شنای خارق العاده مایکل فلپس + ویدئو

ویدئوی زیر مربوط به فینال تور جهانی ((آرنا)) است. جایی که در ماده 200 متر مختلط، مایکل فلپس به لطف استفاده از تکنیکی جدید در چند متر پایانی از هموطنش رایان لاکتی فاصله گرفت و اول شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مایکل فلپس پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک است. او که پس از المپیک ۲۰۱۲ از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد حالا و در فاصله کمتر از ۲۰۰ روز ماندده به المپیک ریو۲۰۱۶ در آمادگی بالایی به سر می‌برد. در این مطلب با نگاهی به فینال ماده ۲۰۰متر مختلط در سری مسابقات حرفه ای “آرنا” (۱۷ ژانویه ۲۰۱۶- ۲۷ دی ۱۳۹۴) از رقابت جذاب و نفس گیر دو قهرمان بی سابقه جهان در این ماده لذت می‌بریم. با نگاهی به بهترین رکوردهای ثبت شده این ماده در طول تاریخ مشاهده می‌شود که ۱۰ رکورد برتر بین این دو شناگر (مایکل فلپس و رایان لاکتی) دست به دست شده است. رکورددار این ماده “لاکتی” است که در سال ۲۰۱۱ زمان یک دقیقه و ۵۴ ثانیه را ثبت کرده است. بهترین زمان فلپس هم به سال ۲۰۰۸ و المپیک بجینگ باز می‌گردد، جایی که او توانست ۲۰۰متر را در یک دقیقه و ۵۴ ثانیه و ۲۳ صدم ثانیه شنا کند. البته این رکورد یک سال بعد توسط همین “رایان لاکتی” شکسته شد.

حالا دلیل توجه ما به این رویداد بی نظیر علاوه بر زیبایی های همیشگی رقابت نزدیک این دو شناگر بزرگ، شنای چند متر پایانی فلپس است. او به کمک سبکی که از آن به عنوان “سیرتکاملی مایکل فلپس” یاد می‌شود در چند متر پایانی از هموطن و رقیب دیرینه اش پیشی گرفت و اول شد. در این سیستم، باید ۱۵ متر پایانی را بدون نفس گیری و همانند لحظات پایانی ماده ۵۰ متر آزاد شنا کرد. فلپس در مصاحبه ای عنوان کرد که این نخستین باری نیست که یک شناگر این کار را انجام می‌دهد اما برای من نسبتا تازگی دارد. هنگامی که شما تمام انرژی خود را پس از ۲۰۰متر شنا کردن از دست داده اید، ۱۵ متر بدون نفس گیری و با شدت زیاد شنا کردن کار ساده ای نیست. اینکه فلپس در ۳۰ سالگی قادر به انجام این کار است نشان از آمادگی بالا و سطح توان خیره‌کننده او دارد.

البته وی اعلام کرده است که هنوز به دنبال بهتر شدن است و اضافه کرد: “شما در ۱۵ متر پایانی اجازه نفس گیری ندارید و این موضوع در پایان یک مسابقه ظالمانه است. در نتیجه هرچقدر در تمرینات زمان بیشتری روی این موضوع بگذارم امیدوارم به حد کمال نزدیکتر شوم.”

نکته‌ای که همه شناگران و مربیان حرفه ای به آن اذعان دارند این است که رکوردهایی که این دو شناگر در مسابقات “آرنا” ثبت کرده‌اند تمام توانشان نبوده و فشار بیشتر آوردن به زمانبندی تمرین و سطح مسابقات بستگی دارد. “لاکتی” در مسابقات کازان۲۰۱۵ این مسافت را در ۱:۵۵.۸۱ شنا کرد و به نشان طلا رسید. اگر فلپس در آن مسابقات حضور داشت (او به دلیل رانندگی در شرایط غیرعادی از حضور در مسابقات محروم بود) در روز فینال با این رکورد به مقامی بهتر از ششمی نمی‌رسید!!!

هنوز تا المپیک زمان زیادی باقی است. باید منتظر ماند و دید چه کسی و با چه توانی به ریو سفر می‌کند.

 

بهترین زمان های ثبت شده در ماده ۲۰۰متر مختلط:

رکورد جهان ( بهترین زمان لاکتی): ۱:۵۴.۰۰ ( مسابقات جهانی ۲۰۱۱ شانگهای)

بهترین زمکان فلپس: ۱:۵۴.۲۳ (المپیک ۲۰۰۸ بجینگ)

 

آخرین زمان ثبت شده در سری مسابقات حرفه ای “آرنا”:

فلپس: ۱:۵۸.۰۰

لاکتی: ۱:۵۸.۴۳

 

برای مشاهده ویدئو کامل فینال ۲۰۰متر مختلط انفرادی سری حرفه ای آرنا روی علامت پخش کلیک کنید.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.