فدراسیون شنا و مدیرانی که نمی‌خواهند ملی‌پوشان اسیر کرونا شوند

فدراسیون شنا برای حمایت از ملی‌پوشان خود نیاز به حمایت مالی دارد و بدون تردید مدیران آن دلسوزان واقعی شناگران ملی هستند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری آنا، با شیوع ویروس کرونا کلیه فعالیت‌های ورزشی به حالت تعلیق درآمد و پس از گذشت زمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرین گروهی بیشتر رشته‌ها آغاز شد. البته در این مدت ورزشکاران به صورت انفرادی تمرین می‌کردند. یکی از رشته‌هایی که اجازه بازگشایی به آن داده نمی‌شد، شنا بود که بالاخره در ابتدای هفته جاری با ضدعفونی و پاکسازی استخر قهرمانی مجموعه ورزشی آزادی ملی‌پوشان شنا دور جدید تمریناتشان را پس از ۴ ماه آغاز کردند.

مهدی انصاری، بنیامین قره حسنلو و متین بالسینی زیرنظر خشایار حضرتی تمرینات را شروع کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا به وضعیت خوبی که در گذشته داشتند، آهسته آهسته بازگردند. یکی از مشکلاتی که تعطیلی ۴ ماهه تمرینات در استخر برای ملی‌پوشان شنا به همراه داشته بالا رفتن وزن آن‌ها است. شناگران تیم ملی باید مدتی را صرف از بین بردن اضافه وزن خود کنند و پس از آن به‌دنبال رسیدن به رکوردهای قبلی باشند. دوری ۱۲۰ روزه باعث شده تا آن‌ها نتوانند در شرایط ایده‌آل باقی بمانند و این موضوع مسیرشان را برای کسب سهمیه المپیک سخت کرده است. اگرچه زمان شروع مسابقات انتخابی مشخص نیست.

تأخیر طولانی مدت برای برگزاری تمرینات شناگران ملی‌پوش در استخر باعث شد تا آن‌ها بیشتر به تمرینات هوازی و استقامتی بپردازند و البته فضای انجام چنین تمریناتی هم مهیا نبود که این موضوع منجر به افزایش وزن شناگران شد. ملی‌پوشان مدت کوتاهی اجازه تمرین در سالن بدنسازی داشتند و بیشتر ناچار به تمرینات انفرادی بودند که می‌توان به طناب زدن، شنای سوئدی که خارج از آب انجام می‌شود و برای بیشتر رشته‌ها کارایی دارد، اشاره کرد.

فقدان امکانات برای بچه‌های تیم ملی شنا باعث شد تا نوک پیکان انتقادات به سمت فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گرفته شود که با وجود ممنوعیت های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و تعطیلی استخرها  چرا مسئولان این فدراسیون نتوانستند فضای تمرینی را برای ملی پوشان فراهم کنند در شرایطی که ستاد مقابله با کرونا در ورزش مجوز بازگشایی استخرها و باشگاه‌ها را نداده بود و بدون تردید فدراسیون مشکلی برای ضدعفونی نداشت و امکان تمرین ملی‌پوشان وجود داشت اما مسئله اصلی این است که تا پایان سال هیچ تورنمنتی وجود ندارد. در واقع ملی‌پوشان اگر زودتر هم وارد تمرینات می‌شدند امکان شرکت آن‌ها در هیچ مسابقه‌ای وجود نداشت.

حضور در تمرینات برای شرکت در مسابقات است اما با تعطیلی رقابت‌ها و نامشخص بودن زمان ازسرگیری، تمرینات باید با رعایت اصول دقیقی برگزار شود تا هیچ‌یک از ورزشکاران در محیط تمرین و در مسیر رفت و آمد مبتلا نشوند. در این میان یکی از نگرانی‌های ملی‌پوشان شنا تعطیلی دوباره استخرها بوده و احتمال این موضوع وجود دارد. اگر این تصمیم گرفته شود نباید شاهد اعتراض تیم ملی شنا باشیم چون خطر ابتلا به این ویروس با توجه به اینکه زنجیره انتشار آن قطع نشده و کماکان مستحکم است، وجود دارد.

جای تردیدی وجود ندارد که ستاد مقابله با کرونا در ورزش و مدیران فدراسیون تمایل زیادی دارند تا ملی‌پوشان شنا در شرایطی ایده‌آل بوده و موفق به کسب سهمیه المپیک شوند اما این احتمال وجود دارد که رقابت‌های المپیک در سال ۲۰۲۱ هم به‌رغم یک سال تأخیر برگزار نشود و شاید این رقابت‌ها لغو شود. در چنین وضعیتی المپیکی وجود ندارد که برای کسب سهمیه در آن تلاش کرد.

در این میان حل مسائل مالی ورزشکاران که با تعطیلی مسابقات درآمدی ندارند در اولویت قرار می‌گیرد که باید حمایت لازم از فدراسیون انجام شود تا این نهاد ورزشکاران خود را مورد حمایت قرار دهد. فراموش نشود که با تعطیلی مسابقات فدراسیون شنا نمی‌تواند از اسپانسرها درآمدزایی کند تا به وسیله آن پولی به ورزشکارانش پرداخت کند. در چنین شرایطی پرداخت حقوق به ورزشکاران ملی دشوارتر از قبل است و فشار بیشتری به مدیریت فدراسیون وارد می‌شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب