وحید رضایی: مربی خارجی برای واترپلو مفید است اما…

مربی تیم ملی واترپلوی ایران همدلی را عامل اصلی موفقیت واترپلوی ایران در رقابت های توسعه جهان عنوان کرد و گفت: مربی خارجی برای واترپلوی ایران خیلی مفید است اما تا قهرمانی جوانان آسیا با مربی ایرانی هم می توانیم پیش برویم به شرطی که ابزار مناسب فرآهم شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ ایسنا نوشت: وحید رضایی درباره عوامل موفقیت واترپلوی ایران در مسابقات توسعه جهانی اظهار کرد: مجموعه کل کار از عوامل اجرایی و تیم فنی با همدلی و گذشتی که نسبت به هم داشتند، این موفقیت ها را رقم زدند. همین همدلی موجب شد تا تیم موفق شود. همه همسو شدند که وزنه ای را بلند کنیم و امروز از حال خوب واترپلو لذت ببریم. جایی که مسئول رسانه ای تیم غذای بازیکنان را هم می آورد و یا اینکه ناجی استخر می رود و نرده‌ها را رنگ می کند، بازیکنان هم از تمام وجود برای موفقیت تیم ملی می جنگند. نمی‌دانم اما شاید خانواده واترپلو قبل از این آرمان مشترکی نداشتند، اما برای این مسابقات همدل بودند. نیما خوشبخت تا آخرین روزی که سال گذشته در اردوی سنگاپور بود، به تعویض ها گلایه می کرد و کارش به اعتراض کشید، اما ببینید اینجا چه اتفاقی می افتد که او تا روز آخر کنار تیم است و حتی زمانی که خودش کمتر بازی می کند، با نهایت وجود از موفقیت تیم سایر هم تیمی هایش شادمانی می کند. وقتی خود ما رفتار خودپسندانه ای نداریم همه همدل می شوند. سیستم کلی اشتباه های زیادی دارد. اما همه ما که جزیی از سیستم هستیم تلاش کردیم تا مشکلات را حل کنیم.

وحید رضایی درباره جذب مربی خارجی برای تیم ملی نیز گفت: من از دو زاویه به این موضوع نگاه می کنم. یکی نگاه رئالیستی و واقع گریانه است. الان این فرهنگ حضور مربی خارجی چون جا افتاده است، بازیکنان ایران از مربی خارجی تمکین بیشتری می کنند. بازیکنی که از ۱۶ سالگی زیر نظر مربی خارجی تمرین کرده، امروز در رده بزرگسال بر نمی تابد که از مربی ایرانی چیزی یاد بگیرد. از آن جایی که پیش داوری هم نسبت به مربی ایرانی وجود دارد، گمان می کنند، یک ایرانی کمتر از مربی خارجی می داند و به همین دلیل از حضور مربی خارجی بیشتر اسقبال می شود. با این حال از زاویه دیگر و با توجه به تحمیل هزینه های جذب یک مربی مطرح خارجی به نظر من ما تا قهرمانی جوانان آسیا می توانیم با مربی ایرانی برویم. حتی ما در انتخابی المپیک هم می توانیم با مربی ایرانی موفق شویم. اگر سخت افزار فراهم باشد یک مربی که یک مقدار ذکاوت نشان دهد می تواند تیم ملی ایران را موفق کند. ابزار خیلی مهم است. معمولا ابزار کافی را در اختیار مربی ایرانی نمی گذاریم. بهترین مکانیک را سر یک ماشین بیاورید اما اگر ابزار نداشته باشد، کاری نمی تواند انجام دهد. باید دید مربی ایرانی چه می خواهد. مربی خارجی بیاید یک قدم از شرایط ایده آل تغذیه و استخر کوتاه نمی آید. ما باید از مربی های خود برای اعزام به دوره های آموزشی حمایت کنیم. باید مربیان خود را به دوره های آموزشی در کشورهای توسعه یافته واترپلو اعزام کنیم.

