نگاهی به سامانه استعداد یابی فدراسیون شنا/ شناسایی، رصد و ارزیابی نخبگان

با راه اندازی سامانه استعداد یابی فدراسیون شنا، شناگران در تمامی طول سال مورد ارزیابی و سنجش فنی و علمی قرار خواهند گرفت.

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ رشته شنا از آن دسته ورزشهایی است که به روز بودن علمی در آن حرف اول را میزند و  اگر دست اندرکاران ورزش های آبی کشوری بتوانند از جدیدترین تجهیزات و اطلاعات علمی در این رشته ورزشی برخوردار شده و بهره ببرند می توانند امیدوار باشند که ملی پوشان این رشته  ورزشی بتوانند افتخارات بین المللی ارزشمندی را برای مردم ورزشدوست کشور به ارمغان بیاورند.

در رابطه با مقدمه فوق با خبر شدیم که آیین رونمایی از سامانه استعدادیابی  فدرا سیون شنا با حضور برخی مسئولان برگزار شده و این سامانه فعالیت رسمی خود را از روز اول مهرماه سال جاری آغاز کرده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در راستای راه اندازی سامانه استعداد یابی و اهداف اجرای این طرح، گفتگویی با پیمان گرامی ریاست هیات شنای استان اصفهان و مسئول پیگیری  پروژه فوق  صورت گرفته که میخوانید:

وی در ابتدای گفتگو در رابطه با شیوع ویروس کرونا و تاثیر منفی ان بر فعالیت ورزشکاران فعال در زمینه ورزشهای ابی گفت :در قبل از شیوع این ویروس، ما رقابتهای  مهم شنا را با حضور بیش از ۴۰۰ و یا ۵۰۰ شناگر در بخش های زنان ومردان برگزار می کردیم که  که الان این تعداد در بخش مردان به چهل و یا پنجاه نفر و در بخش زنان به حدود سی ورزشکار کاهش یافته است و به این دلیل مسئولان فدراسیون شنا تصمیم گرفتند جهت جبران این آسیب کرونایی و رسیدن به شریط مطلوب تر، فعالیتهای ویژه ای را  آغاز کنند که راه اندازی سامانه استعداد یابی فدراسیون شنا ، از جمله  این فعالیتهای جدید فدراسیون می باشد.

گرامی در ادامه افزود : شناسایی و معرفی مستعدین ورزش شنا ، جذب ،پرورش و نگهداشت این استعدادها در سراسر کشور از اهداف ایجاد سامانه استعدادیابی فوق است، با راه اندازی این سامانه تمامی چهره های مستعد ورزش شنا در مراحل کشوری، استانی، شهرستانی، محله ای و حتی روستایی شناسایی شده، تحت پوشش فنی و علمی دائمی فدراسیون شنا قرار گرفته و رصد میشوند.

وی سپس گفت: به این ترتیب اطلاعات مربوط به هر شناگر مستعد، دائم بروز شده و این امر موجب خواهد شد  تا مسئولان فدراسیون و مربیان بتوانند از وضعیت آمادگی های جسمانی و فنی  شناگران اطلاعات  وارزیابی کامل و دقیقی داشته و خود شناگر هم بتواند با آگاهی کامل  از وضعیت  ورزشی خود ،در جهت ارتقا سطح کیفی ، حرفه ای و فنی خود  در راستای رقابت با سایر مدعیان حضور در تیم ملی شنای کشور، تلاش کند.

رییس هیات شنای استان اصفهان سپس در رابطه با چگونگی بررسی استعدادهای شناگران از سوی مربیان گفت: این ارزشیابی ها بر اساس تمرینات پیکر سنجی و آنتروپومتری صورت خواهد گرفت و به این ترتیب ، مستعدین امتیاز بندی شده و همه چیز تحت نظارت مسئولان فدراسیون شنا قرار خواهد گرفت.

گرامی افزود: از سوی دیگر کارکرد مربیان و مدارس شنا در زمینه استعداد یابی نیز  با طرح فوق مورد ارزیابی مسئولان فدراسیون شنا قرار گرفته و به این ترتیب  مسئولان فدراسیون میتوانند بهترین و فعال ترین مدارس شنا و مربیان استعداد یاب را شناسایی کرده، آن ها را معرفی و مورد تشویق قرار دهد.

پیمان گرامی در ادامه گفتگو رابطه با چگونگی استفاده از استعدادهای کشف شده ورزش شنا  بر اساس طرح فوق گفت: برنامه ریزی صورت گرفته از سوی مسئولان فدراسیون شنا و روسای هیات های شنای استانی، آماده سازی شناگران مستعد ایرانی جهت حضوری شایسته در بازی های مهمی مانند  ۲۰۲۲ هانگژو، ۲۰۲۴ پاریس، ۲۰۲۶ سنگال و ۲۰۲۸ لس انجلس است. همچنین در تمامی مسابقات داخلی  هم از این چهره های شناخته شده و مستعد شنا استفاده شده و مدام آنها مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

وی در پایان افزود: با توجه به راه اندازی سامانه فوق، تمامی هیات های شنای استانی ملزم هستند در کلیه مسابقات شنای سراسر کشور و حتی در مسابقات بین استخری، شناگران را از طریق سامانه  فوق، در پروسه رصد قرار دهند و جهت انجام این امر مهم، فدراسیون شنا در حال اهدا پنل مدیریت سامانه  به تمامی نقاط کشور هست تا مشکلی در رابطه با ارزیابی دائمی و بروز شناگران مستعد کشور  بوجود نیاید.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب