میزگرد چالش های شنا در عصر کرونا

میزگرد چالش‌های شنا در عصر کرونا در برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفت‌وگو با ارتباط تلفنی رئیس فدراسیون و حضور مدیر فنی و مربی تیم ملی شنا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ میزگرد چالش های شنا در عصر کرونا در برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفت‌وگو با ارتباط تلفنی محسن رضوانی رئیس فدراسیون و حضور محسن سمیع زاده مدیر فنی تیم های ملی شنا و خشایار حضرتی مربی تیم شنا برگزار شد.

در ابتدا محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا در ارتباط تلفنی با برنامه ” ورزش بدون ویرایش” به تبعات تعطیلی ورزش شنا در اثر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بر اساس یک تحقیق، دوری یک هفته‌ای یک شناگر از تمرینات معادل یک ماه ورزش نکردن یک بازیکن فوتبال یا والیبال است، یعنی زیانی که یک ورزشکار این رشته از عدم تمرین می‌بیند به مراتب بیشتر از بازیکنان ورزش‌های خارج آبی است.

وی افزود: با در نظر گرفتن این موضوع و تعطیلی چند ماهه استخرها به دلیل پاندمی به راحتی نشان می‌دهد که شیوع ویروس چه تاثیر مخربی بر ورزش شنای کشور داشته است.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با اشاره به عملکرد کشورهای دیگر در این بحران، اظهار کرد: برخی از کشورها پس از اتمام موج نخست شیوع، استخرهای ایزوله در اختیار ورزشکاران تیم ملی خود قرار دادند و بسیاری از کشورها از جمله صربستان و کرواسی به فعالیت‌های عادی خود ادامه دادند و حتی لیگ شنا و واترپلو فصل جدید را آغاز کرده‌اند.

به گفته رضوانی تمرینات ملی پوشان شنا که شانس گرفتن سهمیه المپیک دارند از خرداد ماه در ورزشگاه آزادی آغاز شده است و این افراد در این مدت زمانی توانسته‌اند آمادگی بدنی خود را به وضعیت پیش از عید برسانند.

وی درباره وضعیت تیم واترپلوی کشور و سختی تمرینات برای حضور در المپیک گفت: یک استخر روباز در منطقه شمالی تهران برای این ورزشکاران در نظر گرفته شد تا تمرینات خود را با تلاش زیاد به منظور کسب سهمیه المپیک ادامه دهند.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با بیان این که ” حمید کریمی” شیرجه رو کشور، از کمپ تمرینی روسیه به کشور بازگشته است، عنوان کرد: این شیرجه رو با قدرت در حال تمرین در استخر رو باز ورزشگاه شهید شیرودی و آزادی تهران است.

رضوانی در ادامه برنامه ” ورزش بدون ویرایش ” رادیو گفت و گو تاکید کرد: دیگر ورزشکارانی که شانس دریافت سهمیه المپیک دارند در ورزشگاه شهرهای مشهد، اصفهان و… در حال تمرین هستند.

وی نسبت به وضعیت پیش آمده و اختلالی که در تمرینات ورزش شنا و واترپلو رخ داده است ابراز تاسف کرد و گفت: فصل تابستان زمان بسیار خوبی برای کشف و پرورش استعدادهای این رشته‌ها در میان نوجوانان بود که متاسفانه این فرصت را از دست دادیم.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که فرصت تمرینی ورزشکاران شنا تا مسابقات کسب سهمیه المپیک چه میزان است، عنوان کرد: تا این لحظه زمان برگزاری این مسابقات اعلام نشده است اما بر اساس اطلاعات شفاهی به دست آمده، چند مسابقه انتخابی اوایل سال میلادی آینده بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

رضوانی ادامه داد: در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه هم مسابقات عادی شنا و شیرجه با تماشاگر در ورزشگاه‌هایی که مورد تایید فدراسیون جهانی (فینا) است برگزار خواهد شد.

وی، وضعیت تیم واترپلوی کشور را پیچیده خواند و گفت: علاوه بر مسابقات سهمیه‌ای المپیک، قرار بود مسابقات قهرمانی آسیا هم در این رشته برگزار شود که با شرایط فعلی به تعویق افتاده است و تا زمانی که وضعیت ویروس مشخص نشود نمی‌توان درباره ادامه این بازی‌ها اظهار نظر کرد.

رضوانی با بیان این که در حال حاضر حساسیت بسیار زیادی نسبت به شنا وجود دارد، اظهار کرد: آیین نامه‌ای در چارچوب پروتکل‌های فدراسیون پزشکی تدوین شد و پیش بینی ما این بود که از ۳۱شهریور تمرینات شنا از سرگرفته شود و استخرها با ظرفیت محدودتری کار خود را آغاز کنند اما با موج جدید شیوع ویروس این موضوع به تعویق افتاد.

وی خاطر نشان کرد: امید است مردم با رعایت موارد بهداشتی زمینه کاهش شیوع این ویروس را فراهم کنند تا همه افراد به کسب و کارهای خود بازگردند.

در ادامه محسن سمیع زاده مدیر فنی تیم های ملی شنا با حضور در برنامه ” ورزش بدون ویرایش ” در ابتدا آماری از وضعیت استخرهای کشور ارائه داد و گفت: نزدیک به ۴ هزار استخر از نوع سرپوشیده، روباز و کوچک در سراسر کشور وجود دارد که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی این استخرها تعداد زیادی از افراد شغل خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان این که ورزشگاه‌ها برای تعطیلی‌های ناشی از پاندومی کرونا در صدر بودند، عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد با وجود بازگشایی ورزشگاه‌ها، درصد بسیار کمی از مبتلایان کووید ۱۹ در این اماکن دچار این بیماری شده‌اند یعنی به عنوان فضای کم خطر تلقی می‌شوند.

به عقیده سمیع زاده، ” آموزش ” حلقه مفقوده فعالیت‌های سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها برای مقابله با ویروس کرونا در چند ماه اخیر بوده است. به عبارت دیگر بهتر بود به جای ممانعت مردم از مسافرت که تاثیرگذار نبود، پروتکل‌های بهداشتی و رعایت کردن آن را آموزش می‌دادیم، در این صورت وضعیت جامعه سریعتر به روال عادی باز می‌گشت.

مدیر فنی تیم‌های ملی شنای ایران در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو گفت و گو؛ از وضعیت شغلی مربیان شنا و نجات غریق گلایه کرد و گفت: می‌توان در تعاملی با وزارت کار برای این افراد که وظیفه سنگینی بر دوش دارند حق و حقوق متناسب شغلی در نظر گرفت.

سمیع زاده افزود: متاسفانه با وجود آن که حرفه ” غریق نجات ” و ” مربی شنا ” به عنوان ردیف شغلی به حساب می‌آید اما مدیران استخر با عنوان شغلی مورد نظر با آنها قرارداد منعقد نمی‌کنند تا منجر به اقدام قانونی مربیان در وزارت کار نشود. در واقع بیشتر این افراد به دلیل نداشتن قرارداد یا داشتن قرارداد صوری توانایی شکایت و پیگیری مطالبات خود را ندارند.

وی به بیانیه سازمان بهداشت جهانی درباره استخرها اشاره کرد و گفت: با توجه به استفاده گاز کلر و اوزون در پاکسازی آب استخر، می‌توان ادعا کرد که استخرها امن ترین مکان‌های ورزشی از نظر وجود ویروس کرونا هستند.

سمیع زاده ادامه داد: علاوه بر پاکیزه بودن آب استخرها، بیشترین فاصله فیزیکی میان ورزشکاران در این مکان وجود دارد به طوری که بازیکنان تیم ملی با فاصله ۵۰ متری از یکدیگر در حال تمرین هستند.

این کارشناس ورزشی با تاکید بر این که استخرهای کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی، قابلیت بازگشایی دارند، اظهار کرد: با آغاز به کار این مجموعه‌های ورزشی چرخه اقتصادی مربوط به آن هم روح تازه‌ای خواهد یافت.

در پایان خشایار حضرتی مربی تیم ملی شنا با حضور در برنامه ” ورزش بدون ویرایش ” ضمن بیان این که تمرینات تیم ملی از تیرماه سال جاری آغاز شده است، عنوان کرد: البته در مقاطعی به دلیل شدت گرفتن شیوع ویروس تعطیلی وجود داشت.

وی افزود: از آنجایی که برنامه دقیقی برای مسابقات وجود ندارد، تمام استخرها تعطیل هستند و به طورکلی آینده فعالیت‌های ورزشی به خصوص در این رشته مبهم است، روحیه ورزشکاران این رشته دچار تزلزل شده و کیفیت تمرینات را تحت تاثیر قرار داده است.

سرمربی تیم ملی شنای ایران به وضعیت آمادگی جسمانی ورزشکاران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته رکوردگیری از شناگران صورت گرفت که نسبت به دو ماه گذشته رشد بسیار خوبی را نشان می‌داد.

حضرتی با بیان این که روشن شدن وضعیت مسابقات به شرایط شیوع ویروس و کشف واکسن آن بستگی دارد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با شرایط فعلی برگزاری مسابقات به سال میلادی آینده موکول شود، از این رو تیم ملی در حال تمرینات فشرده است تا وضعیت جسمانی بازیکنان را در حد مطلوب حفظ کند و به محض برگزاری مسابقات، بازیکنان در وضعیت مطلوبی باشند.

وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ورزش شنا گفت: همیشه شناگرانی که در یک خط شنا می‌کنند با فاصله ۵ ثانیه از یکدیگر فعالیت می‌کنند که منجر به ایجاد فاصله ۷ تا ۸ متری می‌شود و این موضوع حتی پیش از شیوع ویروس نیز وجود داشته است.

این کارشناس رشته شنا تاکید کرد: به صورت معمول تقابل و برخورد در آب مانند آنچه که در ورزش‌هایی مانند فوتبال و والیبال دیده می‌شود، وجود ندارد.

حضرتی حساسیت‌های ویژه و سختگیرانه نسبت به شنا را غیرمنطقی دانست و عنوان کرد: چگونه می‌توان پذیرفت در ورزشگاه آزادی با سقف بسیار بلند و باز و فضای بزرگ که شناگران با فاصله زیاد فعالیت می‌کنند امکان شیوع وجود دارد اما در زیر زمین کوچک این امکان وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه حساسیت شدیدی بر این ورزش وجود دارد و حتی درباره رختکن استخرها نیز سخت گیری می‌شود در حالی که رختکن یک باشگاه بدنسازی یا فوتبال تفاوتی با استخر ندارد.

سرمربی تیم ملی شنای ایران از نبود بیمه برای مربیان شنا انتقاد کرد و گفت: بسیاری از فعالان این حوزه با وجود سابقه کاری ۳۰ ساله هنوز بیمه ندارند و به دلیل عدم وجود بازنشستگی ناچارند تا مدت‌ها کار کنند.

به گفته حضرتی، مربیان شنا ۱۰ درصد از درآمد ماهیانه خود را به صورت مالیات علی الراس پرداخت می‌کنند یعنی یک نجات غریق با درآمد ۲میلیون تومانی باید ۲۰۰هزار تومان مالیات پرداخت کند، این در حالی است که بر اساس قانون مالیات، اگر یک کارمند کمتر از مقدار مشخصی درآمد داشته باشد از پرداخت مالیات معاف است.

وی به اجاره سرسام آور استخرها اشاره کرد و گفت: قطعا شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور باید در شرایط فعلی با بخش خصوصی و مستاجران همکاری کند و بخشی از اجاره را ببخشند.

حضرتی گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در اقلام مورد نیاز استخرها مانند پمپ، کلر و… ، بسیاری از افرادی که مجموعه‌ها را اجاره کرده‌اند تمایلی به بازگشایی ندارند. در واقع بخش زیادی از درآمد استخرها مربوط به خرداد و ۳ ماهه تابستان است که به دلیل وضعیت فعلی از دست رفته است.

وی نسبت به عدم آینده ورزش شنا هشدار داد و اظهار کرد: در چند سال آینده در ورزش‌های شنا، شیرجه و واترپلو برای پشتوانه سازی و تربیت استعدادهای این رشته‌ها دچار مشکل خواهیم بود چرا که در این بحران نسلی از نوجوانان با استخرها خداحافظی کردند و خود و خانواده‌های آن تمایلی به بازگشت ندارند.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خصوصی دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.