وی درباره جایگاه واترپلوی ایران بعد از مسابقات توسعه جهانی گفت: بعد از اینکه تیم به بازی های آسیایی نرفت کار رسانه ای خوبی برای معرفی و بازسازی چهره این ورزش انجام شد. پخش مستقیم ها و مصاحبه هایی که در خبرگزاری ها بود، بستر را فراهم کرد. نتایجی که تیم گرفت هم بر اساس آن رجز خوانی حرفه ای روی داد. یعنی هر چه در حرف زدیم در عمل محقق شد. در رسانه ها بستر فراهم شد و در تیم ملی و کادر فنی هم کار تکمیل شد. در نهایت به جایی رسیدیم که توجه افکار عمومی به این ورزش جلب شد. بعد از آن فرودی که در سال های قبل داشتیم، حالا توجه‌ها بار دیگر به سمت ما آمد. این که شرایط کنونی حفظ شود، خیلی مهم است. اگر روی واترپلو سرمایه گذاری کنیم که در بعد بین المللی طرفداران زیادی دارد، می توانیم به نتایج خیلی خوبی برسیم. ما قبلا هم اندازه بسکتبال مدال می گرفتیم اما خیلی کمتر از بسکتبالیست ها دیده شدیم. حالا باید یک گام به جلو بریم. اگر دو دوره دیگر باز هم قهرمان مسابقات توسعه جهانی شویم، یعنی عملا هیچ کاری نکردیم. حالا باید برویم و در انتخابی المپیک و قهرمانی آسیا به فکر پیشرفت باشیم.

مربی تیم ملی واترپلوی ایران با تحسین عملکرد ملی پوشان خاطرنشان کرد: ما همین الان یکی دو بازیکن داریم که می‌توانند در باشگاه های اروپا بازی کنند. مربی های خارجی هم که قبلا به ایران آمده اند، این نکته را تائید کردند که یکی دو بازیکن می توانند در اروپا بازی کنند. مثلا می گفتند امیرحسین خانی می تواند در سری آ ایتالیا بازی کند. مربی های مختلف در مورد سعید میر مهدی نیز همین را گفته اند. امروز نیما خوشبخت هم چنین آینده ای را دارد. در گذشته میثم جعفری به کرواسی دعوت شد. همه می دانند که محسن رضوانی هم قبلا در واترپلو لژیونر شد. اصلا هیچ کس نمی تواند کیفیت و مهارت بازیکنان ایرانی را زیر سوال ببرد. ما این توانایی را داریم اما باید کاری کنیم که شرایط از فضای گلخانه ای در آید. باید بهترین های نسل های واترپلو را در کنار هم داشته باشیم. در این دوره هم بازیکنان مختلف از نسل های گوناگون تلفیق شدند. هر بازیکنی با هر سنی به شرطی که نتیجه بگیریم می تواند در خدمت تیم ملی باشد. باید با حوصله تر جلو برویم. در حال حاضر ما جامعه بسیار کوچکی داریم. تمام بازیکنان حائز شرایط برای دعوت تیم ملی بزرگسال حدود ۵۰ نفر هستند. باید در رده پایه بازیکنان بیشتری را به واترپلو معرفی کنیم. در رده بزرگسال هم از لژیونر شدن بازیکنانمان حمایت کنیم. بازیکن ایرانی اگر مسکن و خورد و خوراک مناسب داشته باشد و بتواند خارج از کشور ماهیانه ۲ هزار دلار پس از انداز کند، در لیگ ایران بازی نمی کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی حل اختلاف ها بعد از جدایی از سکان هدایت تیم ملی جوانان و همکاری مجدد با فدراسیون تاکید کرد: من هیچ گاه سرسری تصمیم نگرفتم. من ایدئولوژی خاص خودم را دارم. روزی سر مسائل مدیریتی و مالی با رضوانی سفت و محکم حرف زدم و سر حرفم ایستادم و از تیم ملی جدا شدم. حالا به خاطر همان ایدئولوژی و حرفی که ۱۸ سال قبل به سیروس طاهریان زدم، مسئولیت را پذیرفتم. من ۱۸ سال قبل به طاهریان گفتم که هر وقت بگوید در کنارش هستم و امروز هم پای حرفم ایستادم. من همیشه حرف هایم را صادقانه می زنم و هر هزینه ای داشته باشد پای آن می ایستم. متاسفانه ورزش ما امروز یکسری مخالف چشم و گوش بسته دارد که فقط به مدیریت فعلی فدراسیون نه می‌گویند، اما من از خیلی موارد در فدراسیون دفاع می کنم. معتقدم برخی موارد باید اصلاح شود و با مسائلی هم مخالفم. ما نباید با افراد موافق و یا مخالف باشیم بلکه باید سیستم را نقد و حمایت کنیم.

رضایی درباره ادامه همکاری با تیم ملی نیز گفت: با همان ایدئولوژی که قبلا داشتم، امروز هم در کنار واترپلو هستم. من هم مثل همه مسائل شخصی خارج از واترپلو دارم، اما با گذشت و عشقی که نسبت به ورزشم دارم برای خدمت به کشورم کوتاهی نمی کنم. به تمام تعهداتم پایبندم حتما دوست دارم در بهترین روزهای واترپلو خدمتگزار کشور باشم. با همان تفکراتی که داشتم و تجربیات بیشتر و با دل و دیده روشن و خوشبین به آینده در کنار واترپلو هستم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب