در خصوص قهرمانی های خود می گوید: حضور در رقابت های آسیایی و تسخیر سکوهای ۲۰۰ متر قورباغه و ۴۰۰ متر آزاد کشور و تحسین همگان عاملی شد تا مسافر قطعی رقابت های آسیایی هندوستان در سال ۱۳۳۰ باشم. قهرمانی در کشور، تغییر مداوم رکوردها و بهبود آن سبب شد تا در تمامی محافل ورزشی و غیر ورزشی از استعداد و قدرت و اینکه رکوردها در برابر من پایدار نیستند، گفت و گو شود.

این اسطوره رشته شنا با بیان اینکه تبریز منطقه سردسیر و کوهستانی است و در دهه ۳۰ دارای استخر سرپوشیده ای نبود، در ارتباط با تمرینات خود در این شرایط سخت ادامه می دهد: در این وضعیت با طیوب سفت در خانه شنا تمرین می کردم و در مسابقات مناطق گرمسیر، برگزارکنندگان مسابقات با توجه به اینکه امکان تمرین من در آب وجود نداشت، از میزان بالای آمادگی ام حیرت زده می شدند.

یوسف زاده در خصوص چگونگی روی آوردن خود به عرصه مربیگری، می گوید: در سال ۱۳۳۷ به مربیگری و آموزش جوانان روی آوردم و پس از اخذ مدرک مربیگری در سال ۱۳۴۲ در کنار شناگران بودم و هر چند در سال ۱۳۵۶ از آموزش و پرورش بازنشسته شدم اما با ورزش شنا و به ویژه آموزش در واترپلو فعالیت خود را ادامه دادم و در سال ۱۳۵۸ به ریاست هیات شنای آذربایجان شرقی انتخاب شدم. پس از دریافت کارت نجات غریق درجه ۱ کشور در سال ۱۳۵۹ به انگلیس اعزام شدم و یک دوره کلاس نجات غریق را گذراندم و سپس همراه با شناگران و تیم واترپلو استان آذربایجان شرقی برای پویایی و شکوفایی این رشته فعالیت داشتم.

او اضافه می کند: از آنجایی که بدترین شرایط و سختی ها را برای رسیدن به قهرمانی لمس کرده بودم، در اولین فرصت نسبت به احداث استخر سرپوشیده اقدام و با تخصیص بودجه کافی از تربیت بدنی وقت، بهره برداری از این استخر در کمترین زمان از قوه به فعل تبدیل شد.

یوسف زاده هم اکنون با ۹۰ سال سن با حضور در مسابقات پیشکسوتان، همه ساله صاحب عنوان قهرمانی می شود و یکی از مدال آوران ثابت این رشته برای آذربایجان شرقی در بخش پیشکسوتان است.

قهرمانی های مداوم توفیق یوسف زاده در این سن، نوعی رکورد محسوب می شود که تاکنون کسی نتوانسته به چنین موفقیتی دست یابد.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب